De kat van mijn beste vriendin

10-06-2016 17:07 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Natuurlijk open ik dit topic met toestemming van en in overleg met mijn vriendin. Heb haar ook eerst de tekst laten lezen en is akkoord gegaan.

Ze zit momenteel namelijk met haar handen in het haar en weet zich geen raad. Ze heeft een hele lieve kat van bijna een jaar oud. Een heel lief poesje maar tegelijkertijd een felle en pittige dame. Tot zover alles oké, maar de laatste tijden lijkt ze angstig en trekt ze zich terug. Ze sist ook als een slang naar bijna iedereen die op bezoek komt en lijkt stress te hebben.

Er is een peuter in huis maar dat is een superlief kind en dat gaat ook goed met de kat, dus denk niet dat het daaraan kan liggen. Maar ze sist meer en meer naar mensen en blaast. Vriendin maakt zich zorgen.

Nu is het zo dat ze zelf de laatste tijd enorm veel stress heeft gehad en ze vraagt zich af of de kat dat aanvoelt en zijn weerslag op haar heeft.

Ik heb zelf een kater van bijna vier maar dit gedrag komt me niet bekend voor. Mijn vraag aan jullie is nu dus of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en weten wat eventuele oplossingen zouden kunnen zijn. Zelf heb ik aan Feliway gedacht en dat zijn we nu een beetje aan het uitzoeken, maar meer tips en adviezen zijn welkom.

Alvast bedankt voor het lezen.
Hoe moeilijk is het om een account te maken.

Stop zo'n ding in het stopcontact en kijk of het werkt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wat een bijzondere inleiding voor een doodsimpele vraag.
KLinkt alsof de kat geslagen is oid.

Is de peuter ook weleens alleen met de kat zonder toezicht?

Bel de dierenarts even maandag.
Cathelyne, vriendin denkt daar ook aan, dat de vorige eigenaren misschien niet lief waren voor de kat en nee, vriendin houdt altijd toezicht.
De ene kat is de andere niet, dus daarom heeft de ene kat stress van dingen die de andere kat prima vindt.

Als dit gedrag alleen maar voorkomt als er visite is is de oplossing simpel: laat de kat gewoon een rustig plekje zoeken in de rest van het huis.

Als het ook gewoon dagelijks een stressvol beestje is dan kun je Zylkène laten proberen en inderdaad zo'n stekker. En ook dan is een rustig plekje een must.

Of de stress van mensen op katten overslaat zijn de meningen verdeeld. Bij honden is dat wel bewezen, want dat zijn roedeldieren dus die raken van de leg als de alfa hond stress heeft. Dat maakt ze dan onzeker omdat ze dan geen goede leiding hebben. Katten kennen dit niet, maar ze vinden een jachtig gestrest baasje in huis ook niet prettig.
Heeft de kat een plekje om zich terug te trekken? Waar hij buiten bereik is van spelende peuter en enge visite?

En laat je vriendin hem daar zelf dan ook met rust?

Edit: Sneller typen merano
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Tijdens mijn scheiding 3 jaar terug had ik ook veel stress. Dat merkte ik helaas ook erg goed aan mijn oude kat... Ze at slecht, haar vacht zag er slecht uit, ze miauwde heel hard en veel en ze kroop veel weg...

Pas toen ik weer tot rust kwam, kwam zij ook tot rust... Moet wel zeggen dat zij een wel heel erg aan mij gehecht beestje was

(was, ze is afgelopen februari overleden, ouderdom.)

Dus het zou best stress kunnen zijn dat overslaat.
anoniem_131446 wijzigde dit bericht op 10-06-2016 17:22
Reden: Typefout
% gewijzigd
Fame, heb zelf aangeboden een topic voor haar te openen.

minnimouse, tja, ik houd van een volledige uitleg.

iris1969: dank je voor je duidelijke en informatieve reactie!

merano, ja kat kan zich terugtrekken op veilige plekjes waar ze compleet met rust gelaten wordt.

DA bellen gaat ook gebeuren.
drakenvlieg ook bedankt voor je reactie! Wat erg dat je nu je lieve poes moet missen
Hangt echt van de kat af wat het is. Ik heb er een die al van de leg is als er een paperclip op de grond ligt. Wordt ze helemaal niet goed. Zit ze bibberend in een hoekje te grommen

Maar als het gedrag van een van mijn katten plots verandert ga ik altijd even langs de DA om te laten controleren of ze niet ziek is.
Misschien is ze ziek en heeft ze pijn, soms reageren katten dan agressief. Naar de DA dus.
Ik zou haar aanraden ermee naar de dierenarts te gaan voor een algehele check! Als dieren pijn hebben of als ze ziek kunnen ze zich agressief of 'waarschuwend' gedragen om aan te geven dat ze ziek voelen of pijn hebben, aangezien ze niet kunnen praten in mensentaal. Zou het zekere voor het onzekere nemen.
lux. Dank je wel voor je reactie! DA gaat gebeld worden voor consult! Inderdaad is iedere kat anders.
quote:cochise schreef op 10 juni 2016 @ 17:26:

Misschien is ze ziek en heeft ze pijn, soms reageren katten dan agressief. Naar de DA dus.Dit dus
cochise en en MRengine, ook bedankt voor de reacties! Het is duidelijk: DA
Laat haar door de dierenarts nakijken, verandering in gedrag kan ook wijzen op pijn of ongemak. Dat zou ik eerst laten uitsluiten. Stress in huis kan een kat zeker last van hebben, zo een stekker kan dan misschien helpen. Anders eens een gedragsdeskundige er naar laten kijken.
Als de poes dit niet eerder heeft vertoond zou ik zeker langs de DA gaan.. kan stress zijn maar ze kan ook iets lichamelijks mankeren. Sterkte ermee!
mwcactus en brooklyn28: ook bedankt voor het reageren! Fijn, al die reacties.
quote:blue_lagoon schreef op 10 juni 2016 @ 17:28:

cochise en en MRengine, ook bedankt voor de reacties! Het is duidelijk: DA Succes!! Hopen dat het niet ernstig is.
quote:MRengine schreef op 10 juni 2016 @ 17:32:

[...]

Succes!! Hopen dat het niet ernstig is.Ik hoop het ook, dank je wel
quote:drakenvlieg schreef op 10 juni 2016 @ 17:21:

Tijdens mijn scheiding 3 jaar terug had ik ook veel stress. Dat merkte ik helaas ook erg goed aan mijn oude kat... Ze at slecht, haar vacht zag er slecht uit, ze miauwde heel hard en veel en ze kroop veel weg...

Pas toen ik weer tot rust kwam, kwam zij ook tot rust... Moet wel zeggen dat zij een wel heel erg aan mij gehecht beestje was

(was, ze is afgelopen februari overleden, ouderdom.)

Dus het zou best stress kunnen zijn dat overslaat.

Ik heb af en toe 'depressieve' episodes en die ene van mij gedraagt zich dan ook heel anders, is normaal een einzelgänger maar is tijdens zo'n periode niet van rond me te slaan, waarschijnlijk omdat ze zeker wil zijn dat ik haar nog wel van voer en zorg voorzie

Ik geloof ook wel dat katten stress gedragsverandering bij hun personeel waarnemen en daarop kunnen reageren.

Zou sowieso uiteraard wel even laten controleren bij de DA, maar dat was geloof ik al een paar keer gezegd

Edit: toen ik de topictitel zag, dacht ik eigenlijk aan iets als 'de kat van mijn vriendin is een vreselijk beest' en dan een hele opsomming van perfect normaal kattengedrag dat door TO als vervelend werd ervaren maar de vriendin die dat beest rotverwent etc.

Ik ben dus wel een beetje ontgoocheld
Als ze onder een kast zit oid, gaat je vriendin dan onder de kast kijken en haar lokken? Want dat zou ik niet doen. Ik zou met een bange kat proberen die zoveel mogelijk te negeren, zodat ze naar jou toe komen op het moment dat ze dat durven. Als je steeds naar ze gaat kijken/staren, dat vinden ze eng. De meeste dieren zien dat als iets engs, confronterends.

Je zou een kattenmeubel kunnen proberen, sommige katten houden van op een hoge plek zitten. En een doos op de grond, sommige katten verstopppen zich liever op de grond namelijk. Het blazen doet ze gewoon omdat ze bang is, denk ik idd, dus probeer herrie te voorkomen of harde geluiden. Kan best goed komen hoor, na een tijdje. Je weet nooit hoe ze worden als ze eenmaal echt volwassen zijn. Ik vind dat dat bij sommige katten pas gebeurt als ze 3 worden. Succes.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Ken je het gezegde: " een kat in het nauw maakt vreemde sprongen..."?

Een kat die pijn heeft (blaasgruis?) kan enorm kattig worden. Naar de dierenarts dus!
Ik zou eerst het beestje laten onderzoeken. Als ze lichamelijk in orde is dan kan je verder kijken. Eerste verdachte is de peuter. Misschien steekt ze pennen in zijn oren omdat dat zo mooi past of wil ze zo'n mooi glimmend oog. Of trekt ze aan zijn staart. Een peuter is niet wijzer en weet nog niet wat medelijden is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven