Juridisch advies
zaterdag 11 juni 2016 om 13:28
Beste allemaal, eerder heb ik een topic geopend over de situatie op mijn werk. De situatie is nu zes maanden gaande en ik ben aan het einde van mijn Latijn. Vorige week heb ik contact gezocht met een vertrouwenspersoon op mijn werk. Na het horen van mijn verhaal en het lezen van diverse e-mails was zij diep geschokt. Zij gaf aan dit geen samenwerkingsprobleem was maar duidelijk pesterij. Gister een gesprek gehad met mijn LG. En het was duidelijk. Ondanks alle argumenten, e-mails die ik kon overleggen hoe er met mij omgegaan werd is hij van mening dat ik de schuldige ben aan de situatie. Hij heeft aangegeven dat ik weg moet. Nu heeft hij dat wel eerder een aantal keren gezegd maar ik heb het voor het eerst op papier gekregen. Er stond in dat ik actief op zoek moet gaan naar een andere baan, dat ik aan mezelf moet werken vanwege emotionele schommelingen, dat ik moest bijdragen aan gezamenlijke werkzaamheden en het ergste, voor het eerst werd mijn functioneren aan de kaak gesteld.Ik heb duidelijk aangegeven dat ik me niet laat wegpesten en dat ik zeker niet de enige ben die "schuldig" is aan deze situatie. Hij gaf toen aan dat ik geen keuze had, ik moet weg. Verder gaf hij aan dat, voordat ik kwam, er niets aan de hand was. Nu zit ik te dubben wat ik moet doen. Ik wil op het "verslag" nog niet inhoudelijk reageren omdat ik heel wat genoemde zaken kan weerleggen. Wel wil ik nu duidelijk schriftelijk aangeven dat ik niet vrijwillig wegga, dat ik me niet laat wegpesten. Verder heb ik mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld, want het is duidelijk, ik kan dit nu niet meer alleen af. Waar het mij om gaat, wat kan ik als beste doen m.b.t. een eerste (re)actie? Wat is jullie advies?
zaterdag 11 juni 2016 om 13:36
Op basis van arbowetgeving is een werkgever verplicht om beleid te voeren tegen pesten.
Indien je wg zo zeker was dan had hij allang een ontslagprocedure ingezet op basis van het feit dat de verhoudingen zijn verpest en het niet meer goed komt. Blijkbaar durft je wg die stap niet te zetten en wordt de verantwoordelijkheid steeds weer bij jou gelegd.
Indien je wg zo zeker was dan had hij allang een ontslagprocedure ingezet op basis van het feit dat de verhoudingen zijn verpest en het niet meer goed komt. Blijkbaar durft je wg die stap niet te zetten en wordt de verantwoordelijkheid steeds weer bij jou gelegd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 11 juni 2016 om 13:39
Ze leggen de bal bij jou neer om actie te ondernemen omdat voor de Werkgever veel simpeler is als jij uit jezelf vertrekt.
Tijd voor een gesprek bij de Arbodienst en jou Arbeidsgeschiktheid onder deze omstandigheden.
En voor al NIETS!!! tekenen zonder goed juridisch advies
Tijd voor een gesprek bij de Arbodienst en jou Arbeidsgeschiktheid onder deze omstandigheden.
En voor al NIETS!!! tekenen zonder goed juridisch advies
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
zaterdag 11 juni 2016 om 13:41
Geef geen eerste reactie maar neem direkt contact op met je rechtsbijstandverzekering. Elke reactie kan fout zijn. Je kan hoogstens schrijven dat je contact gaat opnemen met je rechtsbijstandsverzekering en via hen communiceert.
Blijf wel op je werk verschijnen of meld je ziek. Ga dan wel ook langs de dokter.
Blijf wel op je werk verschijnen of meld je ziek. Ga dan wel ook langs de dokter.
zaterdag 11 juni 2016 om 13:49
zaterdag 11 juni 2016 om 13:57
Dit wordt een juridisch conflict, en HR is er om de werkgever te beschermen in zo'n geval. Zodra er juristen bijkomen dus niet meer met HR overleggen.
Een ziekmelding zou ik ook niet doen, ga gewoon door met werken. Ze zullen nu alles aangrijpen om jou eruit te gooien, dus geef ze geen aanleiding.
En hou een logboek bij van elke pesterij of anderszins onrechtmatige actie vd werkgever, (met datum, betrokken personen en een gedetailleerde beschrijving wat er is voorgevallen).
Reageer op de documenten van werkgever alleen met "ik heb de stukken ontvangen, juridische hulp ingeschakeld, en ik kom er via de hulp zsm op terug". Werkgevers schrikken namelijk wat minder van rechtsbijstand.
En dan voor wat betreft jouw stelling om je niet weg te laten pesten. Ik snap dat je dit niet over je kant wil laten gaan. Maar wat schiet jij er nu zelf echt mee op om in deze situatie te blijven? Mijn advies is: zoek een goede advocaat, laat ze flink betalen, en richt je dan vol goede moed op een leukere toekomst.
Een ziekmelding zou ik ook niet doen, ga gewoon door met werken. Ze zullen nu alles aangrijpen om jou eruit te gooien, dus geef ze geen aanleiding.
En hou een logboek bij van elke pesterij of anderszins onrechtmatige actie vd werkgever, (met datum, betrokken personen en een gedetailleerde beschrijving wat er is voorgevallen).
Reageer op de documenten van werkgever alleen met "ik heb de stukken ontvangen, juridische hulp ingeschakeld, en ik kom er via de hulp zsm op terug". Werkgevers schrikken namelijk wat minder van rechtsbijstand.
En dan voor wat betreft jouw stelling om je niet weg te laten pesten. Ik snap dat je dit niet over je kant wil laten gaan. Maar wat schiet jij er nu zelf echt mee op om in deze situatie te blijven? Mijn advies is: zoek een goede advocaat, laat ze flink betalen, en richt je dan vol goede moed op een leukere toekomst.
zaterdag 11 juni 2016 om 14:04
Wat heftig! Ik heb geen advies.
Maar weet je zeker dat je het wilt aanvechten? Je moet mij absoluut niet verkeerd begrijpen. Jij staat in je recht en de werkgever zou hier actie in moeten ondernemen en jou beschermen. Maar soms is het vechten tegen een dikke muur die niet mee beweegt, wat veel geld kost en energie en waar je alleen maar gekwetster uit komt.
Dat gun ik je niet.
Veel sterkte! Kan de vertrouwenspersoon geen rol spelen?
Die begreep jou en het probleem. Misschien kan ze helpen.
Maar weet je zeker dat je het wilt aanvechten? Je moet mij absoluut niet verkeerd begrijpen. Jij staat in je recht en de werkgever zou hier actie in moeten ondernemen en jou beschermen. Maar soms is het vechten tegen een dikke muur die niet mee beweegt, wat veel geld kost en energie en waar je alleen maar gekwetster uit komt.
Dat gun ik je niet.
Veel sterkte! Kan de vertrouwenspersoon geen rol spelen?
Die begreep jou en het probleem. Misschien kan ze helpen.
zaterdag 11 juni 2016 om 14:23
Ook eens met NummerZoveel, op het verslag erbij zetten getekend voor gezien, niet voor akkoord en goede juridische hulp inschakelen. Ik zou je graag een privé bericht willen sturen om advies te geven maar ik zie dat je dat uit hebt staan. Mocht je dat toch willen, stuur me dan een bericht. Heel veel succes in ieder geval en sterkte gewenst...
zaterdag 11 juni 2016 om 14:36
Ik wil me dus ook niet ziekmelden. Ik heb het namelijk, hoe gek het ook klinkt, verder heel erg naar m'n zin op mijn werk. Het probleem ligt op mijn werk en daar wil ik het ook "oplossen". Thuisblijven is gewoon geen oplossing. Tenzij ik natuurlijk echt ziek word.
Wat wel een probleem is voor mij dat mijn LG iedere week met me in gesprek wil en ik eigenlijk niet alleen meer met hem wil. Ik wilde gister al een vertrouwenspersoon meenemen maar dat wilde hij niet. Een P&O adviseur vond hij wel een idee.
Dat logboek heb ik vanaf dag 1 bijgehouden incl. mails e.d. en daarom weet ik dat ik wat dat betref sterk sta.
Ik weet ook niet of het verstandig is om in dit beginstadium te beginnen over juridische hulp. Mijn LG denkt namelijk dat het zo vaart niet zal lopen vanuit mijn kant. Ik wil eerst even mijn zaken op orde hebben, dus de kans nemen om fatsoenlijk mijn werk te doen en alle informatie te verzamelen. Ook is de directeur voor wie ik werk op vakantie en ik wil graag van hem horen of hij ook wil dat ik vertrek. Volgens mij weet hij hier niets vanaf.
Maar blijven (op deze functie cq. werkplek) is geen optie meer, dat is wel duidelijk.
Het gespreksverslag van gister heb ik overigens fysiek gekregen dus niet digitaal. Kan ik dan volstaan met een reactie zoals b.v. ik heb kennis genomen van de inhoud en ik kom hier zsm op terug?
Wat wel een probleem is voor mij dat mijn LG iedere week met me in gesprek wil en ik eigenlijk niet alleen meer met hem wil. Ik wilde gister al een vertrouwenspersoon meenemen maar dat wilde hij niet. Een P&O adviseur vond hij wel een idee.
Dat logboek heb ik vanaf dag 1 bijgehouden incl. mails e.d. en daarom weet ik dat ik wat dat betref sterk sta.
Ik weet ook niet of het verstandig is om in dit beginstadium te beginnen over juridische hulp. Mijn LG denkt namelijk dat het zo vaart niet zal lopen vanuit mijn kant. Ik wil eerst even mijn zaken op orde hebben, dus de kans nemen om fatsoenlijk mijn werk te doen en alle informatie te verzamelen. Ook is de directeur voor wie ik werk op vakantie en ik wil graag van hem horen of hij ook wil dat ik vertrek. Volgens mij weet hij hier niets vanaf.
Maar blijven (op deze functie cq. werkplek) is geen optie meer, dat is wel duidelijk.
Het gespreksverslag van gister heb ik overigens fysiek gekregen dus niet digitaal. Kan ik dan volstaan met een reactie zoals b.v. ik heb kennis genomen van de inhoud en ik kom hier zsm op terug?
zaterdag 11 juni 2016 om 14:40
quote:misschanandlerbong schreef op 11 juni 2016 @ 14:23:
Ook eens met NummerZoveel, op het verslag erbij zetten getekend voor gezien, niet voor akkoord en goede juridische hulp inschakelen. Ik zou je graag een privé bericht willen sturen om advies te geven maar ik zie dat je dat uit hebt staan. Mocht je dat toch willen, stuur me dan een bericht. Heel veel succes in ieder geval en sterkte gewenst...Dat is altijd prettig. Ik wist niet dat je dit moest instellen dus ik heb deze inmiddels aangezet. Ik hoor graag van je.
Ook eens met NummerZoveel, op het verslag erbij zetten getekend voor gezien, niet voor akkoord en goede juridische hulp inschakelen. Ik zou je graag een privé bericht willen sturen om advies te geven maar ik zie dat je dat uit hebt staan. Mocht je dat toch willen, stuur me dan een bericht. Heel veel succes in ieder geval en sterkte gewenst...Dat is altijd prettig. Ik wist niet dat je dit moest instellen dus ik heb deze inmiddels aangezet. Ik hoor graag van je.
zaterdag 11 juni 2016 om 15:07
Wekelijks een gesprek lijkt op dossieropbouw.
Ik heb het ook meegemaakt. Laat je niet op je kop zitten en weet dat als jij een OT contract hebt ze je heel weinig kunnen maken.
Dossieropbouw duurt ongeveer een half jaar.
Als ze je geld gaan bieden zou ik minimaal voor kantonrechtersformule gaan.
Verder is het niet leuk. Levert het een hoop stress op, maar oh wat ga je hier veel van leren!
Ik heb het ook meegemaakt. Laat je niet op je kop zitten en weet dat als jij een OT contract hebt ze je heel weinig kunnen maken.
Dossieropbouw duurt ongeveer een half jaar.
Als ze je geld gaan bieden zou ik minimaal voor kantonrechtersformule gaan.
Verder is het niet leuk. Levert het een hoop stress op, maar oh wat ga je hier veel van leren!
zaterdag 11 juni 2016 om 22:37
dinsdag 14 juni 2016 om 22:18
quote:-NummerZoveel- schreef op 11 juni 2016 @ 13:57:
Dit wordt een juridisch conflict, en HR is er om de werkgever te beschermen in zo'n geval. Zodra er juristen bijkomen dus niet meer met HR overleggen.
Goed advies, dit moet je niet alleen doen, schakel goede hulp in, misschien zijn er advocaten die je helpen en dat kosten bij je baas en bedrijf terecht komen namelijk, scheelt ook veel. En dat een jurist dit gevecht voor je gaat doen, want dit is te veel, je draagkracht is weg en je hebt steun en hulp nodig van iemand die kennis heeft van zaken.
heel veel sterkte
Goed advies, dit moet je niet alleen doen, schakel goede hulp in, misschien zijn er advocaten die je helpen en dat kosten bij je baas en bedrijf terecht komen namelijk, scheelt ook veel. En dat een jurist dit gevecht voor je gaat doen, want dit is te veel, je draagkracht is weg en je hebt steun en hulp nodig van iemand die kennis heeft van zaken.
heel veel sterkte