Geld & Recht alle pijlers

Postadres en elders verblijven

13-06-2016 17:47 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag ik schrijf dit namens een vriend (Já echt, want mensen die mijn situatie weten, die weten dat ik wel een huisje heb nu weer)

Vriend van 25 jaar die is dakloos sinds vorige week maandag, hij is bij haar moeder uit huis gegaan vanwege geweldadige situatie en niet veilig zijn om het even kort te omschrijven. Nu is het zo dat hij dus ingeschreven staat in een andere gemeente, zon 50 km verder op.. Maar hij heeft altijd in een andere plaats geweest hiervoor (het heeft 9 maanden geduurd), en nu werd er gezegd dat ondanks dat zijn studie hier is hij niet in deze gemeente opgevangen kan worden voor hulp. Hun gaven aan dat het niet ging ook niet als hij bij de gemeente ging inschrijven als postadres.

Maar op de site van de rijksoverheid zie ik weer dat het wel kan als hij bijvoorbeeld in een instantie terecht komt. Wie weet raad ? Ik wil hem dolgraag helpen maar tot nu toe word er alleen maar gezegd dat het niet kan en dat hij dus naar de gemeente toe moet waar hij ingeschreven staat en dat schiet voor nu dus niet op.

Wie kan mij helpen? Aub niet quoten ik wil dit namelijk naderhand weg halen
Als je het toch al weghaalt, dan hoeven er geen reacties te komen. Anders moet je die ook allemaal weer weg laten halen en dat is allemaal zo'n gedoe.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Laat hem contact opnemen met het maatschappelijk werk in de gemeente waar hij ingeschreven staat. Misschien kunnen zij hierin bemiddelen.
Ik snap het geloof ik niet. Waar wil hij hulp? In de gemeente van zijn moeder, of in de gemeente waar hij staat ingeschreven? En waar is hier (waar zijn studie is)? Is dat ook in de gemeente van zijn moeder?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:gizzmo-returns schreef op 13 juni 2016 @ 17:52:

Laat hem contact opnemen met het maatschappelijk werk in de gemeente waar hij ingeschreven staat. Misschien kunnen zij hierin bemiddelen.Al gedaan maar die geven aan dat het niet mogelijk is. Maar mij lijkt toch wel dat hij een postadres hier kan krijgen zodat hij hier kan wonen en zijn studie af kan wonen op de plaats waar hij nu woont
Nee de gemeente van zijn moeder is verder weg hij wilt zich inschrijven bij de woonplaats waar hij naar school toe gaat
quote:zwitsal_nijntje schreef op 13 juni 2016 @ 17:54:

Nee de gemeente van zijn moeder is verder weg hij wilt zich inschrijven bij de woonplaats waar hij naar school toe gaatMaar waar woont/verblijft hij dan? Daar moet hij zich inschrijven, op zijn werkelijke verblijfplek. Daar geeft de gemeente niet maar zo een daklozenpostadres voor.
Nergens hij is nu dakloos namelijk
Kan hij niets huren dan (voor studenten)?
quote:zwitsal_nijntje schreef op 13 juni 2016 @ 17:57:

Nergens hij is nu dakloos namelijkDan moet hij zich melden bij de daklozenopvang in die gemeente.
Hij staat dus ingeschreven bij zijn moeder (50 km verderop) en wil nu hulp in de gemeente van zijn studie, bij jou in de buurt.

Waarom is hij niet blij met hulp in de gemeente van zijn moeder? Hij reist nu toch ook al op een neer?

En inderdaad, kan hij niet iets huren in de studiegemeente, zodat hij formeel daarheen kan verhuizen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:gizzmo-returns schreef op 13 juni 2016 @ 17:59:

[...]

Dan moet hij zich melden bij de daklozenopvang in die gemeente.

En die sturen hem terug naar waar hij ingeschreven staat, daar heeft hij namelijk regiobinding.

Lastig TO. Ik ga even nadenken voor je, heb hier met stage mee te maken gehad, zal eens zoeken wat er toen ook alweer geregeld is.
Snap het nog steeds niet, geloof ik. Misschien ben ik een beetje daas vandaag.

Wat heeft hij aan een postadres? Daar kun je toch niet in wonen?

quote:Koettie schreef op 13 juni 2016 @ 18:05:

[...]

En die sturen hem terug naar waar hij ingeschreven staat, daar heeft hij namelijk regiobinding.

Lastig TO. Ik ga even nadenken voor je, heb hier met stage mee te maken gehad, zal eens zoeken wat er toen ook alweer geregeld is.Dit is toch dezelfde situatie als iedere student die in een andere stad gaat studeren? Ik begrijp het probleem niet zo, geloof ik.
Als hij in de stad een postadres heeft dan kan hij hier ook gaan wonen, in de plaats waar zijn moeder ingeschreven staat wil hij niet komen omdat hij bang is
quote:zwitsal_nijntje schreef op 13 juni 2016 @ 17:53:

[...]

Al gedaan maar die geven aan dat het niet mogelijk is. Maar mij lijkt toch wel dat hij een postadres hier kan krijgen zodat hij hier kan wonen en zijn studie af kan wonen op de plaats waar hij nu woontKennelijk niet, anders zou het maatschappelijk werk dat ook wel weten. Of weet jij het beter dan de hulpverlenende instanties?
Trouwens. Hij is nu dakloos en heeft dus een opleiding in een andere gemeente. Heeft hij stufi? Aangezien de gemeente enkel postadres geeft samen met een uitkering. Die je niet krijgt als je studeert. Dus beter zoekt hij ergens een goedkoop kamertje of verblijft hij bij een vriend. Of welk doel heeft hij voor enkel een postadres? Als het idd puur is voor post die hij niet durft te halen bij z'n moeder kan hij zich bij een vriend inschrijven.
Nou het punt is bij mij was het ook mogelijk zodoende maar ik ben bang dat ik hier niet verder kom
quote:nerdopviva schreef op 13 juni 2016 @ 18:07:

[...]

Dit is toch dezelfde situatie als iedere student die in een andere stad gaat studeren? Ik begrijp het probleem niet zo, geloof ik.

Ik had helemaal geen postadres nodig in de gemeente waar ik ging studeren. Ik zocht er gewoon een kamer en schreef me in.

Als een postadres belangrijk is, voor de uitkering of de studiebeurs, of zo ? dan kan het ook met een postadres van de gemeente van de moeder. Desnoods vraag je iemand anders om je post daar op te halen. Meeste post komt tegenwoordig toch digitaal, lijkt me.

quote:zwitsal_nijntje schreef op 13 juni 2016 @ 18:14:

Nou het punt is bij mij was het ook mogelijk zodoende maar ik ben bang dat ik hier niet verder kom

Sorry, ik wil best helpen, maar ik heb er ook geen verstand van.

Misschien moet hij contact opnemen met mensen van Veilig thuis in zijn regio. Die hebben vast vaker met dit soort bijltjes gehakt of weten naar wie ze kunnen doorverwijzen.

quote:merano schreef op 13 juni 2016 @ 18:16:

[...]

Ik had helemaal geen postadres nodig in de gemeente waar ik ging studeren. Ik zocht er gewoon een kamer en schreef me in.

Dat bedoel ik. Ik snap best dat hij niet zomaar aan een sociale huurwoning komt, maar een kamer/woning voor studenten moet toch mogelijk zijn?
Wat wil hij nu precies?
Opvang van daklozen kost geld. Dit wordt gefinancieerd door de gemeente waar de dakloze dakloos in is geworden. Je kunt dus niet zomaar ergens naar keuze aankloppen voor hulp, maar je moet zijn bij de gemeente waar je het laatst woonde, want zij draaien voor de kosten op.

Maar waarom heeft vriend die hulp nodig? Hij kan toch gewoon een studentenkamer zoeken in de stad waar hij zijn opleiding doet en zich vervolgens daar inschrijven?
Sorry dat ik het zo hard tegen je zeg Nijntje maar waarom laat je hem het niet zelf oplossen? Ik denk echt dat je genoeg hebt aan je eigen problemen. Neem hem aub niet in huis. Iemand met veel problemen is te complex voor een relatie, daarbij gaat het dan door omstandigheden veel te snel en zit je op elkaars lip voordat je elkaar goed hebt leren kennen. Doorbreek svp het patroon om je snel in relaties te storten met mensen die geen relatiemateriaal zijn.

Je nieuwe huis is jouw veilige plek. Houd het bij iemand die ook zelfstandig is en die zijn leven een beetje op rit heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:

Goedemiddag ik schrijf dit namens een vriend (Já echt, want mensen die mijn situatie weten, die weten dat ik wel een huisje heb nu weer)

Vriend van 25 jaar die is dakloos sinds vorige week maandag, hij is bij haar moeder uit huis gegaan vanwege geweldadige situatie en niet veilig zijn om het even kort te omschrijven. Nu is het zo dat hij dus ingeschreven staat in een andere gemeente, zon 50 km verder op.. Maar hij heeft altijd in een andere plaats geweest hiervoor (het heeft 9 maanden geduurd), en nu werd er gezegd dat ondanks dat zijn studie hier is hij niet in deze gemeente opgevangen kan worden voor hulp. Hun gaven aan dat het niet ging ook niet als hij bij de gemeente ging inschrijven als postadres.

Maar op de site van de rijksoverheid zie ik weer dat het wel kan als hij bijvoorbeeld in een instantie terecht komt. Wie weet raad ? Ik wil hem dolgraag helpen maar tot nu toe word er alleen maar gezegd dat het niet kan en dat hij dus naar de gemeente toe moet waar hij ingeschreven staat en dat schiet voor nu dus niet op.

Wie kan mij helpen? Aub niet quoten ik wil dit namelijk naderhand weg halen

Je moet naar de gemeente waar hijningeschreven staat. Zij draaien op voor de kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven