Autolessen en examen

14-06-2016 20:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Jolanda, 30 jaar, getrouwd, moeder van 2 kinderen en ik ben nu sinds oktober bezig met mijn rijbewijs halen. Ik mocht in mei afrijden maar ben toen op het nippertje gezakt. Nu mag ik volgende week donderdag opnieuw afrijden en ik probeer elk vezeltje in mijn lichaam om te zetten in positiviteit. Ik ga gewoon slagen!!

Maar natuurlijk was er een reden van zakken de vorige keer....

Het kijken in binnenspiegel, buitenspiegel en over de schouder ging goed maar op drukke en/of onoverzichtelijke wegen gaat het "scannen" niet altijd even goed. Ik ben me eigen rot aan het zoeken naar iets van een "ezelsbruggetje" zodat ook dat in zijn totaliteit goed gaat.

Mijn rijinstructeur zegt me dat het een kwestie van oefenen is en niet teveel/te moeilijk denken. Maar ik blijf dat scannen lastig vinden. Het ene moment gaat het beter dan het andere moment maar ik ben een controlefreak en zou ook dit zo graag onder de knie willen hebben. Dus weet iemand een handigheidje zodat het scannen nog beter gaat?
Geen tips (want ik heb geen rijbewijs ), maar ik wens je wel heel veel succes volgende week donderdag! Geloof in jezelf en ontspan, dan moet het goed komen.
Ik deed het in mijn laatste rijlessen heel overdreven en zei er ook hardop bij 'binnen, buiten, over de schouder'. Bij examen heb ik het hardop zeggen wel weggelaten, maar deed het nog steeds redelijk overdreven

Ben in 1 keer geslaagd.
Het kijken in de spiegels en over schouder is het probleem niet maar het is het scannen van de omgeving wat niet altijd goed gaat.
Het idee is juist dat het een automatisme is en dat je ten alle tijden ook om je heen kijkt

Dus laat dat ezelsbruggetje los, maar denk aan wat je aan het doen bent en waar je op wil letten. Sta je op een kruispunt, dan wil je niet alleen het stoplicht zien maar ook vast kijken wie er achter je rijdt, waar mensen kunnen oversteken, wie er van recht komt, enz.
en dat vind ik dus lastig op plekken waar het druk en/of onoverzichtelijk is.
Hoe kan zo'n examinator zien wat jij scant?

Als je weet wat hij/zij zag, dan kun je dat aanpassen. Maar ze kunnen niet door jouw ogen kijken.
Ik heb hetzelfde probleem. Ben in januari begonnen en echt nog niet aan mijn examen toe(eerst volgende maand mijn theorie...). Mijn rijinstructeur maakt er in plaats van "buiten, binnen, zijspiegel en over de schouder" 1,2,3,4 van en dat mompel ik dan idd hardop. Vorige maand heb ik een rijtest bij het CBR gehad, een vrijblijvende, dus ik kreeg alleen advies, geen "u mag uw rijbewijs van uw levensdagen niet halen, gevaar op de weg" en de CBR-meneer zei ook dat het een kwestie is van letterlijk kilometers maken. Hoe meer kilometers, moe meer routine het gaat worden.

En duidelijk laten zien dat je kijkt en ook ziet wat je zou moeten zien. Assertief rijden, ik ben vaak te voorzichtig en wacht te lang, da's ook funest.
hij vond op mijn examen dat ik op drukke kruispunten en rotondes soms te laat opmerkte wat er om me heen gebeurde
quote:Jolanda1985 schreef op 14 juni 2016 @ 20:40:

en dat vind ik dus lastig op plekken waar het druk en/of onoverzichtelijk is.Dat heeft denk ik echt met rijervaring te maken.
quote:LaFleurNoire schreef op 14 juni 2016 @ 20:44:

Ik heb hetzelfde probleem. Ben in januari begonnen en echt nog niet aan mijn examen toe(eerst volgende maand mijn theorie...). Mijn rijinstructeur maakt er in plaats van "buiten, binnen, zijspiegel en over de schouder" 1,2,3,4 van en dat mompel ik dan idd hardop. Vorige maand heb ik een rijtest bij het CBR gehad, een vrijblijvende, dus ik kreeg alleen advies, geen "u mag uw rijbewijs van uw levensdagen niet halen, gevaar op de weg" en de CBR-meneer zei ook dat het een kwestie is van letterlijk kilometers maken. Hoe meer kilometers, moe meer routine het gaat worden.

En duidelijk laten zien dat je kijkt en ook ziet wat je zou moeten zien. Assertief rijden, ik ben vaak te voorzichtig en wacht te lang, da's ook funest.

Ja dat te lang wachten was bij mij ook een puntje, maar dat is nu na weer een aantal lessen wel rechtgetrokken.

Mijn theorie heb ik al wel maar ook daarbij ben ik de eerste keer gezakt.

Dat 1,2,3,4 doe ik ook en dat werkt wel goed.

Iedereen zegt dat het gewoon een kwestie van km maken is en dat geloof ik wel, maar ik zou zo graag zien dat er net als met de spiegels een maniertje is. Zodat ik zeker weet dat ik niets over het hoofd zie.
quote:Jolanda1985 schreef op 14 juni 2016 @ 20:46:

hij vond op mijn examen dat ik op drukke kruispunten en rotondes soms te laat opmerkte wat er om me heen gebeurdeJa, heb ik ook. Ik focus me dan op 1 ding en vergeet vervolgens de rest te scannen. Daarom laat hij mij ook echt nog geen examen doen. Rijden moet ik, nog veel meer rijden, tot het een automatisme wordt. En ja, dat kost tijd en geld. Maar dat kost steeds weer een examen ook.
quote:LaFleurNoire schreef op 14 juni 2016 @ 20:52:

[...]

Ja, heb ik ook. Ik focus me dan op 1 ding en vergeet vervolgens de rest te scannen. Daarom laat hij mij ook echt nog geen examen doen. Rijden moet ik, nog veel meer rijden, tot het een automatisme wordt. En ja, dat kost tijd en geld. Maar dat kost steeds weer een examen ook.Nou volgens mijn examinator was het een 5 zeg maar terwijl het een 5,5 had moeten zijn. Ik was er bijna. Na mijn examen ben ik nu alweer een aantal uren verder en het gaat echt wel goed ik wil mezelf alleen zo graag indekken. Ik ben vanzelf best een controlefreak. Volgens mijn instructeur was me examen ook echt wel goed maar net niet goed genoeg. Ik was ook wel mega zenuwachtig maar voor mezelf vind ik dat geen excuus.
Misschien maak ik me ook wel gewoon te druk.

Ik weet dat ik het kan en ik moet het ook maar gewoon gaan doen en slagen ;)
quote:Jolanda1985 schreef op 14 juni 2016 @ 20:40:

en dat vind ik dus lastig op plekken waar het druk en/of onoverzichtelijk is.Ik denk dat de examinator dat ook ziet dat je dat lastig vindt. Hoe doe je zoiets op de fiets? In principe is dat niet heel veel anders, maar wellicht doe je het daar automatisch omdat je meer ervaring hebt.
quote:viva1966 schreef op 14 juni 2016 @ 21:03:

[...]

Ik denk dat de examinator dat ook ziet dat je dat lastig vindt. Hoe doe je zoiets op de fiets? In principe is dat niet heel veel anders, maar wellicht doe je het daar automatisch omdat je meer ervaring hebt.Ik ben er op gaan letten hoe ik het op de fiets doe en daar gaat het inderdaad geautomatiseerd. Maar dat is weer dat stukje ervaring. Iedereen zegt dat het met autorijden ook vanzelf komt maar pas als je zelf gaat rijden en dat geloof ik ook wel. Mijn man heeft een rijbewijs en ik zit er altijd naast en doe in mijn hoofd alle handelingen zoals ik dat zelf zou doen maar dat is toch anders want dan hoef ik niet terug te schakelen enzovoorts...
O, op de fiets ben ik ook zo'n niet-assertieve muts. Ik sta liever 10 minuten te wachten bij bijvoorbeeld een rotonde, dan dat ik het risico loop plat gereden te worden. Op een fiets kom je daar nog wel mee weg, in een auto, laat staan bij een examen, niet.

Daar moet ik dus ook hard aan werken.

Dus toen ik laatst een rotonde naderde(op de fiets), een mevrouw in een auto aan zag komen en zag dat ze geen richtingaanwijzer aan deed, besloot ik eens niet te stoppen-want-je-weet-maar-nooit en fietste door. Nam ze toch de eerste afslag en was ik dus bijna plat....domme doos had haar richtingaanwijzer gewoon aan moeten doen al voor ze de rotonde op ging.
Ik heb hier zelf geen moeite mee, maar een vriendin van mij wel. Zij heeft haar rijbewijs overigens wel in 1x gehaald doordat ze op onoverzichtelijke plekken alles voor zichzelf gaat benoemen. Wanneer ze over een rotonde heen moet, benoemt ze bijna hardop: 'fietsers: nee, voetgangers: nee, auto's op rotonde: nee. Oke, ik kan nu veilig de rotonde op.' Ze neemt dus eigenlijk een momentje voor zichzelf waarop ze alles om zich heen scant. Misschien kan dit je helpen?
Dat scannen vergelijk ik vaak met een computerspelletje. Dan kijk je ook van tevoren waar je personage langs kan en waar je op moet reageren. Misschien dat het zo iets gemakkelijker wordt?

Het hielp mij in het begin ook om ipv auto's, paard-en-wagens in te beelden.
quote:Bloempje289 schreef op 14 juni 2016 @ 21:16:

Ik heb hier zelf geen moeite mee, maar een vriendin van mij wel. Zij heeft haar rijbewijs overigens wel in 1x gehaald doordat ze op onoverzichtelijke plekken alles voor zichzelf gaat benoemen. Wanneer ze over een rotonde heen moet, benoemt ze bijna hardop: 'fietsers: nee, voetgangers: nee, auto's op rotonde: nee. Oke, ik kan nu veilig de rotonde op.' Ze neemt dus eigenlijk een momentje voor zichzelf waarop ze alles om zich heen scant. Misschien kan dit je helpen?Dit doe ik ja!

Ik heb hier zelf geen moeite mee, maar een vriendin van mij wel. Zij heeft haar rijbewijs overigens wel in 1x gehaald doordat ze op onoverzichtelijke plekken alles voor zichzelf gaat benoemen. Wanneer ze over een rotonde heen moet, benoemt ze bijna hardop: 'fietsers: nee, voetgangers: nee, auto's op rotonde: nee. Oke, ik kan nu veilig de rotonde op.' Ze neemt dus eigenlijk een momentje voor zichzelf waarop ze alles om zich heen scant. Misschien kan dit je helpen?Maar het scannen begint toch al veel eerder? Zijn er meerdere banen naar en op de rotonde? Zo ja, hoe lopen ze, welke moet ik hebben? Als je scanproces begint op het moment dat je moet gaan beslissen of je echt de rotonde op kunt ben je al te laat begonnen.

Ik heb hier zelf geen moeite mee, maar een vriendin van mij wel. Zij heeft haar rijbewijs overigens wel in 1x gehaald doordat ze op onoverzichtelijke plekken alles voor zichzelf gaat benoemen. Wanneer ze over een rotonde heen moet, benoemt ze bijna hardop: 'fietsers: nee, voetgangers: nee, auto's op rotonde: nee. Oke, ik kan nu veilig de rotonde op.' Ze neemt dus eigenlijk een momentje voor zichzelf waarop ze alles om zich heen scant. Misschien kan dit je helpen?

Ja dat ga ik proberen! Ik heb deze week nog 2 lessen

Dank je wel!!
quote:matroesjka_ schreef op 14 juni 2016 @ 21:29:

[...]

Maar het scannen begint toch al veel eerder? Zijn er meerdere banen naar en op de rotonde? Zo ja, hoe lopen ze, welke moet ik hebben? Als je scanproces begint op het moment dat je moet gaan beslissen of je echt de rotonde op kunt ben je al te laat begonnen.Dat is ook zo!
Mij rijinstructeur bleef maar zeggen dat ik nieuwsgierig moet blijven. Dus om je heen blijven kijken en kijken of er borden staan, wat staat er op. Wat gebeurt er naast je, wat gebeurt er achter je. Als je bij stoplicht staat kijken waar je heen gaat, hoe gaat de bocht, welke borden staan er bij de weg waar je naar toe gaat. Ook als stoplicht groen is links en rechts kijken of er niet nog een idioot door rood rijdt of politie met zwaailicht en sirene aankomt
En een geruststelling: als je vaak genoeg rijdt doe je het op een gegeven moment zonder dat je er over na hoeft te denken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven