Het drama wat haar wassen heet......

22-11-2008 13:26 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna 2 heeft een prachtige bos krullen die wel eens gewassen moet worden. Helaas is dit elke keer een groot drama. Zodra hij doorheeft dat de krullen in de shampoo moeten probeert hij uit bad te klauteren en begint alvast heeel hard te huilen. Hierna moet een van ons hem in een judogreep gooien terwijl de ander zijn haar snel wast en uitspoelt.

Als het allemaal achter de rug is kalmeert hij vrij snel en dan is er ook niks meer aan de hand en vertelt hij altijd netjes dat hij heel hard moest huilen

Maar nu heeft hij besloten dat hij de kans niet meer wil lopen dat er gewassen moet worden dus wil hij niet meer in bad. Als hij er al inzit dan is het hooguit een paar minuutjes en klimt hij eruit omdat hij volgens eigen zeggen "al schoon" is

Wij hebben zo'n veredelde zonnekap een poosje geprobeert, alle soorten shampoo, douche, omkopen, rede, samen badderen en verschillende tijdstippen, maar niks helpt.

Het rare is dat hij een echte waterrat is. Kan hem geen groter plezier doen dan met hem te gaan zwemmen of hem met water te laten kliederen.

Wie herkent dit en wat hebben jullie hier aan gedaan?
Bij mijn dochter hielp het dat ik een leuk zeeppompje kocht (Kandoo, met die kikker; leuk schuim komt daaruit) en ze het zelf mocht doen. Uitspoelen mocht ze met een grote metalen beker doen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Durft ie wel met z'n hoofd onder water of niet?
Bij mijn zoontje helpt een droog washandje wat ik of hijzelf vasthoudt als we moeten uitspoelen. Zo deed mijn moeder dit vroeger bij ons ook.
Ik laat dochter het voor het grootste deel zelf doen. Ze gaat nooit in bad, maar altijd onder de douche en houdt dan zelf de douchekop vast.

Ze vond het haren wassen ook nooit echt leuk, maar een drama is het hier nooit geweest, en sinds ze het zelf mag doen gaat het goed. Ik spoel het nog wel even na, maar dan laat ik haar haar hoofd achterover doen en zorg ik dat ze geen water in haar ogen krijgen. Washandje is ook een goede tip.

We maken er een beetje een spelletje van 'oh, daar is nog een stukje droog' en dan heel hard jubelen als ze dat zelf natmaakt natuurlijk

Uitspoelen met een beker ging hier in bad altijd goed.

Misschien samen douchen en elkaars haar wassen?
Hoi,

ja ik herken dit, helaas was het enige wat hielp tanden op elkaar en inderdaad de ene ouder het kind vasthouden wel blijven vertellen wat er gaat gebeuren.

Ik heb het een tijd uitgespoeld met bekers water die ik ieder keer vulde onder de kraan maar dit is niet optimaal. Het leek wel of mijn kind dit minder eng vond.
Hier ook altijd drama geweest bij dochter van 2. Zodra we het woord haar wassen zeiden klom ze het bad al uit en begon keihard te krijsen. Verder herken ik de judogreep

Wat bij ons hielp was een washandje voor de ogen en hoofd achterover houden. Verder voortdurend zeggen dat het zo klaar is en de belofte dat we daarna pop/mama/papa's haar gingen wassen. Een snoepje/plakje kaas of iets anders lekkers wilde ook wel helpen. Eigenlijk is het geleidelijk beter gegaan. Onder de douche wil ze nog geen haar wassen, maar zittend in bad wel. (hoewel het niet haar favoriete bezigheid is).
Een paar maanden geleden was het bij ons ook feest met het haren wassen.

Wij hebben dochter telkens laten kiezen: met de douche uitspoelen (is sneller) of met een kannetje (vond zij fijner maar duurt langer). En dan naar boven laten kijken (naar de lamp) en enorm overdreven prijzen. Maar ook laten merken dat het uitspoelen wel echt moet. Door het kiezen van de uitspoelmethode had ze het idee van controle.

Voor de zomer zaten wij ook met de handen in het (eigen) haar, maar nu gaat het heel soepel! Voor je kind 18 is, gaat het over...

Succes en volhouden!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Wij gingen gewoon 1x per week zwemmen. Na 2 á 3 uur in het chloorwater was ze schoon genoeg
Denis3, het is een gedeelte angst voor water. In het zwembad heeft hij helemaal geen last van deze angst en gaat met gemak kopje onder, spettert en is over het algemeen zeer water-vrij. Waarom die angst er in het bad wel is snap ik dus niet.

Uitspoelen met bekers doen we al, maar hij smijt die elke keer het bad uit. Ook rozijntjes in bad geprobeerd, doosje zeiknat en afvoer verstopt, maar hielp ook niet. Washandje doet het ook niet goed en zelf haar wassen weigert hij pertinent.

Zal hem vanavond de douche maar weer eens aanbieden. Heb viltstiften voor in bad gekregen, mischien dat dat een uitkomst is.
quote:Gamuza schreef op 22 november 2008 @ 23:30:

Voor je kind 18 is, gaat het over...

Ik kwam op nog een idee: als hij in bad moet, doe dan meteen zijn haren en laat hem daarna pas spelen. Dan weet hij dat er een beloning (spelen of met de viltstiften kliederen oid) komt na het uitspoelen. Wederom succes!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Hij kan zijn dat hij het eng vindt omdat hij er geen controle over heeft. Iemand hier opperde dat het hem zelf laten doen misschien een goed idee is, dat denk ik ook. En verder ook al genoemd: probeer het eens met een kan, dat vond mijn zoontje ook prettiger dan met de douche.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven