Hoe help ik mijn kind het beste?

19-06-2016 18:18 476 berichten
Om een lang verhaal kort te maken; mijn zoon van 10 heeft 'trekken van ADD', is uit onderzoek gebleken. Z'n moeder wijt zijn gedrag aan hoog-sensitiviteit (want dat is/heeft ze zelf ook) en daar zou ik iets mee moeten (literatuur hierover volgt nog, heeft zij beloofd) en mijn vader is er heilig van overtuigd dat een aanpassing in zijn dieet de oplossing is (literatuur hierover volgt nog, heeft hij beloofd). Medicatie gaan we niet doen, daar zijn we het over eens.

Wat is wijsheid? Waar zou ik me het beste op kunnen richten?
Maar.

Heb.

Je.

Nou.

Een.

Diagnose.

?
Misschien is een AD(H)D cursus via bijvoorbeeld PsyQ wel iets voor hem. Is er ook speciaal voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 19:34:

[...]

Je doet je kind echt tekort om niet te kijken naar de specifieke problemen van jouw kind en alleen naar de enorm brede diagnose (en zelfs in dit geval slechts 'trekken van') ADD.

Wat belangrijk is, is waar loopt JOUW kind tegenaan?

Wat vindt JOUW kind moeilijk?

Wat vind jij moeilijk in het opvoeden/verzorgen van JOUW kind?

Het handigst is als je een diagnose krijgt een aantal afspraken bij de psycholoog te besteden aan psycho-educatie of een psycho-educatie groep te volgen met andere ouders. Je krijgt dan algemene uitleg, maar ook de dingen die juist toegespitst zijn op jouw kind. Je praat over en weer, geeft voorbeelden, overlegt ideeën. Oh, ik lees dat je geen vertrouwen hebt in degenen die de diagnose gesteld hebben, dan zou ik ergens anders naartoe gaan. Overigens is 'trekken van ADD' zeker nog geen ADD. Ik zie jou schrijven over een kloof tussen zijn sociaal-emotioneel functioneren en zijn cognitief functioneren? Dat vraagt toch iets anders dan een kind dat concentratieproblemen heeft of heel chaotisch is door ADD of geen taakjes op school af kan maken. Er zijn ook trainingen die kinderen kunnen volgen als je wat meer weet waar de problemen liggen.

We kunnen hier van alles roepen, maar als jij tegen mij zegt dat je kind 'trekken van ADD' heeft weet ik eigenlijk niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Dus wat voor tips zou ik moeten geven? Hoe je je kind het beste kan helpen is een persoonlijke aanpak. Dat zal je of ergens anders moeten doen, of hier wat meer informatie geven.Zo heb ik het ook moeten doen. Het werkt wel maar kost veel energie.
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 19:33:

[...]

Hier duurde het ook gruwelijk lang. Maar hee, het werd wel vergoed he.

Bij mij kostte het mijn eigen risico én ik ben er geen reet mee opgeschoten, want ik wilde niet mijn ouders betrekken bij het traject. Dus heb ik niks en ben ik volkomen normaal

Ik zou ook overigens medicatie pas als laatste redmiddel gebruiken, je kunt zoveel doen vóórdat dat een optie is, maar het volkomen afwijzen is net zo dom als alleen medicatie slikken en verder niks doen.
5 maanden voor diagnostiek is echt niet normaal als dat allemaal alleen vanuit de organisatie kwam (dus niet als er ook door jullie afspraken zijn afgezegd of op vakantie geweest). De agenda's van behandelaren zitten vaak bomvol, als je opeens afzegt kunnen er weer weken overheen gaan voordat je weer kan, maar als zij de afspraken inplannen en jullie gaan gewoon dan moet dat beslist geen 5 maanden duren.
quote:Rhaegal schreef op 19 juni 2016 @ 19:31:

Moet je dat klagen dan niet gewoon bij die instelling doen? Ik heb overigens dat traject ook doorlopen, diagnose ADHD, en dat duurde ook maanden. Vind ik niet zo heel raar.

Ik vind het wel raar. Onprofessioneel ook. Prutsers, feitelijk. Niet de klant, maar hun eigen procedures en prioriteiten belangrijker maken dan het belang van de klant.

Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg gemaakt zodat we dit achter ons kunnen laten?
quote:iris1969 schreef op 19 juni 2016 @ 19:35:

[...]

Ik ken zijn zoon niet heel goed, maar ik heb wel een goede indruk van hem denk ik. Zelf heb ik ADHD, dat is denk ik wel iets anders. Ik was verbaasd. That's all.oh sorry, had ik verkeerd gelezen! Dat is idd anders, excuus
quote:Rhaegal schreef op 19 juni 2016 @ 19:37:

[...]

Bij mij kostte het mijn eigen risico én ik ben er geen reet mee opgeschoten, want ik wilde niet mijn ouders betrekken bij het traject. Dus heb ik niks en ben ik volkomen normaal

Ik zou ook overigens medicatie pas als laatste redmiddel gebruiken, je kunt zoveel doen vóórdat dat een optie is, maar het volkomen afwijzen is net zo dom als alleen medicatie slikken en verder niks doen.

Ja dat dus. Wij hebben het jaren gedaan zonder medicatie, en dat ging prima. Maar nu dus niet meer. En nu is die medicatie dus een toevoeging zeg maar.

Ik was er trouwens toen echt heel erg tegen hoor, tegen medicatie dus. Oh oh, wat vond ik het belachelijk. En ik vind het nog steeds belachelijk om er maar meteen mee te beginnen zodra iemand 'trekjes' vertoont, dus in die zin snap ik Amand wel.
quote:Amand schreef op 19 juni 2016 @ 19:37:

[...]

Ik vind het wel raar. Onprofessioneel ook. Prutsers, feitelijk. Niet de klant, maar hun eigen procedures en prioriteiten belangrijker maken dan het belang van de klant.

Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg gemaakt zodat we dit achter ons kunnen laten?Afgaande op jouw posts vind ik ze ook niet profesioneel. Een diagnose stellen van 'trekken van ADD' en verder geen hulplijnen bieden, dat vind ik niet echt serieus werk nee.

[...]

Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg gemaakt zodat we dit achter ons kunnen laten?Duidelijk. En je komt niet al te intelligent over, maar hé, wat jij wil.

[...]

Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg gemaakt zodat we dit achter ons kunnen laten?Ja dat vind ik allemaal ook hoor. Ik kan zo een heel langlopend topic, in zesentwintig delen, vullen met mijn grieven tegen de GGZ. Maar daar heeft mijn zoon niks aan he.
Ik zie jou schrijven over een kloof tussen zijn sociaal-emotioneel functioneren en zijn cognitief functioneren? Dat vraagt toch iets anders dan een kind dat concentratieproblemen heeft of heel chaotisch is door ADD of geen taakjes op school af kan maken. [/quote]

Tsja. Toch spelen allebei die dingen.

[...]

Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg gemaakt zodat we dit achter ons kunnen laten?Maar kun je je wel vinden in ADD? Of weet je er nog te weinig van?
quote:emka78 schreef op 19 juni 2016 @ 19:40:

[...]

Afgaande op jouw posts vind ik ze ook niet profesioneel. Een diagnose stellen van 'trekken van ADD' en verder geen hulplijnen bieden, dat vind ik niet echt serieus werk nee.'Trekken van' is geen diagnose. Iedereen heeft 'trekken van' de één of andere stoornis. Daar heb je dus ook niet echt hulplijnen bij nodig.
quote:Rhaegal schreef op 19 juni 2016 @ 19:40:

[...]

Duidelijk. En je komt niet al te intelligent over, maar hé, wat jij wil.
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 19:39:

[...]

Ja dat dus. Wij hebben het jaren gedaan zonder medicatie, en dat ging prima. Maar nu dus niet meer. En nu is die medicatie dus een toevoeging zeg maar.

Ik was er trouwens toen echt heel erg tegen hoor, tegen medicatie dus. Oh oh, wat vond ik het belachelijk. En ik vind het nog steeds belachelijk om er maar meteen mee te beginnen zodra iemand 'trekjes' vertoont, dus in die zin snap ik Amand wel. volgens mij snapt iedereen dat hier, waar ik en anderen alleen over vallen is dat Amand het gewoon gelijk volledig uitsluit en ook niet als laatste mogelijkheid laat
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

[...]

Heb ik mezelf zo duidelijk genoeg gemaakt zodat we dit achter ons kunnen laten?Als dit je mening is kan je altijd bij het College van Toezicht een klacht indienen of bij de klachtencommissie van de organisatie waar je bent geweest. Als het echt niet kan wat zij hebben gedaan worden ze daar verantwoordelijk voor gehouden.
Het enige dat we zeker weten is dat ze een stelletje prutsers zijn.

Das handig advies geven. Dus nogmaals: succes ermee.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Amand schreef op 19 juni 2016 @ 19:41:

Ik zie jou schrijven over een kloof tussen zijn sociaal-emotioneel functioneren en zijn cognitief functioneren? Dat vraagt toch iets anders dan een kind dat concentratieproblemen heeft of heel chaotisch is door ADD of geen taakjes op school af kan maken. [/quote]

Tsja. Toch spelen allebei die dingen.

Aha, een tipje van de sluier wordt opgelicht....

Hij kan veel baat hebben bij kleine brokjes informatie ivm het risico van overprikkeling. Bij overprikkeling komt er namelijk helemaal niets meer binnen.
quote:Amand schreef op 19 juni 2016 @ 19:41:

Tsja. Toch spelen allebei die dingen.Ja, dat snap ik. Daarom is het dus zo belangrijk om voor een persoonlijke aanpak te gaan en niet algemeen. Wat je doet om je kind te helpen moet specifiek op hem toegespitst aan en waar hij tegenaan loopt in zijn leven.
anoniem_242853 wijzigde dit bericht op 19-06-2016 19:45
Reden: quote stond verkeerd
% gewijzigd
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 19:36:

Maar.

Heb.

Je.

Nou.

Een.

Diagnose.

?Nee-hee, want na het adviesgesprek heeft het de Hulpverlener nog niet behaagd om binnen 3 weken datgene op papier te verstrekken wat mondeling al wel overgebracht kon worden - na 5 fucking maanden om 6 uur facetime in te plannen.
Amand, als je echt advies wil hier, zul je je hakken echt een beetje uit het zand moeten halen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zijn we al bij het stuk dat het allemaal de schuld van de ex en het systeem is?
quote:Rhaegal schreef op 19 juni 2016 @ 19:41:

[...]

'Trekken van' is geen diagnose. Iedereen heeft 'trekken van' de één of andere stoornis. Daar heb je dus ook niet echt hulplijnen bij nodig.Daarom zou ik dus, als ouder, aandringen op verdere onderzoeken. Zijn zoon zal ergens vastlopen, anders waren ze geen traject ingegaan. En dan na 5 maanden tijd horen als diagnose; 'trekken van ADD' en niks anders, geen aanvullend onderzoek, geen voorstel voor handvaten ed vind ik onprofessioneel, ja. shoot me
quote:iris1969 schreef op 19 juni 2016 @ 19:44:

[...]

Aha, een tipje van de sluier wordt opgelicht....

Hij kan veel baat hebben bij kleine brokjes informatie ivm het risico van overprikkeling. Bij overprikkeling komt er namelijk helemaal niets meer binnen.Nee, dat schreef ik de quote stond niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven