Werk & Studie alle pijlers

Nachtdienst naast studie

24-06-2016 15:03 6 berichten
Hallo!

Op dit moment volg ik een HBO studie. Propedeuse is binnen en in het studiejaar wat komen gaat zit ik aanzienlijk minder in de schoolbanken dan afgelopen jaar.

Nu zag ik een vacature voorbij komen die mij erg aanspreekt. Nachtwerk, ongeveer 20 uur in de week, wat uitkomt op 2-3 nachten.

Het werk sluit aan op mijn studierichting en zo vergroot ik mijn netwerk.

Ik vraag mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met het draaien van nachtdiensten naast een voltijd studie. Zijn de ervaringen positief, negatief, was het te combineren met de studie? Ik wil mij graag zo goed mogelijk oriënteren en in mijn omgeving is er niemand die bovenstaand heeft gedaan.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een WO-studie gedaan met weinig contacturen (gemiddeld 10 per week) en had 3 à 4 nachtdiensten per week. Ik vond het heel goed te combineren! Wel was er bij mij flexibiliteit om in de toetsweken geen of minder diensten te draaien, daar zou ik wel even op letten
Kijk wel even na of jouw school geen lessen in de avonduren wil gaan geven om de studenten die met de trein reizen in de spits te mijden. Niet echt fijn als je 's ochtends om 10 uur een vak hebt, om 18.00 uur nog een vak en vervolgens nog een nacht mag werken.

Ik weet niet of je toevallig in de zorg wilt gaan werken, maar houd er wel rekening mee dat je er 's nachts vrijwel alleen voor staat. Of met z'n tweeën, maar dan sta je samen bijvoorbeeld op 60 mensen in een bejaardenhuis. Je hebt wel behoorlijk wat verantwoordelijkheid maar je verdient ook wel beter.

Tijdens mijn stages heb ik wel eens nachtdiensten gedraaid maar voor mijn lijf is het slopend. Moet er echt dagen van bijkomen. Nachtdienst na een dag school gaat beter dan andersom.
Ik heb lang nachtdienst gedraaid , maar zou er niet naast kunnen studeren. Gewoon omdat ik dan te moe ben om info op te nemen. Dat is dus erg verschillend per persoon.
Hier komt er 1 uit de oude doos, Ik ben al 30 jaar afgestudeerd. Werkte op het laatst 3 nachten in een hotel als portier, klusjesman etc. Hoefde na 12 en niks meer te doen, behalve een incidentje oplossen of een nieuwe gast opvangen.

Daarnaast mocht ik studeren, slapen, of tv kijken. (geen telefoons of internet). Ik heb daar heel goed kunnen studeren en kreeg vd eigenaar zijn Olivetti typmachine. Jullie zullen hierom lachen maar wij hadden geen computers. De meest aardige mensen voor mij, voor de rest niet zo aardig voor de rest. Erg veel rangen en standen.

Werkte daar van 22.00 tot 10.00, verdiende goed, 300 gulden per nacht en mocht alles. S morgen standaard toast met zalm. En als ik naar huis ging, kreeg ik ladingen lekkere dingen mee voor huisgenoten. Werd ook weleens gebracht omdat het eten gewoon teveel was.
Ik heb voltijds gestudeerd en voltijds nachtdiensten bijgedaan in een fabriek. Nu moet ik wel zeggen dat de theorielessen bij ons niet verplicht waren dus ik kon toch minstens 3 van de 5 dagen 's ochtends slapen.

Sowieso is het niet te onderschatten. Ik heb het 2j gedaan en het 2e jaar was ik echt een wrak. Lag bij wijze van spreken het hele weekend in mijn bed om bij te slapen.

En voornamelijk de examenperiode was lastig. Ik kon maar 5 vrije nachten per jaar kiezen als verlof (de andere waren vastgelegd tijdens de sluiting van de fabriek in de zomer) dus soms ging ik rechtstreeks van mijn werk naar mijn examen.

Het is echt zeer zwaar, maar als je echt moet wegens bv financiële redenen, dan is het gewoon een jaar op de tanden bijten en sociaal leven op 0 zetten. De verloning daarentegen was wel mooi :-)

Als het puur is om al wat ervaring op te doen, zou ik er eerst nog eens goed over nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven