dochter van ruim 3 nog niet zindelijk
maandag 27 oktober 2008 om 16:03
Mijn dochter van 3 jaar en 4 maanden is nog helemaal niet bezig met zindelijk worden. Ze plast af en toe op de wc of het potje, maar dat is meer geluk dan wijsheid, omdat wij haar er dan op hebben gezet en boekjes lezen tot ze plast. Dan krijgt ze een sticker en zeggen we hoe trots we op haar zijn. Ze is dan zelf ook enorm trots op zichzelf, maar om nou te zeggen dat ze de volgende keer weer op het potje/wc gaat.. nee.. Na 10 stickers mag ze een klein cadeautje, maar ze heeft 3 maanden over 10 stickers gedaan.
Als ik vraag of ze op de wc moet, zegt ze nee, ze wil gewoon liever haar luier, vindt ze veel makkelijker.
Ik denk dat het niet goed is om haar te dwingen en ik weet dat niet elk kind snel zindelijk is, maar heeft iemand toch tips? Ik hoorde al een tip om haar elk uur op de wc te zetten, maar dat wil ze niet en dan ben ik bang dat als we haar dwingen, ze helemaal niet meer wil.
Ik weet ook wel dat het nog niet hoeft op deze leeftijd, maar het lijkt wel of het haar echt niet boeit en ze het wel makkelijk vindt zo..
Wie herkent dit en heeft tips of zegt: het komt vanzelf wel?
Als ik vraag of ze op de wc moet, zegt ze nee, ze wil gewoon liever haar luier, vindt ze veel makkelijker.
Ik denk dat het niet goed is om haar te dwingen en ik weet dat niet elk kind snel zindelijk is, maar heeft iemand toch tips? Ik hoorde al een tip om haar elk uur op de wc te zetten, maar dat wil ze niet en dan ben ik bang dat als we haar dwingen, ze helemaal niet meer wil.
Ik weet ook wel dat het nog niet hoeft op deze leeftijd, maar het lijkt wel of het haar echt niet boeit en ze het wel makkelijk vindt zo..
Wie herkent dit en heeft tips of zegt: het komt vanzelf wel?
vrijdag 21 november 2008 om 14:17
Lau, gewoon de luier uitlaten kan heel goed werken, de oudste was binnen een week min of meer zindelijk. Bij de jongste werkte het helemaal niet, die was al zo goed als zindelijk maar met de luier aan.
Als je de luier uitlaat, dan is het wel slim om een stapel met reserverkleren binnen handbereik te hebben. Gewone broek erover is wel fijn met dit weer, wel makkelijk is het om een broek te hebben die snel naar beneden kan.
Wat je ook kunt doen is haar op vaste tijden op het potje zetten. Bijvoorbeeld na het opstaan en voor het slapen gaan. Of voor het in bad gaan of ... En deze momenten langzaamaan uitbreiden.
Als je de luier uitlaat, dan is het wel slim om een stapel met reserverkleren binnen handbereik te hebben. Gewone broek erover is wel fijn met dit weer, wel makkelijk is het om een broek te hebben die snel naar beneden kan.
Wat je ook kunt doen is haar op vaste tijden op het potje zetten. Bijvoorbeeld na het opstaan en voor het slapen gaan. Of voor het in bad gaan of ... En deze momenten langzaamaan uitbreiden.
dinsdag 25 november 2008 om 22:19
Er helemaal niet mee bezig zijn, kan dat niet komen omdat de kids er gewoon niets van weten, omdat ouders ze er niet op wijzen? Als je gaat wachten tot ze het zelf gaan ontdekken duurt het een tijd, inderdaad, lijkt me.
Je moet de mogelijkheid -wc- immers kennen om het interessant te vinden. Maak er anders iets interessants van. Het kleine kamertje voor grote kinderen, zoiets.
Je moet de mogelijkheid -wc- immers kennen om het interessant te vinden. Maak er anders iets interessants van. Het kleine kamertje voor grote kinderen, zoiets.
maandag 8 december 2008 om 17:07
Zindelijk gaat hier dus heel goed, zoals ik al schreef. Alleen een vraagje: wat te doenals je ergens heen gaat? Boodschappen ofzo ergens waar je niet snel naar een wc kunt? Ik doe dan nog een luier om en op de een of andere manier poept ze daar dan altijd in, haha.
Vind het nl beetje koud om op straat haar natte broek te verschonen. Of gewoon de stap wagen?
Vind het nl beetje koud om op straat haar natte broek te verschonen. Of gewoon de stap wagen?
maandag 8 december 2008 om 17:13
Van te voren plassen en tussentijds plassen op een moment dat je weet dat er ergens wc's zijn. Maar als je bij elke kick toegeeft, leert je kind uiteindelijk niet om plas lang op te houden. Dus probeer gewoon een beetje te rekken. Ze kan dan beter leren van een foutje (hoe lastig het ook kan zijn als het gebeurt). En schat het ook een beetje in met drinken. Als jij je kind een grote beker leeg hebt laten drinken vlak voordat je de duer uitgaat, kun je er donder op zeggen dat ze plassen moet. Dus als je het idee hebt dat je dochter de plasbehoefte al wel goed aanvoelt, dan gewoon zonder luier hoor. Die plasbehoeften en inschattingen moeten ze toch leren en dat leren ze niet met een luier.
maandag 8 december 2008 om 20:31
Haha, hier ook een dochter die wacht met poepen tot ze een luier om heeft. Ze is nu overdag zindelijk (behalve tijdens middagslaap) maar poepen wil ze alleen in een luier. Als ze er geen om heeft vraagt ze er om als ze moet poepen.
Ze wordt in feb drie jaar dus echt haast heb ik nog niet mee maar mocht iemand een tip hebben om het poepen ook op de wc te laten plaatsvinden dan hoor ik het graag.
Oh ja, ze weet dat ze een snoepje krijgt als ze poept op de wc. Dat vertelt ze met een brede grijns maar ook echt doen, ho maar.
Ze wordt in feb drie jaar dus echt haast heb ik nog niet mee maar mocht iemand een tip hebben om het poepen ook op de wc te laten plaatsvinden dan hoor ik het graag.
Oh ja, ze weet dat ze een snoepje krijgt als ze poept op de wc. Dat vertelt ze met een brede grijns maar ook echt doen, ho maar.
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 8 december 2008 om 22:12
Hai!
Ik weet niet of deze tip er al tussen staat, maar heb geen tijd om alles door te lezen. Mijn meisje was ook ruim drie, niets lukte. Kind kwam wel de zee uit (vorig jaar al) om te plassen op het strand en ging dan weer terug. Ze voelde het dus duidelijk aankomen, maar had er geen zin in. Ook een onderbroekje in haar luier hielp niet, stickervellen, noem maar op. Negeren, belonen, helemaal niets. Ik werd er zo niet goed van dat ik een heel groot cadeau heb gekocht met alle Disneyprinsessen erin, vind dochterlief geweldig, midden op het aanrecht gezet en heb verteld dat als ze de gehele dag op de wc ging plassen ze dat mocht hebben.
Kind heeft nooit meer een luier om gehad, geen ongelukjes gehad, niets, was direct zindelijk. Zal pedagogisch niet helemaal verantwoord zijn, maar hielp wel.
Succes.
Ik weet niet of deze tip er al tussen staat, maar heb geen tijd om alles door te lezen. Mijn meisje was ook ruim drie, niets lukte. Kind kwam wel de zee uit (vorig jaar al) om te plassen op het strand en ging dan weer terug. Ze voelde het dus duidelijk aankomen, maar had er geen zin in. Ook een onderbroekje in haar luier hielp niet, stickervellen, noem maar op. Negeren, belonen, helemaal niets. Ik werd er zo niet goed van dat ik een heel groot cadeau heb gekocht met alle Disneyprinsessen erin, vind dochterlief geweldig, midden op het aanrecht gezet en heb verteld dat als ze de gehele dag op de wc ging plassen ze dat mocht hebben.
Kind heeft nooit meer een luier om gehad, geen ongelukjes gehad, niets, was direct zindelijk. Zal pedagogisch niet helemaal verantwoord zijn, maar hielp wel.
Succes.
dinsdag 9 december 2008 om 16:28
Tip voor niet meer poepen in een luier als er niets lichamelijks mis is met het kind:
Gewoon geen luier meer omdoen.
Heel simpel dus.
En als een kind zindelijk is ook gewoon zonder luier mee nemen.
Bijna overal zijn wc's en een kind van drie kan toch gewoon zeggen dat het naar de wc moet?
Als je echt bang bent in de eerste periode een setje extra kleren in je tas.
Gewoon geen luier meer omdoen.
Heel simpel dus.
En als een kind zindelijk is ook gewoon zonder luier mee nemen.
Bijna overal zijn wc's en een kind van drie kan toch gewoon zeggen dat het naar de wc moet?
Als je echt bang bent in de eerste periode een setje extra kleren in je tas.
dinsdag 9 december 2008 om 17:11
Ik vraag me af of er ook ouders zijn die ervaring hebben met het gebruik van Forlax en zindelijk worden? Wij hebben dit gekregen van de kinderarts en moeten dit gebruiken zeker tot dat hij zindelijk is, en mischien langer. Als wij dit niet gebruiken raakt hij zo verstopt dat hij overloop diaree krijgt, en naar het ziekenhuis moeten voor een klysma.
woensdag 10 december 2008 om 22:34
Ik had vorige week geschreven dat mijn dochtertje (3 jaar en 3 maanden) alleen op de klok zindelijk is. Van alles geprobeerd stickers etc. Nu gaat haar vriendinnetje sinds 2 weken naar de b.s. en wil ze ook geen baby meer zijn! Het gaat al dagen goed. In de nacht heeft ze nog wel een luier maar doet er niets in. Ik heb haar een mooi ondergoed gekocht (ja..ik doe wel aan belonen maar het is ook nodig..zonder luier zijn haar onderbroeken beetje groot).