Zelf Sinterklaas-lekkernijen maken
woensdag 19 november 2008 om 14:47
Voor 'het heerlijk avondje' wil ik graag wat zelfgemaakte lekkernijen op tafel zetten. Om die reden ben ik op zoek naar recepten! Wie o wie??
Ik zit bijv. te denken aan:
- Speculaas, speculaastaart of gevulde speculaas
- Borstplaat
- Chocolade pepernoten
(googlen kan ik wel, ben juist benieuwd naar jullie eigen recepten)
Ik zit bijv. te denken aan:
- Speculaas, speculaastaart of gevulde speculaas
- Borstplaat
- Chocolade pepernoten
(googlen kan ik wel, ben juist benieuwd naar jullie eigen recepten)
woensdag 19 november 2008 om 15:03
Zoek een recept voor goede speculaas. (Smaken verschillen)
Rol het deeg uit tot een grote lap. Op de lap: hele hazelnoten, amandelen, walnoten, brokken pure chocolade, of melkchocolade als je dat lekker vindt, of allebei.., en blokjes amandelspijs.
Oprollen, zijkanten goed dichtkneden en afbakken. In plakken snijden/brokken breken en serveren.
Rol het deeg uit tot een grote lap. Op de lap: hele hazelnoten, amandelen, walnoten, brokken pure chocolade, of melkchocolade als je dat lekker vindt, of allebei.., en blokjes amandelspijs.
Oprollen, zijkanten goed dichtkneden en afbakken. In plakken snijden/brokken breken en serveren.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 19 november 2008 om 15:39
quote:Aruba schreef op 19 november 2008 @ 15:03:
Gevulde speculaas is makkelijk. Heb geen recepten. Nog niet zo vaak gemaakt. Maar die gewoon uit een pakje. Met amandelspijs van dr. oetker. Was erg lekker.Enig idee waar je die nog kan krijgen? Heb hier zowel bij de Dekamarkt als de AH gekeken en beide hadden het niet. Was inderdaad wel erg lekker!
Gevulde speculaas is makkelijk. Heb geen recepten. Nog niet zo vaak gemaakt. Maar die gewoon uit een pakje. Met amandelspijs van dr. oetker. Was erg lekker.Enig idee waar je die nog kan krijgen? Heb hier zowel bij de Dekamarkt als de AH gekeken en beide hadden het niet. Was inderdaad wel erg lekker!
woensdag 19 november 2008 om 16:17
PEPERNOTENBROOD!!!! (lekker met boter en suiker!)
500 g all-in luxebroodmix (er zijn ook recepten te vinden met ander deeg, maar ik vind dit makkelijker en net zo lekker)
300 dl water
300/400 gr kruidnootjes
Deeg in de broodbakmachine tot piepsignaal.
Ondertussen 50 gr (of iets meer) pepernootjes fijnhakken
Deeg uit de bbm halen (machine niet afzetten maar gewoon verder laten gaan!),
De fijngehakte pepernootjes door het deeg kneden en
De rest van de hele pepernoten door het deeg kneden.
Dan het deeg terug in de bbm.
Laat de bbm zijn gewone programma afwerken et voila.
Smullen!!!
500 g all-in luxebroodmix (er zijn ook recepten te vinden met ander deeg, maar ik vind dit makkelijker en net zo lekker)
300 dl water
300/400 gr kruidnootjes
Deeg in de broodbakmachine tot piepsignaal.
Ondertussen 50 gr (of iets meer) pepernootjes fijnhakken
Deeg uit de bbm halen (machine niet afzetten maar gewoon verder laten gaan!),
De fijngehakte pepernootjes door het deeg kneden en
De rest van de hele pepernoten door het deeg kneden.
Dan het deeg terug in de bbm.
Laat de bbm zijn gewone programma afwerken et voila.
Smullen!!!
woensdag 19 november 2008 om 16:39
amandelspijs
ingrediënten:
100 g amandelen
100 g suiker
1/2 ei
geraspte citroensap
1 á 2 eetlepels citroensap
bereiding:
amandelen pellen, malen en mengen met de rest van de ingrediënten. Daarna nog een keer fijnmalen.
Met het citroensap een beetje voorzichtig zijn, de eerste keer had ik er te veel ingedaan.
Het recept geeft aan om het een paar weken op een koele plaats te bewaren, ik heb het gewoon gelijk gebruikt
ingrediënten:
100 g amandelen
100 g suiker
1/2 ei
geraspte citroensap
1 á 2 eetlepels citroensap
bereiding:
amandelen pellen, malen en mengen met de rest van de ingrediënten. Daarna nog een keer fijnmalen.
Met het citroensap een beetje voorzichtig zijn, de eerste keer had ik er te veel ingedaan.
Het recept geeft aan om het een paar weken op een koele plaats te bewaren, ik heb het gewoon gelijk gebruikt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 20 november 2008 om 16:11
Ik lust geen koek en snoep dus heb geen zelfbeproefde recepten. Ik vind kok Rudolf van het kookprogramma The Taste of life wel vaak lekkere recepten hebben. Ik kreeg net een wekelijkse mealing binnen en ik moest aan jouw topic denken, weet dus niet of het lekker is maar dit recept stond erin;
Bij elke nieuwsbrief voegen wij een exclusief recept toe van meesterkok Rudolph van Veen. Deze week verrast hij u met:
Gevulde speculaas met een frisse smaak
Ingrediënten
125 g boter
125 g bruine basterdsuiker
250 g bloem
25 g karnemelk
12 g speculaaskruiden
2 g zout
2 g bakpoeder
500 g amandelspijs
1 ei
50 g amandelen
Bereidingswijze
Los het zout op in de karnemelk. Meng de bloem, speculaaskruiden en het bakpoeder. Klop de boter luchtig en voeg suiker en karnemelk toe. Voeg nu het bloemmengsel toe en verkruimel het geheel tussen de handen tot het goed vermengd is. Vorm vervolgens tot deeg. Voor een optimale smaak moet het deeg 24 uur rusten in de koelkast. Rol de helft van het deeg uit en bekleed hiermee een bakvorm. Verdeel de amandelspijs gelijkmatig over de bodem en rol de andere helft van het deeg uit. Dek hier het amandelspijs mee af en druk stevig aan. Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei en beleg met de amandelen. Bak de gevulde speculaas op 180°C in ongeveer 30 minuten.
Door het gebruik van karnemelk krijgt de gevulde speculaas een frisse smaak.
Bij elke nieuwsbrief voegen wij een exclusief recept toe van meesterkok Rudolph van Veen. Deze week verrast hij u met:
Gevulde speculaas met een frisse smaak
Ingrediënten
125 g boter
125 g bruine basterdsuiker
250 g bloem
25 g karnemelk
12 g speculaaskruiden
2 g zout
2 g bakpoeder
500 g amandelspijs
1 ei
50 g amandelen
Bereidingswijze
Los het zout op in de karnemelk. Meng de bloem, speculaaskruiden en het bakpoeder. Klop de boter luchtig en voeg suiker en karnemelk toe. Voeg nu het bloemmengsel toe en verkruimel het geheel tussen de handen tot het goed vermengd is. Vorm vervolgens tot deeg. Voor een optimale smaak moet het deeg 24 uur rusten in de koelkast. Rol de helft van het deeg uit en bekleed hiermee een bakvorm. Verdeel de amandelspijs gelijkmatig over de bodem en rol de andere helft van het deeg uit. Dek hier het amandelspijs mee af en druk stevig aan. Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei en beleg met de amandelen. Bak de gevulde speculaas op 180°C in ongeveer 30 minuten.
Door het gebruik van karnemelk krijgt de gevulde speculaas een frisse smaak.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 21 november 2008 om 10:48
hoi, ik las dat Rosanna 08 het zelfgemaakte amandelspijs meteen gebruikte. ik heb het de laatste keer wel een aantal weken bewaard. Ik had een grote hoeveelheid gemaakt en daar gevulde koeken, een amandelstaaf en gevulde speculaas van gemaakt. het is erg lekker en je merkt echt dat de amandelspijs gaat ´rijpen´ als je een paar weken wacht. ik had de recepten gehaald van de site van kookse.tv.
dinsdag 25 november 2008 om 09:06
Speculaastaart met peer
Ingrediënten
* 5 kleine handperen
* 1 eetlepel citroensap
* 150 g zachte boter
* 150 g amandelspijs
* 4 eieren
* 150 g bloem
* 1 eetlepel speculaaskruiden
* 4 eetlepels abrikozenjam
Materialen
* lage taartvorm, doorsnede 26 cm
Bereiden
Verwarm de oven voor op 160 °C. Halveer de peren, schil ze en verwijder de klokhuizen. Wrijf de peren in met citroensap. Klop in een kom de boter met de amandelspijs met de handmixer tot een romige massa. Klop eerst een voor een de eieren erdoor en voeg dan al kloppend de bloem, de speculaaskruiden, een mespunt zout en de jam toe. Klop alles tot een mooi beslag. Schep het beslag in de ingevette vorm en leg de peren er in een cirkel in, met de bolle kant naar boven en de smalle kant naar het midden. Zet de vorm op het rooster in het midden van de oven en bak de taart in ca. 50 minuten goudbruin en gaar. Laat de taart in de vorm afkoelen.
Ingrediënten
* 5 kleine handperen
* 1 eetlepel citroensap
* 150 g zachte boter
* 150 g amandelspijs
* 4 eieren
* 150 g bloem
Materialen
* lage taartvorm, doorsnede 26 cm
Bereiden
Verwarm de oven voor op 160 °C. Halveer de peren, schil ze en verwijder de klokhuizen. Wrijf de peren in met citroensap. Klop in een kom de boter met de amandelspijs met de handmixer tot een romige massa. Klop eerst een voor een de eieren erdoor en voeg dan al kloppend de bloem, de speculaaskruiden, een mespunt zout en de jam toe. Klop alles tot een mooi beslag. Schep het beslag in de ingevette vorm en leg de peren er in een cirkel in, met de bolle kant naar boven en de smalle kant naar het midden. Zet de vorm op het rooster in het midden van de oven en bak de taart in ca. 50 minuten goudbruin en gaar. Laat de taart in de vorm afkoelen.
woensdag 26 november 2008 om 04:59
Hier in Utah verkopen ze vreemd genoeg geen pepernoten maar m'n ouders waren zo lief om een paar zakjes op te sturen.
Woensdagmiddag gaan we dus pepernoten bakken. Komt mooi uit want dan sta ik toch al in de keuken voor Thanksgiving dus kunnen die pepernoten er mooi tussendoor.
En dat pepernotenbrood maakte ik in Nederland als we nog een paar kilo overhadden na Sinterklaas.
Hartstikke lekker!!! Helemaal als het nog warm is en de boter er op smelt.
Wat ook leuk is als je kinderen hebt: koekjes bakken in de vorm van een mijter, paard, Zwarte Piet, staf, enz.
Op stevig papier teken je wat verschillende vormen, knip ze uit en leg ze op het uitgerolde deeg. Dan netjes eromheen snijden met een scherp mesje en daarna mogen de kinderen ze versieren.
Kan je doen voor ze de oven ingaan of als ze klaar zijn, ligt er maar net aan wat je voor versiering gebruikt.
Of cupcakes en met icing een Sinterklaasmotief erboven op maken.
Niet echt typisch Nederlands maar wel leuk voor kinderen.
Woensdagmiddag gaan we dus pepernoten bakken. Komt mooi uit want dan sta ik toch al in de keuken voor Thanksgiving dus kunnen die pepernoten er mooi tussendoor.
En dat pepernotenbrood maakte ik in Nederland als we nog een paar kilo overhadden na Sinterklaas.
Hartstikke lekker!!! Helemaal als het nog warm is en de boter er op smelt.
Wat ook leuk is als je kinderen hebt: koekjes bakken in de vorm van een mijter, paard, Zwarte Piet, staf, enz.
Op stevig papier teken je wat verschillende vormen, knip ze uit en leg ze op het uitgerolde deeg. Dan netjes eromheen snijden met een scherp mesje en daarna mogen de kinderen ze versieren.
Kan je doen voor ze de oven ingaan of als ze klaar zijn, ligt er maar net aan wat je voor versiering gebruikt.
Of cupcakes en met icing een Sinterklaasmotief erboven op maken.
Niet echt typisch Nederlands maar wel leuk voor kinderen.
donderdag 2 december 2010 om 22:25
@schuddebuikje: wat toevallig, ik heb gisteravond besloten om exact diezelfde taart te gaan maken zondag. Krijg familie over de vloer voor een traditionele Sinterklaasavond en normaal gesproken maak ik gevuld speculaas, dus vond zo'n speculaastaart met peer een leuke afwisseling.
Dus sorry, geen ervaring ermee, maar na zondag wel!
Dus sorry, geen ervaring ermee, maar na zondag wel!
vrijdag 3 december 2010 om 07:29
quote:shyte schreef op 25 november 2008 @ 09:06:
Speculaastaart met peer
Ingrediënten
* 5 kleine handperen
* 1 eetlepel citroensap
* 150 g zachte boter
* 150 g amandelspijs
* 4 eieren
* 150 g bloem
.
deze heb ik laatste gemaakt en we vonden de smaak heel erg tegenvallen. absoluut niet zoet genoeg, flauw en te weinig speculaassmaak.
dus meer kruiden er in doen en ook extra suiker toevoegen. amandelspijs is maar de helft suiker, dus de verhouding suiker/bloem/boter/etc lijkt niet echt te kloppen.
Speculaastaart met peer
Ingrediënten
* 5 kleine handperen
* 1 eetlepel citroensap
* 150 g zachte boter
* 150 g amandelspijs
* 4 eieren
* 150 g bloem
.
deze heb ik laatste gemaakt en we vonden de smaak heel erg tegenvallen. absoluut niet zoet genoeg, flauw en te weinig speculaassmaak.
dus meer kruiden er in doen en ook extra suiker toevoegen. amandelspijs is maar de helft suiker, dus de verhouding suiker/bloem/boter/etc lijkt niet echt te kloppen.