Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld

29-06-2016 19:21 74 berichten
Ik heb een bijstandsuitkering en heb net mijn geld binnen (Yay), maar mijn vakantiegeld zit er niet bij.

Ik kan helemaal niks vinden over gemeente Hengelo en hoe zij het vakantiegeld betalen (Tegelijkertijd met de uitkering of dus toch niet)

Ik ben er ontzettend gestrest door, het zou mijn eerste keer vakantiegeld zijn en kan het goed gebruiken. Is het misschien laat? Of keren ze geen vakantiegeld uit als je pas sinds afgelopen november een uitkering krijgt? Heeft iemand hier ervaring mee zodat ik misschien zou kunnen slapen vanavond?
quote:benmamma schreef op 30 juni 2016 @ 09:01:

[...]

Wow, das best een vooroordeel!

Ik zit nu 11 jaar in de bijstand . ( nee toen ze vroeger op school vroegen wat ik later wilde worden was dat géén bijstandsmoeder)

Ik heb geen schulden, ook niet gehad in die 11 jaar trouwens.

En gebruik vakantiegeld dus voor waar het bij voorkeur voor gebruikt word.

Ja...Ik ga een week kamperen..

Hier krijg je het trouwens begin juni.

580 euro in mijn geval.heerlijk om een paar maanden een leuk saldo op he rekening te hebben trouwens!Oprechte vraag hoe komt het dat je al 11 jaar in de bijstand zit ? Is er ook geen vooruitzicht dat je er ooit uit komt ?
quote:Pretzel66 schreef op 30 juni 2016 @ 09:10:

[...]

Oprechte vraag hoe komt het dat je al 11 jaar in de bijstand zit ? Is er ook geen vooruitzicht dat je er ooit uit komt ?

Nee, ik zal er niet uitkomen. Tenminste enige mogelijkheid daarop is een partner waar ik mee ga samenwonen. Dan vervalt de uitkering.

Ik ben nu 44 en sinds mijn 15 de chronisch ziek. Daar zijn nog 2 chronische ziektes bij gekomen en de combinatie daarvan maakt dat werken voor mij niet haalbaar is.

De gemeente heeft mij na 9 jaar, en wel van alles geprobeerd, in de bak geen sollicitatie plicht, en alleen vrijwilligerswerk gestopt.

Dat doe ik dan ook. Paar uur in de week en soms wat meer.

Niet fijn. Want verdien het echt liever zelf. En de ( voor) oordelen zijn ook niet altijd fijn.

Ik fraudeert niet, werk niet zwart enz.
Dat lijkt me ook vreselijk inderdaad, helaas voor jou zijn er veel vooroordelen snap dat het verhaal niet altijd is wat het lijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 30 juni 2016 @ 09:20:

[...]

Nee, ik zal er niet uitkomen. Tenminste enige mogelijkheid daarop is een partner waar ik mee ga samenwonen. Dan vervalt de uitkering.

Ik ben nu 44 en sinds mijn 15 de chronisch ziek. Daar zijn nog 2 chronische ziektes bij gekomen en de combinatie daarvan maakt dat werken voor mij niet haalbaar is.

De gemeente heeft mij na 9 jaar, en wel van alles geprobeerd, in de bak geen sollicitatie plicht, en alleen vrijwilligerswerk gestopt.

Niet fijn. Want verdien het echt liever zelf. En de ( voor) oordelen zijn ook niet altijd fijn.

Ik fraudeert niet, werk niet zwart enz.

Dapper dat je zo open durft te zijn. Hogelijk is dat met een rechte rug en niet omdat je voelt dat je verantwoording schuldig bent? Voor mensen die het echt nodig hebben, zoals jij, betalen gelukkig veel mensen graag een paar centen belasting. Je bent op andere manieren waardevol voor deze maatschappij, zoals het vrijwilligerswerk wat je doet. Dus hoop dat je in het dagelijkse leven niet tegen mensen met bekrompen ideeën aanloopt.

En geniet van je vakantiegeld, zoals iedereen dat doet. Daar is het voor bedoeld.
quote:apiejapie schreef op 30 juni 2016 @ 09:31:

[...]

Dapper dat je zo open durft te zijn. Hogelijk is dat met een rechte rug en niet omdat je voelt dat je verantwoording schuldig bent? Voor mensen die het echt nodig hebben, zoals jij, betalen gelukkig veel mensen graag een paar centen belasting. Je bent op andere manieren waardevol voor deze maatschappij, zoals het vrijwilligerswerk wat je doet. Dus hoop dat je in het dagelijkse leven niet tegen mensen met bekrompen ideeën aanloopt.

En geniet van je vakantiegeld, zoals iedereen dat doet. Daar is het voor bedoeld.

Dank je, lief!

Nee was geen verantwoording. Het was een oprechte vraag en dan heb ik er zeker geen moeite mee om daar op te antwoorden.

En genieten van vakantie geld. Écht wél! Ga half augustus heerlijk een week kamperen . Super veel zin in en zoon nog meer
quote:benmamma schreef op 30 juni 2016 @ 09:20:

[...]

Ik fraudeert niet, werk niet zwart enz.Waarom heb je dan geen wajong?
quote:feeks schreef op 30 juni 2016 @ 10:20:

[...]

Waarom heb je dan geen wajong?

Omdat de eerste chronische ziekte wel voor 18 was maar die alleen niet ernstig genoeg om in wajong te komen.

De andere 2 later dus tellen niet mee bij Wajong keuring.

Bij alle 3 voor 18 had ik idd wajong gehad
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 08:16:

[...]

Werken kun je altijd, iedereen die moeite doet en zijn nek uitsteekt, er is altijd werk te vinden. Enige echte Probleem is dat veel mensen "neerbuigend" doen over het SOORT werk dat ze mogen doen!!!! Paar maanden is te begrijpen maar bijna een jaar zeker niet. Dat wordt een ander verhaal.

Ooh men

Wat kun jij een hoop veroordelingen en domheid in 2 post stoppen.

Duidelijk dat je er zelf nooit in hebt gezeten.

Nee er is niet altijd werk te vinden, al wil je zelfs wel strontschepper op festivals worden.

Of dacht je dat al die werklozen nee zeggen tegen elke baan?

En niet iedereen kan maar elk werk doen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:benmamma schreef op 30 juni 2016 @ 09:48:

[...]

Dank je, lief!

Nee was geen verantwoording. Het was een oprechte vraag en dan heb ik er zeker geen moeite mee om daar op te antwoorden.

En genieten van vakantie geld. Écht wél! Ga half augustus heerlijk een week kamperen . Super veel zin in en zoon nog meer Heerlijk! Veel plezier.
Uhh heb ik de zin 'uitzonderingen daargelaten' per ongeluk in het wit gepost?

Dat geldt dus blijkbaar voor ladyvintage en benmama.

Ik vind het super knap als je in de bijstand zit en je je financiën zo op orde hebt en je het hiervan kan redden zonder je vakantiegeld te hoeven gebruiken voor een rekening (ik heb het dus niet eens over beslag legging ladyvintage, maar over een rekening die je misschien niet kon betalen omdat je minder goed uitkomt dan met je vroegere salaris)

Doe niet zo aangebrand
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 08:16:

[...]

Werken kun je altijd, iedereen die moeite doet en zijn nek uitsteekt, er is altijd werk te vinden. Enige echte Probleem is dat veel mensen "neerbuigend" doen over het SOORT werk dat ze mogen doen!!!! Paar maanden is te begrijpen maar bijna een jaar zeker niet. Dat wordt een ander verhaal.

Ach de heerlijke onwetendheid van iemand die nog nooit heeft moeten zoeken naar een baan. (?)

Ik was een paar jaar terug ruim een half jaar werkloos. En ondanks dat ik echt niet te beroerd was om werk te doen dat niet aansloot bij mijn opleiding of wel maar dan op een lager niveau/simpeler werk, kom je er gewoon soms niet tussen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dino2011 schreef op 30 juni 2016 @ 11:23:

Ik vind het super knap als je in de bijstand zit en je je financiën zo op orde hebt en je het hiervan kan redden zonder je vakantiegeld te hoeven gebruiken voor een rekening (ik heb het dus niet eens over beslag legging ladyvintage, maar over een rekening die je misschien niet kon betalen omdat je minder goed uitkomt dan met je vroegere salaris)

Doe niet zo aangebrand

Jij beweerd dat het een uitzondering is als je vakantiegeld niet aan rekening of schulden kwijt bent.

Of ik een uitzondering ben vraag ik mij af. Ik reageer niet aangebrand maar vertel míjn financiële situatie.

Probeer het beeld van mensen in de bijstand wat te nuanceren.
quote:dianaf schreef op 30 juni 2016 @ 12:03:

[...]

Ach de heerlijke onwetendheid van iemand die nog nooit heeft moeten zoeken naar een baan. (?)

Ik was een paar jaar terug ruim een half jaar werkloos. En ondanks dat ik echt niet te beroerd was om werk te doen dat niet aansloot bij mijn opleiding of wel maar dan op een lager niveau/simpeler werk, kom je er gewoon soms niet tussen.Bij mij gingen m'n ogen open toen iemand mij eens vertelde hoe ze zelfs had geprobeerd om in de kassen aan het werk te komen, maar ze haar daar gewoon niet hoefden. Ze hadden liever Polen.......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 30 juni 2016 @ 14:36:

[...]

Bij mij gingen m'n ogen open toen iemand mij eens vertelde hoe ze zelfs had geprobeerd om in de kassen aan het werk te komen, maar ze haar daar gewoon niet hoefden. Ze hadden liever Polen.......

Eigenlijk snap ik dat wel. Ooit eens jaren geleden bij een boer gewerkt als asperge steker. Was ook via UWV of hoe dat toen ook mocht heten (het was in 1993 en ik was 18 en werkloos). Moet eerlijk zeggen nog nooit eerder zo'n zielig zooitje mensen meegemaakt en daarna ook niet weer (in zulke getalen). Stuk of 25 mochten komen steken en alleen, ik de gek, was de enige die elke dag 6 week lang kwam steken. De eerste 2 week mwah als er elke dag 10 waren, waren het er veel. Andere dag erna 9 andere en zo elke dag weer. Ja ik verdiende er goed aan want werk moet wel af.

Uiteindelijk kon iedereen dus vertrekken en werden er Grieken in gevlogen, gingen mijn verdiensten wel naar beneden maar ook eerder thuis. En oh ja nog dus jaar later kan ik altijd nog naar die boer toe gaan en gratis asperge eten.
fietsen varen vrouwelijk doen
quote:Hayek schreef op 30 juni 2016 @ 14:36:

[...]

Bij mij gingen m'n ogen open toen iemand mij eens vertelde hoe ze zelfs had geprobeerd om in de kassen aan het werk te komen, maar ze haar daar gewoon niet hoefden. Ze hadden liever Polen.......

Da's de harde realiteit vandaag de dag,

Ik ben na 26 jaar (gemiddeld 60 uur p/w) werkeloos geraakt als gevolg van een faillissement.

Nu bijna 50. hartpatiënt en diabetes (icl spuiten)

En woonachtig in het oosten des lands, kan mede daarom een andere werkgever wel vergeten.

Via de prachtige participatie wetgeving wel ruim een half jaar met behoud van uitkering een project gerund en volledig opnieuw in de steigers gezet.

Maar toen dat eigenlijk zou moeten overgaan in een (betaalde) baan, is dat weg gegeven aan een gepensioneerde vrijwilliger.

Zo blijf je dus in de bijstand.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
quote:benmamma schreef op 30 juni 2016 @ 14:34:

[...]

Jij beweerd dat het een uitzondering is als je vakantiegeld niet aan rekening of schulden kwijt bent.

Of ik een uitzondering ben vraag ik mij af. Ik reageer niet aangebrand maar vertel míjn financiële situatie.

Probeer het beeld van mensen in de bijstand wat te nuanceren.

Nee ik denk niet dat je een uitzondering bent. Wij hadden ook geen schulden toen we in de bijstand zaten.

Bijstand betekent niet dat je schulden hebt, het betekent dat je, om welke reden dan ook, niet zelf voor genoeg inkomen kunt zorgen.
quote:dino2011 schreef op 30 juni 2016 @ 11:23:

Doe niet zo aangebrandHet zit hem juist in dat zinnetje "uitzonderingen daargelaten". Volgens jou heeft bijna iedereen (of moet ik uitzonderingen anders opvatten) zijn vakantiegeld in de bijstand nodig om rekeningen of schulden van te betalen. Hoe kom je daarbij? Heb je ook maar enig argument om dat te ondersteunen of is dat puur je gevoel?
quote:MadameQetesh schreef op 30 juni 2016 @ 15:58:

[...]

Nee ik denk niet dat je een uitzondering bent. Wij hadden ook geen schulden toen we in de bijstand zaten.

Bijstand betekent niet dat je schulden hebt, het betekent dat je, om welke reden dan ook, niet zelf voor genoeg inkomen kunt zorgen.Niet kunt? Ken anders genoeg mensen die bewust in de bijstand blijven. Niet omdat ze niet voor genoeg inkomen 'kunnen' zorgen zoals jij zegt. Maar júist omdat ze dan die bijstand blijven ontvangen. Die houden jarenlang vol tegen de instanties dat hun werkgever niet meer dan 2 dagen werk voor hen heeft.. Zij zeggen letterlijk dat ze er "eerlijk gezegd intussen zo aan die vrijheid en en de toeslagen gewend zijn dat ze niet van plan zijn om ooit nog meer uren te gaan werken". En de instanties controleren niks. En wij maar dokken.
quote:Defrona schreef op 30 juni 2016 @ 20:01:

[...]

Niet kunt? Ken anders genoeg mensen die bewust in de bijstand blijven. Niet omdat ze niet voor genoeg inkomen 'kunnen' zorgen zoals jij zegt. Maar júist omdat ze dan die bijstand blijven ontvangen. Die houden jarenlang vol tegen de instanties dat hun werkgever niet meer dan 2 dagen werk voor hen heeft.. Zij zeggen letterlijk dat ze er "eerlijk gezegd intussen zo aan die vrijheid en en de toeslagen gewend zijn dat ze niet van plan zijn om ooit nog meer uren te gaan werken". En de instanties controleren niks. En wij maar dokken.Weet je wel hoe pijnlijk het kan zijn, voor oa to, om steeds van dit soort verhalen te horen? Natuurlijk zitten er mensen bij die niet in aanmerking horen te komen voor bijstand, die misbruik maken. Maar heb je dat niet overal? Waarom ga je zo uit van het slechte van mensen? Dat achterdochtige is toch niet nodig, zolang je niks weet over de reden van de uitkering? Mensen die noodgedwongen in een uitkeringssituatie zitten, willen over het algemeen héél snel uit die situatie, is mijn ervaring. Veel mensen schamen zich ervoor. Dit soort opmerkingen helpen er niet bij om die mensen zich beter te laten voelen.
Ik kende werkte vroeger mensen die 'misbruik' maakten van de daklozenopvang en voor de lol probeerden een ziekenhuisopname voor elkaar te krijgen.

Dat vind ik net zo sneu als net doen alsof het een fantastisch slimme keuze is om vrijwillig heel lang van 50 euro per week te moeten rondkomen.

En mensen die in die 'stoere' verhalen trappen van degenen die 'misbruik' maken vind ik persoonlijk helemaal wat verdrietig.

[...]

Niet kunt? Ken anders genoeg mensen die bewust in de bijstand blijven. Niet omdat ze niet voor genoeg inkomen 'kunnen' zorgen zoals jij zegt. Maar júist omdat ze dan die bijstand blijven ontvangen. Die houden jarenlang vol tegen de instanties dat hun werkgever niet meer dan 2 dagen werk voor hen heeft.. Zij zeggen letterlijk dat ze er "eerlijk gezegd intussen zo aan die vrijheid en en de toeslagen gewend zijn dat ze niet van plan zijn om ooit nog meer uren te gaan werken". En de instanties controleren niks. En wij maar dokken.

En door mensen zoals jij durfde ik niet te zeggen dat we in de bijstand zaten. Dat we zelfs bij de voedselbank liepen. Omdat ik me schaamde om de vooroordelen van mensen zoals jij.

Mensen die compleet niet weten wat ze uit hun strot gooien.

Waar jij zogenaamd genoeg van kent ( geloof er geen reet van) zijn toch echt uitzondering.

De meeste mensen vinden het echt niet zo leuk om in de bijstand te zitten. Het is namelijk geen vetpot. Het is creatief met geld zijn, de eindjes aan elkaar knopen.

Je kunt je er prima mee redden maar het is geen vetpot.

En waarom ik je niet geloof?

Omdat die vrijheid niet waar is. Je moet aan eisen voldoen. Je moet je constant melden.

Er wordt wel degelijk gecontroleerd.

Ze regelen zelfs sollicitaties voor je, waar je verplicht bent om te solliciteren.

Niks vrijheid. Je wordt wel achter de broek gezeten. Ik werd er gek van. Zelfs toen ik 3 banen aan elkaar plakte was het ze nog niet genoeg.

Maar je komt op mij over alsof je jaloers bent.
quote:MadameQetesh schreef op 30 juni 2016 @ 20:42:

[...]

En door mensen zoals jij durfde ik niet te zeggen dat we in de bijstand zaten. Dat we zelfs bij de voedselbank liepen. Omdat ik me schaamde om de vooroordelen van mensen zoals jij.

Mensen die compleet niet weten wat ze uit hun strot gooien.

Waar jij zogenaamd genoeg van kent ( geloof er geen reet van) zijn toch echt uitzondering.

De meeste mensen vinden het echt niet zo leuk om in de bijstand te zitten. Het is namelijk geen vetpot. Het is creatief met geld zijn, de eindjes aan elkaar knopen.

Je kunt je er prima mee redden maar het is geen vetpot.

En waarom ik je niet geloof?

Omdat die vrijheid niet waar is. Je moet aan eisen voldoen. Je moet je constant melden.

Er wordt wel degelijk gecontroleerd.

Ze regelen zelfs sollicitaties voor je, waar je verplicht bent om te solliciteren.

Niks vrijheid. Je wordt wel achter de broek gezeten. Ik werd er gek van. Zelfs toen ik 3 banen aan elkaar plakte was het ze nog niet genoeg.

Maar je komt op mij over alsof je jaloers bent.Goed gezegd. Het is echt echt echt afgrijselijk. Mijn zus heeft ervoor gekozen om een tijd onder de bijstandsnorm te leven omdat ze die hele instantie helemaal zat was.

[...]

Niet kunt? Ken anders genoeg mensen die bewust in de bijstand blijven. Niet omdat ze niet voor genoeg inkomen 'kunnen' zorgen zoals jij zegt. Maar júist omdat ze dan die bijstand blijven ontvangen. Die houden jarenlang vol tegen de instanties dat hun werkgever niet meer dan 2 dagen werk voor hen heeft.. Zij zeggen letterlijk dat ze er "eerlijk gezegd intussen zo aan die vrijheid en en de toeslagen gewend zijn dat ze niet van plan zijn om ooit nog meer uren te gaan werken". En de instanties controleren niks. En wij maar dokken.

Ik zag het op mijn bijbaan, vrouwen van in de 50 met sollicitatieplicht. Werden ze nog aangenomen ook, hadden ze zelf niet verwacht. Wat denk je? In een jaar tijd kwamen er zo 4 niet opdagen op de eerste werkdag..

Overigens ben ik het eens met de rest dat dat wellicht de uitzonderingen zijn. en vrouwen die wel kwamen werken waren de liefste collega's ooit!
Daarbij ken ik een aantal mensen die onder sollicitatieplicht uit blijven komen. Door bv jonge kinderen of een zielig verhaal. Een daarvan is mijn broertje maar dat moet hij weten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven