Het stamcafé XVI

20-06-2016 18:27 3014 berichten
En weer een nieuw deel! Zuigregels zijn inmiddels wel bekend, dus daar gaan we verder niet op in

Cheers!

Zéér belangrijke edit: lieve groetjes van Yas, LV, Leo en Stardienietmeerinrusteis.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 02 juli 2016 @ 16:31:

[...]

Ik gebruikte wel eens een ferme duw in de gewenste richting. Als ik vond dat dochter iets zelf moest kunnen en kind wilde liever dat ik het bleef doen, was het best wel eens 'hard' om het niet te doen maar daar groeide dochter best wel van. Met de jongens veel minder van dit soort situaties want die zagen wat hun zus al mocht en kon en wilden dat als vanzelf ook.Hier dus nooit. Mijn ervaring is dat kinderen graag 'groot' willen zijn en dingen zelf doen, dus daar wachtte ik op.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 02 juli 2016 @ 16:37:

[...]

Hier dus nooit. Mijn ervaring is dat kinderen graag 'groot' willen zijn en dingen zelf doen, dus daar wachtte ik op.

Maar hoe doe je dat dan? Ik heb dan nog geen kinderen van mezelf, maar ik ga altijd uit van eigen kunnen.

Daar handel ik dan ook naar bij kindjes. Is het dat dan?
quote:Solomio schreef op 02 juli 2016 @ 16:37:

[...]

Hier dus nooit. Mijn ervaring is dat kinderen graag 'groot' willen zijn en dingen zelf doen, dus daar wachtte ik op.Dat kan dus ook, als je engelengeduld hebt. Dat heb ik niet altijd, . Dus bij dingen als billen vegen etc kwamen de eerste duwtjes om de hoek kijken. Daar was er nou echt geen een van de drie die dat graag zelf wilde doen . En nu vind dochter het heel lastig om zelf een zakelijk telefoongesprekje te voeren, dus dat doe ik dan echt niet meer voor haar. Ik ga niet de bank bellen om voor haar een afspraak te maken.
quote:Peacy schreef op 02 juli 2016 @ 16:42:

[...]

Maar hoe doe je dat dan? Ik heb dan nog geen kinderen van mezelf, maar ik ga altijd uit van eigen kunnen.

Daar handel ik dan ook naar bij kindjes. Is het dat dan?Ja en nee. Je kunt best wachten tot een kind zelf zijn rits wil dicht maken, maar je kunt het kind ook aanmoedigen het zelf te proberen. Waar ouders soms tot ver na de vierde verjaardag dat voor hun kind doen, geldt op school vaak de regel; eerst zelf proberen. Ik was dan een ouder die mijn kind dat actief probeerde te leren voor ze naar school gingen, en dat kan dan best hard lijken als je je kind laat tobben terwijl hij dat niet wil, terwijl je het zelf in twee tellen voor elkaar hebt.
quote:Peacy schreef op 02 juli 2016 @ 16:42:

[...]

Daar handel ik dan ook naar bij kindjes. Is het dat dan?

Hangt natuurlijk van het kind af.

Het ene kind wil mss veel te snel dingen waar hij/zij nog niet aan toe is, dus die moet je dan een beetje afremmen, een ander kind mss andersom. Ik merkte vaak wanneer ze bij dingen eigenlijk mijn hulp niet meer nodig hadden en vaak was dat ook ongeveer het moment waarop ze het selluf wilden doen.
quote:fietsie schreef op 02 juli 2016 @ 16:47:

[...]

Ja en nee. Je kunt best wachten tot een kind zelf zijn rits wil dicht maken, maar je kunt het kind ook aanmoedigen het zelf te proberen. Waar ouders soms tot ver na de vierde verjaardag dat voor hun kind doen, geldt op school vaak de regel; eerst zelf proberen. Ik was dan een ouder die mijn kind dat actief probeerde te leren voor ze naar school gingen, en dat kan dan best hard lijken als je je kind laat tobben terwijl hij dat niet wil, terwijl je het zelf in twee tellen voor elkaar hebt.Ik heb mijn kinderen bij dat soort dingen eigenlijk nooit laten tobben. En ze kunnen inmiddels allebei hun rits dichtmaken. Zelf.
quote:Solomio schreef op 02 juli 2016 @ 16:51:

[...]

Hangt natuurlijk van het kind af.

Het ene kind wil mss veel te snel dingen waar hij/zij nog niet aan toe is, dus die moet je dan een beetje afremmen, een ander kind mss andersom. Ik merkte vaak wanneer ze bij dingen eigenlijk mijn hulp niet meer nodig hadden en vaak was dat ook ongeveer het moment waarop ze het selluf wilden doen.Ah, dat deed ik altijd al. Bij stagekindjes. Haha.
quote:fietsie schreef op 02 juli 2016 @ 16:43:

[...]

Dat kan dus ook, als je engelengeduld hebt. Dat heb ik niet altijd, . Dus bij dingen als billen vegen etc kwamen de eerste duwtjes om de hoek kijken. Daar was er nou echt geen een van de drie die dat graag zelf wilde doen . En nu vind dochter het heel lastig om zelf een zakelijk telefoongesprekje te voeren, dus dat doe ik dan echt niet meer voor haar. Ik ga niet de bank bellen om voor haar een afspraak te maken.Ik doe dat dus wel voor mijn kind.
quote:Solomio schreef op 02 juli 2016 @ 16:54:

[...]

Ik doe dat dus wel voor mijn kind.Ik ook.En op een goeie dag hoeft het ineens niet meer, want dan heeft ze het zelf al gedaan. Dat komt ook wel goed zonder ferm geduw.
quote:Solomio schreef op 02 juli 2016 @ 16:54:

[...]

Ik doe dat dus wel voor mijn kind.Waarom zou je dat ook niet doen? Ik doe ook wel eens andere dingen voor mensen die onder mijn dak wonen die het best zelf kunnen. Kleine moeite.
quote:Star schreef op 02 juli 2016 @ 17:15:

[...]

Waarom zou je dat ook niet doen? Ik doe ook wel eens andere dingen voor mensen die onder mijn dak wonen die het best zelf kunnen. Kleine moeite.Pcies. Als ik een kop koffie inschenk voor mijn man begint er toch ook niemand te steigeren dat ie zo nooit zelfstandig wordt.
quote:fietsie schreef op 02 juli 2016 @ 16:31:

[...]

Ik gebruikte wel eens een ferme duw in de gewenste richting. Als ik vond dat dochter iets zelf moest kunnen en kind wilde liever dat ik het bleef doen, was het best wel eens 'hard' om het niet te doen maar daar groeide dochter best wel van. Met de jongens veel minder van dit soort situaties want die zagen wat hun zus al mocht en kon en wilden dat als vanzelf ook.

Zinloos bij een kind als het mijne.

Dan klapt ze totaal dicht.

Asperger in combinatie met een enorme verlegenheid en schuchterheid vereist een andere aanpak heb ik gemerkt.
quote:Eleonora-1 schreef op 02 juli 2016 @ 17:24:

[...]

Zinloos bij een kind als het mijne.

Dan klapt ze totaal dicht.

Asperger in combinatie met een enorme verlegenheid en schuchterheid vereist een andere aanpak heb ik gemerkt.Niet alleen door autisme, ieder kind heeft een eigen aanpak nodig. En iedere ouder heeft ook zo weer zijn/haar eigen voorkeuren.
quote:Solomio schreef op 02 juli 2016 @ 17:27:

[...]

Niet alleen door autisme, ieder kind heeft een eigen aanpak nodig. En iedere ouder heeft ook zo weer zijn/haar eigen voorkeuren.

Niet alléén door autisme, dat zeg ik dus ook niet.

Ook omdat ze enorm verlegen en schuchter is.
quote:Star schreef op 02 juli 2016 @ 17:15:

[...]

Waarom zou je dat ook niet doen? Ik doe ook wel eens andere dingen voor mensen die onder mijn dak wonen die het best zelf kunnen. Kleine moeite.Doe ik ook wel met andere dingen. Kind is 18, wil zelf iets regelen bij de bank. Heeft hekel aan bellen, dus dan heeft ze in mijn ogen een duwtje nodig om dit zelf te regelen. Anders leert ze het nooit. Maandag bel ik wel voor een herhalingsrecept, want dat is lastig met mobiel vanaf haar stageadres en vooral heel duur.
quote:Lady_Voldemort schreef op 02 juli 2016 @ 17:18:

[...]

Pcies. Als ik een kop koffie inschenk voor mijn man begint er toch ook niemand te steigeren dat ie zo nooit zelfstandig wordt.Dat is natuurlijk meer een wisselwerking. De een maakt koffie of de ander. Financiële zaken regelen voor je volwassen kind omdat kind dat wel makkelijk vindt, vind ik van andere orde. Er was ook geen nood, zeg maar.
quote:fietsie schreef op 02 juli 2016 @ 18:11:

[...]

Dat is natuurlijk meer een wisselwerking. De een maakt koffie of de ander. Financiële zaken regelen voor je volwassen kind omdat kind dat wel makkelijk vindt, vind ik van andere orde. Er was ook geen nood, zeg maar.

Het moeilijk vinden is toch niet hetzelfde als het wel makkelijk vinden?

Ik duw niet, moedig wel aan.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Het electriciteitskastje is het nieuwe kampvuur.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Moirai schreef op 02 juli 2016 @ 18:15:

Het electriciteitskastje is het nieuwe kampvuur.Dat fikt vast lekker
Ik kijk nog elke keer raar op als kids dingen 'niet kunnen'. Nichtjes en neefjes die geen appeltje kunnen schillen op hun 10e, hun broek niet dicht kunnen doen, geen veters kunnen strikken. Dan deed ik maar alsof ik het ook niet kon. E verhip, dan deden ze het vanzelf.

Op de boksschool ook, kinderen die zichzelf niet eens aan kunnen kleden, zijn ze een jaar of 8. Ik vind dat echt raar.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Moirai schreef op 02 juli 2016 @ 18:13:

[...]

Het moeilijk vinden is toch niet hetzelfde als het wel makkelijk vinden?

Ik duw niet, moedig wel aan.Dat lijntje is in dit geval best dun.
quote:Moirai schreef op 02 juli 2016 @ 18:15:

Het electriciteitskastje is het nieuwe kampvuur.Gezellig, ik hoop niet dat het gaat knetteren.
quote:fietsie schreef op 02 juli 2016 @ 18:07:

[...]

Doe ik ook wel met andere dingen. Kind is 18, wil zelf iets regelen bij de bank. Heeft hekel aan bellen, dus dan heeft ze in mijn ogen een duwtje nodig om dit zelf te regelen. Anders leert ze het nooit. Maandag bel ik wel voor een herhalingsrecept, want dat is lastig met mobiel vanaf haar stageadres en vooral heel duur.Tuurlijk wel, ze is toch niet achterlijk? Als ze het echt moet doen, lukt het haar wel.
quote:Star schreef op 02 juli 2016 @ 18:44:

[...]

Tuurlijk wel, ze is toch niet achterlijk? Als ze het echt moet doen, lukt het haar wel.

Het is toch niet zo erg om het dan als ouder niet te doen zodat ze het echt moet en zo leert?

Wel pas als je weet dat ze het wel kan/ze er een positieve leerervaring aan over houdt.
quote:Kittens schreef op 02 juli 2016 @ 19:09:

[...]

Het is toch niet zo erg om het dan als ouder niet te doen zodat ze het echt moet en zo leert?

Wel pas als je weet dat ze het wel kan/ze er een positieve leerervaring aan over houdt.Hier krijg ik enorme jeuk van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven