Geld & Recht alle pijlers

Belasting Bijbaantje

04-07-2016 21:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben vandaag 'aangenomen' bij een bedrijf, het is een bijbaantje en ik zal een bruto loon verdienen (tussen de €100 -€150) per maand. Maar aangezien het BRUTO wordt betaald moet ik dus de belastingdienst bellen om te vragen hoe het zit met de belasting. Dat ga ik morgen ook zeker doen, maar nu heb ik net 2 verhalen gehoord: je betaald er 33% belasting over per jaar & je hoeft GÉÉN belasting te betalen onder de 6000 euro.. 33% over 1200 euro per jaar vind ik best veel..
Betalen ze jou bruto uit? Of hebben ze je verteld wat je bruto loon is en betalen ze dat gewoon netto uit en dragen zij de sociale lasten gewoon af zoals gebruikelijk is.

Bij wat voor soort bedrijf ga je werken?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 04 juli 2016 @ 21:12:

Betalen ze jou bruto uit? Of hebben ze je verteld wat je bruto loon is en betalen ze dat gewoon netto uit en dragen zij de sociale lasten gewoon af zoals gebruikelijk is.

Bij wat voor soort bedrijf ga je werken?Betalen bruto uit. Post & Folders
als je verder geen inkomsten hebt, kun je het daaropvolgende jaar een belastingaangifte invullen en krijg je de eventueel ingehouden belasting zeer waarschijnlijk terug. Als er geen inkomstenbelasting wordt ingehouden en je hebt verder geen inkomsten, kun je ook een aangifte indienen maar waarschijnlijk loopt het op nihil.
Als dit je enige bijbaantje is, kun je een loonheffingsverklaring invullen. Dan krijg je 'korting' op je belasting die je moet betalen, om het even heel simpel te verwoorden. Met een loon van 100-150 euro gaat er dan nauwelijks belastinggeld af.. hooguit een paar euro.
En nu?
Ik krijg als het goed is 2 bijbaantjes: de ene dus tussen de 100-150 en de ander tussen de 50/60 euro.. Ik heb al op de belastingdienst site gekeken maar daar word het niet echt duidelijker van.. Dus zal morgen vroeg zeker bellen, maar wou toch al vast wat info
In 2016 betaal je tot en met € 19.922 36,55% belasting (schijf 1). Maar omdat je recht hebt op o.a. de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, zal je met een jaarinkomen van €1.200 (ik ga er vanuit dat dit je enige werkgever is) inderdaad geen belasting betalen.

Op de website van de belastingdienst staat uitleg speciaal voor jongeren.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Dan zou ik in jouw geval een loonheffingsverklaring invullen bij je baantje waar je het meest verdient (want dat mag maar bij één werkgever). Het belastinggeld van de ander kan je dan volgend jaar terug krijgen, maar met deze bedragen zal er nauwelijks wat af gaan hoor. Kijk anders hier even: http://www.belastingdiens ... geren/loonheffingskorting
En nu?
Waarom krijg je twee banen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Monatala schreef op 04 juli 2016 @ 21:26:

Waarom krijg je twee banen?Omdat ik er bij 2 ben aangenomen
Bij diegene met loonheffingskorting betaal je zo goed als geen belasting. Van het andere baantje krijg je alles terug, als je dus niet over een bepaalde grens gaat. Gezien de bedragen die jij noemt, betaal je amper tot geen belasting.
Kan je loonheffingskorting gewoon aanvragen? Ik weet niet of ze dat bij post/folder bedrijven doen? Aangezien je niet echt in dienst bent, ook niet verzekerd ofzo bent
Hoezo ben je niet echt in dienst? Je ondertekent toch gewoon een contract? Ik heb ook altijd voor bijbaantjes een loonheffingsverklaring ingevuld hoor, niks geks.

Alhoewel ik niet precies weet hoe het werkt wanneer je folders rondbrengt, want dan ben je niet in loondienst (klik).
whups79 wijzigde dit bericht op 04-07-2016 22:13
Reden: aangepast
% gewijzigd
En nu?
quote:Whups79 schreef op 04 juli 2016 @ 22:05:

Hoezo ben je niet echt in dienst? Je ondertekent toch gewoon een contract? Ik heb ook altijd voor bijbaantjes een loonheffingsverklaring ingevuld hoor, niks geks. Gewoon aan je werkgever vragen, degene bij wie je op gesprek bent geweest of van wie je het contract krijgt oid.Bij de ene moest ik alleen mijn gegevens invullen en was een handtekening niet nodig..
Ah oke, zie hierboven mijn aangepaste bericht. Bij een kranten/folderwijk werkt het inderdaad anders..
En nu?
quote:Whups79 schreef op 04 juli 2016 @ 22:14:

Ah oke, zie hierboven mijn aangepaste bericht. Bij een kranten/folderwijk werkt het inderdaad anders..Dat is dus het verwarrende, je weet pas of en hoeveel belasting je betaald als je aangifte hebt gedaan.. Wat natuurlijk in mijn geval pas volgend jaar is.. Maar als het dan ineens 600/700 euro blijkt te zijn dan heb ik dus voor niks gewerkt.. Maar goed ik hoop dat de belastingdienst morgen meer duidelijkheid kan geven!
Dat zal vast niet hoor met 100-150 euro per maand! Daar gaat nauwelijks belasting van af. En je kan het altijd terug vragen in april/mei!
En nu?
Ik hoop het! Anders lijkt het me vreemd dat mensen een bijbaantje nemen! Het raarste vind ik dat ik nergens echt antwoord vind, ook niet op de belastingdienst site zelf, er staat alleen 36% belasting!
Zojuist met de belastingdienst gebeld.. Ze wilden er geen uitspraken over doen. Nou zal ik dus tot April/Mei in afwachting zijn of en hoeveel belasting ik moet betalen.. Ze zeggen dat ik inderdaad 36% belasting moet betalen maar willen niet zeggen of ik ook in aanmerking kom voor bijvoorbeeld heffingskortingen.. Waarom kunnen ze niet gewoon een duidelijk antwoord geven?
Als je jaarinkomen onder de €6000 ligt hoef je in principe geen belasting te betalen. Gewoon in april volgend jaar aangifte doen. Als je meer gaat verdienen, dan eerder actie ondernemen
quote:gizzmo-returns schreef op 05 juli 2016 @ 08:39:

Als je jaarinkomen onder de €6000 ligt hoef je in principe geen belasting te betalen. Gewoon in april volgend jaar aangifte doen. Als je meer gaat verdienen, dan eerder actie ondernemenKan ik dit eegens nalezen? Op de belastingdienst site zie ik hier namelijk niks over
Probeer eens een aangifte van 2015 te doen met de gegevens van wat je nu verwacht, dit hele jaar dus, te verdienen
quote:gizzmo-returns schreef op 05 juli 2016 @ 10:53:

Probeer eens een aangifte van 2015 te doen met de gegevens van wat je nu verwacht, dit hele jaar dus, te verdienenIk heb het net geprobeerd met de voorlopige aangifte voor 2016 (aanrader van de belastingdienst) inderdaad 6000 euro staat 0 euro aan belasting, alleen voor ZVW zal ik dan moeten betalen. Vervelend dat de belastingdienst dit gewoon niet even telefonisch wou zeggen! Bedankt voor je hulp
Betalen voor de ZVW is inderdaad correct, maar dat zal dan in jouw geval niet heel veel zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven