Gereformeerde hoed?

06-07-2016 20:59 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen, voor een begrafenisdienst in een zwaar gereformeerde kerk heb ik een zwarte hoed nodig. Ik heb al zitten googelen maar ik heb echt geen idee wat passend is. Het gaat om een kerk waarbij zelfs zwarte kousen al erg frivool zijn. De hoed moet in ieder geval zwart zijn en gezien het tijdsbestek waarin de dienst plaats gaat vinden moet de hoed ook nog eens redelijk makkelijk te verkrijgen zijn. Zit er iemand op het forum die hier verstand van heeft? Want zonder hoed, kom ik de kerk niet eens in.
http://www.hm.com/nl/products/ladies/accessories/hats
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Is een zorgverzekering niet ook voorbestemd?
quote:naoma schreef op 06 juli 2016 @ 22:27:

Dopen is een sacrament, dan hangt men erg aan de hoed. Bij de huwelijksbevestiging wordt de zegen gevraagd over het huwelijk en kan de hoed ook ingangsticket zijn.

Begraven is geen sacrament (wordt in de zware kringen vaak ook door een ouderling gedaan) en daar wordt het niet dragen van een hoed door buitenstaanders gedoogd.

TO ben je ooit bij een uitvaart in zo'n strenge kerk geweest? Dat is geen pretje, er zal weinig aardigs of vrolijks over de overledene gezegd worden. De nadruk ligt op zonde en schuld en daar nemen ze flink de tijd voor. Net als voor het vermanen van de nabestaanden. Ik kies er tegenwoordig voor om de herinnering aan de persoon niet meer te laten vergallen door zo'n uitvaartdienst.

O ja, op de begraafplaats wordt alles nog eens dunnetjes over gedaan.Inderdaad, strikt kerkordelijk gezien is een begrafenis geen kerkdienst. Vaak wordt in reformatorische kringen ook geen zegen uitgesproken. Voor een buitenstaander is het verschil moeilijk te onderscheiden, er is namelijk wel een preek. Maar omdat het kerkordelijk gezien geen echte kerkdienst is, is men op het gebied van kleding toleranter. Een hoed is meestal geen vereiste dus. Ik zou er in elk geval niet heel veel geld aan uitgeven. Qua kleding zou ik me wel aanpassen maar dat doe ik ook bij andere kledingwensen (witte kleding ofzo). Sterkte
quote:Zebra123 schreef op 06 juli 2016 @ 22:31:

Is een zorgverzekering niet ook voorbestemd?Nee, met een zorgverzekering laat je zien dat je geen vertrouwen hebt in de voorzienigheid Gods
quote:Zebra123 schreef op 06 juli 2016 @ 22:31:

Is een zorgverzekering niet ook voorbestemd?De seculiere niet
En inderdaad, het zijn vaak geen gedenkvolle bijeenkomsten met mooie toespraken en herinneringen. Onzekerheid over uitverkiezing, zonde en schuld en en passant een fikse vermaning naar niet of anders gelovigen. Bereid je daar maar op voor anders valt het heel erg tegen.
quote:minnimouse schreef op 06 juli 2016 @ 22:03:

[...]

Weet ik.

En ze hebben wel geld genoeg om bepaalde medische zaken te betalen?Familie en de kerk betaalt het dan. Moet je natuurlijk niet iets heel ernstigs krijgen en toch genezen willen worden.
quote:Candy16 schreef op 06 juli 2016 @ 21:56:

[...]

Nee uiteraard niet dat valt bij hun ook onder gewetensbezwaren en mogen op grond daarvan de verplichte verzekering ook weigerenMaar je moet in zo'n geval wel extra belasting betaling ter hoogte van de inkomensafhankelijke bijdrage (die dan weer gebruikt kan worden voor overheidsuitgaven waar de gewetensbezwaarde niets van moet hebben....).
quote:viva1966 schreef op 06 juli 2016 @ 22:41:

[...]

Maar je moet in zo'n geval wel extra belasting betaling ter hoogte van de inkomensafhankelijke bijdrage (die dan weer gebruikt kan worden voor overheidsuitgaven waar de gewetensbezwaarde niets van moet hebben....).Dat is niet zo. Dat geld wordt gereserveerd voor medische kosten. Wat na overlijden met het geld wordt gedaan weet ik niet. Ik denk dat het naar de staat gaat.
Ik heb afgelopen jaar 2 begrafenissen gehad in een zwarte kousenkerk, 2x in dezelfde.

Normaal draagt iedereen in die kerk een hoedje en een rok. Maar ik had beide keren een zwarte broek aan met daarover een lang vest. 1x was het 30 graden, toch maar dat vest aangehouden, de andere x vroor het voor mijn gevoel 30 graden, toen was ik erg blij met dat vest

En ik had geen hoedje op hoor, alleen echt naaste familie, de rest van de familie had geen hoed. Achter in de kerk zaten vooral mensen uit het dorp en de kerk zelf die hadden wel allemaal een hoed.

Je wordt echt niet geweigerd hoor, als je maar gewoon netjes zwart aan heb zal je niet opvallen.
quote:Ademes schreef op 06 juli 2016 @ 22:35:

[...]

Inderdaad, strikt kerkordelijk gezien is een begrafenis geen kerkdienst. Vaak wordt in reformatorische kringen ook geen zegen uitgesproken. Voor een buitenstaander is het verschil moeilijk te onderscheiden, er is namelijk wel een preek. Maar omdat het kerkordelijk gezien geen echte kerkdienst is, is men op het gebied van kleding toleranter. Een hoed is meestal geen vereiste dus. Ik zou er in elk geval niet heel veel geld aan uitgeven. Qua kleding zou ik me wel aanpassen maar dat doe ik ook bij andere kledingwensen (witte kleding ofzo). SterkteSensation white of zo
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
TO de uitvaartdiensten in de echt zware hoeken zijn zo zwaar dat een aantal mensen in mijn omgeving na het overlijden van een super leuke tante, zich tijden lang heel naar hebben gevoeld. Tot aan nachtmerries toe. Zinnen als: o, en als zij dan niet waarlijk is bekeer, dan zal zij verblijven in het hellevuur waar haar huid telkens weer verschrompeld of ook zij was een zondenares en zal aan niet aan uw oordeel ontkomen, net zoals u (wij dus) niet aan dat oordeel en het vooruitzicht van het hellevuur ontkomen als wij ons niet waarlijk bekeren.
Bij zalando toch genoeg keuze?

Is toch heel modern tegenwoordig? Bij sommige stijlen dan.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:safrat schreef op 06 juli 2016 @ 22:37:

[...]

De seculiere niet Hihi :-)
quote:Ikje86 schreef op 06 juli 2016 @ 22:45:

Ik heb afgelopen jaar 2 begrafenissen gehad in een zwarte kousenkerk, 2x in dezelfde.

Normaal draagt iedereen in die kerk een hoedje en een rok. Maar ik had beide keren een zwarte broek aan met daarover een lang vest. 1x was het 30 graden, toch maar dat vest aangehouden, de andere x vroor het voor mijn gevoel 30 graden, toen was ik erg blij met dat vest

En ik had geen hoedje op hoor, alleen echt naaste familie, de rest van de familie had geen hoed. Achter in de kerk zaten vooral mensen uit het dorp en de kerk zelf die hadden wel allemaal een hoed.

Je wordt echt niet geweigerd hoor, als je maar gewoon netjes zwart aan heb zal je niet opvallen.De ene "zwartekousenkerk" is de andere niet, dus de vraag is dan toch wat voor kerk het hier betrof.............
Oh dear, how sad, never mind.
quote:minnimouse schreef op 06 juli 2016 @ 22:14:

[...]

Je kunt ook vriendelijk zeggen dat je het privé wilt houden

Ik ben gewoon oprecht geïnteresseerd, maar bedankt voor je antwoord.

Excuses, ik dacht dat ik een preek zou krijgen over hoe belastend dit voor de belastingbetaler is... soms is de sfeer op forum zo narrig en nu ging ik het zelf invullen. Niet goed, mijn oprechte excuses!!

To

AssUMe

M

makes an

Ass out of U and Me

and assumption is the mother of all fuck ups
Van iemand gehoord die (onvoorbereid) ooit bij zo'n uitvaartdienst was. Inderdaad, zonden, hel, verdoemenis, schuld. Geen enkel woord in persoonlijke zin over de overledene. Daarna moest in de kerk, bij de GEOPENDE kist, de naaste familie gecondoleerd worden. Diegene was er erg overstuur van en had het fijn gevonden als er voorbereiding daarop geweest zou zijn.
quote:Nouschi schreef op 06 juli 2016 @ 22:46:

[...]

Sensation white of zo Haha ja, tegenwoordig kan alles... Rood-witte Feyenoord uitvaart enzo

Dopen is een sacrament, dan hangt men erg aan de hoed. Bij de huwelijksbevestiging wordt de zegen gevraagd over het huwelijk en kan de hoed ook ingangsticket zijn.

Begraven is geen sacrament (wordt in de zware kringen vaak ook door een ouderling gedaan) en daar wordt het niet dragen van een hoed door buitenstaanders gedoogd.

TO ben je ooit bij een uitvaart in zo'n strenge kerk geweest? Dat is geen pretje, er zal weinig aardigs of vrolijks over de overledene gezegd worden. De nadruk ligt op zonde en schuld en daar nemen ze flink de tijd voor. Net als voor het vermanen van de nabestaanden. Ik kies er tegenwoordig voor om de herinnering aan de persoon niet meer te laten vergallen door zo'n uitvaartdienst.

O ja, op de begraafplaats wordt alles nog eens dunnetjes over gedaan.

Er gaat echt een wereld voor mij open! Hoe weten jullie dit allemaal? Zijn jullie gelovig opgevoed of heb ik niet zitten opletten bij de godsdienstlessen :-)

Ik ben nog nooit in een strenge kerk geweest. De enige kerk waar ik heel heel soms wel eens kwam, had een homoseksuele dominee en daar mochten we heel blij zingen. Uiteraard kan ik ook een dag erna op mijn eigen manier afscheid nemen bij haar graf maar op een 1 of andere manier ben ik ook wel erg benieuwd hoe het bij zo een geloof er aan toe gaat. Ik kan me op geen enkele wijze indenken dat je dit soort vreselijke dingen echt zegt tijdens een uitvaart. Maar er is inderdaad grote kans dat ik het er bij eentje hou.
Naar aanleiding van dit topic vraag ik me af in hoeverre jullie meegaan in de wens van bijv. overledene, bruidspaar etc. Ik zie de laatste tijd steeds vaker wensen waarbij ik denk; waar gaat het nou om? Dit is uiteraard een iets ander geval, maar bijv. in smoking naar een bruiloft of dresscode "goud" of iets dergelijks. Ik ben best bereid om mij enigszins aan te passen, maar soms gaat het echt zó tegen mijn gevoel in.

On topic; Ik zou geen hoedje opdoen, maar misschien heeft dat ook te maken met dat ik me dat gewoon niet voor kan stellen. Me gepast kleden doe ik sowieso wel en in TO's geval zou ik dan wel netjes in het zwart gaan, maar een hoedje gaat mij te ver.

Hoe doen jullie dat?

O ja, op de begraafplaats wordt alles nog eens dunnetjes over gedaan.Ik dacht dat ook altijd. Toch is het gelukkig niet altijd zo.......kan ik uit ervaring melden.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Ananke schreef op 06 juli 2016 @ 23:00:

[...]

Er gaat echt een wereld voor mij open! Hoe weten jullie dit allemaal? Zijn jullie gelovig opgevoed of heb ik niet zitten opletten bij de godsdienstlessen :-)

Ik ben nog nooit in een strenge kerk geweest. De enige kerk waar ik heel heel soms wel eens kwam, had een homoseksuele dominee en daar mochten we heel blij zingen. Uiteraard kan ik ook een dag erna op mijn eigen manier afscheid nemen bij haar graf maar op een 1 of andere manier ben ik ook wel erg benieuwd hoe het bij zo een geloof er aan toe gaat. Ik kan me op geen enkele wijze indenken dat je dit soort vreselijke dingen echt zegt tijdens een uitvaart. Maar er is inderdaad grote kans dat ik het er bij eentje hou.Mijn halve familie is oud gereformeerd of gereformeerde gemeente in Nederland (al dan niet buiten verband)
Ik blijf het fascinerend vinden dat anno nu er nog steeds zoveel jongeren gereformeerd zijn en blijven.

Ik heb me tijdens vakanties op de veluwe ook echt zitten vergapen aan de echt zwaar gereformeerden, en dan vooral aan de jonge gezinnen met gebrilde jonge vaders a la J P Balkenende, heel braaf ogende jongens in blouses met korte mouwen en een lange broek bij 32 °C, de (vaak echt piep-) jonge moeders met refro knot, bril, lange rokken, vaak ook nogal dominant tegen hun ietwat sullige echtgenoten. En dan de hordes kinderen, meisjes natuurlijk lange rokken aan. Jongetjes in alles behalve een jeans of korte broek.

Hoe kan dit nog bestaan? Waarom zetten jongeren zich niet af? Met het www weet je toch Hoe de wereld buiten de bible belt er tegenwoordig uitziet?

De oma's waren al helemaal imposant.

Volgens mij zijn refro vrouwen over het algemeen best dominant, en zijn ze hoe ouder hoe erger qua dominantie. Ze kijken de niet-refro's ook erg neerbuigend na.
quote:Hayek schreef op 06 juli 2016 @ 23:06:

[...]

Ik dacht dat ook altijd. Toch is het gelukkig niet altijd zo.......kan ik uit ervaring melden.In welke kerk zijn ze milder (geworden)?
quote:vivamien schreef op 06 juli 2016 @ 23:00:

Naar aanleiding van dit topic vraag ik me af in hoeverre jullie meegaan in de wens van bijv. overledene, bruidspaar etc. ?

Als het een wens is in de trant van "draag iets roze" dan ga ik daar in mee voorzover ik het redelijk en haalbaar vind. Een roze sjaaltje heb ik wel of is makkelijk aan te schaffen.

Als ik het onredelijk vind of het zou me afschuwelijk staan of mij veel ongemak bezorgen (" draag naaldhakken") doe ik het niet.

bedekt hoofd of iets dergelijks is groter dan een persoonlijke wens van de persoon in kwestie. Het hoort bij de religieuze vormen en overtuigingen van die kerk. Het is geen kwestie van " dat vinden we lollig of mooi". Dan pas ik me aan of ik ga niet. Als ik in een tempel mijn schoenen uit moet doen, of in het Vaticaan mijn armen moet bedekken, of bij een gereformeerde kerk een hoed op moet, dan ga ik niet piepen dat ze mij moeten nemen zoals ik ben. Dan pas ik me aan of ik ga niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven