Gereformeerde hoed?

06-07-2016 20:59 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen, voor een begrafenisdienst in een zwaar gereformeerde kerk heb ik een zwarte hoed nodig. Ik heb al zitten googelen maar ik heb echt geen idee wat passend is. Het gaat om een kerk waarbij zelfs zwarte kousen al erg frivool zijn. De hoed moet in ieder geval zwart zijn en gezien het tijdsbestek waarin de dienst plaats gaat vinden moet de hoed ook nog eens redelijk makkelijk te verkrijgen zijn. Zit er iemand op het forum die hier verstand van heeft? Want zonder hoed, kom ik de kerk niet eens in.
quote:naoma schreef op 06 juli 2016 @ 23:10:

[...]

In welke kerk zijn ze milder (geworden)?Oud Gereformeerd, meer dan tien jaar geleden. Meer alleen via PB wegens herkenbaarheid.......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 06 juli 2016 @ 23:17:

[...]

Oud Gereformeerd, meer dan tien jaar geleden. Meer alleen via PB wegens herkenbaarheid.......

Dat hoeft niet hoor!

OGG staat niet echt bekend als milde plek, maar je kan t treffen

Enige milde uitvaart die ik in die hoek meemaakte was die van een predikant, daar waren ze redelijk zeker van het behoud.
quote:sandra1905 schreef op 06 juli 2016 @ 21:40:

[...]

Mooi modelletje, maar ik denk dat je wel ziet dat het een goedkoop hoedje is...

Onze Lieve Heer houdt toch van al zijn schaapjes evenveel? Of ze nu een dure of goedkope hoed op hebben.

Je zou trouwens wel gek zijn om veel geld uit te geven voor iets dat je daarna waarschijnlijk nooit meer draagt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

TO, denk je er ook nog aan of je deze dienst als enige moment ziet om afscheid te nemen? Ik bedoel, respect dat je er alles aan wilt doen om je aan te passen aan de conventies van haar geloof, maar is dit ook een afscheid dat past bij de band die jij met haar had? Ik zou ook zeker naar deze mis gaan. En daarna(paar weken later ofzo) bijvoorbeeld een keer naar het kerkhof gaan om haar persoonlijk te gedenken.
quote:Ginevra schreef op 06 juli 2016 @ 23:15:

[...]

Als het een wens is in de trant van "draag iets roze" dan ga ik daar in mee voorzover ik het redelijk en haalbaar vind. Een roze sjaaltje heb ik wel of is makkelijk aan te schaffen.

Als ik het onredelijk vind of het zou me afschuwelijk staan of mij veel ongemak bezorgen (" draag naaldhakken") doe ik het niet.

bedekt hoofd of iets dergelijks is groter dan een persoonlijke wens van de persoon in kwestie. Het hoort bij de religieuze vormen en overtuigingen van die kerk. Het is geen kwestie van " dat vinden we lollig of mooi". Dan pas ik me aan of ik ga niet. Als ik in een tempel mijn schoenen uit moet doen, of in het Vaticaan mijn armen moet bedekken, of bij een gereformeerde kerk een hoed op moet, dan ga ik niet piepen dat ze mij moeten nemen zoals ik ben. Dan pas ik me aan of ik ga niet.Helemaal eens hoor, had alleen niet begrepen dat het hier ging om het feit dat het hoofd bedekt hoort te zijn, ik dacht meer dat het was omdat de mensen die naar die kerk gaan het zelf gewend zijn, zeg maar. Raar eigenlijk, heb wel eens een moskee bezocht en daar vond ik het niet vreemd dat ik omslagdoek om moest. Hier heb ik zoiets van; een hoed? Waarom?
quote:Ananke schreef op 06 juli 2016 @ 23:00:

[...]

Er gaat echt een wereld voor mij open! Hoe weten jullie dit allemaal? Zijn jullie gelovig opgevoed of heb ik niet zitten opletten bij de godsdienstlessen.. Van iets te dichtbij meegemaakt. Beide zijden. Ik weet dat een hoed voor een gemeentelid vereist is, evenals geschikte kledij. En dat daar een enorme sociale druk op ligt. Ik weet ook dat je (in de regio die je noemde) zonder hoed en in een broek niet perse geweigerd hoeft te worden bij een begrafenis, maar dat dan de dominee dit wel benoemt in zijn gebed; 'Wij bidden voor de zondaren die onder het toeziend oog van God zichzelf willens en wetens in zonde wentelen..' (Jep, that's me!)
quote:*nightsky* schreef op 06 juli 2016 @ 23:10:

Hoe kan dit nog bestaan? Waarom zetten jongeren zich niet af? Met het www weet je toch Hoe de wereld buiten de bible belt er tegenwoordig uitziet?.

Want iedereen die "onze" levensstijl ziet die moet dat toch onmiddellijk ook willen?

Het is je misschien ontgaan, maar er is wereldwijd nogal een grote groep jonge mensen die liever een conservatieve religieuze wijze van leven heeft dan de stijl van neoliberaal lekker je eigen ding doen.

Ik vind het naïef om te denken dat iedereen met een internetaansluiting "onze" manier van leven vanzelf zo waanzinnig aantrekkelijk vindt dat ze daar hun eigen ideeën en waarden voor laten vallen.
quote:naoma schreef op 06 juli 2016 @ 23:22:

[...]

Dat hoeft niet hoor!

OGG staat niet echt bekend als milde plek, maar je kan t treffen

Enige milde uitvaart die ik in die hoek meemaakte was die van een predikant, daar waren ze redelijk zeker van het behoud.Ik heb een uitvaart van iemand die volledig met de kerk gebroken had, door een predikant die als zeer behoudend bekend stond meegemaakt en hel noch verdoemenis gehoord. Je kunt je de verbazing bij zo ongeveer elke aanwezige ongetwijfeld voorstellen......
Oh dear, how sad, never mind.
@vivamien: https://nl.m.wikipedia.or ... de_christelijke_eredienst
quote:sandra1905 schreef op 06 juli 2016 @ 23:23:

TO, denk je er ook nog aan of je deze dienst als enige moment ziet om afscheid te nemen? Ik bedoel, respect dat je er alles aan wilt doen om je aan te passen aan de conventies van haar geloof, maar is dit ook een afscheid dat past bij de band die jij met haar had? Ik zou ook zeker naar deze mis gaan. En daarna(paar weken later ofzo) bijvoorbeeld een keer naar het kerkhof gaan om haar persoonlijk te gedenken.

Bah, ga je mond spoelen, het is een uitvaartdienst, geen vermaledijde paaspe mis.

(Van t rooms katholieke volksdeel motten ze in de reformatorische hoek niet zoveel hebben)
Er gaat een wereld voor me open...
quote:naoma schreef op 06 juli 2016 @ 23:30:

[...]

Bah, ga je mond spoelen, het is een uitvaartdienst, geen vermaledijde paaspe mis.

(Van t rooms katholieke volksdeel motten ze in de reformatorische hoek niet zoveel hebben)

Inderdaad, je moest eens weten welke vooroordelen ik over de katholieken heb meegekregen. Slecht dom volk. Laks, gemakzuchtig en (het slechtste van alles) vrolijk.
Mocht je nog steeds op zoek zijn, probeer eens in barneveld, zeer grote en zeer strenge gereformeerde gemeenschap.

Zoals vaker genoemd de diensten zijn vaak erg zware kost, niet te vergelijken met begrafenis van ongelovige

Persoonlijk hoe goed ik iemand ook zou kennen, zou ik niet naar dergelijke kerkdienst gaan. Zou deze persoon liever op eigen manier herdenken en evt later naar het graf gaan. Een dergelijk zware dienst kan het beeld wat je van iemand hebt totaal verandere/vertroebelen, dat zou eeuwig zonde zijn.
quote:Hayek schreef op 06 juli 2016 @ 23:28:

[...]

Ik heb een uitvaart van iemand die volledig met de kerk gebroken had, door een predikant die als zeer behoudend bekend stond meegemaakt en hel noch verdoemenis gehoord. Je kunt je de verbazing bij zo ongeveer elke aanwezige ongetwijfeld voorstellen......

Ja en nee, ik kan me dat voorstellen, omdat de persoon gebroken had, die hoef je ook niet meer de hemel in te smeken, want is toch reddeloos verloren. Al is het formeel geen de hemel insmeken, want dat is aan God, toch noem ik het zo, omdat ze echt heel erg hun best doen om duidelijk te maken dat de overledene kei zondig was, hoe zondiger hoe groter het geschenk van de vergeving ofzo.

Jouw ervaring past wel een beetje bij de ervaringen die ik in die hoek heb: hoe vromer of hoe meer nabestaanden in het ledenbestand, hoe meer hel ende verdoemenis.

Het is een bijzonder clubje mensen....
quote:bloemetjes88 schreef op 06 juli 2016 @ 23:37:

Mocht je nog steeds op zoek zijn, probeer eens in barneveld, zeer grote en zeer strenge gereformeerde gemeenschap.

Zoals vaker genoemd de diensten zijn vaak erg zware kost, niet te vergelijken met begrafenis van ongelovige

Persoonlijk hoe goed ik iemand ook zou kennen, zou ik niet naar dergelijke kerkdienst gaan. Zou deze persoon liever op eigen manier herdenken en evt later naar het graf gaan. Een dergelijk zware dienst kan het beeld wat je van iemand hebt totaal verandere/vertroebelen, dat zou eeuwig zonde zijn.Helemaal mee eens Bloemetje, ik doe het ook niet meer. Denk ik aan mijn tante, dan denk ik niet meer aan haar vrolijkheid en haar gastvrijheid, maar alleen nog aan de verschroeide huid en de etterbuilen.
quote:naoma schreef op 06 juli 2016 @ 23:30:

[...]

(Van t rooms katholieke volksdeel motten ze in de reformatorische hoek niet zoveel hebben)Stelletje kannibalen die papen met hun dwaalleer. Nog erger dan heidenen. Die kun je tenminste nog bekeren.
Zoals je ziet kom ik ook uit refo omgeving.

Eenmaal volwassen (met katholieken bevriend!) eens een keer naar een dienst gegaan om lekjer ouderwets psalmen oude berijming te zingen. Dat was fijn maar dat in de preek werd gezegd dat vanwege de zonden van opa en oma een kindje ernstig ziek ter wereld was gekomen....ging mij veul te ver.
quote:*nightsky* schreef op 06 juli 2016 @ 23:10:

Ik blijf het fascinerend vinden dat anno nu er nog steeds zoveel jongeren gereformeerd zijn en blijven.

Ik heb me tijdens vakanties op de veluwe ook echt zitten vergapen aan de echt zwaar gereformeerden, en dan vooral aan de jonge gezinnen met gebrilde jonge vaders a la J P Balkenende, heel braaf ogende jongens in blouses met korte mouwen en een lange broek bij 32 °C, de (vaak echt piep-) jonge moeders met refro knot, bril, lange rokken, vaak ook nogal dominant tegen hun ietwat sullige echtgenoten. En dan de hordes kinderen, meisjes natuurlijk lange rokken aan. Jongetjes in alles behalve een jeans of korte broek.

Hoe kan dit nog bestaan? Waarom zetten jongeren zich niet af? Met het www weet je toch Hoe de wereld buiten de bible belt er tegenwoordig uitziet?

De oma's waren al helemaal imposant.

Volgens mij zijn refro vrouwen over het algemeen best dominant, en zijn ze hoe ouder hoe erger qua dominantie. Ze kijken de niet-refro's ook erg neerbuigend na.Het is je netwerk en het zijn je wortels. Daar stap je niet gemakkelijk uit. De mooie en slimme maken vaak een andere keus. De rest blijft en heeft er houvast aan.
Trouwens TO, gecondoleerd. Naar voor je dat je iemand moet gaan missen die veel voor je heeft betekend.
quote:Ginevra schreef op 06 juli 2016 @ 23:26:

[...]

Want iedereen die "onze" levensstijl ziet die moet dat toch onmiddellijk ook willen?

Het is je misschien ontgaan, maar er is wereldwijd nogal een grote groep jonge mensen die liever een conservatieve religieuze wijze van leven heeft dan de stijl van neoliberaal lekker je eigen ding doen.

Ik vind het naïef om te denken dat iedereen met een internetaansluiting "onze" manier van leven vanzelf zo waanzinnig aantrekkelijk vindt dat ze daar hun eigen ideeën en waarden voor laten vallen.Prachtig gezegd! Mijn ding is het ook niet, maar leven en laten leven...
quote:hanke321 schreef op 06 juli 2016 @ 23:59:

Eenmaal volwassen (met katholieken bevriend!) eens een keer naar een dienst gegaan om lekjer ouderwets psalmen oude berijming te zingen. Dat was fijn maar dat in de preek werd gezegd dat vanwege de zonden van opa en oma een kindje ernstig ziek ter wereld was gekomen....ging mij veul te ver.

Nou sorry hoor maar of je lult maar wat of je belicht hier echt de slechtste kant van de 'zware' kerken.

Ik ben zelf erg bekend met die kant van het christelijk geloof maar dit heb ik echt nooit gehoord.

To, ik zou doen waar jij je goed bij voelt. De meesten zullen een hoedje ophebben, dus als je niet wilt opvallen zou ik er ook een opzetten. Maar je zult niet worden geweigerd als je er geen een opzet.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
quote:hanke321 schreef op 06 juli 2016 @ 23:59:

Eenmaal volwassen (met katholieken bevriend!) eens een keer naar een dienst gegaan om lekjer ouderwets psalmen oude berijming te zingen. Dat was fijn maar dat in de preek werd gezegd dat vanwege de zonden van opa en oma een kindje ernstig ziek ter wereld was gekomen....ging mij veul te ver.In de kerk waar familie kerkt kun je maar zo tegenkomen dat tijdens een doopdienst de dopelingen 'brandhoutjes voor de hel' genoemd worden. En er is geen moeder die, haar zoete baby op de arm, daar tegenin gaat.
quote:Juul2014 schreef op 07 juli 2016 @ 07:34:

[...]

Nou sorry hoor maar of je lult maar wat of je belicht hier echt de slechtste kant van de 'zware' kerken.

Ik ben zelf erg bekend met die kant van het christelijk geloof maar dit heb ik echt nooit gehoord.

To, ik zou doen waar jij je goed bij voelt. De meesten zullen een hoedje ophebben, dus als je niet wilt opvallen zou ik er ook een opzetten. Maar je zult niet worden geweigerd als je er geen een opzet.

Ik heb dit serieus meegemaakt, was ook behoorlijk verbaasd dat het werd gezegd. Denk dat de dominee een stukje uit de wet (tien geboden) erbij haalde. Over ongerechtigheid der vaderen bezoeken. Dus nee ik lul niet zomaar wat.

Er zijn echt dingen uit de orthodoxe traditie die ik koester. Het heeft me mede gevormd. Maar er zijn ook mindere kanten aan. Ik moest echt over een drempel heen toen ik werd uitgenodigd door een medestudent om een (katholieke) mis bij te wonen. Kennelijk was ik meer beïnvloed door anti roomse sympathieën dan ik doorhad. Is inmiddels aardig goed gekomen al raak je iets wat van zo jongsaf aan is ingeprent niet helemaal kwijt.
quote]Juul2014 schreef op 07 juli 2016 @ 07:34:

[...]

[/quote]

Ik wil je illusie niet verstoren, maar dit is zeker een goed voorbeeld van wat ook ik zag in de GGIN. Hele families die werden veroordeeld voor de zonde van een kind of ouder. De vloek van God uitgesproken, gemeente die de familie buiten sloot en scheef aankeken. Een overleden kindje wat 'God niet kon laten opgroeien bij zondaars' enz. Maar allemaal tussen neus en lippen door tijdens een preek of gebed.
quote:Juul2014 schreef op 07 juli 2016 @ 07:34:

[...]

Ik ben zelf erg bekend met die kant van het christelijk geloof maar dit heb ik echt nooit gehoord.Dit komt echt voor hoor.....
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven