Werk & Studie alle pijlers

Salaris te laag?

10-07-2016 00:34 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid/details. Graag wil ik meningen/ervaringen betreft het volgende..

Twee weken geleden ben ik geslaagd voor mijn HBO opleiding (marketingcommunicatie). Ik mag in mijn handjes knijpen: begin juni kreeg ik al een baan geboden als junior marketeer bij een ICT bedrijf (niet mijn afstudeerbedrijf). Eerste gesprek verliep goed. Dag daarna meteen gebeld dat ze mij een baan wilde aanbieden en ik die maandag daarop al kon beginnen! Verder geen tweede gesprek of iets: loon et cetera werden medegedeeld via mail. Prima, zo op het eerste gezicht.. ik ben immers starter en moet blij zijn met een baan..

Nu sta ik weer met beide benen op de grond en werk er nu alweer een maand. A.d.h.v. een topic hier begon er echter wat te knagen: loon. Iemand was niet tevreden met 2000 startersloon. Ik verdien 1700 (afgerond) voor 40 uur per week. Ben 22 jaar, dus val (?) ook onder het jeugdloon. Na wat googlen zag ik dat 2000-2300 inderdaad een normaal bedrag is voor een hbo starter.

Ik voel me nu ontzettend dom. Zo blij en overrompeld met een telefoontje heb ik het aangenomen, het loon leek me oké. Ik hoor zoveel mensen die als starter maar geen baan kunnen krijgen, en mij lukte het tijdens mijn scriptie al om er een binnen te slepen. Dus destijds leek het me nog stommer om 'moeilijk' te gaan doen, zonder echt een onderhandelingspositie te hebben.

Ik weet dat het stom was niet even verder te kijken dan mijn neus lang is. Wat ik met dit topic wil: is het daadwerkelijk zo weinig? Verder heb ik namelijk plezier in mijn werk en heb ik leuke collega's, alleen knaagt dit nu. Kan ik dit eventueel nog aangeven bij mijn functioneringsgesprek; al is het maar om het van mijn hart te krijgen? Ik weet het niet zo goed, het is zo dubbel. Ik moet in mijn handjes knijpen dat ik een fijne baan heb als starter, maar tegelijkertijd denk ik: hoor ik niet meer te verdienen als startende hbo'er? Graag wat meningen van mensen die wat meer ervaring hebben..
Prima hoor!
music is my life
Gefeliciteerd met je baan!

Je hoeft niet onder jeugdloon te vallen, dat hangt van je cao af. Verder is het afhankelijk van je branche, je beroepsgroep en de andere arbeidsvoorwaarden, dus lastig om zomaar hard te bepalen of het slecht is. Is het een hbo of mbo functie? Want jij kan wel hbo hebben gedaan: het gaat om de functie en zijn indeling.
Vind het een netjes salaris als net afgestudeerde.
Bedankt voor de snelle reactie(s)! De functie betreft HBO niveau en valt onder ICK cao. Ik heb destijds wel gevraagd hoe dat zat met jeugdloon (wanneer ik dus 23 word) en als reactie kreeg ik dat ik met dit loon sowieso al boven het landelijk minimumloon zat.
Mijn collega die start in een gelijkwaardige functie verdiende ook iets in die richting. Dus ik denk dat je het helemaal niet zo gek gedaan hebt.
Wat jammer dat je vooral in loon denkt en niet aan werkervaring die je nu op moet gaan doen.

Want je kunt wel een hoog loon verdienen, maar wat er uiteindelijk op je CV komt gaat je verder brengen dan je huidige salaris.

Sowieso vind ik het te idioot voor woorden dat HBO automatisch hoger loon betekent. Ik ken mensen die belachelijke lonen verdienen voor een baan die zelfs een kleuter kan uitvoeren, en mensen zonder opleiding met veel verantwoordelijkheden die onderbetaald worden.

Begint je naam met een S? (zomaar even nieuwsgierig)
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Nou, fijn antwoord dan! ' Niet zeiken, het is al meer dan het minimum loon'

Als je over je vakantiedagen begint is het argument dat je in de bijstand minder dagen hebt?

Ik denk persoonlijk dat het niet ruim is, maar nogmaals: dan moet het hele pakket en de functiebeschrijving en -weging erbij. Al ben ik wel al een tijdje niet meer actief in de HR ook
quote:Castle_Witch schreef op 10 juli 2016 @ 00:45:

Wat jammer dat je vooral in loon denkt en niet aan werkervaring die je nu op moet gaan doen.

Want je kunt wel een hoog loon verdienen, maar wat er uiteindelijk op je CV komt gaat je verder brengen dan je huidige salaris.

Sowieso vind ik het te idioot voor woorden dat HBO automatisch hoger loon betekent. Ik ken mensen die belachelijke lonen verdienen voor een baan die zelfs een kleuter kan uitvoeren, en mensen zonder opleiding met veel verantwoordelijkheden die onderbetaald worden.

Begint je naam met een S? (zomaar even nieuwsgierig)

Ben ik met je eens. Daarom heb ik deze baan ook direct aangenomen: deze kans krijgt echt niet iedereen en dat besef ik maar al te goed. Maar juist daarom denk ik achteraf: shit. Heb ik me laten meesleuren door mijn enthousiasme en niet verder gekeken?

En nee, mijn naam begint niet met een S
Is een normaal salaris hoor. 2000-2300 vind ik behoorlijk hoog, ik verdiende na 5 jaar pas 2000 bruto. Ligt ook enorm aan de sector waarin je werkt: in de zorg bijvoorbeeld verdien je automatisch een stuk minder dan in de commerciële sector.
Je kunt startende hbo-ers niet allemaal over één kam scheren. Dikke kans dat het bedrijf voor iemand met een ICT- gerelateerde studie idd meer had geboden, sterker, had moeten bieden.

Voor jou zijn er echter waarschijnlijk 100 anderen, voor die techneut niet.

Ik zou de baan gewoon aannemen en vandaaruit verder kijken. Je kunt je salariswensen wel uiten hoor bij het ICT bedrijf, er bestaat geen CAO en ze zijn wel wat gewend. Vaak hebben ze wel een zelfopgetuigd "functiehuis".

Een ICT-bedrijf, bij uitstek, kan wel een heel goede leerschool/ervaringsplaats zijn. Men schuwt nieuwe ontwikkelingen doorgaans niet en geeft ook ruimte aan leerprocessen en "proefballonnen" want dat is zo inherent aan de business.

Er is daarom qua secundaire arbeidsvoorwaarden vaak veel te halen. Qua primaire alleen als jouw kennis "schaars" is.
quote:Tia.Dalma schreef op 10 juli 2016 @ 00:47:

Nou, fijn antwoord dan! ' Niet zeiken, het is al meer dan het minimum loon'

Als je over je vakantiedagen begint is het argument dat je in de bijstand minder dagen hebt?

Ik denk persoonlijk dat het niet ruim is, maar nogmaals: dan moet het hele pakket en de functiebeschrijving en -weging erbij. Al ben ik wel al een tijdje niet meer actief in de HR ook Vakantiedagen heb ik dan wel weer 5 boven het minimum dus dat is wel mooi meegenomen! Maar inderdaad, antwoord zei niet zoveel. Ben er niet meer op in gegaan omdat ik maar al te blij was dat ik de baan kreeg .
Je hebt plezier in je werk en leuke collega´s, dat is echt het belangrijkst. Je kunt hier ervaring opdoen en jezelf bewijzen. Dan komt die opslag er ook wel volgend jaar. Na een maand klagen over jouw salaris zou ik niet doen, dan had je maar beter moeten onderhandelen. Misschien kun je wel tijdens een functioneringsgesprek aangeven dat je bepaalde cursussen wilt doen die het bedrijf aanbiedt.
quote:Radux schreef op 10 juli 2016 @ 00:48:

[...]

Ben ik met je eens. Daarom heb ik deze baan ook direct aangenomen: deze kans krijgt echt niet iedereen en dat besef ik maar al te goed. Maar juist daarom denk ik achteraf: shit. Heb ik me laten meesleuren door mijn enthousiasme en niet verder gekeken?

En nee, mijn naam begint niet met een S

Je weet niet of verder kijken je verder had gebracht. En nu heb je iets moois voor op je CV. Daarom koos je hiervoor.

Doe lekker ervaring op, geniet ervan, en over een tijd komt er wel iets met een loon dat bij je ervaring past. Net als dit heel eenvoudig gezien ook bij je ervaring (geen behalve tijdens je opleiding) past.

Je hebt nog een heel leven voor je om rijk te worden. Nu eerst rijk in ervaring en wennen aan het werkende leven. Succes. En gefeliciteerd met je baan!
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:Vl43inder schreef op 10 juli 2016 @ 00:50:

Je kunt startende hbo-ers niet allemaal over één kam scheren. Dikke kans dat het bedrijf voor iemand met een ICT- gerelateerde studie idd meer had geboden, sterker, had moeten bieden.

Voor jou zijn er echter waarschijnlijk 100 anderen, voor die techneut niet.

Ik zou de baan gewoon aannemen en vandaaruit verder kijken. Je kunt je salariswensen wel uiten hoor bij het ICT bedrijf, er bestaat geen CAO en ze zijn wel wat gewend. Vaak hebben ze wel een zelfopgetuigd "functiehuis".

Een ICT-bedrijf, bij uitstek, kan wel een heel goede leerschool/ervaringsplaats zijn. Men schuwt nieuwe ontwikkelingen doorgaans niet en geeft ook ruimte aan leerprocessen en "proefballonnen" want dat is zo inherent aan de business.

Er is daarom qua secundaire arbeidsvoorwaarden vaak veel te halen. Qua primaire alleen als jouw kennis "schaars" is.Precies waarom ik geïnteresseerd ben in de ICT sector . Dynamische branche waarbij je continu bij moet blijven en dus veel blijft leren. Producten/software zijn daarom naar mijn mening ook zo leuk om mee te werken. De uitdaging blijft.
quote:saywhat schreef op 10 juli 2016 @ 00:52:

Je hebt plezier in je werk en leuke collega´s, dat is echt het belangrijkst. Je kunt hier ervaring opdoen en jezelf bewijzen. Dan komt die opslag er ook wel volgend jaar. Na een maand klagen over jouw salaris zou ik niet doen, dan had je maar beter moeten onderhandelen. Misschien kun je wel tijdens een functioneringsgesprek aangeven dat je bepaalde cursussen wilt doen die het bedrijf aanbiedt.Begrijp me ook niet verkeerd: daarom heb ik meteen ja gezegd. Het klikte, leuk bedrijf, leuke functie en nog veel te leren. Plus, ze liggen niet voor het oprapen. Maar daarom komt nu na een maand ook dat "oh shit" gevoel, of zo.
Voor ICT bedrijven is drive, persoonlijkheid en iq doorgaans het belangrijkst. Het is een sector die relatief weinig waarde hecht aan diploma's.

Dus "omdat je een HBO diploma hebt" zal niet als een heel sterk argument worden ervaren verwacht ik.

Degenen die het grote geld voor die ondernemingen genereren hebben soms niet eens een HBO diploma, wel iq >130, een onverwoestbare drive en de competentie om hun werk te "verkopen". In ieder goedlopend ICT- bedrijf zit een kern van dat soort mensen.

Ga voor argumenten mbt "drive" en communicatieve vaardigheden, oa mbt de werkvloer zeg maar.
Hel ligt er aan wat je werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn. Hbo heeft er niks mee te maken, je moet het werk goed kunnen uitvoeren en krijgt per functie betaald. Waarschijnlijk als jij een andere functie had, jij ook meer salaris kreeg.

Je bent nog jong dus ik denk dat het een oké salaris is. Misschien heb jij goede secundaire arbeidsvoorwaarden. En je hebt leuk werk en leuke collega's. Anderen verdienen misschien meer maar in een beroerd bedrijf qua sfeer en collega's. Dan zit jij beter.

Zelf ben ik gewend, ook uit mijn omgeving, dat start functies rond de 1900 liggen (mbo, creatieve sector), maar het hangt allemaal van de sector af en de functie en verantwoordelijkheden. Want als je technische kennis moet hebben, ligt het starterssalaris meteen alweer hoger.

Geniet van je baan. En tijdens een gesprek, over een jaar, kun je best je salaris bespreken.

Voor nu, geniet van je leuke collega's en het werk.
quote:Radux schreef op 10 juli 2016 @ 01:01:

[...]

Begrijp me ook niet verkeerd: daarom heb ik meteen ja gezegd. Het klikte, leuk bedrijf, leuke functie en nog veel te leren. Plus, ze liggen niet voor het oprapen. Maar daarom komt nu na een maand ook dat "oh shit" gevoel, of zo.

Maar er is in de ICT veel groei mogelijk hoor. Júist daar.

Maar je moet wel "eager" zijn om dat in jouw voordeel te laten keren.

Mag ik vragen of dat bedrag bruto of netto is, lees ik daar nu overheen?
Ik werk ook in een marketing functie. Maar bij mijn afstuderen begin jaren negentig was er echt geen baan. Ben begonnen als secretaresse, erna via binnendienst verkoop na jaren toch nog met heel veel moeite in de marketing gerold.

Wees blij dat het jou gelukt is, en ga van daaruit verder groeien. Staar je niet blind op salaris, maar op het opdoen van ervaring.
Ik vind het niet ruim, maar ook niet extreem laag hoor. Ter vergelijking, ik startte met 1900 in een HBO-startersfunctie, maar was toen wel al 2 jaar ouder en had veel relevante stage/bijbaanervaring die als werkervaring werd meegenomen in het vaststellen van het salaris.

Wat je zou kunnen doen is, in een volgend functioneringsgesprek bespreken of er ontwikkelafspraken gemaakt kunnen worden over je salaris. Bijvoorbeeld dat je, als je een bepaalde cursus/project succesvol hebt afgerond, wat stijgt in salaris. En verder is de IT wel een sector waar je -als je je blijft ontwikkelen- snel in salaris kan groeien.

ik ben ook ooit gestart na mijn hbo met een laag salaris. Was net als jij überhaupt blij een baan te hebben gevonden. Neem dit mee als leermoment. Als je je waarde laat zien bij het bedrijf, zijn er vast mogelijkheden om qua loon te stijgen. Bij mij is dat helemaal goed gekomen, al doende leert men .
Ik vind het een prima salaris, hoor. Zeker voor iemand zonder ervaring. Maar los daarvan, als het je waard is, dan is het goed, toch? Je zegt zelf dat het leuk werk is! Daarbij, wees blij dat je meteen een baan hebt gekregen. Je kunt altijd nog verder rondkijken.
Het kan zijn dat je nog in een jeugdschaal zit omdat je nog geen 23 bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven