Werk & Studie alle pijlers

Salaris te laag?

10-07-2016 00:34 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid/details. Graag wil ik meningen/ervaringen betreft het volgende..

Twee weken geleden ben ik geslaagd voor mijn HBO opleiding (marketingcommunicatie). Ik mag in mijn handjes knijpen: begin juni kreeg ik al een baan geboden als junior marketeer bij een ICT bedrijf (niet mijn afstudeerbedrijf). Eerste gesprek verliep goed. Dag daarna meteen gebeld dat ze mij een baan wilde aanbieden en ik die maandag daarop al kon beginnen! Verder geen tweede gesprek of iets: loon et cetera werden medegedeeld via mail. Prima, zo op het eerste gezicht.. ik ben immers starter en moet blij zijn met een baan..

Nu sta ik weer met beide benen op de grond en werk er nu alweer een maand. A.d.h.v. een topic hier begon er echter wat te knagen: loon. Iemand was niet tevreden met 2000 startersloon. Ik verdien 1700 (afgerond) voor 40 uur per week. Ben 22 jaar, dus val (?) ook onder het jeugdloon. Na wat googlen zag ik dat 2000-2300 inderdaad een normaal bedrag is voor een hbo starter.

Ik voel me nu ontzettend dom. Zo blij en overrompeld met een telefoontje heb ik het aangenomen, het loon leek me oké. Ik hoor zoveel mensen die als starter maar geen baan kunnen krijgen, en mij lukte het tijdens mijn scriptie al om er een binnen te slepen. Dus destijds leek het me nog stommer om 'moeilijk' te gaan doen, zonder echt een onderhandelingspositie te hebben.

Ik weet dat het stom was niet even verder te kijken dan mijn neus lang is. Wat ik met dit topic wil: is het daadwerkelijk zo weinig? Verder heb ik namelijk plezier in mijn werk en heb ik leuke collega's, alleen knaagt dit nu. Kan ik dit eventueel nog aangeven bij mijn functioneringsgesprek; al is het maar om het van mijn hart te krijgen? Ik weet het niet zo goed, het is zo dubbel. Ik moet in mijn handjes knijpen dat ik een fijne baan heb als starter, maar tegelijkertijd denk ik: hoor ik niet meer te verdienen als startende hbo'er? Graag wat meningen van mensen die wat meer ervaring hebben..
Jeugdschaal is mijn insziens helemaal niet van toepassing, ze heeft een HBO diploma.

1700 is dat per maand bruto voor 40 uur? Dat is zo'n 9.80 per uur. Persoonlijk vind ik dat wel echt heel erg weinig, ik zou verder zoeken. Werk kan nog zo leuk zijn, maar hiervan kan je toch amper rondkomen lijkt mij?
Dus omdat jij hebt gelezen dat anderen het laag vinden ben je zelf niet meer tevreden? Het is denk ik aan de lage kant maar de tijden zijn ook meestal niet meer zo dat je kunt kiezen uit meerdere dingen en snel aan de slag kan dus daarom zou ik er toch blij mee zijn. Je doet nu ervaring op en kunt daarmee straks altijd onderhandelen of eventueel verder kijken.

Ik kreeg 1800 als 21-jarige hbo starter. Maar dat was 6 jaar geleden, vlak voor de echte crisis. Na een half jaar ergens anders gaan werken voor 2650 (basisloon daar kwam nog tartetloon bovenop) maar dat werk vond ik na een tijdje echt verschrikkelijk dat ik bij de daaropvolgende baan weer een hoop heb ingeleverd. Plezier in je werk is ook belangrijk.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:jasminn schreef op 10 juli 2016 @ 06:48:

Werk kan nog zo leuk zijn, maar hiervan kan je toch amper rondkomen lijkt mij?Toe even, zeg... Velen zouden met to willen ruilen.
quote:vivamien schreef op 10 juli 2016 @ 07:07:

[...]

Toe even, zeg... Velen zouden met to willen ruilen.

Het is (zonder pensioenafdacht) idd meer dan €1500 netto. Dus rondkomen als starter (thuiswonend) of op jezelf met waarschijnlijk toeslagen lijkt me geen enkel probleem nee.

Ik bedenk me nu dat toen ik 1800 bruto verdiende dit 1380 netto was. Dus ik verdiende als starter misschien bruto meer, maar kreeg netto een stuk minder dan TO. Dus de belasting op loon is blijkbaar wel degelijk naar beneden gegaan de afgelopen jaren.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik zou de baan gewoon aannemen. Ik neem aan dat je op een jaarcontract begint, dus dan kan je sowieso over een jaar kijken wat er mogelijk is.

Bovendien, bij mij op de werkvloer lopen een paar mensen rond die een werkervaringsplek hebben en echt maar iets van 350 euro per maand verdienen. Ik kan me voorstellen dat je het salaris niet veel vindt, maar in de horeca verdien je net zoiets en nu doe je tenminste nog relevante werkervaring op.

Ik heb zelf bij het aangaan mijn huidige baan een paar honderd euro aan salaris ingeleverd. Mijn contract bij vorige werkgever liep af, het was niet zo makkelijk om een nieuwe baan te vinden in mijn branche, en ik moest toch echt ander werk hebben. De deal was dat mijn salaris verhoogd zou worden zodra ik mezelf bewezen zou hebben. Inmiddels is dat ook gebeurd (ik verdien zelfs meer dan bij mijn vorige werkgever) en heb ik een vast contract.
quote:Radux schreef op 10 juli 2016 @ 00:43:

als reactie kreeg ik dat ik met dit loon sowieso al boven het landelijk minimumloon zat.Je doet natuurlijk geen HBO-opleiding om het minimumloon te verdienen. Als ik jou was zou ik er gewoon een tijdje blijven werken. Je doet ervaring op en vanuit een baan is het makkelijker solliciteren naar een andere baan.
als starter is het belangrijk niet alleen te kijken naar het salaris (tenzij je nauwelijks rond kan komen met het aangeboden salaris). zie het als een leermoment en probeer zoveel mogelijk werkervaring op te doen en (op kosten van de baas) cursussen/ certificaten te behalen. als na 2 jaar je loon nog niet bevalt kun je een andere werkgever zoeken. wedden dat je veel meer gaat verdienen (vooral in de ict sector).
TO, vroegen ze voor de functie een HBO diploma of een MBO diploma? Want vind daar wel verschil inzitten, als ze daadwerkelijk HBO vragen vind ik gewoon erg gierig van de werkgever. Persoonlijk vind ik dat dit loon meer gebruikelijk is voor een startende MBO'er.

Ik begon met 2000 bruto zoiets per 4 weken. (HBO)

Je moet voor jezelf gaan afwegen denk ik of je zo kan rondkomen, wat de prijs van huur is daar etc, vaste lasten.

Boven een bepaald bedrag aan huur kan je niet eens meer huurtoeslag krijgen.

Werkervaring is ook belangrijk, ga voor jezelf na wat je bij deze baan kan leren en of dat ook in het verlengde is van je vervolgcarriere.
Ik vind 1700 euro niet weinig voor een HBO starter marketing.

Dat is gewoon de wet van vraag en aanbod. Er is immers geen tekort aan deze groep op de arbeidsmarkt, eerder een overshot.

Dus het salaris lager dan een werktuigbouwkundige,of een ict'er op HBO niveau.

Eigenlijk heel logisch. Volgens mij is het meest belangrijke dat je kunt doorgroeien.
Ik begon met 24 jaar, universitair geschoold, met 1600 euro. Je klimt heel snel op, dus jouw loon lijkt me prima.
't Is al met al een heel gedoe
Ik zie het als misbruik maken van n onwetende werknemer door de werkgever. Die hebben gedacht: laat ik eens proberen ze voor n schijntje in dienst te krijgen. Als jij n tegenbod had gedaan, hadden ze je echt wel tegemoet gekomen. Ik zou vanuit hier gaan solliciteren en kijken wat je ergens anders kunt gaan verdienen, mocht je n baan aangeboden krijgen kun je je werkgever n tegenbod laten doen om je te behouden.
Ik vind het geen raar bedrag, en voor een communicatiefunctie een prima startsalaris. Er worden hier op het forum soms salarisbedragen genoemd die echt niet realistisch zijn. Bij ons zit een communicatiemedewerker (hbo) in schaal 7 of 8. De precieze bedragen weet ik er niet bij maar zal ook rond de 1700-2000 euro liggen.
quote:vivamien schreef op 10 juli 2016 @ 07:07:

[...]

Toe even, zeg... Velen zouden met to willen ruilen.

Hier in Nederland of in Bangladesh? Want in Nederland is dit bepaald geen topsalaris voor een HBO-er die tijd, geld en een studieschuld heeft geïnvesteerd. En vergeet niet dat een halve euro boven minimumloon ervoor zorgt dat je geen toeslagen en dergelijke krijgt en daardoor soms op minder netto-geld uitkomt dan iedereen die minder verdient of niet werkt.

Desalniettemin is het dit geval beter om wel die eerste baan te pakken. Leermoment voor de volgende keer.
Als ik marketingmedewerker opzoek in een salariswijzer krijg ik aanvangssalarissen tussen 1800 en 2000, gemiddeld iets boven 1900. Je moet dus wel opletten of je voldoende vooruitgang maakt. Vaak levert overstappen naar een nieuwe werkgever het meest op. Maar eerst hier ervaring opdoen.
quote:Pingu schreef op 10 juli 2016 @ 10:10:

Ik begon met 24 jaar, universitair geschoold, met 1600 euro. Je klimt heel snel op, dus jouw loon lijkt me prima.Ook hier: je scholing is fijn maar het gaat om de functie en de weging. En wanneer (in welk jaar) was die 1600 euro? (Ik snap dat dat ná 2001 is maar ook deze eeuw hebben we hoog- én laagconjunctuur gehad)
Ja ok, het is wel bijna 10 jaar geleden..
't Is al met al een heel gedoe
quote:mienbillekesjeuken schreef op 10 juli 2016 @ 11:12:

[...]

Hier in Nederland of in Bangladesh? Want in Nederland is dit bepaald geen topsalaris voor een HBO-er die tijd, geld en een studieschuld heeft geïnvesteerd. .Ten eerste ging het om de opmerking dat je van zo'n bedrag "amper kunt rondkomen", daar reageerde ik op. En ten tweede vind ik dit starterssalaris voor iemand die 0,0 ervaring heeft helemaal zo gek nog niet.
Voor een marketing/communicatie baan is het een prima salaris. Vergeet niet dat dit soort functies bij heel veel (ICT) bedrijven wat lager zijn geschaald dan de meer "hardcore" HBO functies voor informatici en engineers. Die trekken het gemiddelde HBO salaris flink ophoog.
Ik schrik wel van wat hier als een goed startsalaris voor een hbo/universitair geschoolde gezien wordt. Erg laag. Daar kan je nog jaren last van hebben. Ik snap dat het verschilt per branche, maar voor marketing, communicatie, pr, reclame etc. op hbo/wo niveau vind ik 1.700 bruto heel weinig. Of heb ik ergens overheen gelezen en is het een traineeship?
quote:Professor86 schreef op 10 juli 2016 @ 21:40:

Ik schrik wel van wat hier als een goed startsalaris voor een hbo/universitair geschoolde gezien wordt. Erg laag. Daar kan je nog jaren last van hebben. Ik snap dat het verschilt per branche, maar voor marketing, communicatie, pr, reclame etc. op hbo/wo niveau vind ik 1.700 bruto heel weinig. Of heb ik ergens overheen gelezen en is het een traineeship?Hoezo universitair? Ze heeft HBO. Daarbij kan het zijn dat ze nog onder jeugdloon valt, geen ervaring heeft en dus volop kan doorgroeien.
Oh, met universitair bedoelde ik meer wat ik in sommige reacties lees. Maar voor de duidelijkheid: voor hbo niveau vind ik 1.700 ook heel laag. Ook voor de alfa kant.
Ik vind het erg weinig. Er zijn klantenservice-vacatures waar je hetzelfde voor krijgt, op MBO+-nivo.

Maarrr... maak gebruik van deze kans, bouw werkervaring op en kijk over een jaar eens verder. Succes!
quote:Professor86 schreef op 11 juli 2016 @ 00:00:

Oh, met universitair bedoelde ik meer wat ik in sommige reacties lees. Maar voor de duidelijkheid: voor hbo niveau vind ik 1.700 ook heel laag. Ook voor de alfa kant.

Het is marketing communicatie, ook op universitair niveau zijn dat niet de hoogste startsalarissen.

Het aanbod is gewoon te hoog, zeker als je geen ervaring hebt zijn er voor jou 1000 anderen die het wel doen.

Daarnaast kan het ook een MBO+ functie zijn, TO zegt niks over het niveau van de functie enkel over haar niveau.

De meeste mensen in mijn omgeving die in de ICT zitten zijn na de universiteit begonnen met 2500 per maand maar dat zijn dan wel mensen met een universitaire Beta achtergrond en soms HBO Beta.
quote:Professor86 schreef op 10 juli 2016 @ 21:40:

Ik schrik wel van wat hier als een goed startsalaris voor een hbo/universitair geschoolde gezien wordt. Erg laag. Daar kan je nog jaren last van hebben. Ik snap dat het verschilt per branche, maar voor marketing, communicatie, pr, reclame etc. op hbo/wo niveau vind ik 1.700 bruto heel weinig. Of heb ik ergens overheen gelezen en is het een traineeship?

TO heeft een hbo opleiding afgerond. Je weet toch niet of de functie dat ook is.

Als je geen werk kunt vinden en je gaat bij de snackbar werken, kun je wel wapperen met je hbo papiertje maar ga je echt geen cent meer verdienen.

TO is junior, misschien krijgt ze alles aangedragen, hoeft ze niet zelf te plannen, heeft ze geen enkele eindverantwoordelijkheid. Misschien moet ze de telefoon opnemen, papieren printen, boekjes inbinden en klanten koffie geven om zo de senior te ondersteunen. Dan kun je wel hbo hebben maar dan heb je qua functie geen hbo. En dus ook niet dat salaris.

We weten de exacte taken van TO niet.
Ze krijgt 400euro meer als het jeugdloon, ik denk dat dat op je 22e netjes is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven