Donor zijn/worden

10-07-2016 12:40 111 berichten
Hallo allemaal

Ik heb mijzelf op mijn achttiende ingeschreven als orgaandonor. Ik vind het een fijn en mooi idee om mensen zo te kunnen helpen.

Ik heb mij recent ook aangemeld als bloeddonor, maar daar ben ik helaas voor afgekeurd. Ik had ook hier graag in bijgedragen, maar dat kan voor mij helaas dus niet

Nu overweeg ik nog om mij aan te melden als stamceldonor. Als er een match is red je waarschijnlijk daadwerkelijk een leven, maar het schijnt ook voor jezelf lichamelijk even pittig te zijn.

Nu vroeg ik mij af, zijn jullie donoren?

En waarom wel/niet?
Alle reacties Link kopieren
Orgaandonor wel, heeft wel heel lang geduurd. Een tijdje geleden ben ik zelf ziek geworden en heb ik me gerealiseerd hoe kwetsbaar je dan bent. In mijn geval waren er medicijnen, maar ik moet er niet aan denken dat je afhankelijk zou worden van iets wat zo schaars is. Daarom nu ook orgaandonor geworden, als ik zelf een orgaan nodig zou hebben zou ik er ook graag een ontvangen immers.

Bloeddonor lang geweest, maar kan nu niet meer.
Tjezus, wat vals
Orgaandonor wel. Als Bloeddonor afgekeurd.

Heb zelf bloedarmoede
Orgaandonor, plasmadonor en stamceldonor. Stamcellen doneren kan tegenwoordig via bloed, dus lijkt me niet veel zwaarder dan bloed doneren. Ook is de kans dat je wordt opgeroepen super klein.
Orgaan en bloeddonor. Plasma helaas voor afgekeurd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ben orgaandonor (meteen vanaf mijn 18e, eigenlijk nooit over getwijfeld) en heb korte tijd bloed gegeven. Omdat ik moeilijk te prikken ben en er steeds zo naar van werd, ben ik daarmee gestopt. Misschien ga ik het binnenkort weer proberen.
Was donor, mag nu niet meer door medicatie/ziekte. Balen, maar het is niet anders.
Als je voor bloeddonor afgekeurd bent, zou je dan wel stamceldonor mogen zijn? Het lijkt me dat er hiervoor zwaardere eisen zijn.

Ik ben donor en bloeddonor. Over stamceldonor ben ik aan het nadenken.
quote:MN-- schreef op 10 juli 2016 @ 12:52:

Orgaandonor, plasmadonor en stamceldonor. Stamcellen doneren kan tegenwoordig via bloed, dus lijkt me niet veel zwaarder dan bloed doneren. Ook is de kans dat je wordt opgeroepen super klein.

Ik ben mij daar ook meer in aan het verdiepen nu. Omdat ik het echt heel jammer vind dat ik geen bloed mag geven voor. mijn eigen gezondheid.

Ik wil toch graag helpen, zoals ik ook geholpen zou willen worden als nodig
Mijn dochter van 16 heeft zichzelf laatst als orgaan donor opgegeven. Heb het er enigszins moeilijk mee wel. Maar het is haar lijf en haar beslissing.
Ben wel orgaandonor.

Ik zou het fijn vinden om na mijn dood nog iets voor een ander te kunnen betekenen.

Bloeddonor niet, ik val bijna flauw als ik bloed moet prikken, zit tussen mijn oren, vind het zelf eigenlijk ook belachelijk en wil me daar overheen zetten.

Ik vind het tenslotte ook fijn dat er bloed is als ik het nodig heb.
quote:wyandotje schreef op 10 juli 2016 @ 13:00:

Mijn dochter van 16 heeft zichzelf laatst als orgaan donor opgegeven. Heb het er enigszins moeilijk mee wel. Maar het is haar lijf en haar beslissing.Mag ik vragen waarom je dat moeilijk vind?
quote:wyandotje schreef op 10 juli 2016 @ 13:00:

Mijn dochter van 16 heeft zichzelf laatst als orgaan donor opgegeven. Heb het er enigszins moeilijk mee wel. Maar het is haar lijf en haar beslissing.Ben toch even nieuwsgierig - waarom heb je er moeite mee?
Hee, dit is een topic dat ik nog nooit voorbij heb zien komen

Maar goed, antwoord maar weer; ik heb me op mijn twaalfde laten registreren als donor. Voor alles.
668, the neighbour of the Beast
Orgaandonor heb ik me voor opgegeven zodra het mocht. Bloeddonor zijn durfde ik niet, maar sinds ik stamceldonor ben geweest heb ik me daar ook voor aangemeld. Moet nu alleen nog wachten tot ik daadwerkelijk mag gaan geven.
Mijn beide opa's hebben na hun overlijden weefsel/organen gedoneerd. Ik vond het een mooie gedachte dat iemand daardoor waarschijnlijk een beter leven heeft nu
Ik ben bloeddonor en orgaandonor.

Ik ben geen stamceldonor omdat dit toch een redelijk zware impact heeft op je lijf. Je kunt van beide afname-manieren een week lang rugklachten krijgen. Dat is met mijn beroep niet praktisch.
Lach hard, duik diep, kom terug..
quote:bagheera91 schreef op 10 juli 2016 @ 13:01:

[...]

Mag ik vragen waarom je dat moeilijk vind?Omdat het donor worden het onderwerp doodgaan wel erg reëel maakt. En dat onderwerp is hier al een tijdje een hot item.
Donor, bloeddonor en zo'n vijf jaar stamceldonor (nog geen oproep gehad).

Wat ik kan missen, mogen ze hebben. Mijn bloedgroep is ook wel gewild O negatief.
quote:Marels schreef op 10 juli 2016 @ 13:04:

Hee, dit is een topic dat ik nog nooit voorbij heb zien komen

Maar goed, antwoord maar weer; ik heb me op mijn twaalfde laten registreren als donor. Voor alles.Voor orgaandonatie, hoe sta jij tegenover bloed of stamceldonatie voor jezelf?
Ik ben geen donor meer:

http://worldunity.me/de-s ... n-levend-lichaam-gehaald/
Ik geef geen bloed en heb ook nooit stamcellen gedoneerd.

Sta daar verre van negatief tegenover hoor, maar heb er nooit werk van gemaakt om dat te doen.
quote:otis schreef op 10 juli 2016 @ 13:06:

Donor, bloeddonor en zo'n vijf jaar stamceldonor (nog geen oproep gehad).

Wat ik kan missen, mogen ze hebben. Mijn bloedgroep is ook wel gewild O negatief.0 negatief is inderdaad de meest gevraagde bloedgroep. Het is dan ook het ruimste in toepassing
quote:SweetChilliSauce schreef op 10 juli 2016 @ 13:09:

Ik ben geen donor meer:

http://worldunity.me/de-s ... n-levend-lichaam-gehaald/

Was dat nieuws voor je?

Je moet hersendood zijn voor je orgaandonor kunt zijn, maar inderdaad nog wel een kloppend hart hebben.

Wat ook de reden is dat veel mensen niet geschikt zijn als orgaandonor en wat dus het tekort aan donoren groter maakt.
Sinds 1998 orgaandonor.
Power to the people

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven