Donor zijn/worden

10-07-2016 12:40 111 berichten
Hallo allemaal

Ik heb mijzelf op mijn achttiende ingeschreven als orgaandonor. Ik vind het een fijn en mooi idee om mensen zo te kunnen helpen.

Ik heb mij recent ook aangemeld als bloeddonor, maar daar ben ik helaas voor afgekeurd. Ik had ook hier graag in bijgedragen, maar dat kan voor mij helaas dus niet

Nu overweeg ik nog om mij aan te melden als stamceldonor. Als er een match is red je waarschijnlijk daadwerkelijk een leven, maar het schijnt ook voor jezelf lichamelijk even pittig te zijn.

Nu vroeg ik mij af, zijn jullie donoren?

En waarom wel/niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 10 juli 2016 @ 13:26:

[...]

Er is geen "je" meer om pijn te lijden

Daar ben ik niet zo zeker van.

En zolang ik dat niet ben, ben ik geen donor.
Waar is de tijd gebleven dat dit topic 1x per jaar voorbijkwam? Tijdens de campagneweek in oktober.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
ik sta geregistreerd als orgaandonor en stamceldonor, al heel lang. Ben ook bloeddonor geweest, maar heb zelf een bloedtransplantatie gehad en daarna mag je zelf niet meer doneren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Orgaandonor sinds mijn 18e.

Nadat ik zelf een bloedtransfusie nodig heb gehad wilde ik (als dank)

zelf ook bloed gaan doneren, maar dat mag niet.

Steeds vaker denk ik eraan, om na mijn overlijden,

mijn lichaam beschikbaar aan de wetenschap te stellen.
Van mij mogen ze alles hebben, ben sinds mijn 18e voor alles ingeschreven.

Organen omdat ik er toch niks mee doe als ik dood ben, stamcellen omdat enige weken ongemak aan mijn kant het verschil tussen leven en dood kunnen zijn. Vind ik niet dat ik over mag klagen, ook omdat de kans toch klein is dat je wordt opgeroepen.

Bloed geef ik ook al jaren, ook daar kan je met relatief weinig moeite toch veel verschil maken. En voor mij voelt het persoonlijker dan €20 overmaken naar een goed doel.
Ik sta sinds mijn 18e ingeschreven als orgaandonor en heb een paar weken geleden voor het eerst bloed gedoneerd bij de bloedbank na aanleiding van een topic hier. Heb me sinds donderdag aangemeld aan stamcel donor dus moet nog afwachten of dat mogelijk is.
..
quote:mariposita schreef op 10 juli 2016 @ 14:12:

Ik ben wel orgaandonor. Bloeddonor wil ik wel worden, maar ik ben zo ongeveer panisch voor naalden. Na het verhaal van @Amaqanda hierboven valt het me mee dat het zo kort duurt. Een half uurtje/3 kwartier in zo'n ruimte zijn en na 7-15 minuten klaar zijn met prikken... Dat moet toch te doen zijn.Klinkt misschien heel gek, maar ik ben toendertijd juist met die reden bloeddonor geworden: De angst voor naalden. En nu gaat dat echt prima. Ik kijk allern niet als ze aanprikken. Ik moest laatst gewoon bloedprikken, en die kleine naald vond ik pijnlijker dan bij bloed doneren.
Ik vind het moment van prikken juist altijd machtig interessant (absoluut geen angst voor naalden). Die mensen daar doen altijd maar hun uiterste best om me af te leiden, maar dat laat ik dus mooi niet gebeuren.

Ik voel het nauwelijks, maar ik ben ook makkelijk te prikken. De laatste keer was ik met 5 minuten klaar met het bloed geven zelf (maar da's wel vrij snel). Met alle ongein er omheen ben ik ongeveer 20 minuten binnen geweest.
quote:Barbara1978 schreef op 10 juli 2016 @ 18:04:

[...]

Hier kunnen wij een hele ethische discussie over beginnen.

Want wie bepaalt wie verdient te leven of niet.Als het met behulp van mijn organen moet dan zou ik daar graag invloed op willen hebben ja. Bepaalde mensen verdienen het leven niet. (vind ik)
Klaar mee

[...]

Want wie bepaalt wie verdient te leven of niet.

Ik

Maar niemand luistert

[...]

Want wie bepaalt wie verdient te leven of niet.

tja, wie betaalt bepaalt he?

zo moeilijk is dat niet.
quote:Koekiemonsterrr schreef op 10 juli 2016 @ 13:17:

Ik ben donor voor organen, bloed en stamcellen. Ik werk op een afdeling waar we veel stamceltransplantaties doen en er is echt een groot tekort aan stamceldonoren. Afname gaat via 2 (grote) naalden, 1 in iedere arm, waarna je aan een machine gekoppeld wordt waar je bloede in gefilterd wordt. Relatief kleine moeite wat echt mensenlevens redt.

Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Stamceldonatie is in mijn hoofd dat ze met een vette naald in je rug gaan poeren. Hierboven staat ook een post over rugpijn bij Stamceldonatie.

Als het lichamelijk niet zo zwaar is als ik drnk, dan zou ik me misschien wel aanmelden.
Ik lees alleen dat je stamceldonor kunt worden als je tussen de 18 en 55 bent. Zitten er verder nog voorwaarden aan? Weet iemand dat?
quote:Avondzon schreef op 10 juli 2016 @ 20:52:

Ik lees alleen dat je stamceldonor kunt worden als je tussen de 18 en 55 bent. Zitten er verder nog voorwaarden aan? Weet iemand dat?In ieder geval een gezond BMI. Te zwaar of te dun mag niet
It ain't me
quote:Steampunkcat88 schreef op 10 juli 2016 @ 20:44:

[...]

Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Stamceldonatie is in mijn hoofd dat ze met een vette naald in je rug gaan poeren. Hierboven staat ook een post over rugpijn bij Stamceldonatie.

Als het lichamelijk niet zo zwaar is als ik drnk, dan zou ik me misschien wel aanmelden.https://www.matchis.nl/word-stamceldonor/hoe-werkt-het
Ik ben al jaren orgaan donor. Afgekeurd als bloeddonor (zelf ooit transfusie gehad). Afgelopen jaar stamceldonor geworden. Dat mag tegenwoordig ook als je een transfusie gehad hebt.

Men heeft vaak een eng beeld bij stamceldonor zijn, maar het is weinig anders dan wat prikken en een bloedafname waarbij je het grootste deel weer terug krijgt en enkel de stamcellen geoogst worden.
Ik sta al sinds mijn 18e als orgaandonor geregistreerd. Bloed doneer ik niet, val iedere keer dat er iets gespoten of afgetapt moet worden flauw.

Ook net weer bij moeders voor moeders aangemeld.

Nieren bij leven bewaar ik voor mijn dochter. Ze heeft er 1 en ik moet er niet aan denken dat daar iets mee is en ik niets meer kan doen.

Maar stamceldonor had ik nog nooit van gehoord. Daar ga ik me voor aanmelden, dank voor dit topic!

De gedachte om niet te doneren omdat je niet weet waar het terecht komt vind ik heel negatief naar je medemensen toe. Alsof er vooral criminelen en nietsnutten rondlopen. Word ik een beetje verdrietig van.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 11-07-2016 11:26
Reden: Stomme dt s
% gewijzigd
quote:ZonnigKleintje schreef op 10 juli 2016 @ 21:30:

De gedachte om niet te doneren omdat je niet weet waar het terecht komt vind ik heel negatief naar je medemensen toe. Alsof er vooral criminelen en nietsnutten rondlopen. Wordt ik een beetje verdrietig van.

Ik ook

Ik denk namelijk dat een overgroot deel van de mensen goede en fijne personen zijn. Ik wil graag het goede zien in de wereld.
quote:MN-- schreef op 10 juli 2016 @ 18:35:

[...]

Klinkt misschien heel gek, maar ik ben toendertijd juist met die reden bloeddonor geworden: De angst voor naalden. En nu gaat dat echt prima. Ik kijk allern niet als ze aanprikken. Ik moest laatst gewoon bloedprikken, en die kleine naald vond ik pijnlijker dan bij bloed doneren.Dat klinkt niet gek. Ik denk dat het heel goed zou zijn. Zo neem ik al elk jaar de griepprik, ik krijg ook een uitnodiging, maar heel noodzakelijk is het niet.
quote:CaptainJaneway schreef op 10 juli 2016 @ 20:37:

[...]

tja, wie betaalt bepaalt he?

zo moeilijk is dat niet.Wie zou volgens jou dan wel in aanmerking komen? En wie niet? En hoe zou dat dan bijgehouden moeten worden, praktisch gezien? Ik denk dat het wel moeilijk is ja.
quote:Bugs_Bunny schreef op 10 juli 2016 @ 13:20:

Maden die je opeten lijkt je minder pijnlijk?Ja daar heb ik minder moeite mee/geloof ik dat dat niet pijn doet.
Ik ben al iets van 30 jaar orgaandonor, ik had i.i.g nog de handtekening van mijn ouders nodig. Bloeddonor mag ik helaas niet zijn.
Stamceldonatie gaat via je bloed. Alleen in hele uitzonderlijke gevallen doen ze het nog via beenmerg. Ik ben een paar maanden terug stamceldonor geweest voor een familielid, en het was meer emotioneel- dan lichamelijk zwaar. Lichamelijk kun je jezelf een paar dagen grieperig voelen. Daarvoor krijg je gewoon verlof. De ingreep zelf schijnt nagenoeg hetzelfde te zijn als plasma geven, alleen duurt het langer.

De eisen zijn iets anders dan voor bloeddonor. Je aanmelden is ook vrij makkelijk en je bloed hoeft pas onderzocht te worden op het moment dat je daadwerkelijk opgeroepen wordt.
Orgaandonor - ja, maar ik heb nee gezegd tegen hoornvlies en huid.

Bloeddonor - nee, mag nu ook niet.

Stamceldonor - nog nooit aan gedacht, eigenlijk. Weet er vrij weinig van eerlijk gezegd
quote:Koekiemonsterrr schreef op 10 juli 2016 @ 13:17:

Ik ben donor voor organen, bloed en stamcellen. Ik werk op een afdeling waar we veel stamceltransplantaties doen en er is echt een groot tekort aan stamceldonoren. Afname gaat via 2 (grote) naalden, 1 in iedere arm, waarna je aan een machine gekoppeld wordt waar je bloede in gefilterd wordt. Relatief kleine moeite wat echt mensenlevens redt.Kan jij mij vertellen waarom je dan wordt afgewezen als stamcel donor als je een te hoog bmi hebt? Ik wilde mij aanmelden maar mijn bmi zou te hoog zijn. Vraag me af in hoeverre dat in feite van invloed is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven