Geld & Recht alle pijlers

Waar te beginnen?

10-07-2016 23:25 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Geen idee of ik hier nu op de juiste plek ben maar wie niet waagt niet wint ;). Ik heb al mijn nodige research gedaan op 't internet maar ik kom er niet echt uit. Ik hoop dat iemand hier mij misschien een beetje kan helpen.

Ik ben op dit moment bezig voor, en samen met mijn beste vriend zijn leven op orde te krijgen. Hij heeft een flink aantal schulden, geen vaste woon of verblijfplaats, geen diploma, geen werk en iedere vorm van hulp die hij tot nu toe gekregen heeft van instanties en dergelijke hebben daadwerkelijk níéts opgeleverd. Nu zeg ik dit niet om het probleem naar een ander te verschuiven maar omdat het echt zo is. Lees: zijn psycholoog en contact persoon van de dakloze opvang raadde hem aan tijdens het psychologisch onderzoek te overdrijven zodat hij toentertijd een Wajong uitkering kon krijgen. Hier is hij, gelukkig, niet in mee gegaan.

Hij staat op dit moment nergens ingeschreven, heeft geen geld maar is gemotiveerde dan ooit om dit alles op te lossen. Op dit moment ben ik zelf bezig met het uitzoeken van al zijn schulden en zal zodra het kan het traject van aflossen kan beginnen dit ook in handen nemen. Schuldhulpverlening of schuldsanering is het allerlaatste wat hij wilt. Nu zijn wij aan het kijken of het aanvragen van een uitkering tijdelijk mogelijk is. Dit zodat hij hopelijk al een beginnetje kunnen maken en hij opzoek kan naar een woonruimte. Uiteraard is hij ook bezig met het zoeken naar werk maar door de vele problemen en wat andere dingen die hem achtervolgen gaat dat nu nog niet. Dit is geen excuus, niet voor hem niet voor mij. Nu is mijn vraag eigenlijk, is het aanvragen van een uitkering überhaupt mogelijk, is er een traject voor het zoeken naar een woning voor iemand in zijn positie. Eigenlijk schreeuw ik gewoon eventjes om hulp omdat ik niet zo goed weet waar ik nu moet/kan beginnen.

Liefs,
Ik ga te bedde. Lees morgen weer bij! Succes!
Staat vriend al ingeschreven bij de woningbouw?
quote:Deaddiva schreef op 10 juli 2016 @ 23:48:

[...]

Is dit te regelen via de gemeenten of hoe kan ik hier achteraan?Laat je vroend naar het sociaal wijkteam gaan. Ga mee ter ondersteuning. Maar hij moet de stap zetten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 juli 2016 @ 23:53:

[...]

Klinkt best lullig. Terwijl heel veel mensen door niets anders dan door stomme, botte pech in de schulden en daardoor dakloos zijn geraakt.Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand is dan enkel domme pech.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 juli 2016 @ 23:53:

[...]

Klinkt best lullig. Terwijl heel veel mensen door niets anders dan door stomme, botte pech in de schulden en daardoor dakloos zijn geraakt.

Vind je? Mensen kunnen inderdaad door domme botte pech in de schulden raken, en hun huis moeten opgeven, als vind ik die al dubieus.

Maar als het zo ver gaat dat je geen verblijfsadres meer hebt en niet bij machte bent je zaakjes te regelen zodanig dat je bij het Leger des Heils aan moet kloppen gaat er iets niet goed. Dat heb je inderdaad wat te leren.

Je hebt dan behoorlijk wat basis stappen overgeslagen.
En waarom haalt iemand anders zijn dossier op en hij niet zelf? Lag hij in coma?

Sorry, to. Het is goed dat je helpt. Erg goed zelfs. Maar het lijkt alsof je overneemt. Niet doen. Echt niet doen. Hulp en steun is prima, erg goed zelfs. Maar het is zijn verantwoordelijkheid.
quote:minnimouse schreef op 11 juli 2016 @ 00:01:

Staat vriend al ingeschreven bij de woningbouw?Gelukkig wel, zo een zeven jaar nu.
quote:tvandattum schreef op 11 juli 2016 @ 08:05:

En waarom haalt iemand anders zijn dossier op en hij niet zelf? Lag hij in coma?

Sorry, to. Het is goed dat je helpt. Erg goed zelfs. Maar het lijkt alsof je overneemt. Niet doen. Echt niet doen. Hulp en steun is prima, erg goed zelfs. Maar het is zijn verantwoordelijkheid.Hierboven las ik dat u zei dat u vermoed dat er hier meer aan de hand in plaats van alleen maar domme pech. Ik kan hier nog een heel uitgebreid verhaal van maken maar dat lijkt mij onnodig. Ik ben de eerste en de laatste die iemand verantwoordelijk houd voor zijn of haar daden, ik werk sinds mijn dertiende al hard voor mijn geld en nu tien jaar later nog steeds. Het probleem begint natuurlijk altijd ergens voor de eerste keer, maar dat stadium is hij allang voorbij en probeert nu met alles wat hij kan verder te gaan met zijn leven. Maar dankjewel voor de tip, uiteraard zorg ik er voor dat ik hem begeleid, en niet dat ik het overneem. Ik denk dat hij nu maar gewoon een afspraak bij de gemeente moet gaan maken en dan kijken hoe verder.
Nijntje ben jij het?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Dubbz schreef op 11 juli 2016 @ 07:51:

[...]

Vind je? Mensen kunnen inderdaad door domme botte pech in de schulden raken, en hun huis moeten opgeven, als vind ik die al dubieus.

Maar als het zo ver gaat dat je geen verblijfsadres meer hebt en niet bij machte bent je zaakjes te regelen zodanig dat je bij het Leger des Heils aan moet kloppen gaat er iets niet goed. Dat heb je inderdaad wat te leren.

Je hebt dan behoorlijk wat basis stappen overgeslagen.Basisstappen overgeslagen, zo ver laten komen, heel wat te leren? Sorry maar het lijkt mij niet de bedoeling om een oordeel klaar te hebben nu en maar even met het vingertje te gaan wijzen. Maar goed, ieder voor zich.
quote:Deaddiva schreef op 11 juli 2016 @ 08:28:

[...]

Basisstappen overgeslagen, zo ver laten komen, heel wat te leren? Sorry maar het lijkt mij niet de bedoeling om een oordeel klaar te hebben nu en maar even met het vingertje te gaan wijzen. Maar goed, ieder voor zich.

Het was een reactie op BGB haar post.

Waarom voel je je zo aangevallen? Dat zegt ook alweer heel wat. En nu ben je jezelf aan het opwerpen als zijn redder en gaat het voor hem oplossen.

En natuurlijk deugt er niks van het hele systeem. Tuurlijk.
quote:Dubbz schreef op 11 juli 2016 @ 08:34:

[...]

Het was een reactie op BGB haar post.

Waarom voel je je zo aangevallen? Dat zegt ook alweer heel wat. En nu ben je jezelf aan het opwerpen als zijn redder en gaat het voor hem oplossen.

En natuurlijk deugt er niks van het hele systeem. Tuurlijk.Dus als ik zeg dat ik het niet netjes vind om nu maar conclusies te trekken voel ik mij meteen aangevallen? Of het nu gaat over iemand die ik ken, of als dit nu het verhaal van iemand anders hier op het forum was geweest, mijn reactie was het zelfde geweest. Dankjewel voor het meedenken in ieder geval.
En dan dat verhaal erbij dat je zelf al werkt sinds je 13e. Waarom doet dat ter zake?

Klinkt allemaal nogal labiel. Maar succes met je gekrenkte houding en om je heen slaan naar de hulpverlening en iedereen die kritisch is maar het goed bedoelt. Lekker om je heen maaien, kom je verder mee.
quote:Dubbz schreef op 11 juli 2016 @ 08:37:

En dan dat verhaal erbij dat je zelf al werkt sinds je 13e. Waarom doet dat ter zake?

Klinkt allemaal nogal labiel. Maar succes met je gekrenkte houding en om je heen slaan naar de hulpverlening en iedereen die kritisch is maar het goed bedoelt. Lekker om je heen maaien, kom je verder mee.Hiermee probeer ik te zeggen dat ik dus niet iemand ben die zelf maar afwacht tot alles op z'n plek valt maar zelf van aanpakken hou. En op het moment dat ik iemand wil helpen, dus ook een zelfde instelling verwacht. Maar nogmaals, dankjewel voor het meedenken :)!
quote:Deaddiva schreef op 11 juli 2016 @ 08:42:

[...]

Hiermee probeer ik te zeggen dat ik dus niet iemand ben die zelf maar afwacht tot alles op z'n plek valt maar zelf van aanpakken hou. En op het moment dat ik iemand wil helpen, dus ook een zelfde instelling verwacht. Maar nogmaals, dankjewel voor het meedenken :)!Dat is dus ook precies wat de hulpverlening doet. Ze verwachten een zelfde instelling. Hulp komt je niet aanwaaien, je zult er echt zelf iets voor moeten doen. Je bent nog jong. Ik herken mezelf in jou 10 jaar geleden. Ik zou ook alle troep en rotzooi van de wereld wel even op gaan ruimen en laten zien hoe het wel moet. Weer 10 jaar verder en ik heb ook die achteroverleun houding waar ik toen zo verbolgen over was. Want weet je: je kan iemand beter leren vissen dan dagelijks voorzien van eten. En als iemand niet wil leren vissen, dan moet ie blijkbaar eerst verhongeren voor hij het toch wil leren. Pas goed op jezelf. Je hebt medelijden met deze vriend en dat is in feite ook waar hij wel wat op uit is. Heb je hem al geld geleend? Of spullen voor hem gekocht? Want zonder inkomsten moet hij elke snee brood van een ander bietsen. Hoe doet hij dit dan? En zou hij dit wel echt willen veranderen? Kijk naar wat hij DOET en niet naar wat hij ZEGT. Voorzichtig hoor!
Ff praktisch:

Eerste vraag hoe oud is hij?

Tot 23 jaar? Dan crisisopvang ipv daklozenopvang gezien dat vanaf 23 jaar is. Vanuit crisisopvang doorstroom naar reguliere plek vaak binnen 6 weken

23 tot 27 jaar: centraal onthaal jongeren

27+ jaar: centraal onthaal volwassenen

- daar daklozen Pasje ophalen

- aanmelden daklozenopvang

- daar verblijven

- daklozenuitkering aanvragen

- vanuit daklozenopvang kunnen ze je verder helpen naar doorstroom reguliere plek

- schuldhulpverlening inschakelen via gemeente bijvoorbeeld kredietbank

Nou dan ben je inmiddels 6 maanden verder

In de tussentijd solliciteren, uitzendbureaus afgaan etc. Het is zomer dus genoeg baantjes ook voor diploma-lozen

Succes
Laat iedereen zijn eigen zaken opknappen. Je helpt niemand met je bemoeienissen en jezelf niet met je zorgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:yameerah schreef op 11 juli 2016 @ 10:23:

Ff praktisch:

Eerste vraag hoe oud is hij?

Tot 23 jaar? Dan crisisopvang ipv daklozenopvang gezien dat vanaf 23 jaar is. Vanuit crisisopvang doorstroom naar reguliere plek vaak binnen 6 weken

23 tot 27 jaar: centraal onthaal jongeren

27+ jaar: centraal onthaal volwassenen

- daar daklozen Pasje ophalen

- aanmelden daklozenopvang

- daar verblijven

- daklozenuitkering aanvragen

- vanuit daklozenopvang kunnen ze je verder helpen naar doorstroom reguliere plek

- schuldhulpverlening inschakelen via gemeente bijvoorbeeld kredietbank

Nou dan ben je inmiddels 6 maanden verder

In de tussentijd solliciteren, uitzendbureaus afgaan etc. Het is zomer dus genoeg baantjes ook voor diploma-lozen

SuccesDankjewel!
quote:Doreia schreef op 11 juli 2016 @ 09:36:

[...]

Dat is dus ook precies wat de hulpverlening doet. Ze verwachten een zelfde instelling. Hulp komt je niet aanwaaien, je zult er echt zelf iets voor moeten doen. Je bent nog jong. Ik herken mezelf in jou 10 jaar geleden. Ik zou ook alle troep en rotzooi van de wereld wel even op gaan ruimen en laten zien hoe het wel moet. Weer 10 jaar verder en ik heb ook die achteroverleun houding waar ik toen zo verbolgen over was. Want weet je: je kan iemand beter leren vissen dan dagelijks voorzien van eten. En als iemand niet wil leren vissen, dan moet ie blijkbaar eerst verhongeren voor hij het toch wil leren. Pas goed op jezelf. Je hebt medelijden met deze vriend en dat is in feite ook waar hij wel wat op uit is. Heb je hem al geld geleend? Of spullen voor hem gekocht? Want zonder inkomsten moet hij elke snee brood van een ander bietsen. Hoe doet hij dit dan? En zou hij dit wel echt willen veranderen? Kijk naar wat hij DOET en niet naar wat hij ZEGT. Voorzichtig hoor!Niks gekocht en niks geleend haha maar ik snap wat je bedoeld, dankjewel hiervoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven