afvalcontainer van hoeveel kuub nodig?

14-07-2016 12:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een grote opruiming/renovatie thuis.

Daarbij krijg ik natuurlijk een hoop afval en ik wil nu een afvalcontainer huren, maar twijfel nog over de maat.

Er moet in elk geval een laminaatvloer + ondervloer in passen (45m2) in, dat zal de meeste ruimte in beslag nemen. Verder een vloerkleed, een rolgordijn, misschien een kast (ik probeer nog iemand te vinden die hem wil hebben) en een hoop losse rommel (veel papier, kapot speelgoed, oude schoenen, lamp, dat soort dingen).

De kleinste maat container is 3 m3, maar ik vraag me af of dat wel genoeg is. Voor 60 euro extra kan ik er eentje van 6m3 krijgen. Zou dat nodig zijn, of is dat overdreven?
Die van 3m3 gaat echt veel te klein zijn volgens mij. Je gaat geen tetris zitten spelen om alles er perfect in te krijgen, dus veel lege ruimte. Ik zou voor die van 6m3 gaan, zelfs dat gaat snel vol zitten denk ik.
Je kunt ook een big bag overwegen, deze kun je zelf ophalen bij de milieustraat (in mijn gemeente tenminste) en aan de straat zetten als ie vol is. Als een te weinig is zou je er een kunnen bijhalen. Misschien goedkoper dan een container. En nog een nadeel van een container (in de stad tenminste) is dat iedereen in de buurt er snel ff zijn zooi in komt mikken, zodat het ding al vol is voordat je zelf met je troep komt aanzetten.
quote:nephthys schreef op 14 juli 2016 @ 12:40:

Die van 3m3 gaat echt veel te klein zijn volgens mij. Je gaat geen tetris zitten spelen om alles er perfect in te krijgen, dus veel lege ruimte. Ik zou voor die van 6m3 gaan, zelfs dat gaat snel vol zitten denk ik.Dat denk ik ook.
Gewoon een grote nemen, dan kan je nog een keer extra door het huis heen lopen en nog meer opruimen en weggooien.

Bij ons in de straat is het wel belangrijk dat je de container goed afdekt, anders bestaat de kans dat je de mensen die uit de stad lopen (na een paar biertjes) het erg leuk vinden om spullen uit de container de halen en in de voortuinen te gooien.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Een bigbag is nou ook weer niet zo groot en ik dacht dat je daar geen speelgoed/lampen e.d. in mag gooien? Maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou voor een 6 kuub container gaan kijken.
Op basis van de titel: altijd groter dan je nodig denkt te hebben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Hoe lang denk je bezig te zijn met de opruiming? De meeste afvalcontainers mogen wel even bij je voor de deur blijven staan, ik zou er sowieso een nemen die je op slot kan doen (vaak moet je zelf een slot hiervoor regelen), voor het geval iemand anders denkt 'Ha, makkelijk, scheelt mij weer een container huren' en vervolgens jouw container vol gooit.
Wow prijzig... Is er geen milieustraat in jouw gemeente?
Er wordt soms inderdaad iets bij gegooid, maar hier rijden ook mannetjes rond die je oude ijzer komen halen. Heel grappig, net of ze ruiken dat er iets te halen valt.

On topic, ik zou voor de 6 kuub gaan. Het valt altijd tegen.
je hebt voor die vloer al bijna een kuub nodig, en dan moeten er niet te veel ruimtes tussen zitten (als ik goed gerekend heb) dus dan houd je nog een kleine 2 kuub over voor de rest
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Kies voor 6m3. Een container mag je niet boven de rand beladen. Je hebt altijd meer nodig dan dat je denkt.
quote:sandra1905 schreef op 14 juli 2016 @ 12:43:

Je kunt ook een big bag overwegen, deze kun je zelf ophalen bij de milieustraat (in mijn gemeente tenminste) en aan de straat zetten als ie vol is. Als een te weinig is zou je er een kunnen bijhalen. Misschien goedkoper dan een container. En nog een nadeel van een container (in de stad tenminste) is dat iedereen in de buurt er snel ff zijn zooi in komt mikken, zodat het ding al vol is voordat je zelf met je troep komt aanzetten.1 bigbag is 1 m3. Dat is echt veel te weinig. Als je laminaat+ondervloer samen 3 centimeter dik is, heb je alleen daaraan al 1.5 m3, en dan mag er geen millimeter lucht in zitten. In de praktijk is dat minstens 3 denk ik, en dan moet er nog flink veel losse rommel in. 6 m3 lijkt mij ook de kleinste die ik zou overwegen hiervoor. En 6 bigbags lijken me niet handig
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik zou altijd de grotere kiezen; wij hebben veel verbouwd (en gesloopt) en de container zat elke keer sneller vol dan ik van te voren dacht.
Fijn, zoveel eensgezinde reacties :-) Dan ga ik voor de grotere.

Ik verwacht dat hij bij ons in de straat wel redelijk veilig staat (saaie woonwijk), zonder dat anderen hem volgooien. Maar het is misschien voor de zekerheid wel een goed idee om hem pas te laten plaatsen op de dag dat ik echt ga starten met het verwijderen van laminaat, dan weet ik tenminste zeker dat dat er gewoon in past. De rest is wat minder van belang.
Nog een tip: kijk of je de eventueel nog bruikbare spullen door de kringloop kunt laten ophalen. Is een ander er weer blij mee, spaart afval èn grondstoffen voor iets wat anders nieuw gekocht zou zijn.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 14 juli 2016 @ 14:17:

Nog een tip: kijk of je de eventueel nog bruikbare spullen door de kringloop kunt laten ophalen. Is een ander er weer blij mee, spaart afval èn grondstoffen voor iets wat anders nieuw gekocht zou zijn.Dat ga ik ook zeker doen, kringloop en weggeefhoeken op facebook.
Ik heb een paar weken geleden 40 m2 laminaat naar de stort gebracht, dat ging in één keer in een relatief klein autootje. (Nissan Juke)
Niet geschoten is altijd mis
De container van 3 kuub was achteraf toch genoeg geweest.

Ik heb die van 6 kuub nu voor de deur staan. Er zit nu 90% van het laminaat in plus nog wat snoeiafval, een vloerkleed en een paar dozen met losse spullen en het ding is nog niet eens tot de helft vol.

Wel handig om niet te hoeven denken over netjes passen en meten. Maar weer wat geleerd dus :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven