Leeftijdsverschil van 8,5 jaar

18-07-2016 14:36 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet verwacht hier ooit een topic over aan te maken, maar het is me toch overkomen: ik ben verliefd geworden op een (8,5 jaar) jongere man. Ik ben (net) 28 en hij wordt in het najaar 20. Mijn laatste ex is 34 en tot nu toe heb ik alleen maar relaties gehad met mannen van dezelfde leeftijd of ouder.

Op zich is het leeftijdsverschil niet eens zo heel groot, maar in mijn omgeving komt het (bijna) niet voor dat een vrouw een relatie heeft met een jongere man en er lijkt toch een soort van maatschappelijk stigma op te bestaan. (Terwijl het, vreemd genoeg, wel weer volledig geaccepteerd lijkt te worden wanneer een man een relatie heeft met een (veel) jongere vrouw...) Daarnaast wordt hij regelmatig ouder geschat en ik jonger (toen we samen een fles wijn kochten bij de slijter moest ik me legitimeren en hij niet ) en zitten we in dezelfde levensfase. We zijn beide student, al heb ik voor ik startte met mijn master een aantal jaren fulltime gewerkt, en we hebben beide (nog) geen behoefte aan huisje-boompje-beestje. Ik ben vrij jong van geest en hij is juist wat wijzer dan zijn leeftijdsgenoten omdat hij het een en ander heeft meegemaakt.

Daarnaast zijn we qua persoonlijkheden echt een goede 'match': we lijken voor 80% exact op elkaar en voor de overige 20% zijn we juist elkaars tegenpolen. Er is dus veel wederzijds begrip en herkenning, maar daarnaast vullen we elkaar aan en dagen we elkaar uit. Ook heb ik me nog nooit in korte tijd zo verbonden met iemand gevoeld. Kortom: we delen een zeer goede basis voor een relatie en in de dagdagelijkse praktijk merken we vrij weinig van het leeftijdsverschil.

Toch spookt de gedachten door mijn hoofd dat het leeftijdsverschil voor problemen kan gaan zorgen en heb ik (met vlagen) meer moeite met het (al dan niet bestaande) stigma, dan ik zou willen... Graag lees ik jullie ervaringen met relaties waarin de vrouw ouder is dan de man. Leverde dit (op de langere termijn) problemen op en zo ja: hoe zijn jullie hier mee om gegaan? En hoe kan ik het beste omgaan met de eventuele (voor)oordelen van anderen over onze relatie? (Uiteraard 'niets van aantrekken', maar dat is niet altijd even makkelijk!)
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
De helft plus 6, is de vuistregel voor creepy relaties. De helft plus 7 als je conservatief bent. 28-20 zit precies op die grens. Ik kan me voorstellen dat mensen dat enigzins pedofiel vinden.

Maar het grote voordeel: over 10 jaar merkt niemand dat meer. 38 en 30 is heel normaal.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik ben 29, mijn ex nu 22.. Hij was 18 en ik 25 toen we wat met elkaar kregen. 2 jaar samen geweest en hij is nu nog m'n beste vriend. Leeftijd is alleen in het begin een 'probleem' maar na een tijdje weet niemand beter als het klikt, klikt het!
Internagelaktisch
Meid, geniet er toch fijn van. Geen problemen zoeken die er niet zijn. Mijn vriendin heeft een man die 15 jaar jonger is. Dat gaat al ruim 15 jaar prima.
Is hij wel volwassen genoeg? Ik vind dat wel veel op die leeftijd.
Lekker genieten, je hebt volwassen mannen van 20, en kleuters van 30

Succes
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Leuk toch, een nieuwe vriend? Ik ken ook een stel, met 8 jaar verschil, man is jonger. Nu wonen ze al jaren samen en hebben ze een kind, op de valreep, zij is nu namelijk 40. Ze hebben elkaar leren kennen toen hij nog maar 25 was dacht ik, zij was toen 32.
Ik vind dat in deze tijd heel normaal. Andersom zou je niemand erover horen.

Waarom zou er dus verschil in zijn.
Andere mensen zullen altijd iets te zeuren hebben. Het voordeel is dat ze nu focussen op de leeftijd.

To, als het klikt, klikt het. Als het over een paar jaar toch niets meer is (en dat kan zoveel andere redenen hebben dan het leeftijdsverschil), dan stop je gewoon weer. Net als wanneer je een relatie hebt met iemand van je eigen leeftijd. Geniet er nu gewoon van!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Mrs-P schreef op 18 juli 2016 @ 14:39:

Is hij wel volwassen genoeg? Ik vind dat wel veel op die leeftijd.Hij is oprecht volwassener dan mijn ex van 34 (die overigens niet zo heel volwassen is...). Hij is op zijn 10de naar de middelbare school gegaan, is de oudste uit een gezin van 5 kinderen en heeft verder ook het een en ander meegemaakt in zijn leven. Dat heeft denk ik wel meegespeeld in sneller volwassen worden op bepaalde punten.
Gewoon van genieten en je merkt vanzelf wat de toekomst brengt. Man en ik schelen ongeveer evenveel in leeftijd en hij was pas 17 toen we elkaar leerden kennen. Hoop commentaar gehad, maar intussen zijn we 24 jaar samen. (Dat kunnen de meeste stellen die er toen wat van 'vonden' dan weer niet zeggen )
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:handigmetgeld schreef op 18 juli 2016 @ 14:38:

De helft plus 6, is de vuistregel voor creepy relaties. De helft plus 7 als je conservatief bent. 28-20 zit precies op die grens. Ik kan me voorstellen dat mensen dat enigzins pedofiel vinden.

Maar het grote voordeel: over 10 jaar merkt niemand dat meer. 38 en 30 is heel normaal.Ik snap dit niet helemaal. Ik ben 32 en mijn vriend is 45. Hebben we nu een creepy relatie?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
TO, jullie zitten op dezelfde golflengte en levensfase. Prima basis hoor wat mij betreft.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:IBIopviva schreef op 18 juli 2016 @ 14:48:

[...]

Ik snap dit niet helemaal. Ik ben 32 en mijn vriend is 45. Hebben we nu een creepy relatie?

Nee. 45/2 + 6 = 28.5. Dus als je jonger zou zijn dan 28 zou het creepy worden. Of als hij ouder zou zijn dan 52.

(En nee, natuurlijk laat zich dit niet in formules stoppen, maar als vuistregel werkt hij verbazend goed, op alle leeftijden)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
En wij zaten niet eens in dezelfde levensfase: hij was student en ik maakte carrière.

TO, jullie zitten op dezelfde golflengte en levensfase. Prima basis hoor wat mij betreft.20 en 28 dezelfde levensfase?
quote:handigmetgeld schreef op 18 juli 2016 @ 14:49:

[...]

Nee. 45/2 + 6 = 28.5. Dus als je jonger zou zijn dan 28 zou het creepy worden. Of als hij ouder zou zijn dan 52.hoe kom je aan de 52?
Joh, je bent net verliefd. Ga gewoon genieten van elkaar. Of het nou stuk loopt op zijn zweetvoeten, of zijn leeftijd, maakt ook niet uit.

Tegen de tijd dat je aan kinderen gaat denken, kun je altijd nog heroverwegen

[...]

Ik snap dit niet helemaal. Ik ben 32 en mijn vriend is 45. Hebben we nu een creepy relatie?Ja.....
quote:ana_isabel schreef op 18 juli 2016 @ 14:50:

[...]

20 en 28 dezelfde levensfase?

Klopt. Verschilt per persoon. Ik quote even TO:

'We zijn beide student, al heb ik voor ik startte met mijn master een aantal jaren fulltime gewerkt, en we hebben beide (nog) geen behoefte aan huisje-boompje-beestje. Ik ben vrij jong van geest en hij is juist wat wijzer dan zijn leeftijdsgenoten omdat hij het een en ander heeft meegemaakt.'
Mijn vriend is ruim twintig jaar jonger.

Voel je niks van.
quote:ana_isabel schreef op 18 juli 2016 @ 14:50:

[...]

20 en 28 dezelfde levensfase?Ja TO geeft aan beide student te zijn en nog geen van beide toe te zijn aan huisje-boompje-beestje. Zij is jong van geest hij wat ouder.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:Eleonora-1 schreef op 18 juli 2016 @ 14:52:

Mijn vriend is ruim twintig jaar jonger.

Voel je niks van.Zo jammer dat je er niets van voelt Leo! *Oh ze bedoelt van dat leeftijdsverschil *
Oh wauw, wat fijn om zo snel zoveel (overwegend) positieve reacties te krijgen, dat had ik niet verwacht. Het doet me goed om te lezen dat het maatschappelijk stigma waar ik bang voor ben hier bijna niet leeft!
quote:Oudblond schreef op 18 juli 2016 @ 14:54:

[...]

Zo jammer dat je er niets van voelt Leo! *Oh ze bedoelt van dat leeftijdsverschil *

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven