Leeftijdsverschil van 8,5 jaar

18-07-2016 14:36 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet verwacht hier ooit een topic over aan te maken, maar het is me toch overkomen: ik ben verliefd geworden op een (8,5 jaar) jongere man. Ik ben (net) 28 en hij wordt in het najaar 20. Mijn laatste ex is 34 en tot nu toe heb ik alleen maar relaties gehad met mannen van dezelfde leeftijd of ouder.

Op zich is het leeftijdsverschil niet eens zo heel groot, maar in mijn omgeving komt het (bijna) niet voor dat een vrouw een relatie heeft met een jongere man en er lijkt toch een soort van maatschappelijk stigma op te bestaan. (Terwijl het, vreemd genoeg, wel weer volledig geaccepteerd lijkt te worden wanneer een man een relatie heeft met een (veel) jongere vrouw...) Daarnaast wordt hij regelmatig ouder geschat en ik jonger (toen we samen een fles wijn kochten bij de slijter moest ik me legitimeren en hij niet ) en zitten we in dezelfde levensfase. We zijn beide student, al heb ik voor ik startte met mijn master een aantal jaren fulltime gewerkt, en we hebben beide (nog) geen behoefte aan huisje-boompje-beestje. Ik ben vrij jong van geest en hij is juist wat wijzer dan zijn leeftijdsgenoten omdat hij het een en ander heeft meegemaakt.

Daarnaast zijn we qua persoonlijkheden echt een goede 'match': we lijken voor 80% exact op elkaar en voor de overige 20% zijn we juist elkaars tegenpolen. Er is dus veel wederzijds begrip en herkenning, maar daarnaast vullen we elkaar aan en dagen we elkaar uit. Ook heb ik me nog nooit in korte tijd zo verbonden met iemand gevoeld. Kortom: we delen een zeer goede basis voor een relatie en in de dagdagelijkse praktijk merken we vrij weinig van het leeftijdsverschil.

Toch spookt de gedachten door mijn hoofd dat het leeftijdsverschil voor problemen kan gaan zorgen en heb ik (met vlagen) meer moeite met het (al dan niet bestaande) stigma, dan ik zou willen... Graag lees ik jullie ervaringen met relaties waarin de vrouw ouder is dan de man. Leverde dit (op de langere termijn) problemen op en zo ja: hoe zijn jullie hier mee om gegaan? En hoe kan ik het beste omgaan met de eventuele (voor)oordelen van anderen over onze relatie? (Uiteraard 'niets van aantrekken', maar dat is niet altijd even makkelijk!)
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
quote:IBIopviva schreef op 18 juli 2016 @ 14:48:

[...]

Ik snap dit niet helemaal. Ik ben 32 en mijn vriend is 45. Hebben we nu een creepy relatie?

Ja. Beetje stom om met hem in zee te gaan, terwijl je de vuistregel toch wel kent?

Ik ken de vuistregel niet en ik vind hem loeidom. Wees gewoon gelukkig. En of iemand nu 10 of 20 jaar ouder/jonger is, lekker boeien. (Afgezien van <18)
quote:Oudblond schreef op 18 juli 2016 @ 14:54:

[...]

Zo jammer dat je er niets van voelt Leo! *Oh ze bedoelt van dat leeftijdsverschil *

En daar voel je dus niks van.

quote:handigmetgeld schreef op 18 juli 2016 @ 14:38:

De helft plus 6, is de vuistregel voor creepy relaties. De helft plus 7 als je conservatief bent. 28-20 zit precies op die grens. Ik kan me voorstellen dat mensen dat enigzins pedofiel vinden.

Maar het grote voordeel: over 10 jaar merkt niemand dat meer. 38 en 30 is heel normaal.

"pedofiel vinden"? Wat een debiele opmerking zeg....

TO, als het goed voelt zou ik er voor gaan. Het zal misschien een extra obstakel zijn, maar is dat een reden om niet voor de relatie te gaan? Ik denk overigens dat zo'n leeftijdsverschil een zo'n groot probleem is als dat je er zelf van maakt. Als jullie beide er luchtjes over zijn en het oké vinden, dan gaat de omgeving er ook makkelijker in mee. Terwijl als je er zelf constant mee bezig bent om het in de aandacht te brengen, dan valt het voor andere natuurlijk ook veel meer op.

Geniet ervan!
Lijkt me geen probleem hoor, ik vind het geen extreem verschil.

Kijk wel even op welke leeftijd jullie wel huisje, boompje, beestje (kindje?) gaan willen. Ik kan mij voorstellen dat 25 voor hem te jong voelt om bijvoorbeeld vader te worden, terwijl 33 wel weer erg logisch is voor jou...
quote:IBIopviva schreef op 18 juli 2016 @ 14:53:

[...]

Ja TO geeft aan beide student te zijn en nog geen van beide toe te zijn aan huisje-boompje-beestje. Zij is jong van geest hij wat ouder.

Er is toch veel meer dan dat alleen?

maargoed,ze moet het gewoon lekker zelf weten. Waarom zo onzeker. Jullie zijn volwassen en wij kennen hem ,noch jou. Geniet er gewoon van.
Gewoon genieten van de verliefdheid en de bijzondere ervaring is ook een heel goed advies. Een relatie kan inderdaad om honderd verschillende redenen stuklopen, als je die allemaal van te voren in ogenschouw moet nemen, gaat de lol er al snel vanaf.
Nog nooit heeft iemand mij gevraagd naar de leeftijd van mijn man.

Alsof dat de stelregel is voor een goede relatie?

"Hoe oud ben jij?

Hoe oud is hij?

Ok, dan zijn jullie niet creepy."

quote:ongeveinsd schreef op 18 juli 2016 @ 14:47:

[...]

Mrs-P in "Leeftijdsverschil van 8,5 jaar"

Hij is oprecht volwassener dan mijn ex van 34 (die overigens niet zo heel volwassen is...). Hij is op zijn 10de naar de middelbare school gegaan, is de oudste uit een gezin van 5 kinderen en heeft verder ook het een en ander meegemaakt in zijn leven. Dat heeft denk ik wel meegespeeld in sneller volwassen worden op bepaalde punten. Oke, dat zou mijn enige punt zijn, als dat geen probleem is, dan is er geen probleem, toch?
quote:ana_isabel schreef op 18 juli 2016 @ 14:58:

[...]

Er is toch veel meer dan dat alleen?

maargoed,ze moet het gewoon lekker zelf weten. Waarom zo onzeker. Jullie zijn volwassen en wij kennen hem ,noch jou. Geniet er gewoon van.

Er is inderdaad meer dan dat, maar qua ideeën, opvattingen, dromen en plannen zitten we ook behoorlijk op één lijn gelukkig!

Mensen hebben allemaal hun eigen onzekerheden, dat maakt ons mens. Ik ben me bewust van mijn eigen onzekerheden (de meeste dan ) en zoek daarom naar manieren om daar zo constructief mogelijk mee om te gaan.
quote:Idris schreef op 18 juli 2016 @ 14:56:

[...]

Ja. Beetje stom om met hem in zee te gaan, terwijl je de vuistregel toch wel kent?

Ik ken de vuistregel niet en ik vind hem loeidom. Wees gewoon gelukkig. En of iemand nu 10 of 20 jaar ouder/jonger is, lekker boeien. (Afgezien van <18)

Ja achteraf gezien had het allemaal anders gelopen had ik die vastregel nou maar gekend

Maar ja nou zijn we al 3 jaar samen en wonen we ook al 2 jaar samen. Ach ik neem het risico maar inmiddels.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:Mrs-P schreef op 18 juli 2016 @ 15:05:

[...]

Oke, dat zou mijn enige punt zijn, als dat geen probleem is, dan is er geen probleem, toch?Nee, eigenlijk niet. Volgens mij bestaat het probleem vooral of alleen in mijn hoofd, dus dat is een mooie realisatie.
quote:IBIopviva schreef op 18 juli 2016 @ 15:07:

[...]

Ja achteraf gezien had het allemaal anders gelopen had ik die vastregel nou maar gekend

Maar ja nou zijn we al 3 jaar samen en wonen we ook al 2 jaar samen. Ach ik neem het risico maar inmiddels.Shit... Mocht het toch fout gaan, dan kunnen we nog altijd een lotgenotengroep oprichten voor gekwetste vrouwen uit relaties met jongere mannen.
Age is nothing but a number...................
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:ongeveinsd schreef op 18 juli 2016 @ 15:10:

[...]

Shit... Mocht het toch fout gaan, dan kunnen we nog altijd een lotgenotengroep oprichten voor gekwetste vrouwen uit relaties met jongere mannen.

Das heel leuk maar de mijne is juist ouder he

Dus dan zou het een lotgenotengroep moeten worden voor gekwetste vrouwen uit relaties met mannen/vrouwen die niet binnen de vuistregel vallen.

*maar als we nou ook mannen toe laten in die groep dan kan het als een soort ruilbeurs fungeren. Zodat we zorgen dat we allemaal weer binnen de vuistregels vallen*
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:IBIopviva schreef op 18 juli 2016 @ 15:14:

[...]

Das heel leuk maar de mijne is juist ouder he

Dus dan zou het een lotgenotengroep moeten worden voor gekwetste vrouwen uit relaties met mannen/vrouwen die niet binnen de vuistregel vallen.

*maar als we nou ook mannen toe laten in die groep dan kan het als een soort ruilbeurs fungeren. Zodat we zorgen dat we allemaal weer binnen de vuistregels vallen*Een ruilbeurs, briljant idee! Alle leeftijden welkom, met als enige voorwaarde een gezonde dosis humor en zelfspot.
quote:Eindeloos schreef op 18 juli 2016 @ 15:10:

Age is nothing but a number...................

Dat dan weer niet hoor.

Ik geloof heus dat TO en haar vriendje het prima kunnen hebben.

Maar ik denk wel dat stellen die qua leeftijd en daarmee levensfase flink uit elkaar lopen, het lastiger hebben dan stellen die een paar jaar schelen
quote:IBIopviva schreef op 18 juli 2016 @ 14:48:

[...]

Ik snap dit niet helemaal. Ik ben 32 en mijn vriend is 45. Hebben we nu een creepy relatie?

Als er maar genoeg zijn met dezelfde afwijking, zijn we normaal!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:lilalinda schreef op 18 juli 2016 @ 15:21:

[...]

Dat dan weer niet hoor.

Maar ik denk wel dat stellen die qua leeftijd en daarmee levensfase flink uit elkaar lopen, het lastiger hebben dan stellen die een paar jaar schelenZeker is dat mogelijk......... maar ik bekijk het toch van een andere kant.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
En natuurlijk en leeftijdsverschil van 30/35 jaar of zo vind ik ook moeilijk.

P.Paay 40 jaar verschil bijna.

Daar kan ik mij dus echt helemaal niks bij voorstellen... (gelukkig)
Quote:

Daarnaast zijn we qua persoonlijkheden echt een goede 'match': we lijken voor 80% exact op elkaar en voor de overige 20% zijn we juist elkaars tegenpolen. Er is dus veel wederzijds begrip en herkenning, maar daarnaast vullen we elkaar aan en dagen we elkaar uit. Ook heb ik me nog nooit in korte tijd zo verbonden met iemand gevoeld. Kortom: we delen een zeer goede basis voor een relatie en in de dagdagelijkse praktijk merken we vrij weinig van het leeftijdsverschil.

Einde quote.

Daar heb je je antwoord toch al? Vind overigens dat je heel leuk/oprecht over je vriend schrijft.

Wat ik wel zou overwegen (eigen ervaring, mijn ex was ook paar jaar ouder): stel dat je ooit kinderen zou willen, dat al wel een keer losjes bespreekbaar maken. Als hij niet zou willen voor zijn 35e, heb jij wel een uitdaging.

Mijn ervaring is dat (helaas inmiddels ex) op een punt aangaf dat ze geen 5 jaar meer moest wachten. En ik was er nog niet zo mee bezig, maar ben er wel in meegegaan. En geen seconde spijt van gehad!
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
quote:lilalinda schreef op 18 juli 2016 @ 15:21:

[...]

Dat dan weer niet hoor.

Maar ik denk wel dat stellen die qua leeftijd en daarmee levensfase flink uit elkaar lopen, het lastiger hebben dan stellen die een paar jaar schelenDe kans is natuurlijk groter dat je in een andere levensfase zit, wanneer er sprake is van een groter leeftijdsverschil. Maar in een andere levensfase zitten, lijkt mij problematischer dan de leeftijd zelf. Als ik kinderen zou willen en mijn partner niet, dan maakt leeftijd an sich niet zoveel uit als hij dat echt nooit wil.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vriend 40 en ik 28.... phewww! We komen net door die regel heen.

Overigens begonnen toen hij ruim 36 en ik nét 24 was.... dat mocht dan dus eigenlijk niet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
quote:flipje2 schreef op 18 juli 2016 @ 15:43:

Vriend 40 en ik 28.... phewww! We komen net door die regel heen.

Overigens begonnen toen hij ruim 36 en ik nét 24 was.... dat mocht dan dus eigenlijk niet. Foei, even met terugwerkende kracht de relatie uitmaken, misschien dat dan niet meer raar bent.
quote:Hightower schreef op 18 juli 2016 @ 15:36:

Quote:

Einde quote.

Daar heb je je antwoord toch al? Vind overigens dat je heel leuk/oprecht over je vriend schrijft.

Wat ik wel zou overwegen (eigen ervaring, mijn ex was ook paar jaar ouder): stel dat je ooit kinderen zou willen, dat al wel een keer losjes bespreekbaar maken. Als hij niet zou willen voor zijn 35e, heb jij wel een uitdaging.

Mijn ervaring is dat (helaas inmiddels ex) op een punt aangaf dat ze geen 5 jaar meer moest wachten. En ik was er nog niet zo mee bezig, maar ben er wel in meegegaan. En geen seconde spijt van gehad!

Wat leuk dat je benoemt dat ik oprecht over hem schrijf! Ik vind hem ook echt heel leuk! Wat ik voor hem voel, is heel bijzonder en niet vergelijkbaar met gevoelens die ik ooit voor een ander heb gehad.

Wat kinderen betreft... Ik heb totaal geen rammelende eierstokken en weet niet eens zeker of ik ooit kinderen wil. Als ik het ooit ga willen, lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit binnen afzienbare tijd is. Maar het is wel iets om te bespreken inderdaad. Zeker omdat er als vrouw wel een houdbaarheidsdatum op je doorgeef-DNA zit.

Hoe oud ben jij en hoe oud is je ex? En hebben jullie dan nu inderdaad een kind samen?
Ik heb meer dan genoeg huwelijken om me heen zien sneuvelen, waarbij de man braaf ouder was dan de vrouw. Toch is bij sommige relaties de koek op na een aantal jaren. Kortom, leeftijdsverschil zoals het hoort biedt geen enkele garantie voor de toekomst.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven