Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Ligt het aan mij, maar ik zou mijn kinderen toch nooit dwingen om rijles te volgen en het zelf te betalen.

En al helemaal niet persé op hun 18de.

Veel kans dat ze de komende jaren nog studeren en dat rijbewijs nauwelijks gebruiken.

Kunnen ze het dus net zo goed op hun pakweg 25ste halen. Als ze een echte job hebben, meer verdienen en het beter kunnen missen.

Ze zijn 18, volwassen en zouden dat deel toch echt wel zelf mogen bepalen.

Een auto kunnen ze de eerste tijd waarschijnlijk toch niet betalen.

Dan zou ik liever zien dat ze het geld bijvoorbeeld gebruiken voor hun studies of voor een dure hobby (die ik niet meer mee financier op hun 18de). Of dat ze het bijvoorbeeld sparen voor na hun studies (alleen gaan wonen, eerste huisje, wereldreis die ze nog willen maken, ...).

Mijn vader dacht ook mij te dwingen rond mijn 18de, maar die zou dan wel alles betaald hebben.

Helaas: Zijn dochter (ik) wou absoluut niet, dus hij heeft zijn centen gespaard voor dochter 2.

Heb op mijn 31ste overigens nog altijd geen rijbewijs en dat lukt over 't algemeen prima.
Als je ze echt dwingt moet je het ook betalen (vind ik). Maar als ze er zelf ook om stonden te springen, dan is het toch weer anders. En wiens auto gaan ze straks nemen als dat papiertje binnen is??

Ik zou dan, in jouw geval, overwegen om een klein huppeltrutje aan te schaffen, op jullie kosten, en dat ze die dan maar delen. Alleen zelf tanken.

Aan de andere kant; zij verdienen lekker. Waarom zouden ze dat opmaken aan weer een nieuwe smartphone, een merk-jeans en uitgaan, terwijl jij krom ligt voor hun rijbewijs?

En dat gezegd hebbende; zou je er krom voor liggen of kun je het makkelijk betalen? Ook dat maakt wat uit.

Dus dat iedereen het maar krijgt vind ik wat kort door de bocht, kinderen van bijstandsouders moeten het ook allemaal zelf regelen (aanname hoor).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een ding wil ik voorop stellen.

Ik dwing ze niet.

Wij wonen achteraf met slechte openbaar vervoerverbindingen. De meeste leeftijdsgenootjes hebben rijlessen, de meesten al een rijbewijs, een enkeling niet. Het is hun keus geweest om lessen te nemen. Wel heb ik aangegeven dat als ze er eenmaal mee beginnen dat ze hun geld kwijt zijn als ze vlak voor het einde stoppen. En dat is zonde geld. Als de reden om te stoppen geldgebrek is springen we bij.

Juist omdat het hun eigen keus is willen we ze hierbij helpen. Maar we hebben ze wel altijd verteld wat je met een rijbewijs voor een vrijheid hebt. Dat je zelfstandig bent, dat je de auto kan pakken en kan gaan.

Een rijbewijs hier betekent na 23:00 uur thuis komen, want om 22:30 uur gaat de laatste bus, met je vriendinnen naar de late voorstelling in de bios, je niet door je ouders op laten halen van een feestje om dat je anders 20 minuten snachts door de weilanden moet fietsen. De auto staat tot hun beschikking. Niet alleen die van ons maar ook die van de opa's.

Maar ondertussen steekt het wel. Want het zijn draken. En als ze de pet scheef hebben staan wordt alles uit de kast gehaald. Ook het feit dat ze hun rijlessen betalen. Daar krijg ik weer een schuldgevoel van.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
En dat schuldgevoel voelen zij weer feilloos aan. Stop daarmee.

Draai het om. Ja, jij betaalt zelf je rijlessen. En als je het hebt staan er drie auto´s voor je klaar, kun je kiezen. Al die vriendinnen van jou moeten straks bedelen om de auto te mogen lenen of ze moeten er zelf eentje kopen.

Of dacht jij dat al die ouders álles voor hun kinderen betalen??

En als ze een opmerking maken is je antwoord gewoon; als het je niet bevalt stop je er toch mee. Niet mijn probleem. (Maar dan moet je het wel menen).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 12 juli 2016 @ 16:40:

En dat schuldgevoel voelen zij weer feilloos aan. Stop daarmee.

dank je.

soms heb ik even een duwtje in de juiste richting nodig.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
quote:Sleutelbos schreef op 12 juli 2016 @ 14:56:

Mijn Pubers worden 18 dit jaar. Zijn druk bezig met rijlessen. Maar die zijn niet goedkoop. Een les kost € 46. De jongste zit nu net voor het praktijkexamen. De afspraak is dat ze het zelf betalen. Ze krijgen van ons het examen en de kosten van het aanvragen op het gemeentehuis en zelfs de bijrijderspas als die nodig is, maar de lessen betalen ze zelf. Als ze te kort komen schieten we het voor. Gelukkig hoeven we dat nog niet te doen en we bouwen een buffertje op. Stoppen met rijlessen zou doodzonde zijn namelijk.

Nu komt het. Ik voel me best schuldig dat ze het zelf moeten betalen. Ik merk dat ze het niet leuk vinden dat het geld er door vliegt op deze manier. Ze hebben allebei een vakantie baantje waarbij ze best fijn verdienen. En de zuurverdiende centjes gaan op aan rijlessen. Iets waarvan wij als volwassenen de meerwaarde absoluut van zien, maar beide pubers absoluut niet.

Dus het is een beetje getouwtrek. Sneaky opmerkingen zoals: "Tja, ik moet van mijn ouders op rijles en ik moet het zelf betalen" of "Tja, als je zo graag wil dat ik een rijbewijs haal waarom betaal jij dat dan niet" en de alom bekende: "Maar iedereen krijgt het van zijn/haar ouders!!"

Ik hou mijn poot stijf en troost me met de gedachte dat mijn puber de waarde van geld inziet en vooral de waarde van dat rose pasje. Want dat staat voor ons vooral voor vrijheid en zelfstandigheid. Waar ze 3 zomers lang keihard voor gewerkt hebben.En hopelijk komt een van de 2 over 20 jaar en zegt, "Weet je mam, dat was een goede zet van jullie, toen. Daar heb ik echt iets van geleerd. Ik heb nog steeds plezier van wat ik in mijn allereerste baantje verdiend heb." ....

Maar als ze roepen: als ik van jullie zo nodig een rijbewijs moet halen.... Dan heb je ze dus toch echt wel flink gepusht om die lessen te gaan nemen. Een kind wat zelf rijllessen wil, zou dat niet roepen. Dat ze het zelf moeten betalen, vind ik niet raar, dat moeten zo veel mensen. Maar dat jij (jullie) het zo vreselijk belangrijk lijken te vinden, vind ik wel apart. Als een kind nog geen behoefte heeft aan een rijbewijs op zijn 18e, waarom dan zo pushen? Ze wonen vast al een tijdje daar in the middle of nowhere, dus ze kennen de nadelen. Zolang ze niet zelf graag een rijbewijs willen, vinden ze die nadelen blijkbaar niet zo enorm groot. Vinden ze fietsen prima, of willen ze helemaal niet naar de late voorstelling.

Ik ben ook opgegroeid in een klein dorpje, fietsen alleen door het bos was s avonds ernstig af te raden. En toch had ik helemaal geen behoefte aan een rijbewijs tot ik wat ouder was. Toen wilde ik het zelf graag. En toen kostte het nog steeds een hoop geld, maar zowel de kosten als de lessen zijn minder vervelend als je het in elk geval zelf wilde.
quote:nausicaa schreef op 13 juli 2016 @ 00:31:

[...]

Maar als ze roepen: als ik van jullie zo nodig een rijbewijs moet halen.... Dan heb je ze dus toch echt wel flink gepusht om die lessen te gaan nemen. Een kind wat zelf rijllessen wil, zou dat niet roepen. Dat ze het zelf moeten betalen, vind ik niet raar, dat moeten zo veel mensen. Maar dat jij (jullie) het zo vreselijk belangrijk lijken te vinden, vind ik wel apart. Als een kind nog geen behoefte heeft aan een rijbewijs op zijn 18e, waarom dan zo pushen? Ze wonen vast al een tijdje daar in the middle of nowhere, dus ze kennen de nadelen. Zolang ze niet zelf graag een rijbewijs willen, vinden ze die nadelen blijkbaar niet zo enorm groot. Vinden ze fietsen prima, of willen ze helemaal niet naar de late voorstelling.

Ik ben ook opgegroeid in een klein dorpje, fietsen alleen door het bos was s avonds ernstig af te raden. En toch had ik helemaal geen behoefte aan een rijbewijs tot ik wat ouder was. Toen wilde ik het zelf graag. En toen kostte het nog steeds een hoop geld, maar zowel de kosten als de lessen zijn minder vervelend als je het in elk geval zelf wilde.

Eens.

En wat ik me dan helemaal afvraag. Als ouders niet gespaard hebben voor het rijbewijs van de kids (en daar is niks negatiefs aan) is er dan wel een auto waar ze straks ik kunnen rijden als ze dat 'rose pasje' hebben, of moeten ze die ook zelf regelen. Want het pasje is een ding, maar ervaring doe je op door meteen veel te rijden (alleen).

Als er geen auto beschikbaar is na het behalen zou ik het doodzonde vinden om hem meteen te halen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:Mietrot schreef op 12 juli 2016 @ 15:06:

Ligt het aan mij, maar ik zou mijn kinderen toch nooit dwingen om rijles te volgen en het zelf te betalen.

En al helemaal niet persé op hun 18de.

Ik werd gedwongen om op mijn 18e mijn rijbewijs te halen, terwijl ik er zelf helemaal geen behoefte aan had. Resultaat: Sinds mijn slagen niet meer gereden. Het behalen van dat papiertje had voor mij als enige waarde "Godzijdank! Nu hoef ik niet meer in die auto!"

Niet dat ik iets met dat papiertje had kúnnen doen. Want alhoewel ik van mijn vader persé mijn rijbewijs moest halen, hij gaf duidelijk aan dat het toch echt niet de bedoeling was om daarmee in zijn auto te gaan rijden. Maar wel steevast vragen "of ik nog had gereden", want "je moet het wel onderhouden". Op de vraag hoe ik dat dan moest doen was hij van mening dat ik maar een auto van een collega moest lenen. Of huren. Maar zeker niet zijn auto. (Wat overigens gewoon een oude tweedehands was hoor, geen Porsche of Jaguar)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
quote:nausicaa schreef op 13 juli 2016 @ 00:31:

[...]

Joehoe, het zijn pubers, die roepen zulke dingen als ze het ze beter uitkomt. Hoef je als ouder maar één keer iets voor te zeggen in de trant van 'een rijbewijs geeft je wel meer vrijheid'. Blijkbaar willen ze wel graag naar die late voorstelling of vinden ze fietsen toch niet prima, anders zouden ze wel wachten met dat rijbewijs halen.

On topic: niet schuldig over voelen TO, echt niet nodig. Net wat al werd gezegd: ze voelen dat schuldgevoel feilloos aan. Straks zijn ze er blij mee dat ze 'm hebben en lekker met een auto op stap kunnen die er al staat. Dan hoor je ze niet meer klagen hoor!
Onze zoon wilde ook pertinent niet zijn rijbewijs halen. Kon prima fietsen zei hij.

Hij is van het slag komt ooit wel. Maar ooit is hij niet zo ondernemend in.

Wij hebben hem dus idd gepusht om zijn rijbewijs te halen.

En hij is er een partij blij mee!

Ziet nu pas de voordelen van het hebben van een rijbewijs in.

Wij wonen ook in een afgelegen dorp zonder ov.

Hij heeft nu regelmatig mijn auto mee, maar dat vind ik een voordeel, normaal moest ik hem midden in de nacht van een of ander feestje halen, nu rijdt hij lekker zelf en kan ik mijn bed in. (zoon drinkt gelukkig niet)
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
We dwingen ze in van alles :-)

Rijbewijs vast ook.
Rijbewijs hoort er wel bij, hoop mee te kunnen betalen.. maar hun opleiding gaat voor wil ze met zo min mogelijk studieschuld opzadelen.
Nah, ik heb geen enkele post meegelezen hier terwijl ik nog wel genoemd word in de OP!

Haai!

Zonder meelezen dan even mijn puber-anekdotes-dingetjes.

Mijn 15-jarige is momenteel op kamp. Al 4 dagen.

Wat een rust... Niet dat hij een lastige is, echt zo niet. Nope, hij is een modelpuber en ik mis erg zijn gezelligheid (hij maakt erg lekkere Latte Macchiato met caramel) en zijn grappen, die mis ik. Dat droge van hem. Hij is zo leuk en grappig. En het samen Netflixen 's avonds, als de rest van het gezin slaapt. Ik kan niet wachten tot hij thuis komt, Tony Chocolony eten (onze 'stash' ) bij onze serie. Jum!

Maar ik hoor al VIER dagen het woord 'BALR' niet meer vallen in huis.

BALR, BALR, BALR, BALR.

Gék werd ik ervan, dat opgehemel van BALR.

Gek is dat. Dat je dat mist als je kind op kamp is.

BALR!

( Morgen maar even die 2 shirtjes bestellen waar hij het dus al weken over heeft. Hoe leuk als dat op zijn bed ligt, als hij terug is van kamp.. )
ik voel me oud, wat is BALR?

Hier ook geen rijbewijs, ben begin 30. Mijn ouders betaalden niet, vonden het ook niet nodig. Heb er nu geen geld voor, begin dat inmiddels wel onhandig te vinden maar woon ook in een grote stad en kan heel veel met het ov gelukkig.
Natte tosti..
quote:Bambi schreef op 14 juli 2016 @ 00:40:

Nah, ik heb geen enkele post meegelezen hier terwijl ik nog wel genoemd word in de OP!

Haai!
Ik vind het wel slim om ze nu een rijbewijs te laten halen omdat ik het idee heb dat het er anders niet meer van komt, of bijna niet meer.

Mijn ouders dwongen me ook en ik moest het ook zelf betalen, vreselijk vond ik het. Maar nu ben ik ze wel heel dankbaar anders had ik het nooit gedaan mezelf kennende
voor mij is een rijbewijs halen net zoiets als je zwemdiploma halen, en leren typen. Basisvaardigheden die ze zouden moeten hebben voor ze uit huis gaan. Ik heb een spaarpotje voor elk kind, en het rijbewijs wordt daarvan betaald net als de vervolgstudie. Als ze echt niet willen weet ik niet wat ik zou doen...goed gesprek om de voordelen er van in te laten zien. als ze dan nog echt niet willen, dan ga ik niet betalen voor lessen. het heeft geen zin om iets te laten leren wat ze niet willen, dat is weg gegooid geld. maar het potje blijft, eventueel voor als ze het later wel willen leren.

mijn oudste is over na de 4e klas, en jongste gaat na de vakantie naar de middelbare school. Ik heb dan geen kind meer op de lagere school, maar twee tieners op de middelbare. Het afscheid -kamp, musical, ...- is toch wel even slikken voor mij. de lagere school periode is voor beide kinderen geen feest geweest, ook al eindigt jongste nu in een fijne klas met een leuke juf. fijn dat ze het goed af kan sluiten, voor mij is het... tja ik weet niet, ook afsluiten van een periode.

nu een hele drukke laatste week en dan is het klaar....!!!
The past may be in tatters
But today is all that matters
Mijn kinderen hebben ook een niet zo leuke lagere schooltijd gehad, achteraf gezien had ik ze daar van school moeten halen. De jongste gaat over naar de 3e middelbaar, en heeft het vanaf de brugklas heel goed naar haar zin, ze is daar tot bloei gekomen, en doet nu zelfs een niveau hoger. Oudste gaat sinds 2e klas middelbaar lekker en heeft nu examen gedaan, en gaat nu alsnog VWO doen.

Is een afsluiting geen lagere school meer, nu komen ze met vrienden thuis waar je de ouders niet meer kent, en je bent minder betrokken bij school, op het middelbaar, geen leesmoeders meer, hulp moeders etc. Maar komen weer andere dingen voor terug.

Maar al met al een goed schooljaar geweest, oudste geslaagd met mooie cijfers, dochter over naar de 3e met een supergoed rapport.
Mijn puberstiefzoon ging de afwas doen. Met koud water. Dus ik zeg: uh, waarom gebruik je niet gewoon warm water? Hij zegt: omdat het niet uitmaakt, zo wordt het net zo schoon!

Dilemma… Euforisch blij dat hij uit zichzelf de afwas doet, maar toch een wat andere hygiënische standaard???

Wat betreft rijbewijs: ik kreeg het van mijn ouders als ik tot mijn 18de niet rookte. Ook ik heb bijna nooit een auto nodig, maar toch fijn om te hebben als je op vakantie niet altijd "de parasiet" wilt zijn die nooit eens het stuur over kan nemen. En ook een fijn idee dat ik in noodgevallen weg kan komen met een auto.
Ik ben inmiddels lucht voor mijn zoon die na de vakantie naar de middelbare gaat. Alleen hij en z'n vrienden zijn nog belangrijk. Voor de rest bestaat er eigenlijk niks anders meer. En niks is zijn schuld. Vanochtend z'n sleutels kwijt. Lagen ze ergens in de buurt op een bankje. Ik mopperen. Zegt hij: "Daar kan ik toch niks aan doen, dat ze uit mijn zak zijn gevallen?! Jij praat echt raar."

Jij.praat.echt.raar??? Wat is dat voor taal? En die houding
Wat praat je raar, Nelladella, gaat het wel goed met je?

Het gaat over, het gaat voorbij.

(Fijn als mantra!)
Hier is het gewoon huilen met de pet op.

De 12 jarige, bijna 13, maakt er een sport van zo lelijk mogelijk te doen en alles zo ver uit te stellen dat het gewoon sowieso ruzie wordt.

Ik werk thuis en men, overal is zooi. Het laat een spoor achter van troep.

En als ik er wat van zeg, moet ik niet zo lopen janken.

En dan nog geen minuut later geld vragen voor iets lekkers.

Niet dus.
quote:Zusenzoo schreef op 18 juli 2016 @ 21:07:

Hier is het gewoon huilen met de pet op.

De 12 jarige, bijna 13, maakt er een sport van zo lelijk mogelijk te doen en alles zo ver uit te stellen dat het gewoon sowieso ruzie wordt.

Ik werk thuis en men, overal is zooi. Het laat een spoor achter van troep.

En als ik er wat van zeg, moet ik niet zo lopen janken.

En dan nog geen minuut later geld vragen voor iets lekkers.

Niet dus.Hele verhaal heel herkenbaar. Hele dag een grote mond en niks deugt en alles is mijn schuld of die van een ander. Maar dan wel nog 's avonds een film willen kijken met iets lekkers erbij. Na de hele dag m'n energie genomen te hebben. Pfff ik ben blij dat ik even rust heb.
Erg he. En dan is ie nog maar 12...

Zijn broer heb ik dit niet gehad. Die heeft af en toe zo'n hormonen bui en lachen we dan later met z'n allen om.

Jongste wordt dan pisnijdig als we gaan lachen en zijn we nog verder van huis.
quote:Zusenzoo schreef op 18 juli 2016 @ 21:49:

Erg he. En dan is ie nog maar 12...

Zijn broer heb ik dit niet gehad. Die heeft af en toe zo'n hormonen bui en lachen we dan later met z'n allen om.

Jongste wordt dan pisnijdig als we gaan lachen en zijn we nog verder van huis.

Hier is-ie nog maar elf. Vroeg met alles. Het biedt wel hoop dat je andere zoon het niet zo heeft (gehad), ik heb er nog een en hield m'n hart al vast.

Wij lachen wel hoor (vriend en ik), maar zoon zelf vindt ons to-taal niet grappig. Het ergste is misschien nog wel dat hij denkt dat hij heel slim is en ons met woorden aftroeft. Wij zijn alleen maar verbijsterd over de onredelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven