Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Een zinken bad is ook heel gaaf. Een grote vijver gaan we in de tuin die we nu hebben waarschijnlijk niet meer doen, vanwege de enorme bomen aan de straat waar wij wonen, waaronder kastanjes. Als dat blad in je vijver waait, moet het er echt steeds uitgevist worden, is niet zo gezond voor de waterkwaliteit.

Daar komen wij niet aan toe, en dan kun je een paar keer per jaar alles leegpompen en schoonmaken. Daar hebben we geen trek in. We zijn nog aan het bedenken wat het wel gaat worden.
quote:Tuingravin schreef op 19 juli 2016 @ 07:14:

Een zinken bad is ook heel gaaf. Een grote vijver gaan we in de tuin die we nu hebben waarschijnlijk niet meer doen, vanwege de enorme bomen aan de straat waar wij wonen, waaronder kastanjes. Als dat blad in je vijver waait, moet het er echt steeds uitgevist worden, is niet zo gezond voor de waterkwaliteit.

Daar komen wij niet aan toe, en dan kun je een paar keer per jaar alles leegpompen en schoonmaken. Daar hebben we geen trek in. We zijn nog aan het bedenken wat het wel gaat worden.Is een skimmer dan geen oplossing?
Een skimmer?

Noem me blond, maar wasda?
Die heb je ook voor zwembaden, die zorgen ervoor dat het blad dat op het oppervlakte valt daar in gezogen word. De pomp sluit je daar deels op aan. Daardoor ontstaat er stroming. Het is een soort potje dat je aan de rand vastklemt, je hebt ze voor een vijver ook die los drijven in het midden. Google maar eens.
Nooooooooo Mijn framboos, mijn prachtige, frisgroene, bomvolle, zalige framboos zit vól met rupsen. Hij ziet er echt niet uit, helemaal kaalgevreten. De vruchten laten ze hangen maar het blad wordt opgevreten, zo rafelig.

Ik ben normaal gesproken een groot voorstander van de natuur z'n gang laten gaan, maar dit is wel héél zuur. De framboos staat namelijk voor een doorzichtig gaasstuk in onze schutting. De mooie groene bladeren gaven dus ook privacy aan onze tuin en dan die heerlijke frambozen, mmm... En nu is het één groot rafelspektakel. De meeste takken hebben nauwelijks nog blad.

Ik heb de rupsen al zoveel mogelijk geraapt (niet te geloven hoeveel het er zijn, het zijn zwarte met wit en groentjes met zwarte oogjes) maar of dat afdoende is weet ik niet.

Ik heb hem ook al besproeid met een plantenspuit, toen lieten wel wat rupsen zich vallen.

Weet iemand verder nog iets dat ik kan doen? Gif spuiten wil ik niet (sowieso spuit ik geen gif, maar gezien het feit dat dit een eetbare plant is wil ik het natuurlijk helemáál niet)...
Ik heb twee schermen tegen de zon. Gered van de vernietiging. De verf en tekst voor aanmoediging van oranje is er bijna uit.

Het blijkt ook een geweldige zeef om zaad te laten drogen. Was voor bescherming en inbranden van de zon.

Voor test voordat ik definitief tot blijvende aanschaf over stap.

Ik gebruik er ook een om de regenbak vrij te houden van rommel die over komt waaien en neer dwarrelt.

Ze zijn zo fijn gaas dat ze ook insecten tegen houden. Muggen kweekbak voorkomen.

Ik giet hem over en verwijder dan met stukje papier de aanslag van algen.

Voor de stenen met mos (gladheid). Een dun laagje zachte zeep of groene zeep er op en de volgende dag of later en je kan het er makkelijk van af krijgen.

Wel even letten op soort steen. Ik doe het op de trap, maar wel als er veel zon is.

Milieuvriendelijk moet ook grenzen krijgen. Toename van teken wordt namelijk door teveel aan reeën veroorzaakt.

Ook te weinig vorst heeft meer insecten doen overleven dan normaal.

De heftige regenval heeft ook oogsten doen mislukken. Misschien dat je een fruitteler kan vragen? Op die site van tuinadvies was wel een forum voor zulke vragen. Kan je daar zoeken op framboos.

Hier is kaal gevreten toch weer tot leven gekomen. Misschien dat de frambozen nu wat harder gaan? Geen idee, maar ik heb een-jarige planten die nu hun 3e jaar ingaan. Maar de zon doet hier zijn werk en de eetbare bloemen schieten veel te snel door. Zaadjes vallen zelfs in een klein potje.

Ik laat het maar. Ik kijk hoe de ontwikkeling is met minder zon in het najaar.
Meneer janssen de oude knar kat is gereserveerd voor mij!

Wel grappig, ik 'deel' mijn kat(ten) met mijn naaste buren. Buuf wil graag een kat, maar haar man wil niet een eigen kat. Eerst omdat ze al een konijn hadden, maar toen die het diner voor een vos werd veranderde mans excuus in: we hebben al een gedeelde kat.

Gisteren een foto van meneer janssen laten zien. Buuf gaf toe dat ze zelf stiekem ook al voor me aan het kijken was .

Ik heb zulke leuke buren!

Waarschijnlijk blijft hij meneer Janssen heten, ik zie er eigenlijk de humor wel van in.

Ik heb ook nog een driepotige kat op het oog, die heet Junior. Dat gaat wel aangepast worden als die hier ook komt wonen.
Zijn er naast de tip tegen rupsen (lees een stukje terug over een ander met frambozen) ook milieuvriendelijke tips tegen mieren en muizen?

Herhaling voor leesbaarheid voor kleurenblinden: Zijn er naast de tip tegen rupsen (lees een stukje terug over een ander met frambozen) ook milieuvriendelijke tips tegen mieren en muizen?

Kat moet ruimte hebben hier, maar ik kan er wel een vangen en een week opsluiten in de ruimte waar de muizen zitten.

Maar ben ik dan serieus?
Wat zonde van de framboos! En gefeliciteerd met Meneer Jansen!

Ik lees heel vaak dat mensen rekening houden met kinderen door geen giftige dingen in hun tuin te zetten. Nou staat het er hier vol mee en ik heb nog wel een kinderwens. Ben ik nou heel naïef dat ik denk dat ik er wel voor weet te zorgen dat eventueel toekomstig kroost niet met blauwe regen ontbijt en met het vingerhoedskruid luncht? Als ze klein zijn zou ik ze al niet alleen in de tuin laten en een groter kind kun je toch wel leren eraf te blijven?
Je kan vast wel een buurtkat lenen Pumps?

Gewoon vragen aan de eigenaar, ik heb mijn kat ook wel eens uitgeleend, kleine moeite.

Mijn moeder leende vroeger haar kat uit aan de buuf, die was als de dood voor muizen. De volgende ochtend ging mijn moeder dan de kat bevrijden en lijken rapen,buuf had altijd veel muizen en wij een goede jager.

Kattenbak binnen zetten en water in een bakje, voer regelt hij zelf wel dan. Niet eerst gif neerleggen en dan een kat lenen.
Meestal is een nachtje een leenkat voldoende om de muizen te overtuigen dat je huis ongeschikt is als woonruimte.
Tegen mieren; babypoeder. Binnen; lokdoosjes. In het looppad zetten en een paar dagen vanaf blijven, hoe moeilijk dat ook is.

Tegen muizen; katten en/of muizevallen. En vooral ervoor zorgen dat er geen kruimeltjes liggen. Je moet van de vloer kunnen eten. Als de muizen van de vloer kunnen eten kun je ze niet kwalijk nemen dat ze daar gebruik van maken.

Tegen rupsen; tijd. Over een paar weken zijn het vlindertjes en daarover klagen de meeste mensen niet . En nagaan wat rupsen nog meer lekker vinden en daar een plant van zetten. Hier is vorig jaar een plant compleet kaalgevreten, hij was gewoon grijs van de rupsen en hun draadjes. Is dit jaar weer helemaal goedgekomen. Alleen is dat weer zo´n plant waarvan ik geen idee heb wat het eigenlijk is.

Tegen muggen; dakgoten schoonmaken, bloempotten legen (water eruit bedoel ik dan). Muggen binnenshuis; lavendel (flesje etherische olie, paar drupjes links en rechts, houden muggen niet van.

Tegen vliegen (binnenshuis); een zakje met water in de deuropening waar ze naar binnenkomen. En eventueel zo´n blauwe lamp.

Tegen fruitvliegjes; een soortement wespenvanger maken en daar wat wijnazijn in doen, bij voorkeur witte. Bier lusten ze ook.

Wespennest; wespenvanger. Neem een oude (plastic) fles. Knip/snijd het bovenste deel eraf, zet het ondersteboven op het onderste deel, plak goed vast. Gaatje links en rechts, touwtje erdoor om op te kunnen hangen. Limonadesiroop erin. Puur. Ze kunnen er wel in, maar niet meer uit.

Wespen buiten; zet op tafel een schaaltje met water en wat kruidnagels. Vinden wespen niet lekker ruiken. Feestje? Zet dan niet alleen een paar schaaltjes kruidnagelwater op en rond de tafel, maar meteen ook wat zoets ergens in een hoekje van de tuin. Een bakje met een schijf sinaasappel in een beetje siroop doet het prima. Wespen buiten begint overigens pas vanaf half augustus, tot die tijd willen ze nectar. Daarna begint het gesodemieter.

Kinderen van kleins af aan leren dat het grootste deel van de tuin niet eetbaar is. Als je wel wilt eten uit je tuin (kruiden bijvoorbeeld) zet dat dan op een apart, duidelijk herkenbaar stuk.

En mijn kind eet weliswaar de walnoten zo van de grond, voor de rest doe ik haar geen plezier met groenten en fruit. Wel plukt ze tegenwoordig de munt voor water met een smaakje en de peterselie sneuvelt altijd op de boterhammen met ham, maar daarmee heb ik het ook wel gehad.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Hobbezak schreef op 19 juli 2016 @ 14:16:

Wat zonde van de framboos! En gefeliciteerd met Meneer Jansen!

Ik lees heel vaak dat mensen rekening houden met kinderen door geen giftige dingen in hun tuin te zetten. Nou staat het er hier vol mee en ik heb nog wel een kinderwens. Ben ik nou heel naïef dat ik denk dat ik er wel voor weet te zorgen dat eventueel toekomstig kroost niet met blauwe regen ontbijt en met het vingerhoedskruid luncht? Als ze klein zijn zou ik ze al niet alleen in de tuin laten en een groter kind kun je toch wel leren eraf te blijven?

Ze hebben altijd een periode dat ze alles in hun mond stoppen. Ik zou niet gerust zijn als ik weet dat zomaar een giftig blaadje in hun mond stoppen. Verder zijn giftige besjes erg verwarrend.

Heel giftige dingen zou ik eruit gooien. Iets wat alleen een uurtje buikpijn oid veroorzaakt mag dan wel blijven staan.
k zie iets over framboos: ik wil daar een stuk afhalen voor mijn zus (en ik heb genoeg), wanneer en hoe kan ik dat het beste doen? Waar moet ik op letten?

Volgende vraag: heeft iemand van jullie interesse in een gratis toverhazelaar, ongeveer 1,5-2m groot, meter in omvang denk ik (paar losse takken). Hij wordt te groot voor mijn bordertje (ik heb er teveel leuks ingezet, dus snoeien helpt ook niet veel, haha) maar ik vind het zonde om weg te gooien. Ik woon in Brabant trouwens

Verder vind ik het nu eigenlijk veel te heet om buiten te komen! Pffff... We hebben trouwens wel inmiddels een afspraak met een hovenier, in augustus wordt onze achtertuin aangepakt! Ik zocht nog een kruipplantje, en denk door jullie enthousiaste verhalen nu aan kruiptijm
Meneer Janssen, wat een gave naam! Doet me denken aan een kat van een vroegere vriendin. Een opvang kant met maar één oog. Hij heette kapitein en zo zag hij er ook echt uit, nog net geen ooglapje.

Ik hou van zó van dit warme weer. Ons zwembad stond al vroeg op en vervolgens hebben we er weken alleen maar naar kunnen kijken vanwege de regen. Nu is het zo bloedheet in de tuin dat het eigenlijk niet te doen op het terras te zitten. Enige mogelijkheid is 'schuilen' in de schaduw onder de boom, of in het zwembad. Het gras rondom de boom heeft zwaar te lijden onder deze hitte. Ik vermoed dat de boom veel vocht uit de grond trekt, dus bn nu al enkele dag flink aan het bewateren. Hopelijk helpt dat, want het verbrandt waar ik bijsta. (En ik ben zo dol op het grasveld!)
Hobbezak, ik ben blij dat mijn kind inmiddels iets ouder is (7) en inderdaad heeft geleerd niet zomaar alles in zijn mond te stoppen. Ikzelf zou geen moment rust hebben met een tuin vol giftige planten en een klein kind. Kinderen op ontdekkingsreis stoppen dingen al in hun mond nog voor je met je met je ogen hebt geknipperd is mijn ervaring. Persoonlijk zou ik alles wat giftig is weghalen. Maar nu ben ik misschien ook wel een beetje overdreven bezorgd.
Proficiat met mijnheer Janssen! Leuk dat dit oudje een plekje bij jou krijgt.

Wat het gras betreft deze dagen: Ik was van plan om mijn grasveld nog mooi te maaien voor we op vakantie gaan, maar ik heb nu al besloten mijn gras lekker hoog te laten staan. Als het de komende tijd zo warm en droog blijft, is anders mijn gras naar de knoppen als ik weer thuis kom.

Nu staat het er heerlijk fris en groen bij.
Oja, mijn chocoladebloem loopt weer uit. Ik had hem immers onthoofd en de wortels toen maar in de grond gestopt. Daar komen nu allemaal kleine groene uitlopertjes uit.
En ik hoorde nog een tip tegen slakken: kattenbakkorrels in een kringetje strooien rond de plant waar ze van eten. Het schijnt dat slakken niet over kattenbakkorrels heen gaan. Met alle kattenliefhebbers hier, moeten kattenbakkorrels niet moeilijk te vinden zijn.
Duet, de tip van de kattenbakkorrels ga ik proberen, ben benieuwd of dat werkt.
Uh...volgens mij heb ik vandaag iemand horen opperen om gootsteenontstopper over een plant te gooien die hij wil uitroeien. Lekker voor het milieu...
..
..
..
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven