Juiste etiquette (hoe heurt het)

22-07-2016 13:51 81 berichten
Ik vind het een zeer interessant onderwerp en Het levert een goede leerzame discussie op, vandaar dit topic.

ik ben netjes opgevoed maar niet volgens de etiquette zo heb ik veel geleerd van schoonouders en het viva- forum.

Krijgen de kinderen nog wel etiquetes mee in het hedendaagse leven? Hebben jullie het meegekregen in jullie opvoeding? En wat vind je ervan?

Basis regels etiquette

Geef nooit je linkerhand bij de begroeting. Kies voor een stevige, maar korte handdruk.

Wees beleefd: “Goedemorgen, alstublieft, dank u wel mevrouw/meneer”.

Plaats altijd je voetzolen op de grond zodat deze nooit naar iemand wijzen.

Sta rechts op de roltrap zodat gehaaste mensen toch kunnen passeren.

Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen.

Wees punctueel, kom op tijd bij iedere afspraak.

Geduld is een mooie deugd.

Hoe stel je personen aan elkaar voor?

Stel altijd de persoon met een lagere rang voor aan de persoon met de hogere rang.

Stel een man altijd voor aan een vrouw (behalve bij zakelijke relaties).

Stel uit respect de jongere persoon voor aan de oudere persoon.

Bron: http://www.etiquetteregels.eu/basis-etiquetteregels/
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-07-2016 14:49
Reden: off- topic
% gewijzigd
Ben je nog op vakantie? Heb je niks beters te doen dan?
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-07-2016 14:50
% gewijzigd
Etiquetes?

Que?!
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-07-2016 14:50
% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Volgens mij is dat voetzolen ding een cultuurdingetje.

En ik dacht altijd dat je vrouwen aan de man voorstelde en niet andersom.

Verder ben ik alleen wat bekend met de etiquette dingetjes zoals die gewenst zijn bij de moederskant familie. Dus ja bij een bruiloft iets op je hoofd, weten welk bestek bij welk gerecht en NIET een bord weigeren als het bedienend personeel al naast je staat "omdat je het niet lust" (oud topic )

Verder gelden toch de normale fatsoensregels.
quote:-Kia-Ora- schreef op 22 juli 2016 @ 14:31:

[...]

Ah Fee, moet dit? Ik ben een beelddenker .Ik ook en ben van mening dat die houding niet tot de etiquette behoort.
Is je vakantie niet leuk Tas, dat je zoveel topics opent?
Ik vind etiquette in een restaurant wel fijn. Niet de extreme, maar wel de gangbare. Kan me ergeren als dat niet gedaan wordt.
Volgens mij zijn de regels die TO oplepelt in de OP gericht op omgang met moslims. De linkerhand is onrein (want daar veeg je je achterste mee af) en voet-en schoenzolen tonen wordt door moslims gezien als vies, onrein en een belediging.
Ja die voetzolen wist ik ook niet. Maar komt het echt voor of niet?
jeetje warm of niet maar geniet je wel van je vakantie tass?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Die lagere en hogere rang bij voorstellen kan ik alleen plaatsen in een militaire setting. Verder kennen we volgens mij weinig rangen......

En die voetzolen is typisch iets in bepaalde (oosterse) culturen, dat is bij mijn weten in Nederland geen issue.

Die linkerhand is te stellig. Iemand die zijn/haar rechterhand mist of daar iets aan heeft, mag in die gevallen gewoon de linkerhand uitsteken.

En verder mis je nog enkele duizenden punten.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:ZombieQueen schreef op 22 juli 2016 @ 14:03:

[...]

Nee, dan geef je gewoon geen hand. Linkerhand geven kan écht niet hoor. Dan geef je gewoon een kopstoot.
quote:Ttass28 schreef op 22 juli 2016 @ 14:37:

Ja die voetzolen wist ik ook niet. Maar komt het echt voor of niet?Zo te lezen op Google wel (heb net gekeken).
Ben jij niet op vakantie in dat warme (hete) land? Ik zie jou voortdurend topics openen.....mag hoor, maar geniet je dan wel van je reis?
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:39:

Die lagere en hogere rang bij voorstellen kan ik alleen plaatsen in een militaire setting. Verder kennen we volgens mij weinig rangen......

En die voetzolen is typisch iets in bepaalde (oosterse) culturen, dat is bij mijn weten in Nederland geen issue.

Die linkerhand is te stellig. Iemand die zijn/haar rechterhand mist of daar iets aan heeft, mag in die gevallen gewoon de linkerhand uitsteken.

En verder mis je nog enkele duizenden punten. Voeg toe zal ik maar zeggen daarvoor is dit topic ook voor bedoeld.
quote:clemance schreef op 22 juli 2016 @ 14:35:

Volgens mij zijn de regels die TO oplepelt in de OP gericht op omgang met moslims. De linkerhand is onrein (want daar veeg je je achterste mee af) en voet-en schoenzolen tonen wordt door moslims gezien als vies, onrein en een belediging.Dat lijkt mij wel meevallen. Ik weet niet beter dan dat je je rechterhand moet geven en dat ik van mijn oma (van voor de oorlog) een flinke preek kon verwachten wanneer ik mijn "verkeerde" hand gaf. En ik geloof niet dat er in de jaren '30 al sprake was van een (relatief) grote instroom van mensen uit islamitische landen.
Graag on- topic, anders volgen er maatregelen!

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Ttass28 schreef op 22 juli 2016 @ 14:41:

[...]

Voeg toe zal ik maar zeggen daarvoor is dit topic ook voor bedoeld.

Zomaar een paar dingetjes:

- Bij begroeting en afscheid blijf je niet zitten, maar je staat even op om iemand een hand te geven;

- Een wijnglas houd je niet bij de kelk vast;

- Kijk mensen aan als je tegen ze praat;

- En....het is toch Viva.....dames gaan voor, behalve op de trap.

En nu ga ik weer aan het werk.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:54:

[...]

- Bij begroeting en afscheid blijf je niet zitten, maar je staat even op om iemand een hand te geven;

En nu ga ik weer aan het werk. Maar dan heb je kans dat mensen je (weer) willen zoenen. Zo vervelend
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Oké, ik doe dus niet aan etiquette... En vaak ook niet aan sociaal wenselijk gedrag. Ik ben overigens wel netjes/beleefd.
Etiquette volgens mijn neef: niet je neus ophalen aan tafel
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:54:

[...]

En nu ga ik weer aan het werk. Dat geldt toch alleen voor witte wijn?
quote:-KING- schreef op 22 juli 2016 @ 14:16:

hier komt ruzie van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven