Juiste etiquette (hoe heurt het)

22-07-2016 13:51 81 berichten
Ik vind het een zeer interessant onderwerp en Het levert een goede leerzame discussie op, vandaar dit topic.

ik ben netjes opgevoed maar niet volgens de etiquette zo heb ik veel geleerd van schoonouders en het viva- forum.

Krijgen de kinderen nog wel etiquetes mee in het hedendaagse leven? Hebben jullie het meegekregen in jullie opvoeding? En wat vind je ervan?

Basis regels etiquette

Geef nooit je linkerhand bij de begroeting. Kies voor een stevige, maar korte handdruk.

Wees beleefd: “Goedemorgen, alstublieft, dank u wel mevrouw/meneer”.

Plaats altijd je voetzolen op de grond zodat deze nooit naar iemand wijzen.

Sta rechts op de roltrap zodat gehaaste mensen toch kunnen passeren.

Respecteer andere culturen, ouderen en zwangere vrouwen.

Wees punctueel, kom op tijd bij iedere afspraak.

Geduld is een mooie deugd.

Hoe stel je personen aan elkaar voor?

Stel altijd de persoon met een lagere rang voor aan de persoon met de hogere rang.

Stel een man altijd voor aan een vrouw (behalve bij zakelijke relaties).

Stel uit respect de jongere persoon voor aan de oudere persoon.

Bron: http://www.etiquetteregels.eu/basis-etiquetteregels/
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 22 juli 2016 @ 14:40:

[...]

Dan geef je gewoon een kopstoot.

ik vind etiquette heel erg belangrijk. het is echt een way of life voor mij.
very metal
quote:-KING- schreef op 22 juli 2016 @ 15:20:

[...]

Nou, anders voor mij wel.

No way dat je mij ooit ziet met de voetzooltjes omhoog. Brrrr.
quote:SallySpectra schreef op 22 juli 2016 @ 15:22:

[...]

Nou, anders voor mij wel.

No way dat je mij ooit ziet met de voetzooltjes omhoog.de gedachte alleen al..
very metal
Wie staft hier alle off topic berichten?

( dan zal dit ook wel weggehaald worden )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:MonteCara schreef op 22 juli 2016 @ 15:05:

[...]

Dat geldt toch alleen voor witte wijn?Daar is het qua temperatuur belangrijk voor, maar bij rode wijn hoor je ook geen vette vingers op het glas te krijgen om de kleur optimaal te kunnen zien.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:IBIopviva schreef op 22 juli 2016 @ 14:56:

[...]

Maar dan heb je kans dat mensen je (weer) willen zoenen. Zo vervelendJe hoeft niet helemaal op te staan, als je maar een stukje omhoog komt.
De Nederlandse etiquette is trouwens al behoorlijk gemixt met die van andere culturen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2016 @ 15:30:

De Nederlandse etiquette is trouwens al behoorlijk gemixt met die van andere culturen.Om te beginnen de Franse.
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:39:

Die lagere en hogere rang bij voorstellen kan ik alleen plaatsen in een militaire setting. Verder kennen we volgens mij weinig rangen......

En die voetzolen is typisch iets in bepaalde (oosterse) culturen, dat is bij mijn weten in Nederland geen issue.

Het zijn ook geen betonnen stelligheden, maar als je je de extremen voorstelt dan is het wat begrijpelijker.

Je gaat niet zodanig zitten met je enkel op je knie dat je schoenzool met viezigheid erop naar iemands gezicht wijst, of tegen je buurman/vrouw aan dreigt te komen. Dat is gewoon onsmakelijk, en de rest van de regel is daarvan afgeleid.

Idem dito voor rangen. Als je met je zoontje op visite gaat bij Beatrix is het logischer om te zeggen "hoogheid, dit is mijn zoontje Jantje" dan om te zeggen "nou Jantje, dit is prinses Beatrix". Ten eerste is de kans groter dat Jantje al wéét wie Beatrix is dan andersom, ten tweede moet de hoogste niet in de positie gebracht worden dat hij/zij met de mond vol tanden staat omdat ie niet weet met wie hij handjes staat te schudden. Beatrix wordt geacht altijd koninklijk charmant te kunnen reageren en moet niet in onzekerheid gelaten worden omtrent wie er voor haar staat. (Om dezelfde reden loopt ze niet voorop als ze ergens op werkbezoek of koninginnedag is, want dan weet ze niet waar ze heen moet lopen, en je moet haar niet laten aanmodderen).

Een ontmoeting met Beatrix is een zeldzaamheid voor de meesten, maar in grote lijnen werkt het zo ook in het dagelijks verkeer maar dan hoef je er lang niet zo stijf en rigide mee om te gaan.
Ik ben erg gesteld op hoffelijkheid, een onderdeel van etiquette. Dat is misschien ouderwets maar ik schaar hoffelijkheid onder goede manieren en ik vind het altijd erg prettig als iemand hoffelijk is.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:Goede-Fee schreef op 22 juli 2016 @ 14:27:

.Ow het is niet te warm om te staffen begrijp ik. Ik was gewoon ontopic hoor.
quote:-KING- schreef op 22 juli 2016 @ 15:20:

[...]

Jij bent dan ook echt een heer.

In het forumverkeer.
quote:Eleonora-1 schreef op 22 juli 2016 @ 18:32:

[...]

In het forumverkeer.+1
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 14:54:

[...]

Zomaar een paar dingetjes:

- Bij begroeting en afscheid blijf je niet zitten, maar je staat even op om iemand een hand te geven;

- Een wijnglas houd je niet bij de kelk vast;

- Kijk mensen aan als je tegen ze praat;

- En....het is toch Viva.....dames gaan voor, behalve op de trap.

En nu ga ik weer aan het werk. Hayek trap op is : eerst de man, daarna de vrouw (kan hij niet tegen haar derrière aankijken). Trap af; eerst de man daarna de vrouw (vangt hij haar op als ze valt).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Oudblond schreef op 22 juli 2016 @ 18:40:

[...]

Hayek trap op is : eerst de man, daarna de vrouw (kan hij niet tegen haar derrière aankijken). Trap af; eerst de man daarna de vrouw (vangt hij haar op als ze valt).Klinkt logisch!
quote:Hayek schreef op 22 juli 2016 @ 18:42:

[...]

Klinkt logisch!Want zij mag wel tegen zijn achterste aankijken en bij het trap aflopen ziet ze ook de kale kruin. Weet ze meteen of het relatiemateriaal is
quote:Oudblond schreef op 22 juli 2016 @ 18:43:

[...]

Want zij mag wel tegen zijn achterste aankijken en bij het trap aflopen ziet ze ook de kale kruin. Weet ze meteen of het relatiemateriaal is

Ik heb trouwens altijd begrepen dat het een kwestie was van niet onder de rok kunnen gluren.
Is het ook en zoals in mijn eerste uitleg is het mij altijd aangeleerd.
quote:Oudblond schreef op 22 juli 2016 @ 18:43:

[...]

Want zij mag wel tegen zijn achterste aankijken en bij het trap aflopen ziet ze ook de kale kruin. Weet ze meteen of het relatiemateriaal is

En die regel komt weer uit de tijd dat vrouwen nooit broeken droegen: als de vrouw voorop zou lopen kon de man onder de rok kijken.

En eh... ik ben alweer mosterd!
Klopt Luna, schreef ik ook in mijn serieuze uitleg. Het geintje kon ik gewoon even niet laten
Ik vond jouw moderne uitleg ook veel beter dan de serieuze, ouderwetse, hoor!
quote:Eleonora-1 schreef op 22 juli 2016 @ 18:32:

[...]

In het forumverkeer.ik typ dit ook met mijn piNk omhoog.
very metal
quote:LunaLoona schreef op 22 juli 2016 @ 18:37:

[...]

+1tnx
very metal
quote:-KING- schreef op 22 juli 2016 @ 19:21:

[...]

ik typ dit ook met mijn piNk omhoog.Nou hoorde ik laatst dat dat een obsceen gebaar was. Je gaf aan, door je piNk omhoog te doen tijdens het theedrinken, dat je wel in was voor ehm... (hoe heur je dat ook al weer te zeggen) een stevig robbertje bridge.
quote:-KING- schreef op 22 juli 2016 @ 14:16:

hier komt ruzie van.Zullen we stoken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven