Mij kat is ziek

27-07-2016 16:39 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gewoon even van mij afschrijven omdat ik mij zo'n zorgen maak.

Vorige week begon het. Kat begon vaak over te geven en was ineens zijn stem kwijt.

We zijn toen meteen bij de dierenarts geweest. Deze kon niets vinden, en we gingen er toen maar vanuit dat het door kattengras kwam. Dat krijgen ze nooit maar hadden we van vrienden gekregen. Dierenarts dacht ook dat het daar aan zou kunnen liggen.

Vanaf daarna (vorige week donderdag) leek het weer goed te gaan. Stem terug en niet meer overgegeven. Vanaf zaterdag/zondag had ik weer vertrouwen dat het goed zat.

Maandagochtend voordat ik naar mijn werk wilde ik onze katten eten geven en toen wilde hij ineens niet meer eten. In de middag nog geprobeerd en savonds. Van kipfilet tot kattenmelk van alles. Uiteindelijk heeeel klein beetje kattenmelk erin gekregen en miezerig stukje van een worstje.

Dinsdagmorgen gelijk weer naar dierenarts geweest. Temperatuur is aan de lage kant. Verder niets te vinden. Hij gaf aan dat zijn blaas wel volzat, en dat we even in de gaten moesten houden wanneer hij ging plassen. En hij heeft toen wat vocht toegediend gekregen omdat vochtbalans niet goed was. En prikje tegen misselijkheid om te kijken hoe dat zou gaan.

Daarna heeft hij niet meer gegeten en gedronken en ging pas om 22 uur plassen (terwijl dierenarts zei dat blaas volzat om 10 uur in de ochtend) en rond 22.30 uur ging hij weer en had toen diarree.

Vanmorgen dus gelijk weer gebeld en we zijn om 15 uur geweest en heeft hij een roesje gekregen zodat hij bloed kon aftappen (vrij veel nodig voor onderzoek) en weer vocht gekregen want was nog niet goed en weer prikje tegen misselijkheid.

Ze verwachten dat ze morgen een deel van de uitslag krijgen en de rest vrijdag. Ze zullen ons morgen sowieso bellen.

Nu ligt mijn kat nog steeds stoned te zijn van zijn roesje.

Ik maak mij zo'n zorgen. Onze katten betekenen zoveel voor ons. En hij is nog maar 4 jaar.

Dierenarts gaf aan bang te zijn voor iets aan de alvleesklier. Maar zonder uitslag bloedonderzoek weten we niets. Als dat maar binnen is dan kunnen we er iets mee.

Denk dat ik de rest van de week maar vrij neem. Heb nu al twee dagen vanuit huis gewerkt. Op het werk doen ze er niet moeilijk over maar vol mezelf beetje bezwaard. En mijn hoofd staat er ook niet naar. Denk dat veel mensen het onzin zouden vinden om zoveel stress om je kat te hebben.

Sorry voor het lange verhaal. Maar moest het even kwijt.
Hoi Vicodin,

Misschien toch eens naar een andere dierenarts gaan? Dat zou ik niet zo snel aanraden maar ik vind een aantal dingen die jouw dierenarts gezegd/ geschreven heeft een beetje merkwaardig.

Succes met kat nummer 2, ik hoop dat die snel weer beter wordt.
Mocht het herstel bij kat 1 doorzetten maar wil je met kat 2 toch naar DA, dan zou je met deze kat natuurlijk wel naar een andere DA kunnen. Dus geen second opinion maar gewoon het traject met kat 2 ergens anders starten. Kun je het verschil in aanpak beoordelen (wel vertellen dat kat 1 soortgelijke verschijnselen had).
Lieve schat, je hebt het heel goed gedaan. Van niet eten ga je je slap voelen, mensen, maar ook dieren. Kijk maar naar jezelf wanneer je de griep hebt. Door te eten krijg je je krachten weer langzaam terug. Dat geldt ook voor een kat. Hoogstwaarschijnlijk had je hetzelfde bereikt met een goedkoper alternatief maar dat had ook voor extra diarree kunnen zorgen als hij daar niet aan gewend is. En daarbij, waarom iets minder goeds geven als er een beter alternatief is als Ad of recovery? Het is gewoon belangrijk dat hij zoveel mogelijk binnenkrijgt met zo min mogelijk wanneer ze niet willen eten. Ik vind de reactie van jouw dierenarts op z'n minst vreemd. Hij lijkt zich aangevallen te voelen. Helaas hebben veel dierenartsen hier last van.

Je hebt op je eigen gevoel vertrouwd en het super gedaan. Dat je vrij hebt genomen om bij je lieverd te zijn siert je enorm in mijn ogen. Veel mensen onderschatten de liefde die je kunt hebben voor een kat (of ander dier) en onderschatten de stress die het geeft wanneer een beestje ziek is en je overal maar naar moet raden, hopen dat je het goed doet, bang bent etc. Trek je niets aan van zulke mensen. Liefde is liefde, verschil tussen mens en dier is iets dat door mensen zelf gecreëerd is, maar het bestaat niet.
Een virus kan heel goed kunnen. Mijn katten hadden dat ook. 4 dagen nadat de 1 ziek werd begon de ander (en dat is precies de incubatietijd). Ze hadden geen koorts, aten en dronken goed en waren speels. Alleen ze speekselden en dat kan duiden op irritatie in het keelgebied (gewoon zoals wij keelpijn hebben). Jouwe hebben dan misschien net een andere variant, zoals wij buikpijn ofzo kunnen hebben. Mijn katten zijn overal voor ingeënt omdat ze soms naar een pension gaan, maar zelfs dan kunnen ze iets krijgen waar ze zijn tegen geënt. Alleen krijgen ze een lichte vorm.

Het viel dus redelijk mee achteraf terwijl we op het monent dat de eerste ziek werd een paar uur gedacht hebben dat ze het niet zou redden..
quote:Miss-Colorado schreef op 29 juli 2016 @ 17:20:

Lieve schat, je hebt het heel goed gedaan. Van niet eten ga je je slap voelen, mensen, maar ook dieren. Kijk maar naar jezelf wanneer je de griep hebt. Door te eten krijg je je krachten weer langzaam terug. Dat geldt ook voor een kat. Hoogstwaarschijnlijk had je hetzelfde bereikt met een goedkoper alternatief maar dat had ook voor extra diarree kunnen zorgen als hij daar niet aan gewend is. En daarbij, waarom iets minder goeds geven als er een beter alternatief is als Ad of recovery? Het is gewoon belangrijk dat hij zoveel mogelijk binnenkrijgt met zo min mogelijk wanneer ze niet willen eten. Ik vind de reactie van jouw dierenarts op z'n minst vreemd. Hij lijkt zich aangevallen te voelen. Helaas hebben veel dierenartsen hier last van.

Je hebt op je eigen gevoel vertrouwd en het super gedaan. Dat je vrij hebt genomen om bij je lieverd te zijn siert je enorm in mijn ogen. Veel mensen onderschatten de liefde die je kunt hebben voor een kat (of ander dier) en onderschatten de stress die het geeft wanneer een beestje ziek is en je overal maar naar moet raden, hopen dat je het goed doet, bang bent etc. Trek je niets aan van zulke mensen. Liefde is liefde, verschil tussen mens en dier is iets dat door mensen zelf gecreëerd is, maar het bestaat niet.Wat een lieve reactie. Dank je wel.
We zijn gister aan het eind van de middag toch langs de dierenarts gegaan voor een prikje tegen de misselijkheid voor de andere kat. Had de hoop dat dit zou werken omdat we er dan heel snel bij waren. Hij heeft toen savonds een worstje gegeten. Verder wilde hij niets. Was toen wel blij dat hij in ieder geval iets binnen had.

Dus gister alleen een worstje.

We zijn dus gister wel naar onze eigen DA gegaan. Omdat ze al gezegd hadden dat ik daar terecht zou kunnen. Maar uiteindelijk deed de assistent alles. Ze had opdracht gekregen om te prikken en verder niet. Heb zelf gezegd dat ze ook even temperatuur moest opnemen. Heeft ze toen gedaan en geen koorts.

Ze heeft blijkbaar weinig ervaring want ze moest 3 keer prikken omdat het niet goed ging. Was ik niet blij mee. En toen we aan het afrekenen was zag de echte DA ons staan, en kwam niet eens even langs. Misschien ben ik daar raar in, maar we zijn in een week tijd meerdere keren daar geweest, ik had op z'n minst verwacht dat hij even zou komen kijken. Als ik DA geweest was, zou ik het heel interessant vinden en willen weten wat het nou toch is omdat ze nu voor de tweede keer precies rond dezelfde tijd ziek zijn. Dus, ik ben er nu wel klaar mee. Was ik eigenlijk al maar ik was bang dat ik elders niet meer terech zou kunnen op vrijdagmiddag.

Vanmorgen wilde hij ook niets eten.

Met de andere kat lijkt het echt super te gaan. Hij maakte ons net weer wakker omdat hij honger had. Gister had hij ook de hele dag honger. Hij heeft gister nog Hills gekregen maar ook wat gewone brokjes en ook gewoon Natvoer. Allemaal kleine beetjes. Net heeft hij ook Natvoer gekregen.

Hij heeft alleen nog niet gepoept. Maar goed, misschien moet alles weer beetje op gang komen na aantal dagen niet eten.

We zullen zien hoe het met de andere gaat vandaag. Zal straks even wat kattenmelk halen en wat anders nog misschien. Maar vermoed dat het zelfde gaat als bij andere kat en dat hij gewoon niet wil. Deze heeft geen diarree en niet overgegeven tot nu toe. Vochtbalans lijkt ook nog in orde. Probeer er iets rustiger onder te zijn omdat ik vermoed dat het bij deze dan ook wel goedkomt na een paar dagen. Maar helemaal lekker voelt het natuurlijk niet.
Het is niet in orde dat je door een assistente wordt geholpen in plaats van een dierenarts. Er hoort eerst naar behoren een anamnese, en lichamelijk onderzoek gedaan te worden, een diagnose te stellen en dan te behandelen. Een assistente is hier niet in opgeleid.

Ik herhaal mijn advies aan jou, ga naar een andere dierenarts.
Ik vind het nu ook wel erg raar worden, van je huidige DA, zou er niet meer terug gaan.

Probeer kat 1 nu zo veel mogelijk brokjes te geven ipv natvoer, is ook beter voor de ontlasting. Natvoer, en dan met name de Hills, is vooral om ze aan het eten te krijgen maar daarna is het het beste om ze zo snel mogelijk weer aan de brokjes te krijgen. Wel opletten of ze dan ook voldoende drinken (want dat is weer het voordeel van natvoer, er zit heel veel water in).
Ik heb de ene kat juist extra Natvoer gegeven omdat ik hem nog niet heb zien drinken. Maar volgens mij drinkt hij sowieso het meeste in de avond/ nacht als wij op bed liggen. Maar ik dacht van dan krijgt hij sowieso wat extra vocht binnen. Brokjes lust hij nu ook wel, geef hem er af en toe een paar.

Normaal krijgen ze altijd 1 zakje Natvoer in totaal per dag en daarnaast nog wat brokjes.

Hij zat net wel op de kattenbak maar helaas nog niet gepoept. Hij komt wel echt goed over, dus wacht het maar af dan, misschien duurt het even voordat het weer op gang komt. Volgens mij kan hij wel de hele dag door eten als hij zou willen (krijgt hij natuurlijk niet) dus hij lijkt wel helemaal de oude.

Andere kat wil niets eten. Geen brokjes, geen Hills, geen worstje. Ook niet zien drinken.

Heb net 2 keer een piepklein beetje in zijn bekje gedaan, vond hij niet zo leuk. Wil nog niet nu meteen gaan dwangvoeren, omdat ik dan bang ben dat hij straks als hij beter is moeite krijgt met eten.

Ik moet wel zeggen dat het mij wel gerust stelt dat de andere kat weer helemaal beter lijkt, geeft mij wel hoop voor de andere kat. Ik kan wel zien dat hij zich gewoon echt niet lekker voelt. Hij ligt alleen maar. Hou zijn vochtgehalte enzo maar goed in de gaten. Anders toch misschien morgen naar weekenddienst toe voor wat extra vocht, heeft de ander dus deze week ook 2 keer gekregen. En dan hoop ik dat deze ook binnen dezelfde tijd hersteld (of sneller natuurlijk) .

We zitten wel echt telkens te piekeren van wat dit nu kan zijn. Dat we denken van is het iets in huis geweest of weet ik wat. Het is gewoon zo raar dat ze het allebei hebben en vorig jaar (minder extreem) ook hadden. Wil gewoon weten wat het is. Ze komen niet buiten, dus is het dan iets in huis geweest of hebben ze toch een ziekte (2 broertjes dus iets erfelijks ofzo) .

Aan andere kant pieker ik misschien teveel. Misschien gewoon een virusje wat besmettelijk is en dan is het logisch dat ze het allebei krijgen, en misschien gewoon puur toeval dat dit vorig jaar ook speelde. Ik weet het niet.
quote:paperlantern schreef op 30 juli 2016 @ 09:40:

Het is niet in orde dat je door een assistente wordt geholpen in plaats van een dierenarts. Er hoort eerst naar behoren een anamnese, en lichamelijk onderzoek gedaan te worden, een diagnose te stellen en dan te behandelen. Een assistente is hier niet in opgeleid.

Ik herhaal mijn advies aan jou, ga naar een andere dierenarts.

Ik bedoelde trouwens niet echt assistent die normaal achter de balie zit, maar volgens mij is dit een meid die nog in opleiding is. Misschien had ik dat iets duidelijker moeten aangeven. Maar ik vond het gewoon niet tof dat hij het niet zelf deed, terwijl hij helemaal op de hoogte is van alles. Ze had in mijn ogen in ieder geval heel weinig ervaring. En toen we er laatst waren was zij gewoon de assistent van de DA en hield zij alleen de kat vast.

Ik wil sowieso naar een andere dierenarts hoor. Ben er zelf ook klaar mee en heb het idee dat we sowieso niet op een lijn zitten.

Had gehoopt dat de weekenddienst dan in onze woonplaats zou zitten, maar die zit dit weekend in een andere stad zei ze gister. Dacht van als deze uit eigen stad komt en goed bevalt dat we dan naar die over kunnen stappen. Maar vind het niet praktisch als we altijd dan een half uur moeten rijden met de katten. Ze haten echt autorijden en daarnaast als keer spoed is dan is het fijn dat het in je eigen woonplaats kan. Moet dus even opzoek naar een andere bij ons in de stad. Maar even aan mensen om ons het met dieren vragen of er nog een goede DA in de buurt zit.
Nog een tip: koolvisfilet (uit de diepvries). Laag water in een pannetje, opwarmen en uiteraard goed af laten koelen. Zijn allebei mijn poezen dol op. Toen een van de twee niets meer wilde eten, liet ze zelfs de Koolvis staan, maar dronk wel van het kookvocht. Vond mijn DA toen al heel goed.
Hmmzzz, ik zou eerlijk gezegd wel gaan voor een vochtinfuusje, vaak voelen ze zich daar iets beter door en je hoeft dan ook niet bang te zijn voor uitdroging. "Velletje trek" is niet altijd betrouwbaar namelijk om uitdroging vast te stellen.

Wat betreft dwangvoeren, persoonlijk zou ik dit wel doen. Het klinkt erger dan het is. Ik gebruik zelf nooit een spuitje maar een zoogflesje (beaphar van Pet's Place). Deze zijn flexibel en kun je dus een beetje knijpen om wat in het bekkie te krijgen. Ik vind dat makkelijker dan met een spuit. Met een spuit kan ik minder goed maat houden. Altijd scheef in het bekkie spuiten trouwens. Ik leng de AD of recovery ook aan met een beetje warm water.

Wat betreft de DA, ik zou inderdaad kijken voor een andere. Het is op zich niet ongebruikelijk dat de assistente eens iets doet (bijvoorbeeld een nierkat een vochtinfuus geven) maar dit klinkt niet juist. De DA had er op z'n minst naar moeten kijken. Dergelijke desinteresse kan gewoon echt niet. In combinatie met wat je hiervoor al over deze DA hebt beschreven... Nee, zoek alsjeblieft een betere.
quote:titta schreef op 30 juli 2016 @ 13:49:

Nog een tip: koolvisfilet (uit de diepvries). Laag water in een pannetje, opwarmen en uiteraard goed af laten koelen. Zijn allebei mijn poezen dol op. Toen een van de twee niets meer wilde eten, liet ze zelfs de Koolvis staan, maar dronk wel van het kookvocht. Vond mijn DA toen al heel goed.Ik heb dit gister meteen gehaald. Op de verpakking staat alleen hoe je het moet bakken of in de oven moet doen. Hoe lang moet ik het dan in een pannetje doen? Is het dan alleen opwarmen of moet ik het echt laten koken? En dan een klein laagje water maar erin doen? Wil dit vanmiddag even proberen.
quote:Miss-Colorado schreef op 30 juli 2016 @ 14:58:

Hmmzzz, ik zou eerlijk gezegd wel gaan voor een vochtinfuusje, vaak voelen ze zich daar iets beter door en je hoeft dan ook niet bang te zijn voor uitdroging. "Velletje trek" is niet altijd betrouwbaar namelijk om uitdroging vast te stellen.

Wat betreft dwangvoeren, persoonlijk zou ik dit wel doen. Het klinkt erger dan het is. Ik gebruik zelf nooit een spuitje maar een zoogflesje (beaphar van Pet's Place). Deze zijn flexibel en kun je dus een beetje knijpen om wat in het bekkie te krijgen. Ik vind dat makkelijker dan met een spuit. Met een spuit kan ik minder goed maat houden. Altijd scheef in het bekkie spuiten trouwens. Ik leng de AD of recovery ook aan met een beetje warm water.

Wat betreft de DA, ik zou inderdaad kijken voor een andere. Het is op zich niet ongebruikelijk dat de assistente eens iets doet (bijvoorbeeld een nierkat een vochtinfuus geven) maar dit klinkt niet juist. De DA had er op z'n minst naar moeten kijken. Dergelijke desinteresse kan gewoon echt niet. In combinatie met wat je hiervoor al over deze DA hebt beschreven... Nee, zoek alsjeblieft een betere.

Ik heb gister meteen dat zoogflesje gehaald. Ze adviseerde mij ook over een soort zakjes met soort kattenmelk achtig iets (wel met vlees erin) met probiotica. Dat heb ik ook meteen meegenomen.

Kat 2 wilde er niets van weten. Maar kat 1 vond het heerlijk en later heb ik er gewoon water in gedaan en daar dronk hij ook van. Vond ik fijn omdat ik hem nog niet had zien drinken.

Vanmorgen lag er een mooie drol in de kattenbak. Dat is vannacht gebeurd dus ik heb niet meegekregen van wie het was maar ik ga er vanuit dat het van kat 1 was. Die lijkt echt helemaal de oude. Hij heeft alleen echt mega honger. Hij heeft vannacht iets van 2 uur ons lopen meppen in bed omdat hij wilde eten.

Mijn vriend heeft op een gegeven moment een paar brokjes gedaan en daarvan at kat 2 er ook een paar.

Verder heeft kat 2 gister wat stukjes kaas gehad en klein beetje kattenmelk (heel weinig)

Vanmorgen wilde kat 2 al meer. Hij heeft net een schaaltje kattenmelk gedronken! En paar stukjes kaas en klein beetje kwark. Toen ben ik maar gestopt, maar heb het idee dat eetlust weer terug komt. Ik weet dat het niet de meest gezonde dingen zijn, maar ben allang blij dat hij wat binnen krijgt. Vanmiddag wil ik dan die koolvisfilet gaan proberen.

Kat 2 komt in ieder geval minder ziek over nu dan kat 1 was. Ik begin nu vertrouwen te krijgen dat het wel goed komt. Mocht de eetlust vandaag niet doorzetten dan gaan we wel vocht laten toedienen. Probeer het gewoon heel erg op gevoel te doen en ik heb wel het idee dat het ietsje beter gaat. Kat 1 lag op dag 3 alleen maar en maakte echt een zieke indruk. Kat 2 is nu nog veel actiever en komt vitaler over. Even kijken hoe het vandaag verder gaat.

Wat mij wel opvalt is dat beide katten regelmatig met hun oren "wapperen" en soms kopje heen en weer schudden. Vraag mij af of het niet iets aan de oren (geweest) kan zijn. De DA heeft de oren ook helemaal niet gecheckt. Maar kan ook zijn dat ik teveel op ze let en zelf gewoon paranoïde ben hoor. Ik lees ook nergens dat oormijt of oorontsteking de symptomen geven die zij hebben/hadden. Dus misschien zie ik gewoon spoken.
quote:vicodin schreef op 31 juli 2016 @ 09:34:

[...]

Ik heb dit gister meteen gehaald. Op de verpakking staat alleen hoe je het moet bakken of in de oven moet doen. Hoe lang moet ik het dan in een pannetje doen? Is het dan alleen opwarmen of moet ik het echt laten koken? En dan een klein laagje water maar erin doen? Wil dit vanmiddag even proberen.

Oh God, ik zie dat ik heb geschreven filet, terwijl ik gewoon koolvis bedoelde. Baal ik echt van. Even denken hoe je dit op kunt lossen. Kun je dat korstje eraf halen en dan de vis zelf opwarmen? Of zijn er bij jou in de buurt winkels open? Die koolvis kost niets, nog geen euro als je een onbekend merk neemt. Zijn gewoon blokken ingevroren vis die ik net als een pak diepvriesspinazie opwarm in een pan. Bij die vis doe ik dan flink wat water, omdat ze het kookvocht ook lekker vinden.

Wel fijn dat het allemaal de goede kant op lijkt te gaan. Dat van die oren weet ik niet zo goed, maar dat zijn wel de signalen die ik zeker aan mijn DA zou melden, mocht het nog nodig zijn om daar langs te gaan. Mijn katten hebben wel ooit oormijt gehad en daar kreeg ik een zalf voor, maar toen waren ze verder niet ziek. Dat jouw DA verder niet naar de oren heeft gekeken vind ik dan wel weer raar. Als ze bijv een ontsteking hebben kan ik weer wel voorstellen dat ze daar ook ziek bij zijn.
Ik had inderdaad de filet gehaald :-)

De winkels waren vanaf 12 uur open, maar ik heb het niet meer gehaald, omdat het veel beter ging!

Vanmorgen wilde hij vergeleken met gister aardig wat kattenmelk en een theelepel kwark wat ik had aangelegd met lauwwarm water.

Vanmiddag nog klein beetje kaas en paar brokjes en in de avond zelf normaal Natvoer! Wel iets minder dan normaal maar hij eet tenminste weer.

Vanavond nog paar brokjes en hij komt heel goed over nu. Gewoon weer speels enzo.

Hij heeft net zelfs klein beetje gepoept.

Het lijkt dus nu weer goed te gaan met beide katten. Ben echt zooooo opgelucht! Hoop dat het zo blijft, maar daar gaan we gewoon maar vanuit, want met kat 1 gaat het nog steeds goed (als het aan hem ligt eet hij volgens mij nu het liefst de hele dag om de schade in te halen :-) )

Heel erg bedankt voor al jullie tips en lieve reacties! Heeft mij echt geholpen.

Mooi zo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven