Verschillende Vlaamse accenten
maandag 1 augustus 2016 om 13:32
Nederlandse accenten kan ik vaak wel (redelijk) onderscheiden, al is het maar globaal zuidelijk/oostelijk/westelijk, maar voor Vlaamse accenten ligt dit anders. Ik ken verschillende Vlamingen en meestal vind ik hun accent juist leuk klinken, maar het Vlaamse accent op tv (bijvoorbeeld ingesproken stemmetjes in tekenfilms, of het nieuws dat voorgelezen wordt) vind ik vaak niet om aan te horen. Uit welke regio van Vlaanderen komt dit accent?
En voor de Vlamingen onder jullie, welke accenten uit jullie taalregio vinden jullie mooi/leuk en welke juist niet?
En voor de Vlamingen onder jullie, welke accenten uit jullie taalregio vinden jullie mooi/leuk en welke juist niet?
maandag 1 augustus 2016 om 13:34
Ik vind Gents en Brussels leuk. Mijn eigen accent is Antwerps, dus dat is 'standaard' voor mij. Vlaams-Brabants heeft amper een accent, tenzij bij hele oude mensen. West-Vlaams vind ik maar niets, zeker niet die van 'het zeetje'. Limburgs kan ook nog wel leuk zijn, zeker die regios waar ze met 'ich en mich' spreken.
Het nieuws is gewoon standaard-Vlaams-Nederlands, dat voor iedereen verstaanbaar is, maar is niet van een specifieke regio.
Het nieuws is gewoon standaard-Vlaams-Nederlands, dat voor iedereen verstaanbaar is, maar is niet van een specifieke regio.
maandag 1 augustus 2016 om 13:58
Dan vind ik het Algemeen Beschaafd Vlaams dus waarschijnlijk minder leuk dan een accentje. Of misschien is het dan niet eens zozeer het accent(loze) zelf maar zijn de Vlaamse televisiestemmen (juist omdat ze goed verstaanbaar moeten zijn voor iedereen) dan wat monotoon? Of herkennen jullie Vlamingen dat zelf niet en valt het mij als Nederlander alleen op. Mijn ervaring met Vlamingen (persoonlijk) is juist dat ik het accent vaak bruisend vind klinken, maar op tv??!
maandag 1 augustus 2016 om 14:17
Nederlander die in Vlaanderen woont hier: Ik vind Antwerps prima omdat ik het vanuit mijn eigen dialect redelijk goed kan volgen, hoe plat het ook is. Het gruwelijkst is wat ze in de Westhoek en in Meetjesland spreken. Of het is te zeggen: ik kan het niet verstaan.
Wat ze op tv spreken lijkt nog het meest op wat ze in Leuven en omstreken spreken, vind ik.
Wat ze op tv spreken lijkt nog het meest op wat ze in Leuven en omstreken spreken, vind ik.
maandag 1 augustus 2016 om 17:46
quote:Java schreef op 01 augustus 2016 @ 14:14:
En wat voor accent heeft die zanger van de familie Pfaff, ach hoe heet hij nou toch weer, de man van Kelly. Ik vind dat altijd zo grappig klinken.
Edit: Sam Gooris bedoel ik.
Antwerps.
Zelf spreek ik West-Vlaams, dus ik versta het prima. Antwerps vind ik helemaal niet mooi klinken.
En wat voor accent heeft die zanger van de familie Pfaff, ach hoe heet hij nou toch weer, de man van Kelly. Ik vind dat altijd zo grappig klinken.
Edit: Sam Gooris bedoel ik.
Antwerps.
Zelf spreek ik West-Vlaams, dus ik versta het prima. Antwerps vind ik helemaal niet mooi klinken.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
maandag 1 augustus 2016 om 18:03
Wat grappig, hier een Nederlanse woonachtig in Belgie die dat 'TV-Vlaams' ook wel herkent! Ik ben het met Marquise eens dat dat het meest lijkt op het dialect uit de regio Vlaams Brabant (Leuven e.o.). Toen ik nog in Nederland woonde (zuid-limburg) sprak ik zelf ook dialect, en misschien daarom kan ik ook vrijwel alle Vlaamse dialecten redelijk verstaan. Het West-Vlaams vind ik wel mooi eigenlijk, en het Limburgs ook trouwens.
Een bekende artiest hier is Tourist LeMC en die rapt/zingt in het plat Antwerps. Die liedjes kan ik niet meezingen zeg maar
Een bekende artiest hier is Tourist LeMC en die rapt/zingt in het plat Antwerps. Die liedjes kan ik niet meezingen zeg maar
maandag 1 augustus 2016 om 22:00
Sam Gooris is afkomstig van Mechelen (zijn BTW-nummer heeft ook adres in Mechelen), dat is nog iets anders dan Aaantwaarps
Ik ben zelf een West-Vlaamse. Ik vind Iepers en Brugs en Oostends vreselijk, met die langgerekte klanken.
Roeselaars/Kortrijks vind ik 'standaard West-Vlaams', maar ik hoor geen enkel West-Vlaams echt graag.
In Gent zou ik om de taal alleen al willen wonen, als er 1 dialect is waar ik van hou
Brussels vind ik ook mooi, 'sappig'
Ik woon nu in de Kempen en ik vind dat Kempisch al even erg 'vod in de mond' als West-Vlaams.
Noord-Limburgs vind ik ook wel mooi klinken: is minder zangerig maar wel vrij zuivere klanken.
Aantwaarps is voor mij de taal van dikke nekken en flauwe humor
Ik ben zelf een West-Vlaamse. Ik vind Iepers en Brugs en Oostends vreselijk, met die langgerekte klanken.
Roeselaars/Kortrijks vind ik 'standaard West-Vlaams', maar ik hoor geen enkel West-Vlaams echt graag.
In Gent zou ik om de taal alleen al willen wonen, als er 1 dialect is waar ik van hou
Brussels vind ik ook mooi, 'sappig'
Ik woon nu in de Kempen en ik vind dat Kempisch al even erg 'vod in de mond' als West-Vlaams.
Noord-Limburgs vind ik ook wel mooi klinken: is minder zangerig maar wel vrij zuivere klanken.
Aantwaarps is voor mij de taal van dikke nekken en flauwe humor