Oneerlijke gemene oma

02-08-2016 12:04 588 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tijdens een bbq tegen mijn zoon en dochter beloofd het studiegeld van hun eerste studiejaar te betalen. Dit heeft ze gedaan bij mijn zoon. Nu een paar jaar later gaat mijn dochter studeren en wil ze niet meer betalen. De reden die ze aangaf was dat ze niet belde om te bedanken voor een verjaardagskaart van haar, maar dat heeft mijn zoon ook nooit gedaan. en omdat ze nu hbo gaat doen ipv een universitaire studie. Ik ben zo vreselijk kwaat op haar. als ik haar wil bellen gooit ze gewoon de hoorn op de haak. Ben met mijn dochter bij haar geweest maar ze zat gewoon verwaand in haar stoel en zei glashard dat ze niet ging betalen. Wat moet ik hiermee?

Seetje
quote:mamsvan schreef op 02 augustus 2016 @ 13:03:

het is duidelijk TO dat je zelf je moeder niet mag, en daar zal vast genoeg (goede) redenen voor zijn, maar verwacht dan ook niet van haar (ondanks de eerdere belofte) dat ze voor je dochter de eerste studie jaar betaald

als ik een slecht contact zou hebben met een ouder zou ik het totaal niet accepteren dat ze voor mijn kind(eren) hun studie kosten gaan betalen...Hoezo niet? Als jij een slecht contact hebt met ouder, hoef je niet het contact te belemmeren tussen jouw kind en zijn/haar oma of opa.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 13:07:

cerulli, idd Had ze maar nooit die belofte gedaan aan mijn kinderen.Had jij maar niet zoveel waarde gehecht aan een belofte van dat vreselijke mens.
quote:mary57 schreef op 02 augustus 2016 @ 13:08:

[...]

Dan begrijp ik werkelijk niet waarom je van zo'n vrouw, die jou zo beschadigd heeft, nog geld wilt aannemen voor de studie van je zoon.

Dan had ik het allemaal zonder haar financiële hulp gedaan.precies ze was kennelijk wel goed genoeg voor de belofte om voor klein kinderen de eerste studie jaar te betalen...
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:voel schreef op 02 augustus 2016 @ 13:09:

[...]

Hoezo niet? Als jij een slecht contact hebt met ouder, hoef je niet het contact te belemmeren tussen jouw kind en zijn/haar oma of opa.Oma heeft nooit naar de kinderen omgekeken.
quote:Star schreef op 02 augustus 2016 @ 13:09:

[...]

En als je ruim in de veertig bent dan weet je dat het leven nou eenmaal niet eerlijk is en ga je niet lopen stampvoeten 'het is niet eeeeeeeeeerluuuuuk'.Ik weet niet of TO aan het stampvoeten is? Ik kan mij wel voorstellen dat het pijnlijk voelt wanneer je ene kind achter gesteld wordt.
nerdopviva, nou het is wel duidelijk dat jij totaal geen emotioneel inlevingsvermogen hebt
quote:voel schreef op 02 augustus 2016 @ 13:09:

[...]

Hoezo niet? Als jij een slecht contact hebt met ouder, hoef je niet het contact te belemmeren tussen jouw kind en zijn/haar oma of opa.

contact is contact... dat zou ik niet belemmeren mits het echt gewoon geen gezonde relatie kan zijn tussen grootouders en kinderen

maar ik heb het over geld aannemen
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 12:53:

Doreia, Ja, ik ben er rustig heen gegaan, heb haar hielen gelikt, heb een hoop shit over me heen laten komen, kalm... Samen met mijn dochter uitgelegd over het slagen, diploma laten zien, klassenfoto laten zien, over volgend stap, studie hbo. ging eerst (goed) Toen voorzichtig begonnen over die belofte, had ze immers ook gedaan bij zoon. Toen ging ze idd arrogant in haar stoel zitten schudden. Mijn dochter wist niet wat ze zag. ze zei; nu heb ik zelf gezien hoe oma is.Kort gezegd je bent bij oma gaan bedelen om geld hebt nul op request gekregen en nu ben je boos. Hoe je het ook went of keert je bént geld gaan vragen bij iemand waar het al niet zo lekker mee loopt.
dank je voel. ik ben kapot en gekwetst
Tja mensen beloven soms van alles. Ik ben er ook door schade en schande achter gekomen dat dit soort beloftes vaak niet na worden gekomen.

Mijn oma (inmiddels overleden, maar ja ik ben ook al de 40 gepasseerd) beloofde ook veel en gaf het vervolgens alleen aan haar favoriete kleinkinderen. En ik was dat niet. Maar ik was in haar ogen ook een onbeschoft rotkind dus ik verdiende het niet.

Nu weet ik achteraf dat ik helemaal geen rotkind was.

Daar ben ik als kind al heel verdrietig over geweest. En tja mijn oma was gewoon een niet erg wijze vrouw.

En de geschiedenis heeft zich herhaald. Want mijn zus heeft haar studie op kosten van mijn ouders gedaan (en haakte na 1 jaar af). Ik moest alles zelf betalen, want mijn ouders vonden mijn studiekeuze niet goed. Want ook "maar" HBO, en niet de richting die mijn vader voor mij in gedachte had. Wel gek want mijn zus deed een MBO opleiding. Maar ja ik had VWO gedaan dus mijn lat lag hoger denk ik.

Niet leuk, maar zulke dingen gebeuren.

Ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken. Vermoedelijk gaat jouw moeder niet veranderen en dan wordt het er niet gezelliger op.

Je weet nu wat je aan haar hebt. En je dochter weet wat ze aan haar oma heeft. Het is niet leuk, zeker niet voor je dochter. Ik zou je energie op je eigen gezin richten.

Het is niet makkelijk hoor.. Sterkte.
nina1966, IK NIET.......
quote:mary57 schreef op 02 augustus 2016 @ 13:08:

[...]

Dan begrijp ik werkelijk niet waarom je van zo'n vrouw, die jou zo beschadigd heeft, nog geld wilt aannemen voor de studie van je zoon.

Dan had ik het allemaal zonder haar financiële hulp gedaan.Misschien wilde TO haar moeder een kans geven en dit niet meteen afkappen? Wel had je er misschien (meer) rekening mee kunnen houden dat ze zich niet aan haar belofte voor je dochter zou houden. Dan was je teleurstelling nu niet zo groot. En je moeder is echt wen narcist of denk je dat alleen?
Uit ervaring had je moeten weten dat je met beloftes van narcisten je reet kunt afvegen.
Geen bijzonderheden
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 13:12:

dank je voel. ik ben kapot en gekwetstDat snap ik wel. Pijnlijke les geweest voor zowel jouw dochter als voor jou.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 13:13:

nina1966, IK NIET.......Jij was daar toch? Dus jij wel.
quote:mamsvan schreef op 02 augustus 2016 @ 13:11:

[...]

contact is contact... dat zou ik niet belemmeren mits het echt gewoon geen gezonde relatie kan zijn tussen grootouders en kinderen

maar ik heb het over geld aannemen

Geld aannemen van een opa of oma hoort daar ook bij in mijn optiek;)

Plus kinderen die gaan studeren zijn oud genoeg om te bepalen of ze dit wel of niet willen aannemen.
quote:Doreia schreef op 02 augustus 2016 @ 12:57:

[...]

Hoe vaak zijn jullie eerder bij haar geweest? Of kwamen jullie alleen maar langs om te collecteren? ( waarom) Mocht oma er niet bij zijn op de diploma uitreiking van dochter? Wordt oma betrokken bij het leven van dochter en jullie gezin?

Ik probeer me oprecht een beeld van de situatie te vormen. Als jullie wekelijks op de koffie komen, er tussendoor ook nog even aanwaaien en regelmatig bellen is het anders dan wanneer jullie nu samen even komen herinneren aan de belofte die is gemaakt....Goed punt. Als je oma helemaal uit moet leggen dat de uitreiking geweest is ed dan word oma dus nergens bij betrokken Dan snap ik heel goed dat ze nee zegt. Niet eens uitgenodigd worden maar wel mogen dokken... lekker ding ben je TO. En ik krijg een beetje het idee dat je eigenlijk wel op dat geld gerekend had.
Gelukspopje, dank je wel. Ja ik ga me op mijn gezin richten. Mijn moeder blijft mij verbazen. ik wist al dat ze narcistisch was maar toch had ik dit niet verwacht, naïef van mij....
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 12:59:

Dacht emotioneel hier wel wat steun te kunnen krijgen maar blijkbaar zijn hier nogal wat gefrustreerde mensen die er een kick van krijgen om iemand het nog moeilijker te makenEr word je alleen een spiegel voorgehouden. Niemand kan er iets aan doen als dat wat je ziet je niet bevalt.
quote:voel schreef op 02 augustus 2016 @ 13:11:

[...]

Ik weet niet of TO aan het stampvoeten is? Ik kan mij wel voorstellen dat het pijnlijk voelt wanneer je ene kind achter gesteld wordt.Ik lees niet anders.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 13:13:

nina1966, IK NIET.......Je bent toch met je dochter naar je moeder geweest om haar rapport enzo te laten zien? Dat had toch maar 1 doel.
*alleen OP gelezen*

Het is oma´s geld en oma mag dat helemaal zelf weten. Dat is niet verwaand, glashard of gemeen, dat is gewoon een recht. En daar hoeft ze niet eens een reden voor op te geven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
wij hebben veel voor haar gedaan. maar voor haar is het nooit genoeg en is nooit tevreden. Voorbeeld: We aten samen een keer ergens een tosti, zegt zij: kan ik thuis niet maken, heb geen tosti-ijzer. heb haar toen een tosti-ijzer kado gedaan. maar ze was teleurgesteld omdat het niet zo'n uitgebreide was waar je ook vlees op kon grillen....
quote:Amaqanda schreef op 02 augustus 2016 @ 13:09:

[...]

Had jij maar niet zoveel waarde gehecht aan een belofte van dat vreselijke mens.Maar dat heeft ze dus wel en misschien haar dochter nog wel meer. Ik snap het wel. Narcist of niet, zo'n iemand blijft je moeder. Je blijft hopen op een beetje liefde, erkenning en warmte. Telkens is het thuis komen van een koude kermis. Dit lijkt mij heel erg....
quote:voel schreef op 02 augustus 2016 @ 13:19:

[...]

Maar dat heeft ze dus wel en misschien haar dochter nog wel meer. Ik snap het wel. Narcist of niet, zo'n iemand blijft je moeder. Je blijft hopen op een beetje liefde, erkenning en warmte. Telkens is het thuis komen van een koude kermis. Dit lijkt mij heel erg....Is het ook. Daarom begrijp ik niet dat je na 30 jaar nog de handdoek niet in de ring hebt gegooid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven