Hoeveel geef jij?

02-08-2016 23:18 62 berichten
Misschien denk ik te moeilijk of raar hoor

Maar ik zat even te denken over een hypothetische situatie. Vooropstaand dat iedereen geeft wat hij/zij wil en kan geven

Je hebt een gecombineerde verjaardag van een stel. Ik hanteer zelf voor kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen als ze geld willen ipv een cadeau of wanneer er geen wensen zijn en ik geen leuk cadeau kan bedenken voor ze, dat ik €20,- geef. Voor een stel is dat €50,- want dat is een mooi bedrag. Ik zou dat als single geven. Nu heb ik een vriend, geven we dan als stel €50,- of €100,-.? Maar €100,- vind ik op de 1 of andere manier een belachelijk hoog gedrag. Maar om als single €20,- te geven aan het jarige stel voelt ook karig.

Misschien dat ik door de euro mijn gevoel voor de waarde van geld ben kwijt geraakt, maar ik weet zelf niet wat goed voelt wat ik/als stel zou geven.

Dus vandaar de vraag: wat zou jij geven en waarom?
quote:Tjuptjup schreef op 02 augustus 2016 @ 23:38:

Ik vind als stel €50 geven aan een stel meer dan zat! Ik zou zelf denk ik €30 geven.

Maar ik geef eigenlijk nooit geld aan volwassenen. Vind dat zo raar, krijg je op je eigen verjaardag hetzelfde bedrag weer terug

Ik zou dan eerder als het een stel betreft een leuke lunch/diner bon geven oid... Iets wat ze samen kunnen besteden. Die kan je kant en klaar kopen bij Primera oid, of je kan ook iets leuks zoeken via Groupon.

Veel hangt af of er ook een doel is opgegeven voor het geld.

Als ze bijvoorbeeld sparen voor hun droomreis of die peperdure reistas die ze zo graag willen ... dan help ik graag mee.

Is er geen doel bekend, dan geef ik voor een volwassen verjaardag toch liever een gewoon cadeau. Waarbij ik dus in mijn zoektocht uitga in mijn hoofd van een richtprijs van 30 à 50 euro per persoon.

Gelukkig hebben we wel geen 7 verjaardagen of feestjes per maand ... Als we er 1 of 2 hebben is 't al veel.
quote:Mietrot schreef op 02 augustus 2016 @ 23:32:

[...]

Fles wijn of sterke drank neem ik meestal enkel mee als ik écht totaal niet weet wat geven of als ik de jarige niet ken.

Collega's van mijn man bijvoorbeeld.

Of ik neem een fles goedkope wijn (< 5 euro) mee als extraatje bovenop.

Gewoon om met zijn allen die avond leeg te drinken.Mja, ik ga geen geld rondpompen om het dan weer terug te krijgen. Als ik naar geliefden een keer een heel gepast/ attent cadeau weet maakt het me ook niets uit als dat een keer duurder is (laatste perfecte verjaardagscadeau voor mijn vader was 70 euro) maar normaal gesproken ga ik er (ook wederkerig) vanuit dat je aanwezigheid genoeg is en die fles wijn/ bloemetje een extraatje.
Ik geef eigenlijk sowieso bijna nooit geld. Ik vind dat onpersoonlijk. Probeer altijd een cadeautje te scoren van rond de 20 euro (scheelt dat ik mensen waarbij ik uitgenodigd word goed ken dus ongeveer wel weet wat ze leuk vinden). Ben alleen en vind dat meer dan zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 02 augustus 2016 @ 23:41:

[...]

Zie OP

Ik geef ook graag/liever een boek, wijn oid. Maar soms is het geld en ik ben nog nooit zo'n situatie terecht gekomen, maar vroeg mij (en jullie af) wat jullie zouden geven als geldbedrag.Ja heel soms geef ik geld aan een tiener ofzo. 15 euro zoiets. Ik geef alleen geld aan een bruidspaar. Dan wel veel meer. 50 euro ofzo.
Only dead fish go with the flow
50 euro is al een behoorlijk bedrag! Moet het perse geld zijn? Of kun je ook een leuk cadeau kopen evt. Iets waar ze samen wat aan hebben?

Ik ben zelf altijd bang om als een gier over te komen dus geef ook al gauw te veel en heb daar later weer spijt van als ik zelf een setje sokken van de Primark terug krijg.
Ik zou een stel €40 geven in een mooie kaart en eventueel met bloemen.

Kom je ook aan de €50.

Als ik heel eerlijk ben maak ik wel onderscheid tussen wie en wat ik geef.

Mijn buurvrouw krijgt een bosje bloemen van de Ah met een kaart.

Een goede vriendin bijv €50 en een flesje parfum.

Bij familie en helemaal bij mijn eigen gezin kijk ik niet naar bedrag.

Als ik het missen kan,.... En ik weet wanneer de verjaardagen zijn dus soms leg ik wat apart om daarna iets heel groots te gaan doen of te kunnen kopen.

Ik vind geven altijd leuker dan krijgen
De dag dat mijn man een tientje in een enveloppe kreeg en ik precies dát tientje in de enveloppe stopte van degene die hem dat tientje gegeven heeft, was de laatste dag dat we geld voor een verjaardag gaven.

Wij geven tegenwoordig meestal iets om te koken. Vorig jaar heb ik een goede vriend, die veertig werd, een italiaans pakket gegeven. Gewoon een grote wasmand, gevuld met pakken pasta, paprika´s, olijfolie, parmezaanse kaas, een kilo tomaten en nog zo wat dingen. Totale bedrag rond de 25 euro. Voor mijn schoonmoeder een keer een kaasmand gemaakt, die is gek op alle soorten kaas. Trosje druiven en een flesje wijn erbij, klaar.

Komt eigenlijk altijd wel goed aan. Als ik echt geen idee heb wat mensen graag eten neem ik een bosje bloemen of een doos bonbons mee.

Maar geen geld. En maf genoeg vind ik zo´n pakket van 25 euro meer lijken dan 25 euro. De liefde die je erin stopt telt zwaarder dan een envelopje.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik geef altijd een bon van max 15 euro, als ik alleen kom of samen. Vind het triest dat mensen een hoog bedrag verwachten voor hun verjaardag. Gelukkig heb ik weinig verjaardagen.
Hier circuleert een lege envelop.
quote:Murrmurr schreef op 02 augustus 2016 @ 23:55:

15 euro? Dat vind ik best weinig als ik zie wat ik krijg en uitgeef aan verjaardagen.
Ik vind tien euro geven, ongeacht of het een single of een stel is wel heel karig.

Tenzij je echt niet meer te besteden hebt.

Wij geven altijd 20/30 euro voor vrienden. En familie tussen de 50 en 100 euro maar dat ligt eraan of het een kado is of geld.

Geld gewoon 50 euro voor 1 persoon maar als een kado duurder is betalen we dat Ook.
quote:welcomehome schreef op 03 augustus 2016 @ 00:00:

Ik vind tien euro geven, ongeacht of het een single of een stel is wel heel karig.

Tenzij je echt niet meer te besteden hebt.

Wij geven altijd 20/30 euro voor vrienden. En familie tussen de 50 en 100 euro maar dat ligt eraan of het een kado is of geld.

Geld gewoon 50 euro voor 1 persoon maar als een kado duurder is betalen we dat Ook.Heel lief, maar wij hebben maandelijks tussen de 100 en 200 euro vrij te besteden. En we hebben maandelijks minimaal één verjaardag. Als ik die allemaal dertig euro zou moeten geven zou ik nooit meer naar de kapper kunnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:hamerhaai schreef op 02 augustus 2016 @ 23:34:

wat raar dat je een single €20 geeft maar een stel €50. Ben je als single minder waard? Geef je een kleiner feest? En wanneer je samen met je vriend bent wil je niet meer geven?

Ik voelde me als single altijd erg gediscrimineerd.Wat een rare mentaliteit! Een stel is toch 2 personen? En in mijn ervaring krijgen singles vaak meer dan de helft van wat een stel zou krijgen dus je wordt eerder voorgetrokken hoor...
Als ik geld voor mijn verjaardag krijg dan hou ik dat altijd apart om iets te kopen dat ik normaal niet zo snel voor mezelf zou kopen. Als ik geld weggeef voor een verjaardag gaat dat van de lopende rekening (maandelijkse uitgaven). Ik vind de hele gedachte dat je geld maar een beetje heen en weer schuift op verjaardagen zelf dus niet opgaan. Ik ben er blij mee en koop er iets bijzonders voor, ook al weet ik soms vooraf nog niet wat.
manamana...tutuutududu
Ik vind de bedragen hier overig fors. In mijn vriendenkring wordt van 15 eu voor een volwassene niet raar opgekeken, behalve bij kroonjaren misschien.
manamana...tutuutududu
Ik geef kennissen een bloemetje of een doosje bonbons.

Kinderen van familie volwassen of klein : max €10 euro

Broers en zussen een groter bos bloemen of iets voor in de keuken rond € 15 euro.

Vriendinnen of vrienden tussen de € 12 euro.

Ouders cadeau rond € 20 euro

Kinderen of partner € 50 euro.

Ik kan het makkelijk betalen maar vind het onzin om grote bedragen te geven. Vriendschap is niet te koop
Gelukkig zijn hier cadeautjes binnen de vrienden- en familiekring al jarenlang afgeschaft.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Murrmurr schreef op 02 augustus 2016 @ 23:55:

Wat een hoge bedragen, belachelijk.

Nu geven wij volwassenen ook nooit geld, ik denk dat ik 1x mijn zus een geldbedrag heb gegeven omdat ik wist dat ze aan het sparen was voor een festival.

Verder is een fles wijn/drank of wat lekkers prima of we kopen bij vrienden samen 1 groot kado waarvan we weten dat de jarige het echt graag wil hebben.

Dan delen we de kosten en dat kan de ene keer een euro of 5 pp zijn en de andere keer een 10/12 euro.

Soms kost een speciaal kadootje dat ik koop voor een goede vriendin wel 40 euro en het jaar erop maar 5.

Of we gaan uit eten of drinken ofzo.

Maar ik ga echt geen vaste bedragen a 20/25 of per stel 50 euro neerleggen voor een normale verjaardag.

En zeker niet meer pp omdat het een stel is. Ik heb geen geldboom in mijn tuin.
Al sinds jaar en dag tien euro en dat vind ik prima. Er zijn regelmatig verjaardagen en ik ga niet honderden euro's uitgeven aan verjaardagen.
quote:polala schreef op 03 augustus 2016 @ 00:09:

[...]

Wat een rare mentaliteit! Een stel is toch 2 personen? En in mijn ervaring krijgen singles vaak meer dan de helft van wat een stel zou krijgen dus je wordt eerder voorgetrokken hoor...

Huh? TO geeft dit zelf aan. 20 euro pp maar voor een stel 50.

Vind ik ook raar hoor. Vind die bedragen al raar maar het idee dat je een stel meer geeft nog raarder. Net als jouw reactie. Ook raar.
Als stel heb je ook 2x zoveel verjaardagen. Ik zou het bedrag niet verhogen.
Ik schrik ook van de bedragen. 50 euro per stel, echt nooit voor een verjaardag. Wij stoppen dat in de envelop voor een bruiloft (tenzij eerstelijns familie, dan wat meer). Wij stoppen er rond de 30 euro in, dus 15 euro als single vind ik echt niet te veel hoor. Doe ik er wel soms een bos bloemen bij, of wijn. Als ik al geld geef, ik ben meestal van de bloemen en een leuke bon.

Evengoed de vrijheid om zelf te besteden, maar beland niet in de portemonnee voor de boodschappen, of zo.
Jeetje wat een bedragen. Ik geef meestal iets ter waarde van €15 p.p.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven