Lijf & Lijn alle pijlers

baarmoeder verwijderen

05-08-2016 09:46 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn verhaal al gedeeltelijk gedaan in het topic van zonwolken, er zijn wat ontwikkelingen dus daarom open ik nu mijn eigen topic.

Na mijn bezoek aan de gynaecoloog, en zojuist het gesprek met mijn huisarts, is duidelijk geworden dat ik 4 vleesbomen heb in de spierwand van de baarmoeder.

ik heb al jaren klachten, ben al in de overgang, en heb een voorgeschiedenis met ernstige trombose en kanker in de familie.

ik heb 2 opties gekregen, een mirenaspiraal en kijken of het beter gaat, of de baarmoeder verwijderen.

mijn huisarts geeft aan, gezien de klachten en de voorgeschiedenis dat zij zou adviseren om te verwijderen. mijn voorkeur gaat hier ook naar uit.

ik modder nu al zo lang, heb heftige klachten en ben er wel een beetje klaar mee.

Het is een zware operatie dat weet ik, en ik heb al langer over deze keuze nagedacht, maar vind het zo moeilijk.

er zijn hier vast vrouwen die de operatie al hebben ondergaan, wie kan mij advies geven?

hoe heb je het ervaren? en was je uiteindelijk blij dat je die keuze gemaakt hebt?

iedereen ervaart het anders dat weet ik, gewoon wat ervaringen is al fijn.

eind augustus moet ik terug naar de gynaecoloog, dan gaan we de keuze maken.
Ik spreek niet voor mezelf, maar mijn tante (die niet veel ouder is dan ik ben) heeft met eenzelfde soort reden ook haar baarmoeder laten weghalen.

Het herstel was erg pittig, maar nu zegt ze dat ze spijt heeft dat ze het niet eerder heeft laten doen. Dat aanmodderen kostte haar erg veel energie. Nu ze weer fit is is ze fitter dan ooit.

Dus als ik het zo lees bij jou is weghalen een goede keuze.
Ook hier niet zelf ervaring maar mijn moeder heeft een aantal jaar geleden haar baarmoeder laten verwijderen. De operatie was wel pittig maar het herstel ging snel en daarna een hele verbetering qua pijnklachten.
Dat het veel energie kost dat weet ik uit eigen ervaring. voel me al maanden niet meer "mezelf"

moe, misselijk, futloos......

het maakt het allemaal niet makkelijk, terwijl ik nu juist weer op een punt was gekomen in mijn leven dat ik alles weer op de rit heb en het gevoel van "ik mag weer genieten" er weer was.

en dat komt dit om de hoek......pppffff
Hier 6 jaar geleden baarmoeder laten verwijderen. En weg zijn alle klachten (eierstokken heb ik nog, baarmoedermond is ook weg)

Ik had het jaren eerder moeten doen!

De 1e week was even pittig maar na 4 weken was ik totaal weer mijn oude zelf, zonder al die klachten en gekloot.

Afgelopen week was mijn schoonzus aan de beurt, zij vond het een makkie. Ze is nog herstellende uiteraard, maar ze knapt snel op.

Geen pijn, alleen maar dat je niks mag doen valt haar zwaar.
Geen bijzonderheden
Eind vorig jaar heb ik mijn baarmoeder laten verwijderen ivm vleesbomen. Eerst is nog een spiraal geplaatst, die mij alleen maar ellende gaf. Ik was constant bloed aan het verliezen. Toen ik de spiraal wilde laten verwijderen bleek die er niet meer te zitten! De operatie en het herstel is mij 1000% meegevallen, ik kan er geen kwaad woord over zeggen. Als je hier bij de zoekfunctie op baarmoeder zoekt kun je nog wat oude topics terug lezen . Ik denk hetzelde als yasmijn: Had ik het maar jaren eerder laten doen.
Is het wel nodig om de hele baarmoeder te verwijderen? Het is een fikse ingreep die niet bij elke vrouw lekker 'valt'.

Er zijn wel meer smaken dan een spiraal of totale verwijdering. Ik zou een second opinion vragen bij een van de artsen van het myomenteam. Wellicht kunnen alleen de vleesbomen verwijderd worden.

http://www.myoom.nl/

Je kunt ze gewoon bellen, geen verwijzing nodig.
.
Impala, ik ben er zelf heel positief over en iedereen in mijn omgeving die het heeft laten doen, ook.

Je wordt er een ander mens van! Weg met het baarmonster!
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 05 augustus 2016 @ 11:14:

Impala, ik ben er zelf heel positief over en iedereen in mijn omgeving die het heeft laten doen, ook.

Je wordt er een ander mens van! Weg met het baarmonster!

Ik weet dat jij er blij mee bent, maar ik ken ook vrouwen voor wie de seks nooit meer is geworden wat het was.

Ik ben juist heel blij dat ik de baarmoeder heb kunnen houden. En de klachten zijn verder verdwenen.

Ik wilde alleen aangeven dat artsen soms/vaak te snel roepen dat de baarmoeder verwijderd moet worden, terwijl er ook andere opties bestaan.
.
Bij mij en alle anderen die ik ken is alles zoals voorheen

Het is een ingreep van niks en je knapt enorm op.

Weg met alle maandverbanden, zelfs luiers en tampons en vuilniszakken op je matras en pijn en ongemak!
Geen bijzonderheden
Het is zeker alweer een tijdje geleden, dat je het een ingreep van niks noemt? Zelfs als je geen snee door de buikspieren krijgt maar het vaginaal gebeurt, ben je er toch wel eventjes door uitgeschakeld.
.
quote:impala schreef op 05 augustus 2016 @ 11:30:

Het is zeker alweer een tijdje geleden, dat je het een ingreep van niks noemt? Zelfs als je geen snee door de buikspieren krijgt maar het vaginaal gebeurt, ben je er toch wel eventjes door uitgeschakeld.

Ja allicht. Bij mij is het litteken van de keizersnede gebruikt. En uiteraard heb je ongemak de eerste week. 2e week ging al beter. De 4e week was ik als vanouds.

En zo denkt iedereen in mijn omgeving die het heeft gedaan. Mijn schoonzus zit nu op dag 6 en vindt het ook niet zwaar, alleen lastig. Ik begrijp niet waarom jij er zo negatief over doet als je het zelf niet hebt ondergaan.

Het was en is een verademing.
Geen bijzonderheden
Op mijn 35ste werden de baarmoeder, eileiders en eierstokken verwijderd.

Na zes weken was ik hersteld, alhoewel het litteken me wel ongeveer een jaar pijn heeft gegeven.

Maar los van dat kon ik wel normaal functioneren.
quote:yasmijn schreef op 05 augustus 2016 @ 11:34:

[...]

Ja allicht. Bij mij is het litteken van de keizersnede gebruikt. En uiteraard heb je ongemak de eerste week. 2e week ging al beter. De 4e week was ik als vanouds.

En zo denkt iedereen in mijn omgeving die het heeft gedaan. Mijn schoonzus zit nu op dag 6 en vindt het ook niet zwaar, alleen lastig. Ik begrijp niet waarom jij er zo negatief over doet als je het zelf niet hebt ondergaan.

.Ik weet niet wat jij als 'vanouds' noemt, maar je mag sowieso niks tillen, de eerste zes weken. En ik heb me destijds heel goed ingelezen toen ik voor de keuze stond en heb echt niet alleen hosanna verhalen gelezen over baarmoederverwijdering.
.
Ik heb zelf geen ervaring met een baarmoederverwijdering, wel met ernstig verhoogde trombose kans (ik heb proteine c deficientie net als mijn moeder en haar familie) en ik zou een mirenaspiraal niet aandurven.

Bij mijn moeder is overigens vanwege vleesbomen op haar 39ste haar baarmoeder en 1 eierstok verwijderd en ik weet dat zij de operatie mee vond vallen en vooral heel blij was dat ze na de herstelperiode zich weer gewoon oke voelde.
@impala mij is uitgelegd dat geheel verwijderen de enige optie is omdat ze in het spierweefsel zitten en niet in de holte.

overwegend positieve ervaringen dus hier.

Ik neem deze beslissing ook niet zomaar hoor en denk er ook zeker niet licht over.

Daarom heb ik ook met mijn huisarts overlegd.

ik heb inmiddels al veel gelezen er over en nog even de tijd.

Na jaren van "ellende" lijkt het me wel de beste keuze.
Dan heb je eigenlijk niet veel keus en zou ik het ook laten doen. Als je niks doet heb je klachten, dus het kan er alleen maar beter op worden.

Kun je nog kiezen uit verschillende methodes, qua operatie?
.
@impala daar gaan we het eind augustus over hebben. dan moet ik aangeven bij de gynaecoloog welke keuze ik maak.

ik.hoop idd dat ik me daarna beter ga voelen.

Na 3 jaar ellende (niet alleen dit maar ook een heftige privé periode doorgemaakt) zou ik zo graag weer "verder" willen.

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!
quote:impala schreef op 05 augustus 2016 @ 11:43:

[...]

Ik weet niet wat jij als 'vanouds' noemt, maar je mag sowieso niks tillen, de eerste zes weken. En ik heb me destijds heel goed ingelezen toen ik voor de keuze stond en heb echt niet alleen hosanna verhalen gelezen over baarmoederverwijdering.Tja, ik was na 4 weken weer topfit!
Geen bijzonderheden
Dat niet mogen tillen daar moet je je gewoon op in stellen. Ik heb me de eerste weken bezig gehouden met tijdschriften lezen, films kijken, bezoek ontvangen... je kunt verder niks en dat is dan niet anders. Ik heb geen kleine kinderen meer, dat scheelt natuurlijk. Maar wat moet, moet. Ik heb zoveel ellende gehad van te voren, ik durfde de deur bijna niet meer uit vanwege golven bloed die vanuit het niks naar buiten kwamen. Om over het ijzer tekort wat ik had maar te zwijgen. En dan 's nachts wakker worden in een nat en koud bed wat doorweekt is met bloed, en dat dan te moeten verschonen, een paar keer per week. Bij mij is de operatie uitgevoerd met vier kleine sneetjes en het herstel is prima verlopen, ik kan er alleen maar positief over zijn. En nu zit ik lekker in mijn lichte zomerjurkje, en ik hoef niet bang te zijn dat ik doorlek, super!
Wat jij zegt.
Geen bijzonderheden
Ik heb mijn baarmoeder laten verwijderen na jarenlange problemen. Mijn gynaecoloog krijgt op zorgkaart.nl een 9.8 als waardering. Daar kan ik me helemaal in vinden. Wat een opluchting dat de baarmoeder er uit is. Met zijn methode binnen 3 weken weer op de been. Een collega van mij heeft dezelfde operatie ondergaan en was iets langer onder de pannen maar zij is ook erg tevreden. Jarenlang tobben met maandelijkse problemen in de vorm van bloedbad is voorbij! Ook de bloedarmoede en huisarrest is daarmee voorbij.
Wat was dat voor methode Sunni?
.
De methode van vaginaal verwijderen scheelt een buikwond.
pppfff waarom ben ik zenuwachtig?

straks een 2de gesprek met de gynaecoloog.

ik heb er 3 weken over na kunnen denken, een gesprek gehad met mijn huisarts, en jullie verhalen gelezen.

Ik kies voor een operatie, de mirenaspiraal zie ik echt niet zitten.

er gaat van alles Door mijn hoofd, al weken, het is ook best moeilijk met 2 jongens alleen ook al zijn ze al groot.

ik had dit graag willen delen met mijn lieve maatje maar dat kan niet meer, weer iets waar ik "alleen" doorheen moet.

maar ik ga er voor, ook dit zal ik overwinnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven