Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe beoordelen jullie te dikke mensen?

04-08-2016 15:37 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het tussen mijn oren zit. Ik ben 1m70 en ongeveer 15kg te zwaar ten opzichte van een gezonde BMI sinds mijn zwangerschap. 3 jaar geleden ben ik 20kg afgevallen en woog ik 70kg en voelde ik me echt weer aantrekkelijk en kon weer alles aan en heb toen ook deze baan gevonden. Een jaar ging het heel goed maar daarna ben ik het langzaam weer kwijt geraakt en momenteel lukt het me niet om de knop te vinden.

Ik heb een goede representatieve management functie en op de een of andere manier zit het tussen mijn oren dat mensen mij nu minder goed/aardig/leuk vinden met 15kg overgewicht. Rationeel gezien slaat het natuurlijk nergens op want a. ik ben niet onwijs dik (maat 42/44) en ook niet afzichtelijk om te zien, en b. ik ben niet op zoek naar een man/sjans ofzo. Dus waarom zouden mensen mij minder serieus nemen of minder goed vinden in mijn werk?

Ik wil zo graag stoppen met me te schamen voor mijn lichaam, voor nu te accepteren dat ik te zwaar ben en dan vanuit een positief gevoel hopelijk over een tijdje als ik wat beter in mijn vel zit weer vol goede moed met afvallen aan de slag te gaan.

Kunnen jullie mij geruststellen? Of in elk geval delen hoe jullie tegen representatieve, succesvolle vrouwen met 15kg teveel aankijken?
quote:Tas29 schreef op 07 augustus 2016 @ 17:23:

[...]

In fruit zit ook suiker. Er is nogal een verschil met geraffineerde witte suiker, dan natuurlijke suiker. 1 zoete aardappen eten we met z'n tweeën. Het ligt er ook aan hoeveel porties je eet. Mijn maag is kleiner geworden doordat ik kleine porties eet.Dat is onmogelijk. Je maag kan niet uit zichzelf verkleinen, was het maar zo een feest, waren al die maagverkleiningen ook niet meer nodig.
quote:Amaqanda schreef op 07 augustus 2016 @ 17:26:

[...]

Dat is onmogelijk. Je maag kan niet uit zichzelf verkleinen, was het maar zo een feest, waren al die maagverkleiningen ook niet meer nodig.

Correct:

James J. Lee - gastro-enteroloog – zegt daarover dat de chemicaliën die verantwoordelijk zijn voor jouw hongergevoel zoals leptine en ghreline zelfs toenemen als je te weinig voedsel binnenkrijgt. Kortom: door je kleine maag krijgt je misschien zelfs meer honger.

[...]

In fruit zit ook suiker. Er is nogal een verschil met geraffineerde witte suiker, dan natuurlijke suiker. 1 zoete aardappen eten we met z'n tweeën. Het ligt er ook aan hoeveel porties je eet. Mijn maag is kleiner geworden doordat ik kleine porties eet.Nee, nee, nee, nee, nee.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar

[...]

In fruit zit ook suiker. Er is nogal een verschil met geraffineerde witte suiker, dan natuurlijke suiker. 1 zoete aardappen eten we met z'n tweeën. Het ligt er ook aan hoeveel porties je eet. Mijn maag is kleiner geworden doordat ik kleine porties eet.Ik denk dat je bedoelt dat je eerder merkt dat je verzadigd bent.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik weet wat ik toch eet, ik kon grote porties eten nu niet meer. En ik heb zeker geen honger.
quote:Doornroosje75 schreef op 07 augustus 2016 @ 17:30:

[...]

Ik denk dat je bedoelt dat je eerder merkt dat je verzadigd bent.Ook dat.
quote:Solomio schreef op 07 augustus 2016 @ 17:29:

[...]

Nee, nee, nee, nee, nee.Wat nee onderbouwing?
Ik dacht ook altijd dat je je maag kon oprekken door veel te eten.
quote:shalimara schreef op 07 augustus 2016 @ 16:25:

[...]

Dit is verre van een dom artikel. Verder vind ik het ook een gewoon algemeen inzicht om niet te geloven in mensen die zich blind staren op zo'n 'kort door de bocht'-methode als calorieën tellen.

http://www.medicaldaily.com/eating-spec ... ing-328888

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 133206.htm

Eating high-fat foods like eggs and cheese in combination with low-GL foods actually helped individuals lose weight, too. So it turns out that it’s not always about the calories, or about eating the low-fat foods; instead, it may be about eating the right combinations of food.

Dit artikel zegt iets heel anders dan je eerste artikel. Ik zei al dat ik het ermee eens was dat de juiste mix van voedingsstoffen belangrijker is dan zomaar wat kcal in je mond stoppen. Dit artikel beaamt dat ook. Maar de rest van je vorige geplaatste artikel was een bijeengeraapt gebabbel wat kant noch wal raakte in mijn ogen.

Laat ik erbij zeggen dat calorieën bijhouden wel degelijk heel belangrijk is voor mij, naast voeding met goede voedingswaarden. Het kan gewoon naast elkaar bestaan, ik vind het vreemd om het idee van calorieën zomaar overboord te gooien.
quote:Tas29 schreef op 07 augustus 2016 @ 17:30:

Ik weet wat ik toch eet, ik kon grote porties eten nu niet meer. En ik heb zeker geen honger.

dus de medische wetenschap heeft het faliekant mis, want jij voelt het zo?

Natuurlijk...

Ik weet wat ik toch eet, ik kon grote porties eten nu niet meer. En ik heb zeker geen honger.Wauw! Jouw geest werkt echt fantastisch!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:Bruise schreef op 07 augustus 2016 @ 17:31:

Ik dacht ook altijd dat je je maag kon oprekken door veel te eten. Dat kan wel ja.
quote:Amaqanda schreef op 07 augustus 2016 @ 17:32:

[...]

Dat kan wel ja.Dan zal eenmaal opgerekt niet meer kunnen krimpen?

Ik weet wat ik toch eet, ik kon grote porties eten nu niet meer. En ik heb zeker geen honger.Nou dan geloof je er toch wel in.
quote:Bruise schreef op 07 augustus 2016 @ 17:34:

[...]

Dan zal eenmaal opgerekt niet meer kunnen krimpen?Klopt. Vandaar de maagverkleining. Een maag kan wel wennen aan minder voedselinname en daardoor kan het hongergevoel dus wel afnemen, maar niet omdat hij dus weer krimpt.
quote:Tas29 schreef op 07 augustus 2016 @ 17:31:

[...]

Wat nee onderbouwing?Geraffineerde suiker doet in je lichaam exact hetzelfde als natuurlijke suiker. Er is geen verschil.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Tas29 schreef op 07 augustus 2016 @ 17:31:

[...]

Wat nee onderbouwing?Onderbouw jij jouw beweringen dan ook even allemaal?
Kijk aan, toch nog iets wijzer geworden vandaag de dag.
Een schort kan je alleen operatief laten verwijderen neem ik aan, die kan je zeg maar niet wegtrainen?
quote:Solomio schreef op 07 augustus 2016 @ 17:36:

[...]

Geraffineerde suiker doet in je lichaam exact hetzelfde als natuurlijke suiker. Er is geen verschil.Dit.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Bruise schreef op 07 augustus 2016 @ 17:44:

Een schort kan je alleen operatief laten verwijderen neem ik aan, die kan je zeg maar niet wegtrainen?Vel is niet weg te trainen nee, helaas. Ben je weet ik hoeveel kilo's afgevallen, zit je met overtollig vel... Heel oneerlijk lijkt me dat!
quote:Solomio schreef op 07 augustus 2016 @ 17:36:

[...]

Geraffineerde suiker doet in je lichaam exact hetzelfde als natuurlijke suiker. Er is geen verschil.Dat heb je dan verkeerd begrepen. Geraffineerde suiker is ontdaan van mineralen en vitaminen en is dus slecht. Natuurlijke suikers in groente en fruit zitten de mineralen en vitamine nog in of ter wel is voedzaam. Het betekent niet dat je er kilo's van moet eten natuurlijk.
quote:Tas29 schreef op 07 augustus 2016 @ 17:53:

[...]

Dat heb je dan verkeerd begrepen. Geraffineerde suiker is ontdaan van mineralen en vitaminen en is dus slecht. Natuurlijke suikers in groente en fruit zitten de mineralen en vitamine nog in of ter wel is voedzaam. Het betekent niet dat je er kilo's van moet eten natuurlijk.

huh?

Wat een onzin zeg. Vitamines zitten niet in de suikers in fruit...
ik ben dol op groente, op bijna alle groente en zoete aardappel vind ik ook lekker, maar dan wel die met een witte binnenkant, de oranje vind ik een stuk minder lekker

Dat is ook gewoon het stomme, ik ben dol op gezond eten, ik kan daar echt van genieten en ik kom er steeds meer achter dat ik niet geniet van taart en chips en snoep. En toch val ik iedere keer weer daar op terug. Mijn lijf weet het al, nu mijn hoofd nog
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Doornroosje75 schreef op 07 augustus 2016 @ 16:59:

Maar Shalimara, de dame doet nogal wat aannames in haar betoog. Zo gaat ze ervan uit dat als je calorieën telt, je niet let op voedingswaarde. En dat calorietellers vers / onverpakt voedsel uit de weg gaan, omdat ze daarop niet kunnen lezen hoeveel calorieën erin zitten.

De dame doet nergens aannames, ze stelt alleen dat de kans heel groot is dat je de focus op de verkeerde dingen legt.

Kan het niet zo zijn dat je gezonde, bewuste keuzes maakt, voedzame en verse producten eet EN toch oplet dat je dagelijks niet boven de 2000 calorieën uit komt?

Wanneer je kort gezegd over een gezonde eetlust beschikt, dan zie ik niet hoe je hier een ongezond gewicht door kunt bereiken, aangezien je dan gezonde (bewuste) keuzes maakt.

Ik wijs haar voedingstips dus niet bij voorbaat af. Maar zij bewijst naar mijn idee op geen enkele manier dat calorieën geen rol spelen. Ze verwijst als bron naar Gary Taubes, niet een of ander bloggertje, maar een hoogleraar die gedegen onderzoek heeft verricht naar de oorzaak van obesitas. Volgens hem, en vele hoogleraren met hem, zijn niet calorieën, maar koolhydraten de grote boosdoener. Sja, en of je het hier mee eens bent of niet, dat moet iedereen zelf weten, maar ik zou er op z'n minst een korte zelfstudie op loslaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven