beschimmelde schoenen

09-08-2016 16:07 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hier binnen in huis wil de vochtigheidsgraad wel eens oplopen tot 80% of meer.

Gevolg: beschimmelde schoenen

Ik ben daar zo vies van!

1 paar nubuck: de buitenkant vertoont schimmelplekken

+ een ander paar schoenen waarvan de binnenkant leer is, ook schimmel

Kan ik iets doen om die schimmel dood te maken?
Vochtvreters neer zetten op vochtige plekken kan het voorkomen. Verder kan goed schoon boenen misschien de schimmel weghalen?
80%? Mijn hemel. Hoe komt dat, kun je niet ventileren?

Volgens mij moet je je schoenen gewoon goed vet houden (met echte schoenpoets ) om die schimmel te voorkomen.

Maar er zullen wel meer spullen aangetast worden met zoveel vocht.
80%? Dan lijken beschimmelde schoenen niet je grootste probleem.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zou me meer zorgen om mijn gezondheid dan om mijn schoenen als ik jou was, dit kan niet gezond zijn.
Waar komt al dat vocht vandaan?
Thuis alleen plastic schoenen of Crocs dragen en de échte schoenen in de koffer van de auto ofzo bewaren?
Die 80% vochtigheid komt vooral voor bij warm weer waar nadien onweer op volgt. Volgens mij is ons huis (van eind jaren 50) rechtstreeks op het zand gezet? (ik kan het niet uitleggen) We hebben geen kelder, heel extreem is het wanneer het vocht op onze tegels staat (het komt als het ware uit de grond getrokken).

Nu is het 77% vochtigheid. Tot 70% is normaal.

Hoofdvraag blijft natuurlijk wel mijn schoenen-probleem!
Boven is de vochtigheidsgraad gelukkig stukken minder.
Vriendinnetje woont in de tropen. Zo vochtig dat er ook van alles weg schimmelt. Het enige wat daartegen helpt is bij haar continue airco aan.
En je woont in Nederland?

Heb je weleens een expert hier naar laten kijken? Overweeg een luchtontvochtiger, die hoeven niet heel duur te zijn.
quote:bashful schreef op 09 augustus 2016 @ 16:30:

Boven is de vochtigheidsgraad gelukkig stukken minder.

Zet een schoenenrekje boven neer.

Ik woon ook in een vochtig land in het hete seizoen is het verschrikkelijk. Veel de airco aan.. en goed in de gaten houden dat je kasten, muren enzo niet gaan schimmelen, dat is heel ongezond helaas. Een klasgenootje is er ooit goed ziek van geworden, doordat ze niet zagen dat het enorm beschimmeld was geraakt achter de bank.
Elektrische luchtontvochtiger in kamer zetten.
Ik woon in de Benelux

We hebben een schoenenrekje boven (is in feite te klein plus ik woon hier niet alleen, ik kan er een bij kopen uiteraard)

Bedankt voor de tips mbt luchtontvochtiger / verluchten (dat laatste doen we wel, het is vooral de gang en de garage die vochtig zijn
Je kan de schimmel er vaak wel afkrijgen door ze te soppen met schoonmaakazijn.

Hier ook vocht, bovenstaande werkte ook op kasten en schoenen.
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 augustus 2016 @ 17:36:

Hier ook vocht, bovenstaande werkte ook op kasten en schoenen.Het is er dan wel af, maar schimmel zit overal doorheen.. Vind het dan gewoon geen fris idee meer
Mwah, het kwam niet terug en het rook ook fris. Maar misschien heeft to wel wat aan de tip.
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 augustus 2016 @ 17:36:

Hier ook vocht, bovenstaande werkte ook op kasten en schoenen.Bedankt!
nubuck moet zodra je ze gekocht hebt vochtwerend behandeld worden met een spuitbus voor tenten of regenjassen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hier ook ooit een paar leren schoenen beschimmeld in de kelderkast. Schoongemaakt, gepoetst, alles geprobeerd maar die geur is er nooit meer uitgegaan.

Ik zou ze weg gooien
In de vriezer! Wel in een plastic zak oid, maar daar gaat de schimmel echt dood van. Daarna goed schoonmaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven