Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld vraag

09-08-2016 20:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn spaargeld dat per oktober vrijkomt. Het komt van een deposito rekening. Het is niet zo heel veel zo'n €5600. Mijn vader helpt me met adviseren, maar ik was wel benieuwd wat jullie zouden doen. Een nieuwe deposito is waarschijnlijk niet echt een optie. Ik dacht zelf aan vastzetten en een klein bedrag per maand sparen? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Alvast bedankt,

Groetjes
@wished, ik ben gewoon niet zo goed met geld. En idd, mijn vader helpt me met adviseren en heeft er een betere blik op. Hij zit ook te denken, maar ik wou voor mezelf weten hoe men daar tegenaan kijkt.
quote:Elmervrouw schreef op 09 augustus 2016 @ 21:16:

[...]

Nou, ik loop al heel lang mee in de grote mensenwereld, maar ik wou dat ik dat had zeg!In een slechte maand is het zo weg hoor... maar goed zal niet bij iedereen zo zijn idd
je kunt Rabobank certificaten kopen, die geven ongeveer 6,5% rendement.

Echter! verdiep je in de voorwaarden, voor zover ik het me goed herinner beleg je in een soort achtergestelde lening, dus gaat de Rabobank failliet dan is er een kans dat je het geld kwijt bent. Hoe groot je die kans acht moet je zelf inschatten.

een andere optie is trackers aanschaffen van verschillende landen, dan beleg je ook heel breed.

verdiep je eerst in de risico's, als je niet tegen een koersdaling kunt, dus je waarde minder ziet worden, dan moet je hier niet aan beginnen, want nachtrust is nog belangrijker dan rendement
quote:SG2012 schreef op 09 augustus 2016 @ 21:18:

@reisa1978, nou eigenlijk voor later. Blijven doorsparen.Voor later? Voor een huis of inrichting of een auto of als extra op je AOW. Voor later is zo vaag.
Ik zou het gewoon op mijn spaarrekening zetten.
quote:spinnekop schreef op 09 augustus 2016 @ 21:06:

Krap 6000 is echt weinig in de grote mensen wereld. Weet niet hoe oud je bent?

Wat denigrerend.

Voor de één is het peanuts voor de ander is het een vermogen.
quote:SG2012 schreef op 09 augustus 2016 @ 21:17:

@maline, vanwege de lage rente, tenminste dat zegt mijn vader. Dat dat wel jammer is.

Een deposito beschermt je wel enigszins tegen ondoordacht opnemen. En volgens mij is de rente op een deposito vaak iets hoger is dan op een gewone spaarrekening. Dan is het 'risico' alleen dat de spaarrente over een paar jaar stijgt en hoger wordt dan de rente op je deposito.

Misschien kun je je laten informeren bij je bank?
quote:Elmervrouw schreef op 09 augustus 2016 @ 21:16:

[...]

Nou, ik loop al heel lang mee in de grote mensenwereld, maar ik wou dat ik dat had zeg!Ik vind het ook geen hoog bedrag, zeker niet als je een eigen huis hebt. Wij hadden laatst een lekkage, waarvan de herstelkosten grotendeels niet door de verzekering vergoed werden. Dan is het toch echt wel nodig een buffer te hebben.
bij de rabobank kun je het op een rekening zetten, en dan moet je 60 of 90 dagen van te voren aangeven dat je het op wilt nemen. Dat voorkomt impulsaankopen en geeft net iets meer (nou ja, nog steeds weinig) rente.
Ik vind het ook niet weinig hoor, knap bij elkaar gespaard met een uitkering. Maar waar je het laat, hangt toch wel af van het doel van het geld.
quote:girasole3 schreef op 09 augustus 2016 @ 21:38:

[...]

Ik vind het ook geen hoog bedrag, zeker niet als je een eigen huis hebt. Wij hadden laatst een lekkage, waarvan de herstelkosten grotendeels niet door de verzekering vergoed werden. Dan is het toch echt wel nodig een buffer te hebben.Dat is toch helemaal niet relevant voor TO? Zij heeft gezien haar situatie een mooi bedrag bij elkaar kunnen sparen en vraagt advies hoe zij daar verstandig mee kan omgaan. Dan doet het er toch niet toe of anderen het een hoog of laag bedrag vinden?
Ik zou het niet in een deposito vastzetten. Dat levert je namelijk echt niets op. Ik zou een spaarrekening openen bij een bank waar je zelf niet bankiert. Vervolgens geen internet bankieren bij die bank afsluiten. Zodoende maak je het jezelf veel moeilijker om eraan te komen en is je stukje zelfbeheersing opgelost.

En btw: €6000 is misschien geen ton, maar voor heel veel mensen een groot kapitaal. Laten we dat dus gewoon respecteren.
Hier kan je de hoogste rente uitzoeken http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter

En hier een deposito: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sp ... ositometer

Het is geen vetpot de huidige rentes maar 1,0% rente moet ervan te trekken zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Maline schreef op 09 augustus 2016 @ 21:47:

[...]

Dat is toch helemaal niet relevant voor TO? Zij heeft gezien haar situatie een mooi bedrag bij elkaar kunnen sparen en vraagt advies hoe zij daar verstandig mee kan omgaan. Dan doet het er toch niet toe of anderen het een hoog of laag bedrag vinden?Ik had TO al een inhoudelijke reactie gegeven. Deze reactie was nav de posting van Elmervrouw
Bedankt voor alle reacties
Ik zou een (klein) deel op je spaarrekening zetten en de rest vastzetten. (Bijvoorbeeld 1000 spaar - 5000 vast)

Laat je hiervoor adviseren bij je bank. Of bij een paar banken.

Zo heb je ten allen tijde wel iets achter de hand, maar blijft de rest normaal gezien vast staan.

Voor sommigen is 6000 euro misschien "niet veel", voor anderen is het toch echt wel een eind sparen.
quote:spinnekop schreef op 09 augustus 2016 @ 21:06:

Krap 6000 is echt weinig in de grote mensen wereld. Weet niet hoe oud je bent?Als jij 6000 euro als "klein geld" of "echt weinig" ziet, mag je altijd opstartster wat extra "klein geld" geven uit je eigen budgetten .
Persoonlijk zou ik het op je spaarrekening zetten. Uit je openingspost begrijp ik dat je niet zoveel te besteden hebt, lijkt me geen fijn idee als er iets onverwachts kapot gaat en je kan niet bij geld? Misschien is een internetrekening een optie? Ik heb bijv mijn spaarrekening bij nationale nederlanden, en vanaf daar kan ik heel makkelijk geld overmaken naar de ing bijv. De rente is ook ietsje beter en misschien voor jou ook een wat hogere drempel om.er niet aan te zitten? Beleggen zou ik ook niet aan beginnen, moet je alleen doen met geld waarvan het geen ramp is als je het kwijtraakt.
Ik weet niet welke uitkering je hebt, maar let er op dat als je het geld op een gewone rekening zet je 'te rijk' bent om een uitkering te mogen ontvangen: je moet dan eerst je spaargeld opmaken eer je weer bijstand mag ontvangen.
Vivo per lei
Misschien is het ook op jou van toepassing, misschien ook niet maar schrijf het toch maar even, wellicht heb je er iets aan.

Een vriendin van mij kreeg een erfenis van ongeveer € 4.000,-. Ze wilde het bedrag op een spaarrekening zetten. De hoogst mogelijke rente haalbaar was ongeveer 1.5%. Ik heb toen met haar alle mogelijkheden bekeken.

Wat bleek, ze had een dure telefoon waarvoor ze een behoorlijk bedrag per maand aan abonnementskosten betaalde. Daarnaast had ze een auto via private lease. Dat zijn allebei (verkapte) financieringen van ongeveer 10% rente. Dus aan de ene kant wilde ze alle moeite doen voor die 1.5% om haar erfenis goed weg te zetten, terwijl ze daarnaast 10% weggaf..

Het openbreken van die contracten bleek niet zo simpel. Maar uiteindelijk is het zeker de moeite waard geweest voor haar.
Nou ik vind het een hoop geld , alsof iedereen 20,000 euro op zijn spaar rekening heeft en 6000 euro weinig is , ik vind het knap , al helemaal als je een uitkering hebt , ik mag al blij zijn als ik 1500 euro heb kunnen sparen , lekker laten staan ,
Wees jezelf
Opmerking van Spinnekop; echt denigrerend en respectloos!

Je kunt er omdat je zo geen pensioen opbouwt, misschien lijfrente voor kopen? Dan kan je het ook nog aftrekken van de belasting.
Ik weet niet of je het geld de komende jaren nodig hebt, maar zo niet dan is er maar één gunstigste mogelijkheid: het geld storten is een DELA spaarverzekering. 2,75% rente op jaarbasis. Het geld staat dan wel vast voor 10 jaar. Wil je eerder het geld opnemen dan betaal je €150,- afkoopkosten.
Een beetje spaargeld achter de hand hebben waar je zo bij kunt, is wel zo belangrijk en handig. Maar als je een gat in je hand hebt en niet veel zelfbeheersing, is het misschien een optie om het op een spaarrekening te zetten waarbij je bijvoorbeeld 30 dagen moet wachten tot het op je betaalrekening staat? De Rabobank heeft zulke rekeningen, Rabo Doelsparen heet het, dacht ik.
Je had een goudmijn beleggingsfonds kunnen kopen, bijvoorbeeld Blackrock Gold. Had je 5000 erin gestopt in januari had je nu 10.000 gehad :-)

Ook met hele kleine bedragen kun je beleggen. Een voordelige manier is bij FitVermogen. Je kunt desnoods met kleine bedragen instappen. Ik geloof zelfs al vanaf 50 euro. "adviezen" van banken heb je meestal weinig aan omdat velen niet weten waar ze over praten.

Goudmijnen was de tip van 2016, maar daar is dus al een megawpinst op gerealiseerd. Zou me nu richten op de achterblijvers: China bijvoorbeeld.

Neem altijd zelf je beslissingen, ga nooit blind in op adviezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven