Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld vraag

09-08-2016 20:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn spaargeld dat per oktober vrijkomt. Het komt van een deposito rekening. Het is niet zo heel veel zo'n €5600. Mijn vader helpt me met adviseren, maar ik was wel benieuwd wat jullie zouden doen. Een nieuwe deposito is waarschijnlijk niet echt een optie. Ik dacht zelf aan vastzetten en een klein bedrag per maand sparen? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Alvast bedankt,

Groetjes
quote:Maline schreef op 09 augustus 2016 @ 21:47:

[...]

Dat is toch helemaal niet relevant voor TO? Zij heeft gezien haar situatie een mooi bedrag bij elkaar kunnen sparen en vraagt advies hoe zij daar verstandig mee kan omgaan. Dan doet het er toch niet toe of anderen het een hoog of laag bedrag vinden?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Mietrot schreef op 09 augustus 2016 @ 23:16:

Ik zou een (klein) deel op je spaarrekening zetten en de rest vastzetten. (Bijvoorbeeld 1000 spaar - 5000 vast)

Laat je hiervoor adviseren bij je bank. Of bij een paar banken.

Zo heb je ten allen tijde wel iets achter de hand, maar blijft de rest normaal gezien vast staan.

Voor sommigen is 6000 euro misschien "niet veel", voor anderen is het toch echt wel een eind sparen.En al helemaal als je alleen bent en van een uitkering leeft!
quote:fitnessbody schreef op 19 augustus 2016 @ 15:20:

Ik weet niet of je het geld de komende jaren nodig hebt, maar zo niet dan is er maar één gunstigste mogelijkheid: het geld storten is een DELA spaarverzekering. 2,75% rente op jaarbasis. Het geld staat dan wel vast voor 10 jaar. Wil je eerder het geld opnemen dan betaal je €150,- afkoopkosten.

Niet doen. Wat als je over 10 jaar met wat pech (tijdelijk) geen werk hebt en je afhankelijk bent van een bijstanduitkering.

Dan is afkopen een optie maar zonde van het geld. Zet het op een spaarrekening waar je tat bij kan. De tip van 60/90 dagen van te voren aangeven om impulsaankopen te voorkomen is misschien wel handig.

Ik zit nu in een positie dat ik nog een flink bedrag heb staan (oa van spaarloonregeling en jarenlang elke maand een vast bedrag heb gespaard). Dit bedrag had ik erg graag willen laten staan omdat ik een pensioengat heb maar ook gewoon als buffertje. Ik ben nu al een tijdje werkeloos en het ziet er beroerd uit. Er komen hier op dit moment steeds meer werkelozen bij. Ik ben hard op zoek naar een baan maar als dit niet lukt binnen 12 maanden dan zal ik dit spaargeld noodgedwongen moeten opmaken en baal daar erg van.
quote:ohboy schreef op 19 augustus 2016 @ 23:16:

Je had een goudmijn beleggingsfonds kunnen kopen, bijvoorbeeld Blackrock Gold. Had je 5000 erin gestopt in januari had je nu 10.000 gehad :-)

Ook met hele kleine bedragen kun je beleggen. Een voordelige manier is bij FitVermogen. Je kunt desnoods met kleine bedragen instappen. Ik geloof zelfs al vanaf 50 euro. "adviezen" van banken heb je meestal weinig aan omdat velen niet weten waar ze over praten.

Goudmijnen was de tip van 2016, maar daar is dus al een megawpinst op gerealiseerd. Zou me nu richten op de achterblijvers: China bijvoorbeeld.

Neem altijd zelf je beslissingen, ga nooit blind in op adviezen.

Voor een to die aangeeft slecht te zijn in geldzaken, is dit wel het allerlaatste dat ik zou aanraden.

En leuk dat het genoemde fonds zo gestegen is; maar het had ook de zeperd van het jaar kunnen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven