Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling

11-08-2016 06:43 20 berichten
Hoi!

Ik werd gisteren gebeld met een baanaanbod! Hoera! Nu had ik in het allereerste gesprek aangegeven graag tussen de 50.000 en 55.000 te willen verdienen. (Ik gebruik even fictieve bedragen.) Het aanbod dat ze doen is 50.000. Ik heb gezegd het graag op papier te ontvangen zodat ik het totale pakket kan bekijken.

Nu begrijp ik net dat de hiring manager de "offer letter" heeft getekend en ik krijg het morgen toegestuurd. Ben ik nu te laat om te onderhandelen? Ik zou er graag nog 2,5-5 bij krijgen.

(Ik zit overigens in het buitenland maar het is hier vrij westers).

Alvast bedankt!!
Maar ze bieden het bedrag dat je wilde toch? Wel het laagste dat je noemde maar het lijkt mij logisch dat ze dat bieden. Of heb je goede argumenten: dacht je dat het 36 uur zou zijn en is het nu 40, wordt overwerk niet betaald, moet je reiskosten zelf betalen, heb je veel reistijd ivm werklocatie, krijg je geen opleidingskosten vergoed, moet je representatieve kleding aan en dat zelf betalen, of zijn er andere redenen?

Trouwens, gefeliciteerd met je baan!
Het is nooit te laat toch? Of heb je verder al alles uitonderhandeld?
Nee ik heb verder niks onderhandeld, sinds het allereerste gesprek is het salaris niet meer ter sprake gekomen. Ik heb inmiddels via iemand die er werkt wel gehoord wat de range is voor de functieschaal - even fictief gebaseerd op de nummers die ik hierboven gaf is die 45-65k. En iemand die eenzelfde team managet bij een vergelijkbaar bedrijf zei dat hij op basis van mijn CV 60-70 zou betalen.

Bedankt voor de felicitatie :-)

Ik ben best tevreden hoor, maar ik heb ook een beetje het idee dat je niet per se gelijk akkoord moet gaan - buiten dat moet ik ook even kijken naar de overige voorwaarden, het is me bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoe het pensioen werkt.

Ik had echt geen idee wat hier gangbaar is, op zich heb ik t niet heel slecht ingeschat maar ik denk dat ik wat hoger had kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
'Offer letter' is vanuit hun kant niets meer dan een formele aanbieding doen en proberen je op 50k vast te zetten.

Bij mijn meest recente baan (in Nederland) kreeg ik tijdens gesprek het contract en een map met arbeidsvoorwaarden. Heb gezegd dat ik het thuis door wilde lezen en zou bellen. Heb uiteindelijk nog een paar honderd per maand erbij onderhandeld (netjes gebeld en beargumenteerd). Ik mocht het handmatig op het contract veranderen en dan terugsturen.
Welke argumenten heb je gebruikt als ik vragen mag?
O.a dat mijn eigen bijdrage pensioen bij nieuwe werkgever hoger zou zijn (met rekenvoorbeeld) en daarnaast ook eerlijk aangegeven dat ik dit een mooie uitdagende functie vond, verwachtte bij te dragen aan het bedrijf, en daarvoor ook wel een stap wilde maken qua salaris, bladiebla.
Dankjewel!
Je hebt zelf aangegeven dat je dat wilde verdienen, dus het lijkt me dat ze denken dat er niet meer over onderhandeld gaat worden.

Ik zou wel nog een gesprek aangaan over de bijkomende dingen zoals pensioen etc.

Je kunt het salaris in dat gesprek uiteraard benoemen, maar ik denk dat je dan te horen krijgt dat je dat bedrag wilde.

Ik vind niet dat je nu kunt gaan roepen dat je toch bijvoorbeeld 60k wilt verdienen. Dan had je je er eerder in moeten verdiepen en hoger in moeten zetten toen ze erom vroegen.

Maar goed, ik neem zelf mensen aan, dus ik bekijk het vanuit de andere kant.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan trouwens!!
Ik snap dat 60 niet meer kan, maar ik kan binnen mijn range nog wel onderhandelen?
Dat zou je kunnen proberen, maar ikzelf zou je er niks meer bij geven.

Wat je misschien wel nog kunt doen, naast je onderhandelingen over pensioen en andere voorwaarden, is proberen zwart op wit te krijgen dat je er na een bepaalde periode 2,5/5k op vooruit gaat.

Dit is alleen mijn mening he, misschien denken andere mensen er wel volledig anders over.
Gefeliciteerd met het baanaanbod. Je kunt zeker nog onderhandelen. Het bedrijf is misschien wel teleurgesteld als je niet verder onderhandelt. Je moet straks hun belang ook goed vertegenwoordigen. Dus je moet de juiste strategieën weten in te zetten, ook voor jezelf.
quote:onipaa schreef op 11 augustus 2016 @ 06:59:

Nee ik heb verder niks onderhandeld, sinds het allereerste gesprek is het salaris niet meer ter sprake gekomen. Ik heb inmiddels via iemand die er werkt wel gehoord wat de range is voor de functieschaal - even fictief gebaseerd op de nummers die ik hierboven gaf is die 45-65k. En iemand die eenzelfde team managet bij een vergelijkbaar bedrijf zei dat hij op basis van mijn CV 60-70 zou betalen.

Wat een ander bedrijf biedt zegt niet zoveel als je niet het hele pakket kent. En v.w.b. die bandbreedte binnen de schaal: probeer uit te vinden wat de voorwaarden te zijn om op een bepaalde plek in die schaal te zitten. 45-65k zegt niet zo veel. Het kan best zijn dat je 65k pas bereikt na veel jaren en ook nog eens als je ver boven verwachting presteert.
Dankjewel Elske! Ja dat dacht ik ook, dat het wel verwacht wordt dat je een keer onderhandeld. Kan geen kwaad om het gewoon te vragen.

Viva1966, dat is waar. Ik krijg morgen de brief dus dan zie ik ook hoe het aanbod precies in elkaar steekt.

Mijn hoogste bandbreedte is circa 3.500 euro hoger dus het is niet dat ik ineens onwijs veel extra zou vragen.
Nooit bang zijn om meer te vragen. Maar als je een range aangeeft is het een beetje raar om daar vervolgens buiten te gaan
Onipaa, je kan altijd zeggen dat je op basis van overige arbeidsvoorwaarden (en dan noemen welke) toch hoger wilt zitten in de range die jij genoemd had.
Update: ik heb inderdaad ivm het (ontbreken van) pensioen een hoger bedrag gevraagd en ze hebben dat bijna gematched! Ik ben er erg blij mee en heb super veel zin in de baan!!! Bedankt voor jullie advies!
Succes!!
Mooi Onipaa!

Woon/ werk je toevallig in Dubai? Is enige regio waarvan ik weet dat ze geen wettelijk verplicht pensioen hebben.
Er zijn ook hier genoeg bedrijven die geen pensioen aanbieden, daar hoef je niet voor naar Dubai. Het is hier alleen verplicht als een bedrijf binnen een sector met een collectief bedrijfstakpensioenfonds valt, of als het on de CAO of bedrijfreglement is opgenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven