Mijn moeder zei altijd...

15-08-2016 19:56 298 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst las ik een boek van Jaap Toorenaar, 'Mijn moeder zei altijd' waarin de mooiste uitspraken van ouders en grootouders staan. Een feest der herkenning, dat boek.

Wat zeiden jullie ouders/ grootouders altijd?

De mijne:

- Als we ergens geen zin in hadden zei mijn moeder: Dan doe je het maar zonder zin.

- Als we iets niet mochten en we zeiden dan; Bij Pietje mag het wel, zei mijn moeder: Dan ga je daar toch wonen kind!

- M'n oma zei altijd als we ergens druk mee bezig waren: Het gaat goed zei de dokter, het andere been moet er ook af. (Vond ik als kind zo'n rare uitspraak, dan ging het toch juist niet goed dacht ik dan)

- Diezelfde oma zei als we zeiden: Ja, maar als...: As as meel was en kippenstront kaaie (=spek) dan aten we goedkope pannenkoeken
Erger je niet, verwonder slechts!
Nee heb je, ja kan je krijgen.

En bij een vriendin was het altijd:

Op of in buuts. ( je eet je eten op of het moet in je broekzak) ik zei dus altijd doe het maar in mijn buuts.
"" ik ben je dienstmeid niet''' als je wat was vergeten op te ruimen
Omdat ik het zeg

Die heb ik zo vaak moeten horen
Nee heb je, ja kun je krijgen

Die gebruik ik nog steeds heel vaak
Als ik niet kon slapen en uit bed wilde moest ik blijven liggen, want "slaap je niet, dan rust je toch".
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Altijd als ik iets kwijt was: "Als ik het vind dan moet je het opeten"

''Omdat ik het zeg"

"Dan maak je maar zin"

"Ik ben je dienstmeid niet" En "Het is hier geen hotel"

"Wordt je hard van"
Als ik me ergens druk om maak(te) (denk: tentamen (mogelijk) niet gehaald, auto/oven/wasmachine kapot), zegt/zei ze vaak: als dat het ergste is wat je gaat overkomen, mag je in je handjes knijpen. Heerlijk relativerend.
quote:Fleet schreef op 15 augustus 2016 @ 20:10:

[...]

En hij is toch zo waar als een bus! Totaal geen besef van als je zelf nog geen kinderen hebt. Klopt,soms schrik ik van mezelf dan zeg ik wat tegen de kinderen en dan is het net of ik mijn moeder hoor praten
Als ik iets kwijt was "Maaaaaaaaaa waar ligt mijn (vul zelf maar in)???

"Waar je t gelaten hebt."

"Dan maak je maar zin!"

"Eerst de verplichtingen en daarna de leuke dingen."

"Als je het bijhoudt dan heb je er weinig werk aan."

Ik ben het steeds meer met haar eens.
Onderweg naar de vakantie bestemming: "Kijk eens om je heen!"
Als ik als puber kleding droeg die mijn vader niet beviel zei ik "over smaak valt niet te twisten" waarop hij altijd antwoordde "Er bestaat ook nog zoiets als smakeloosheid".
quote:pejeka schreef op 15 augustus 2016 @ 20:03:

Maar in feite waren al die uitspraken gewoon om je als kind duidelijk te maken dat je niet moest zeuren en dat er niet onderhandeld werd. Klaar. Eigenlijk niks mis mee.

Als wij wel eens bij mijn moeder zeurden wat we gingen eten, was het standaard antwoord "Geknipt prikkeldraad met stro!". Met andere woorden, niet zaniken en gewoon gaan spelen, klaar.

Was eigenlijk niks mis mee.Idd,beter dan dat eeuwige uitleggen en eindeloos in discussie gaan met peuters/kleuter zoals je dat tegenwoordig vaak ziet.
quote:renske1975 schreef op 15 augustus 2016 @ 20:19:

[...]

die heb ik ook veel gehoord!

En het ergste: mijn dochter hoort het ook regelmatig Haha! Klopt de uitspraak, wacht maar tot je zelf moeder bent ook!
quote:wiezel schreef op 15 augustus 2016 @ 20:24:

Als ik niet kon slapen en uit bed wilde moest ik blijven liggen, want "slaap je niet, dan rust je toch".O ja vreselijk vond ik dat
quote:wiezel schreef op 15 augustus 2016 @ 20:24:

Als ik niet kon slapen en uit bed wilde moest ik blijven liggen, want "slaap je niet, dan rust je toch".Dat heb ik in mijn jeugd ook vaak gehoord.
Als ik weer eens gevallen was of gewoon pijn had: het gaat wel weer over voor dat je een jongetje bent.

En heel veel andere uitspraken die hier al tussen staan.
Als ik vroeg aan mijn moeder:" waar ga je naar toe?"

Antwoordde ze regelmatig:" Naar scheetje boe, een drolletje begraven. Jij mag het kistje dragen."
''Ik ben je vriendinnetje niet''...Als ik een ''grote'' mond had...Zei mijn pa vaak...
quote:Melanievv88 schreef op 15 augustus 2016 @ 20:31:

Als ik weer eens gevallen was of gewoon pijn had: het gaat wel weer over voor dat je een jongetje bent.

En heel veel andere uitspraken die hier al tussen staan.Hahaha ja die ook!
Ik zie er twee die ik vroeger ook hoorde:

hussen met je neus ertussen en die van de klok die 12 uur slaat en je gezicht dan zo bleef staan.

Mijn vader zei altijd, als ik vroeg hoe laat het was: kwiek voor drie met een betrokken lucht.
Krijg motto niet verwijderd :-)
quote:Philae schreef op 15 augustus 2016 @ 20:23:

Omdat ik het zeg

Die heb ik zo vaak moeten horenO ja die ken ik ook ja en hallo ik ben je moeder en niet je vriendin als ik weer eens teveel praatjes had.
quote:Philae schreef op 15 augustus 2016 @ 20:23:

Omdat ik het zeg

Die heb ik zo vaak moeten horen

Dich huürs waat ich dich zek! (mijn vader dan)

Als ik het ergens niet mee eens was of wilde weten waarom ik iets niet mocht. Vergelijkbaar dus
"Nooit met lege handen naar boven!"
quote:*petitpois* schreef op 15 augustus 2016 @ 20:34:

"Nooit met lege handen naar boven!"Wij hadden altijd "nooit met lege handen naar de keuken"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven