Mijn moeder zei altijd...

15-08-2016 19:56 298 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst las ik een boek van Jaap Toorenaar, 'Mijn moeder zei altijd' waarin de mooiste uitspraken van ouders en grootouders staan. Een feest der herkenning, dat boek.

Wat zeiden jullie ouders/ grootouders altijd?

De mijne:

- Als we ergens geen zin in hadden zei mijn moeder: Dan doe je het maar zonder zin.

- Als we iets niet mochten en we zeiden dan; Bij Pietje mag het wel, zei mijn moeder: Dan ga je daar toch wonen kind!

- M'n oma zei altijd als we ergens druk mee bezig waren: Het gaat goed zei de dokter, het andere been moet er ook af. (Vond ik als kind zo'n rare uitspraak, dan ging het toch juist niet goed dacht ik dan)

- Diezelfde oma zei als we zeiden: Ja, maar als...: As as meel was en kippenstront kaaie (=spek) dan aten we goedkope pannenkoeken
Erger je niet, verwonder slechts!
quote:Boogschutter76 schreef op 15 augustus 2016 @ 20:35:

'Kan ik niet, bestaat niet'.

Mijn vader vroeg altijd als ik lang had geslapen: 'Ben je uitgeslapen?' En als je dan 'Ja' antwoordde, zei hij: 'Dan kun je je bed verkopen'.

Dat zei mijn vader ook altijd. Maar als je de volgende keer dan 'nee' zei dan werd er gevraagd of je dan niet nog even terug naar bed moest..

Ook vaak gehoord:

Men lijdt het meest aan het lijden dat men vreest
Er werd trouwens ook veel gezongen of er werd een oneliner uit een musical of een of ander lied gequote. En soms kwam ik er (en nog steeds) jaren later pas achter uit welk lied of uit welke musical zo een quote dan afkomstig is. Véél Jaap Fischer in elk geval.
Ik was altijd wel wat kwijt terwijl het dan eigenlijk praktisch voor mijn neus lag. Op het moment dat ik m'n moeder ging roepen of zij wist waar het lag vond ik het zelf al en riep dan "laat maar". Standaard zei zij dan "eerst kijken, dan zeiken".
Zorg dat je een schone onderbroek aan hebt want als je in het ziekenhuis terecht komt...
quote:NYC schreef op 15 augustus 2016 @ 21:01:

[...]

Dat zei mijn vader ook altijd. Maar als je de volgende keer dan 'nee' zei dan werd er gevraagd of je dan niet nog even terug naar bed moest..

Ook vaak gehoord:

Men lijdt het meest aan het lijden dat men vreestEen bijbelse uitspraak maar o zo waar..
"Bidden in nood helpt geen kloot"
quote:Fleet schreef op 15 augustus 2016 @ 20:01:

Als zij in het kanaal springen, ga je er dan ook achteraan?

Dit zeiden mijn ouders regelmatig als ik iets wilde met als argument "maar Pietje mag het ook".

Toen ik ouder werd, ging ik deze uitspraak met terugwerkende kracht waarderen, want

mede hierdoor goed leren nadenken over wat ik zélf wilde.
Kijken doe je met je ogen!
quote:diana_banana schreef op 15 augustus 2016 @ 20:53:

'Wie niet luisteren wil moet maar voelen'Ohja shit
Heel herkenbaar allemaal (Man vraagt zich nu af waarom ik zo hard moet lachen) Betrap mezelf erop dat ik veel dingen die vroeger thuis gezegd werden nu bij mn dochters gebruik.
"Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden"
"" je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt""
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
oma: als je alles koopt wat je lief is, zul je moeten verkopen wat je gerief (gemak) is

opa: niks zeggen, dom kijken, hersens laten werken
quote:OmeHenk schreef op 15 augustus 2016 @ 20:18:

[...]

Die heb ik lang niet gehoord!

- het is geen aangenomen werk (snap ik nog steeds niet)

Aangenomen werk wil zeggen dat je een vaste prijs afspreekt voor een klus, dus niet een uurtarief. Dan moet het zo snel mogelijk klaar. Deze uitdrukking wil zeggen: Doe even rustig aan, er is geen haast bij.
Als ik iets kwijt was : Je moet ook niet met je neus kijken.
Pluk de dag
Oma: kom er in dan kun je er uut kiekn
En mijn oma zei altijd als ik zeurde dat ik liever iets anders wilde:

Liever koekjes worden er niet gebakken
Je kunt niet meer dan je best doen... ook zo'n mooie. En het ergste ik maak er zelf ook heel veel als ik het zo lees:

- of je worst lust
"Pas op, dadelijk zet ik je neus tussen twee oren"
Nog een:

Je ogen zijn groter dan je maag! (als we iets kozen wat we vervolgens niet op konden, gebakje ofzo...)
quote:mOnstur schreef op 15 augustus 2016 @ 21:11:

Kijken doe je met je ogen!Bij ons was het: kijken doe je met je handjes op je rug!
quote:Joni_de_tweede schreef op 15 augustus 2016 @ 21:06:

Zorg dat je een schone onderbroek aan hebt want als je in het ziekenhuis terecht komt...Ik zit nu serieus keihard te huilen nu ik dit lees. Mijn lieve omaatje zei dat echt altijd en nu besef ik pas weer hoe erg ik haar mis.
quote:Joni_de_tweede schreef op 15 augustus 2016 @ 21:06:

Zorg dat je een schone onderbroek aan hebt want als je in het ziekenhuis terecht komt...Dat zei mijn moeder ook altijd over sokken.
" je gaat vanavond voor straf met je blote voeten naar bed" ( vond ik dus erg grappig en kwam goed aan).

Als ik vroeg wat we aten: "poep met pitjes"

Als iemand de deur open liet staan: "ben je in de kerk geboren?"
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven