Mijn moeder zei altijd...

15-08-2016 19:56 298 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst las ik een boek van Jaap Toorenaar, 'Mijn moeder zei altijd' waarin de mooiste uitspraken van ouders en grootouders staan. Een feest der herkenning, dat boek.

Wat zeiden jullie ouders/ grootouders altijd?

De mijne:

- Als we ergens geen zin in hadden zei mijn moeder: Dan doe je het maar zonder zin.

- Als we iets niet mochten en we zeiden dan; Bij Pietje mag het wel, zei mijn moeder: Dan ga je daar toch wonen kind!

- M'n oma zei altijd als we ergens druk mee bezig waren: Het gaat goed zei de dokter, het andere been moet er ook af. (Vond ik als kind zo'n rare uitspraak, dan ging het toch juist niet goed dacht ik dan)

- Diezelfde oma zei als we zeiden: Ja, maar als...: As as meel was en kippenstront kaaie (=spek) dan aten we goedkope pannenkoeken
Erger je niet, verwonder slechts!
"Moeten staat achter de deur"
Moeders weten Alles, was hier ook regelmatig een uitspraak, als ik iets gedaan had wat niet mocht. Maar dacht dat ik het stiekem genoeg gedaan had(niet dus)
"Als je jokt, krult je neus". En als ik dan verschrikt naar mijn neus greep, wist ze genoeg.
Als je deur open liet staan: ben je in de kerk geboren. En je wil stond op een stokkie achter de keukendeur.

Of als iemand hoog van toren blies: stront wie heeft je gescheten?
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
's Avonds is alles erger, morgen ziet de wereld er alweer anders uit.
De schone onderbroek ja

Moeder:

"Je hoeft ook niet alles lekker te vinden" als ik iets vies vond

"Niet sloffen en rug recht"

"De buitenlaag is niet blijvend, een sterk karakter wel" als zusje en ik teveel herrie maakten over wiens mascara het was en wie lang genoeg voor de spiegel had gestaan

De vaste oneliners: 'Reste ici!' En 'Allez'

Grootmoeder 1:

"Wie mooi wil zijn moet pijn lijden"

"Dan weet je dat het nog goed vastzit als het zo'n pijn doet" als we gevallen waren en te lang bleven hangen in het drama

"Je moet je niet beter voordoen dan dat je bent maar je hoeft ook niet alle tekortkomingen te adverteren" (als oma zichzelf weer in het korset hees )

"Daar mag onze lieve heer zich over ontfermen" (als het een in haar ogen nutteloze bezigheid of verloren zaak was)

Grootmoeder 2 (grof vertaald):

- als de klokken van Rome luiden blijft het zo staan (bij gekke bekken trekken of scheelkijken)

- iets dat neerkomt op: kleine potjes hebben grote oren (als wij te dicht in de buurt van een volwassen gesprek kwamen)

- na ons de zondvloed (en dan nog een kwak slagroom of scheut room)
"'s Avonds een vent, 's ochtends een vent!"
quote:deeleen schreef op 15 augustus 2016 @ 23:02:

"'s Avonds een vent, 's ochtends een vent!"Savonds een wijf sochtends een wijf zei mijn vader altijd toen ik als puberella liever met een kater in bed wou blijven haha.
quote:Boogschutter76 schreef op 15 augustus 2016 @ 22:12:

[...]

Bij ons was het: kijken doe je met je handjes op je rug!Jaaaah!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Oh en als je je mond dicht moest houden (er tussendoor aan het kleppen was als volwassenen aan het praten waren):

"Tais toi!"
Nog één van mijn moeder over zonden: weet je wat zonde is, boter op je hoofd smeren en zelf droog brood eten.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
En van mijn vader:

"Als je alles van te voren wist dan kon je met een dubbeltje de wereld rond."
quote:Merlijne schreef op 15 augustus 2016 @ 20:02:

Alles kan: koffiekan, melkkan...De paus kan, maar die mag niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als je per ongeluk een boer liet:

"Geef die boer ook een stoel."
Een boer is een scheet die de weg naar je reet niet weet ( zei mijn vader).

( als je een boer of scheet laat) wie geen huur betaald moet eruit ( zei mijn vader)

Heb je lekker geslapen? Mooi dan kun je je bed verkopen ( zei mijn oma en snap hem nog steeds niet)
Ze kunnen beter over je lullen praten dan van je eten.
Wie eerst laden en dan lossen kan, is een edelman. Wie eerst lost en dan laadt is een veelvraat.
quote:NYC schreef op 15 augustus 2016 @ 23:07:

En van mijn vader:

"Als je alles van te voren wist dan kon je met een dubbeltje de wereld rond."

Mijn opa had de variant: als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt

Mijn vader: achteraf gezien kijk je de koe in z'n kont
Erger je niet, verwonder slechts!
quote:Lovely1987 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:10:

Een boer is een scheet die de weg naar je reet niet weet ( zei mijn vader).

( als je een boer of scheet laat) wie geen huur betaald moet eruit ( zei mijn vader)

Heb je lekker geslapen? Mooi dan kun je je bed verkopen ( zei mijn oma en snap hem nog steeds niet)Ik denk dat ze vroeg: "Uitgeslapen? Dan kunnen we je bed wel verkopen."
Ik werd als kind eigenlijk nooit gemaand om mijn mond te houden, te eten wat ik niet luste of alles maar klakkeloos aan te nemen (geen eigen wil te hebben). Hier dus weinig van dat soort uitspraken (en ik ben toch best aardig opgedroogd).

Mijn vader draaide het altijd om als we ergens last van hadden. "Zand in je oog? Da's beter dan je oog in het zand!", "Gat in je sok? Da's beter dan een sok in je gat".

Een raar antwoord op de vraag 'wat eten we' vond ik vroeger trouwens al heel vervelend. Dat doe ik dus ook niet bij de kinderen waar ik mee werk of (straks) bij mijn eigen kinderen. Wat is daar het nut van?

Eentje die ik zelf vaak gebruik als kinderen zeggen dat ze zich vervelen: "Geniet er van! Later heb je er geen tijd meer voor..."
quote:NYC schreef op 15 augustus 2016 @ 22:19:

"Pas op, dadelijk zet ik je neus tussen twee oren..."Mijn moeder zei : je hoofd tussen je twee oren.
"Dan eet je maar voor de honger die komt", als je geen honger had aan tafel.
Komt tijd, komt raad

Als in... Dat zien we dan wel!
Als ik mijn bord niet leeg wilde eten (mijn moeder kon niet zo goed koken) dan was ik ondankbaar, want in de hongerwinter waren ze maar wat blij geweest met dat eten.
Je hebt geen honger, je hebt trek. In de hongerwinter hadden we honger

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven