(Ex-)Vriend vreemdgegaan, kan ik hem (leren te) vertrouwen?

09-12-2008 00:53 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn (ex-)vriend, met wie ik ruim 4+ jaar een relatie had en geruime tijd mee samenwoonde, is een tijd geleden vreemdgegaan en van iedereen met een paar tieten en een k** pikte hij notabene een collega om mee het bed in te duiken! (Als ik andere topics op het forum moet geloven schijnt dat wel vaker voor te komen, wat is het toch met die mannen?!)

Waarom ik hem mijn (ex-)vriend noem? Ondanks dat hij is vreemdgegaan zien wij elkaar door bepaalde omstandigheden (deze zijn te persoonlijk en laat ik nu dan ook even in het midden) sinds ongeveer 3 tot 4 weken regelmatig. Maaaaanden geleden kon ik hem wel schieten en haar nog erger!

Om verder in te gaan op het onderwerp. Door omstandigheden zien we elkaar regelmatig en officieel zijn we niet opnieuw weer bij elkaar om het zo maar te zeggen. In mijn hart hou ik nog steeds van hem, maar ik weet niet of ik hem ooit weer (opnieuw) volledig kan vertrouwen en wat is een relatie zonder wederzijds vertrouwen?

Wat ik al typte, ze zijn collega's. Ze werken beide 5 dagen per week, voor dezelfde werkgever, in hetzelfde gebouw, op dezelfde afdeling, hebben wekelijks een afdelingsmeeting waar ze elkaar treffen, kortom: ze komen elkaar dus regelmatig tegen! Hij zegt dat er niks meer speelt, maar wie zegt dat dat werkelijk zo is en/of dat de gevoelens later niet opnieuw opbloeien?

Zowel privé als voor zijn werk is hij vaak weg. Ik heb zo nu en dan ook mijn twijfels over zijn versie van het verhaal. Hij beweerd bijvoorbeeld (na lang aandringen van mijn kant) dat het slechts enkele keren is voorgekomen en dat het niet zo lang speelde, terwijl mijn gevoel het tegenovergestelde zegt. Dat er dus al langere tijd iets tussen ze speelde en dat het veel vaker is voorgekomen dan slechts enkele keren.

Via bekenden weet ik wie de persoon is met wie hij is vreemdgegaan en ondanks dat ik haar ontzettend kwaad op haar was en soms ook best nog ben, toch komt soms het idee bij mij op om haar te benaderen. Om haar verhaal te horen. Misschien dat zij een totaal ander verhaal verteld dan mijn (ex-)vriend, maar tussen beide verhalen moet toch ergens de waarheid liggen denk ik dan maar?

Ik weet gewoon echt even niet meer wat ik moet doen, wie ik moet geloven, waar ik wel en geen goed aan doe etc. Wie weet is er op het forum iemand die hetzelfde meemaakt of heeft gemaakt. Hoe gingen jullie er dan mee om?

Liefs,

A.L.
Dat is echt heel kut voor je, maar je moet je wel goed realiseren dat je relatie zoals die was voor het bedrog nooit meer hetzelfde wordt. Het kan wel een andersoortige relatie worden. Maar dat ligt aan een heleboel factoren. Het is een lang en intensief proces en heel vaak gaat het toch weer stuk na verloop van tijd. Het feit dat hij met het object van zijn bedrog samenwerkt zal jullie zeker niet helpen. Heeft hij wel berouw over zijn daad? Het is ook niet hoopvol dat jullie nu (door andere zaken) uit elkaar zijn.
Als ik eerlijk ben, ik heb geen idee of hij er spijt van heeft. Soms heb ik het idee van wel, andere keren niet. Zo beweerde hij toen ik er net achter was gekomen dat hij alles kwijt was, terwijl hij er nu soms zo ontzettend nuchter over kan doen. Het 'spijt' wat hij dan probeerd over te brengen straalt hij niet uit. Niet in zijn blik, niet in zijn gevoel, in niks niet.

En misschien ligt het aan het tijdstip, maar wat bedoel je precies met je laatste zin?
Ik denk dat jij jezelf kunt afvragen of jij hem ooit weer zou kunnen vertrouwen.

Hij werkt nog steeds samen met "die andere" , lijkt me niet bevordelijk om het vertrouwen terug te winnen.

Ik voor mezelf zal altijd argwanend tegenover hem staan
Dat hij er nu soms ontzettend nuchter over doet kan ik wel begrijpen. Het is al een paar maanden geleden, en als het echt over is tussen hem en die collega, dan zal het voor hem ook echt in het verleden liggen.

Je kan je niet tig jaar blijven verontschuldigen voor de fouten die je gemaakt hebt. Op een gegeven moment moet het gewoon maar over zijn.

Dat het dat voor jou niet is, is echter ook begrijpelijk, je weet niet wat hij allemaal uitspookt. Je kan hem ook geen 24 uur per dag in de gaten houden.

Je schrijft dat hij zowel voor zijn werk als prive veel weg is.

Ik denk dat je het wantrouwen altijd zal blijven voelen, en je moet je afvragen of je daar wel zin in hebt.

En weet je, je zal mij niet horen beweren dat eens een vreemdganger altijd een vreemdganger is, maar na de eerste keer wordt het wel makkelijker. Bij een eventuele nieuwe misstap zal hij gewoon voorzichtiger te werk gaan.

Geloof jij dat hij het nooit meer zal doen? Als je hier ja op kunt zeggen, dan moet je hem vanaf nu ook weer 100% vertrouwen en je niet afvragen waar en met wie hij is. Hem niet uithoren, niet met die collega gaan praten.

Als het antwoord nee is, niet opnieuw met hem in zee gaan, daar wordt je alleen maar gek van.
Waarom moet jij dingen leren, terwijl hij ze aan diggelen heeft geslagen?
Bij twijfel niet doen.!!!
Hoe denk hij eigenlijk zelf over de situatie?

Wil hij opnieuw een relatie met jou want dat lees ik nergens in je post.
Zijn jullie nu officieel niet of wel bij elkaar? Ik snap de derde alinea niet.

Verder vertrouw je hem niet, dat spreekt uit het hele stukje. JIj bent pas gerust als zij of hij daar niet meer werkt. En je bent boos op haar, terwijl je dat beter op hem kunt zijn. Je had een relatie met hem, niet met haar.

Beetje botte vraag misschien, maar weet je zeker dat je nog van hem houdt, en niet van bepaalde aspecten van jullie samenzijn? En dan doel ik niet alleen op de seks, maar op herinneringen die jullie samen delen en waar je graag aan terugdenkt. Iemand waar je van houdt ga je missen als die persoon er niet meer is, maar dat geldt ook voor een gewoonte....

Anyway, ik zou mijn handen er niet aan branden. Iemand die vreemdgaat op zijn werk, doet dat waarschijnlijk ook op de sportschool of in de kroeg. Het is de instelling tussen de oren, en niet de locatie of de arbeidsrelatie die het hem doet.
Jullie hebben weer contact. geeft ie wel aan dat ie ook weer en relatie met je wil? Doet ie zijn best om jouw hart weer te veroveren. Of heeft ie ontdenkt dat het met die collega toch niet zo leuk was en dat alleen in bed nog minder leuk is, zodat ie het weer probeert bij iemand waarvan ie denkt te weten dat ze m niet afwijst. Oftewel wil ie jou terug omdat ie spijt heeft en inziet wat ie op het spel heeft gezet, of vielen de nieuwe schoenen wat tegen zodat ie zijn oude weer uit de zak van max heeft gevist omdat op je sokken lopen ook niet je van het is.

Daarnaast:

Vreemdgaan is meestal het gevolg van een ontevredenheid in je relatie. Die gevoelens voor die collega ( want reken maar dat het niet alleen om die tieten en k*t ging want dan had ie wel iemand uit de kroeg gevist) zijn ws onstaan omdat ie van haar iets kreeg ( aandacht, bewondering, praten over "echte zaken"ipv huishoden)wat ie bij jou tekortkwam. het is zijn fout dat hij ervoor koos om vreemd te gaan ipv dat gemis met jou te bespreken en zo jou de kans te ontnemen om het problem samen op te lossen. In plaats daarvan creeerde hij een probleem erbij.

Als je met m verder zou willen hebt je a) het probleem van het wantrouwen en b) het probleem hoe ga je in de toekomst voorkomen dat ie weer vreemdgaat als de sleur zijn intrede doet.
Ik denk dat iedereen er anders mee omgaat.

Wat mij betreft, ik heb een prima relatie. Hoewel ik me gelukkig amper voor kan stellen dat hij in staat zou zijn om vreemd te gaan, denk ik dat ik best een poging zou doen om samen verder te gaan als het om één misstap gaat waar hij meteen eerlijk over is en spijt van heeft. Maar als hij het zou verzwijgen en ik er zelf achter moet komen of als hij langere tijd moedwillig zijn eigen lust boven onze relatie en mijn gevoel zou stellen, dan zou ik het geen enkele kans meer geven. Dan blijkt hij in een klap toch niet de man te zijn waar ik me fijn bij voel.
Lees maar eens op het topic hoe was jullie relatie na vreemdgaan. Daar lees je heel veel ervaringen, en over de gevoelens die komen kijken bij het vreemdgaan, en hoe de relatie daarna verloopt. Bij de 1 gaat het goed, bij de ander moeizaam maar het blijft nog lang heel moeilijk. Daar moet je zin in hebben, je moet voor jezelf bepalen of je hem alle moeite waard vindt. En heel belangrijk; zie erachter te komen waarom hij vreemdging, anders wordt het probleem niet opgelost en gebeurt het weer. Ook moet hij echt spijt tonen, laten zien dat hij je niet echt kwijt wil. Als hij zijn best niet doet, hou je het niet vol. Je zult je dan continu afvragen of je werkelijk nr 1 bent.

Last but not least; als hij het met een collega doet/deed, zal hij daarvan afstand moeten nemen. De relatie heeft mi geen kans van slagen zolang hij haar blijft zien. Hij blijft het dan voeden, en dan werkt het niet om samen met jou aan jullie relatie te werken. Heeft hij het er niet voor over om een andere baan te zoeken, dan weet jij waar je staat!
Ik sluit me aan bij yette..het vreemdgaan zelf kun je op verschillende manieren invullen. Het gaat erom hoe hij ermee is omgegaan, oftewel; hoe is hij omgegaan met jouw gevoelens?

Dat zegt heel veel over hoe jij later in jullie relatie zal staan.

Als hij integer met jouw gevoelens omgaat, zul je beter in staat zijn om hem te vergeven, om eraan te willen werken. Hij zal zich voor 1000% moeten inzetten.
Je hebt geruime tijd samengewoond, maar (door het vreemdgaan?) is daar een einde aan gekomen. Daarmee is een forse verwijdering van elkaar een voldongen feit. Als de stap om daadwerkelijk uit elkaar te gaan eenmaal is gezet, lijkt het me heel moeilijk om weer bij elkaar te komen. Nog los van de vraag of je dat graag zou willen.

Ik weet niet wat wijsheid is. Mijn gevoel zegt me dat we soms misschien iets te veel waarde hechte aan levenslange exclusiviteit en monogamie, maar met dit soort filosofisch geklets schiet je niet veel op als je je bedrogen voelt.

In ieder geval zijn er twee mogelijkheden als het bedrog uitkomt: (1) samen een modus vinden om verder te gaan, en (2) uit elkaar gaan. Volgens mij hebben jullie al de nodige stappen gezet in het uit elkaar gaan, waaronder het beeindigen van samenwonen. Vanuit die situatie is het veel moeilijker om weer tot elkaar te komen dan wanneer je bij elkaar was blijven wonen. Ik ken heel wat stellen die samen moeilijkheden overwonnen hebben door bij elkaar te blijven, maar eerlijk gezegd ken ik geen enkel voorbeeld van een stel dat weer bij elkaar komt na een forse breuk.
Ben ik niet met je eens, laura.

Juist als ik de vreemdgaantopics van de afgelopen jaren lees valt mij op dat de mensen die weer bijelkaar komen en waar het echt goed gaat ( die al jaren weer samenzijnn) die stellen zijn waarbij de ander de vreemdganger in eerste instantie het huis uit gooide. juits omdat vreemdganger direct alles kwijt was en heel hard werd geconfronteerd met de gevolgen van zijn actie, kwam ie tot inkeer. in die gevallen waarbiij vrouw direct "vergaf" blij was dat ie toch voor har koos en niet wegging, leef het wantrouwen veel langer hangen. waarschijnlijk heeft dat echter vooral te maken met (on)afhankelijkheid. iemand terugnemen uit vrije keus omdat ie heeft laten zien dat ie spijt heeft is iets anders dan iemand terugnemen omdat je anders je huis moet verkopen, de kinderen een ouder minder zen, je bang bent dat ie anders alsnog naar "haar "gaat...

@ TO. Eigenlijk zou ie nu zo ongeveer op zijn kniene moeten smeken voor een herkansing en zelf alles in het werk moeten stellen om jouw vertrouwen terug te winnen. doet ie dat niet, waarom zou je m dan nog terug willen?
Hallo meiden,

Allemaal alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik probeer even snel wat te antwoorden.

@ geheim1972: Ik begrijp dat zowel hij als ik niet voor eeuwig stil kunnen blijven staat bij het feit dat hij is vreemdgegaan. Maar voor hem lijkt het allemaal zo 'simpel' alsof het nooit is gebeurd, terwijl mijn vertrouwen een behoordelijke dreun heeft gekregen. Hij is nog nooit eerder in zijn leven vreemdgegaan. Tenminste, niet dat ik weet. Maar doordat het nu dus wel is gebeurd twijfel ik daaraan. Op dit moment weet ik écht niet of ik hem ooit weer 100% kan vertrouwen. Maar we zijn ook pas enkele maanden verder.

@ superstar_2: "Bij twijfel niet doen!" is altijd mijn motto geweest. En om meteen te reageren @ pom508: Het klinkt cliché, maar ik hou nog steeds van hem. Naar mijn idee wilt hij het graag opnieuw proberen. Zoals ik hierboven al zei reageert hij 'simpel'. Als ik er over begin wordt het onderwerp eigenlijk snel afgekapt, dat geldt ook wanneer ik erover begin om opnieuw te beginnen maar het moeilijk te vinden. Terwijl, als we bij elkaar zijn het weer zo heerlijk en vertrouwd voelt.

@ dropje: Je vraag in de 3e alinea heeft mij wel aan het denken gezet en ik denk dat ik in de laatste zin van mijn reactie hierboven antwoord heb gegeven op de vraag. Ik hou van hem, mis hem, maar mis ik HEM of mis ik de dingen MET hem.

@ yette: Dat hij is vreemdgegaan heeft hij toe moeten geven toen ik erachter kwam. In eerste instantie probeerde hij het nog te ontkennen...

@ Julus: Bedankt voor de tip! Ik ga de topic meteen opzoeken straks. Hij werkt al zo'n 6 jaar bij hetzelfde bedrijf en heeft het daar ontzettend naar zijn zin. Ik zie hem dan niet zo snel voor mij zijn baan opzeggen.

@ Laura80: Nadat hij is vreemdgegaan heb ik meteen mijn spullen gepakt en ben ik tijdelijk bij een vriendin ingetrokken, waar ik - tot ik iets voor mezelf heb gevonden - kan blijven zitten. Ik had rust en ruimte nodig, moest nadenken.
quote:streepmijnnaammaarweg schreef op 09 december 2008 @ 12:10:

Hallo meiden,

Allemaal alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik probeer even snel wat te antwoorden.

@ superstar_2: "Bij twijfel niet doen!" is altijd mijn motto geweest. En om meteen te reageren @ pom508: Het klinkt cliché, maar ik hou nog steeds van hem. Naar mijn idee wilt hij het graag opnieuw proberen. Zoals ik hierboven al zei reageert hij 'simpel'. Als ik er over begin wordt het onderwerp eigenlijk snel afgekapt, dat geldt ook wanneer ik erover begin om opnieuw te beginnen maar het moeilijk te vinden. Terwijl, als we bij elkaar zijn het weer zo heerlijk en vertrouwd voelt.Kijk en door deze zin denk ik bij mijzelf meid trek je conclusies..
Dat hij het onderwerp meteen afkapt zegt volgens mij meer dat hij je niet wil kwetsen dan dat hij simpel is.

Als hij namelijk net zo graag opnieuw wil beginnen als jij dan zou hij er gewoon voor gaan.

Natuurlijk voelt het allemaal vertrouwd als je bij elkaar bent maar een vertrouwd gevoel heb ik bijvoorbeeld ook als ik lekker bij mijn moeder op de bank hang,begrijp je wat ik bedoel?
mijn laatste zin had betrekking op de situatie, jullie zijn uit elkaar. Ik begrijp nu dat jij bent weggegaan, heeft hij pogingen gedaan om het weer goed te maken? Maw heeft hij al huilend en smekend aan je deur gestaan? Of heb jij het initiatief tot contact weer gezocht.
Dat we contact hebben komt door omstandigheden. Het contact zal voorlopig dan ook blijven. Dus concreet, nee. Hij heeft niet huilend en smekend aan mijn deur gestaan en echt pogingen om het goed te maken ook niet...
quote:streepmijnnaammaarweg schreef op 09 december 2008 @ 12:58:

Dat we contact hebben komt door omstandigheden. Het contact zal voorlopig dan ook blijven. Dus concreet, nee. Hij heeft niet huilend en smekend aan mijn deur gestaan en echt pogingen om het goed te maken ook niet...Nou dan zou ik er maar niet zomaar van uit gaan dat hij net zo graag weer opnieuw wil beginnen als jij en zeker niet omdat hij het onderwerp afkapt als jij er over begint.
Kennelijk zijn voor hem die omstandigheden de enige reden om je weer te zien. krijg uit wat je hier allemaal over hem schrijft niet de indruk dat hij graag zou willen dat jullie weer terug een relatie krijgen. Vraag hoe je je vertrouwen in hem terugkrijgt is dan mss iets te voorbarig, als hij jou niet eens terug lijkt te willen. klinkt vanuit hem eerder als oude schoenen uit zak van max vissen dan als inzien dat je de liefde van je leven bent kwijtgeraakt .
Het klinkt niet alsof hij enorm veel van je houdt, hij heeft niet geprobeerd je terug te krijgen, maar toen hij je toevallig weer tegenkwam was het wel makkelijk om weer wat met je te doen. De vraag is of hij je terug wil, en de vraag is of jij zo'n vent terug wilt, want volgens mij win je er niks mee
Ach, huilend en smekend voor de deur staan zegt ook niets, is mijn ervaring.

Mijn ex stond na het vreemdgaan ook jankend en smekend voor de deur, om vervolgens met dezelfde griet 2 maanden later nog een keer het bed in te duiken. En ook dit was een collega..

Ik ben daar pas achter gekomen omdat ze zwanger bleek te zijn van hem...

Hij heeft een abortus geforceerd, en wilde mij nog steeds terug..weer tranen en smeken..

Ik zat volledig aan de grond, emotioneel, en het duurde lang voordat ik hem echt de deur kon wijzen..

3 keer raden met wie hij nu een relatie heeft.. en mij mailt ie nog steeds dat ie me terug wil...ik kan er alleen maar om lachen.

Toen kon ik haar wel schieten, was ik jaloers. Maar nu...ik heb oprecht medelijden met haar..Maar ach, dat is mijn probleem niet.
@ Bella1: Dat is precies mijn angst. Ze zien elkaar dagelijks op het werk, dus wie garandeerd mij dat het niet nog een keer gebeurd. Is het niet met haar, dan misschien wel met een ander.

Dat hij er niet over wilt praten is meer omdat ik het gevoel van hem krijg dat hij het achter ons wil laten. Maar dan nog... ik weet het niet. Het ene moment voelt het weer als vanouds, alsof er niks aan de hand is geweest, maar het andere moment slaan de twijfels weer bij mij toe. Recent kwam tijdens onze laatste weerzien van het een het anders. Enerzijds voelde het heerlijk, maar achteraf dacht ik: hij heeft ook met haar in bed gelegen, in haar gezeten, etc. om vervolgens weer zo ontzettend het gevoel te krijgen dat het weer goed kan komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven