Hoe ver mag de overheid gaan?

16-08-2016 21:25 946 berichten
Alle reacties Link kopieren

http://www.trouw.nl/tr/nl ... rkini-op-het-strand.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl ... -boerkini-in-Cannes.dhtml

Het haalt in Nederland nauwelijks het nieuws laat staan de voorpagina's maar dit verbod is, in mijn ogen, een flinke inbreuk op de persoonlijke vrijheden van mensen.

Sinds wanneer gaat de overheid over badkleding?

Voor alle duidelijkheid steeds meer badplaatsen volgen het voorbeeld van Cannes

Vooropgesteld dat ik voorstander ben van een seculiere staat en een voorstander van een verbod op religieuze kleding in overheidsfuncties maar dit schiet door.

Zoals ik vind dat niemand mij het recht kan ontzeggen mezelf in december als Zwarte Piet te verkleden mag een overheid zich niet bemoeien met badkleding.

Wat vinden jullie? Hoe ver mag de overheid gaan? En in het bijzonder wat vinden jullie van het Franse verbod?

Dit verbod is:

Totaal aantal stemmen: 205

1) Volkomen terecht (44%)
2) Belachelijk (54%)
3) Anders ik geef een toelichting in het topic (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:shalimara schreef op 17 augustus 2016 @ 18:11:

[...]

Joegen ze je schrik aan? Gedroegen ze zich verdacht of anderszins verontrustend?

Ik vind het wel heel erg voor die kleuter, maar dat vind ik ook van christenen die hun kind dopen.

Maar kennelijk zijn hun ouders zo overtuigd van de goedheid van hun schrift, want anders zouden ze hun kind dit toch niet opleggen? Vind jij trouwens dat de dames van het Egyptisch beach volleybalteam onderdrukt worden?

Burka is verboden.

En ja, ik vind chador, burka en nikaab niet passend. Aanstootgevend. Als ik dat soort dingen wil zien, ga ik wel naar Iran of Saudie Arabie.

Maar goed. Een kleuter van 4 als seksueel wezen gezien. Ik krijg dat niet uitgelegd aan mijn kind. En ik wil dat soort zieke gedachtes ook niet aan mijn kind uitleggen. Daarom woon ik in een westerse samenleving en niet in een islamitische.

En dan heb ik het niet eens over het aspect van integratie, sociale cohesie en noem maar op.

Maar vertel eens. Waarom mag ik in saudie arabie en Iran niet in bikini zwemmen? Niet zonder man op straat? Niet autorijden? En moet ik volledig bedekt over straat? Waarom denk je dat dat is?

Een nieuw modeverschijnsel? Hip?
quote:nessemeisje schreef op 17 augustus 2016 @ 18:11:

[...]

Yep, dat is ze zeker.

Grappig dat je er zo van overtuigd bent.

Je weet het zeker.
quote:tvandattum schreef op 17 augustus 2016 @ 18:23:

[...]

Burka is verboden.

En ja, ik vind chador, burka en nikaab niet passend. Aanstootgevend. Als ik dat soort dingen wil zien, ga ik wel naar Iran of Saudie Arabie.

Ik hoop dat er nog wat extra moslims naar jouw kleine stad worden gestuurd zodat je je beter kan aanpassen aan de nieuwe situatie.

Ik vind jouw houding onbegrijpelijker dan dat een westerling zich tot de islam bekeert, en dat wil wel wat zeggen.
quote:shalimara schreef op 17 augustus 2016 @ 18:28:

[...]

Ik hoop dat er nog wat extra moslims naar jouw kleine stad worden gestuurd je je beter kan aanpassen aan de nieuwe situatie.

Ik vind jouw houding onbegrijpelijker dan een westerling die zich tot de islam heeft bekeerd, en dat wil wel wat zeggen.

Het is verboden. In frankrijk, belgie etc. Wat wil je nog meer weten? Dat vind jij onbegrijpelijk?

Maar jij legt de kern van het probleem meteen bloot: een bepaald type moslims vindt 1 ding belangrijk. Hun geloof.

En dat is het zo ongeveer.

En daar moet alles voor wijken.

Ook een samenleving waarin het voor iedereen prettig leven is.

Dat probleem heb jij prima blootgelegd.

Dank daarvoor.
quote:Francelle schreef op 17 augustus 2016 @ 15:48:

[...]

Maar het gaat ook niet om alle aanhangers van die religie, alleen om die van het extreme fundamentalistiche deel. Om diegene die vijandig zijn naar onze maatschappij. Door het dragen van zo'n 'kledingstuk' laat men zien dat er sympathie is voor dergelijke denkbeelden. Dat is de gedachte achter het verbod. De Franse regering ziet het als onderdeel in de strijd tegen de terreur.

Ik zie persoonlijk in het dragen van een boerkini geen symphatie voor aanslagen. Het kan natuurlijk zo zijn dat een van de vrouwen die het draagt een sympathisant is, maar dat is geen gegeven. Je kan hooguit stellen dat zij orthodox is. Maar dat is niet altijd meteen gewelddadig. Net als niet iedereen die Wakker Dier een warm hart toedraagt nertsen bevrijd of iedereen met een groot kruis op zijn rug of zwarte kousen aan meteen homo's haat en zou verstoten.

Ik zie aanhangers van een religie, een religie die helaas ook zwaar gestoorde en moordlustige aanhangers heeft, maar alleen in een absurde vorm terwijl er vele vormen zijn waarvan de meeste gewoon vreedzaam.

Een oud studiegenoot van mij droeg er ook een, en zette zich juist in voor emancipatie van vrouwen. Het een sluit het ander niet uit, niet in positieve en in negatieve zin.
Hoe onzinnig, de streng gelovige moslims die er terroristische ideeën op nahouden, gaan echt niet het strand op. Ook niet in een boerkini

Hoewel je hebt natuurlijk ook gewoon de terroristen die elke dag in gay clubs komen, alcohol drinken, hun vrouw slaan en elke dag stoned zijn. Maar goed hun vrouwen liggen dan gewoon in bikini en zijzelf liggen in hun zwembroek op het strand.

Maar goed laten we het verschil vooral nog groter maken. Laten we moslima's die graag bedekt willen blijven voor de keuze zetten om tegen hun gevoel in onbedekt te gaan, of vooral binnen te blijven op zonnige dagen. Ik denk dat dit inderdaad erg goed is voor de strijd tegen terrorisme.
quote:tvandattum schreef op 17 augustus 2016 @ 18:34:

[...]

Het is verboden. Wat wil je nog meer weten?

Ik wens jou een enkeltje saudie arabie toe. Blijkbaar voel jij je daar thuis. Ik niet. Ieder zijn plek op deze aarde.

Dan wens ik jou een enkeltje Mars toe, daar heb je geen mensenkennis nodig.

Boerka is niet verboden.

Ik kan leven waar ik wil, ben niet beperkt tot Nederland.
quote:violetskies schreef op 16 augustus 2016 @ 22:06:

Ik vind het onzin dat men dit gaat verbieden. Ik zou hooguit het verbieden om je in het openbaar te begeven met een niqaab omdat je met dit gewaad alleen al tegen het probleem aanloopt dat je maar beperkt met anderen kan communiceren en dit heeft een negatieve impact op het meedoen in een maatschappij. Het grootste deel van communicatie verloopt non-verbaal en dan helpt het niet als iemand volledig bedekt rondloopt met hooguit een kijkvenster bij de ogen.Ik zie ze weleens lopen in een niqaab, maar dan loopt er altijd een man naast. De vrouwen in de niqaab praten niet. Als iemand op straat iets vraagt doet de man het woord.
quote:shalimara schreef op 17 augustus 2016 @ 18:38:

[...]

Dan wens ik jou een enkeltje Mars toe, daar heb je geen mensenkennis nodig.

Boerka is niet verboden.

Ik kan leven waar ik wil, ben niet beperkt tot Nederland.

Nogmaals: jij legt de kern van de problemen met een bepaald type moslim genadeloos bloot.

Alles moet wijken voor de islam.

Ongeacht of dat past in de omgeving of niet. Ongeacht wat anderen daarvan vinden.

Hoe meer ik van types als jij lees, des te meer ik voorstander word van een compleet seculiere samenleving waarin elke uiting van religie verboden wordt.

Zal meteen de integratie bevorderen. Want in burka, nikaab, chador kom je nooit aan een baan.
Ik kan mij er niets bij voorstellen dat een vrouw zich er prettig in voelt, maar verder boeit het mij geen reet.
quote:tvandattum schreef op 17 augustus 2016 @ 18:34:

[...]

Maar jij legt de kern van het probleem meteen bloot: een bepaald type moslims vindt 1 ding belangrijk. Hun geloof.

En dat is het zo ongeveer.

En daar moet alles voor wijken.

Ook een samenleving waarin het voor iedereen prettig leven is.

Dat probleem heb jij prima blootgelegd.

Dank daarvoor.

In welke zin hebben moslims jouw prettige leven verstoord?

Is voor 1 bepaald type christen niet ook hun geloof alles waar ze voor leven?

Wordt die samenleving niet prettiger leefbaar als mensen elkaar beoordelen op het gedrag en niet op hun etnische achtergrond, politieke voorkeur, kleur of religie?

Waar jij een probleem ziet, zie ik een uitdaging.

Het spijt me niet dat ik niks voel voor jouw statische wereldbeeld.
quote:tvandattum schreef op 17 augustus 2016 @ 18:54:

[...]

Nogmaals: jij legt de kern van de problemen met een bepaald type moslim genadeloos bloot.

Ongeacht of dat past in de omgeving of niet. Ongeacht wat anderen daarvan vinden.

Hoe meer ik van types als jij lees, des te meer ik voorstander word van een compleet seculiere samenleving waarin elke uiting van religie verboden wordt.

Zal meteen de integratie bevorderen. Want in burka, nikaab, chador kom je nooit aan een baan.

In principe voel ik daar ook het meeste voor, maar ik weet dat dit een Utopie is.

Ligt er ook aan waar die dames solliciteren. Er zullen vast wel moslimorganisaties zijn waar zij iets voor kunnen betekenen. Zo krijg je besloten moslimgemeenschappen waar westerse landen, waar het (beperkte) boerkaverbod van kracht is, het zelf naar hebben gemaakt.

[...]

Zal meteen de integratie bevorderen. Want in burka, nikaab, chador kom je nooit aan een baan.en zo is het
quote:Blondie456 schreef op 17 augustus 2016 @ 19:09:

[...]

en zo is het

.....want?

Of kun je dit niet onderbouwen, net als tvandattum?

Zo onwesters.

[...]

Want in burka, nikaab, chador kom je nooit aan een baan.Vrouwen in die kledij komen hier ook niet om te werken.
[quote]Cateautje schreef op 16 augustus 2016 @ 21:38:

Als de veiligheid in het geding is dan kan de overheid wat mij betreft redelijk ver gaan.

Hier in Rotterdam werd gevraagd tijdens het zomercarnaval geen rugtassen mee te nemen en de meeste mensen hebben zich daar aan gehouden. Toch wat minder werk voor onze agenten geweest en de sfeer was er niet minder om.

Frankrijk bevind zich in een bijna staat van oorlog, kan me voorstellen dat vrijheid blijheid even een stapje terug moeten doen.

Koelboxen? Het ligt er aan welke mensen die bij zich hebben.[/quote]

Zo dan ben je even de weg kwijt zeg.

[...]

Zal meteen de integratie bevorderen. Want in burka, nikaab, chador kom je nooit aan een baan.Tuurlijk joh en wat doen we dan met de achternaam, of kun je daar ook Janssen van maken?
In een democratie moeten we de ook de rechten van mensen die niet voor democratie zijn beschermen. Anders heb je niks aan heel het gedachten goed waar democratie op gebaseerd is. Ook andersdenkenden, mensen die het systeem niet omarmen of er tegen zijn hebben hun volwaardige rechten- in een democratische staat- om in alle vrijheid hun manier van leven op hun manier in te vullen.
quote:shalimara schreef op 17 augustus 2016 @ 19:01:

[...]

In welke zin hebben moslims jouw prettige leven verstoord?

Is voor 1 bepaald type christen niet ook hun geloof alles waar ze voor leven?

Wordt die samenleving niet prettiger leefbaar als mensen elkaar beoordelen op het gedrag en niet op hun etnische afkomst, kleur of religie?

Waar jij een probleem ziet, zie ik een uitdaging.

Het spijt me niet dat ik niks voel voor jouw statische wereldbeeld.

"Momento Mori"

En dat eerste vraag ik mij ook wel eens af. Misschien ben ik zo fortuinlijk geweest, maar persoonlijk heb ik nooit hinder ondervonden van moslims.
quote:Hanaa schreef op 17 augustus 2016 @ 19:39:

In een democratie moeten we de ook de rechten van mensen die niet voor democratie zijn beschermen. Anders heb je niks aan heel het gedachten goed waar democratie op gebaseerd is. Ook andersdenkenden, mensen die het systeem niet omarmen of er tegen zijn hebben hun volwaardige rechten- in een democratische staat- om in alle vrijheid hun manier van leven op hun manier in te vullen.Wat koop je hier dan voor? Wat is de zin van jouw bestaan dan in een democratische staat?

[...]

Ik hoop dat er nog wat extra moslims naar jouw kleine stad worden gestuurd zodat je je beter kan aanpassen aan de nieuwe situatie.

Ik vind jouw houding onbegrijpelijker dan een westerling die zich tot de islam heeft bekeerd, en dat wil wel wat zeggen.

Wat jij hier nu zegt, is precies wat ik tegen heb op veel moslims: De Nederlander moet zich aanpassen aan de islamitische immigranten.

Als er straks maar genoeg moslims zijn, dan worden we er vanzelf toe gedwongen. Ik wil als autochtone niet-moslim mij niet aanpassen aan de volgelingen van een intolerante religie. Wij leven hier in een vrije, democratische, westerse samenleving en dat wil ik heel graag zo houden.

Waarom zouden nieuwkomers zich niet aanpassen aan de westerse samenleving die hier gangbaar is? Als je als gast ergens binnenkomt, dan pas je je ook aan huisregels aan. Waarom zag je 20 jaar geleden nooit boerka's, niqaabs e.d.? Je geeft moslims een vinger en ze nemen je hele hand. Sterker nog: ze eisen je hele arm op!

[...]

quote:Hanaa schreef op 17 augustus 2016 @ 19:39:

In een democratie moeten we de ook de rechten van mensen die niet voor democratie zijn beschermen. Anders heb je niks aan heel het gedachten goed waar democratie op gebaseerd is. Ook andersdenkenden, mensen die het systeem niet omarmen of er tegen zijn hebben hun volwaardige rechten- in een democratische staat- om in alle vrijheid hun manier van leven op hun manier in te vullen.Dat is het grootste gevaar van de democratie. Mensen die niets op hebben met de democratie ondermijnen deze door diezelfde democratie voor hun doel te misbruiken. Zoals jij het hier stelt, betekent het dat als er maar genoeg moslims zijn die voor de religieuze wetten zijn en tegen de democratie, deze moslims door een meerderheid aan stemmen de democratie kunnen laten verdwijnen.
quote:Dormouse schreef op 17 augustus 2016 @ 19:48:

[...]

"Momento Mori"

En dat eerste vraag ik mij ook wel eens af. Misschien ben ik zo fortuinlijk geweest, maar persoonlijk heb ik nooit hinder ondervonden van moslims.Dan heb je vast niet in de file naar Schiphol gestaan en je vliegtuig gemist! En dat is nog maar een heel klein ongemak vergeleken met het leed dat mensen is aangedaan die hun dierbaren hebben verloren of die zelf voor het leven zijn verminkt door moslimaanslagen. Dat jij toevallig nergens last van hebt gehad, wil niet zeggen dat dat een reden is om de terreur en de terreurdreiging te bagatelliseren.
quote:Pientjexxxx schreef op 17 augustus 2016 @ 20:19:

[...]

Wat jij hier nu zegt, is precies wat ik tegen heb op veel moslims: De Nederlander moet zich aanpassen aan de islamitische immigranten.

Als er straks maar genoeg moslims zijn, dan worden we er vanzelf toe gedwongen. Ik wil als autochtone niet-moslim mij niet aanpassen aan de volgelingen van een intolerante religie. Wij leven hier in een vrije, democratische, westerse samenleving en dat wil ik heel graag zo houden.

Waarom zouden nieuwkomers zich niet aanpassen aan de westerse samenleving die hier gangbaar is? Als je als gast ergens binnenkomt, dan pas je je ook aan huisregels aan. Waarom zag je 20 jaar geleden nooit boerka's, niqaabs e.d.? Je geeft moslims een vinger en ze nemen je hele hand. Sterker nog: ze eisen je hele arm op!

En toch komt dit soort bullshit vaak niet eens van moslims zelf maar van de autochtone knuffelaars die wel even beslissen dat dit of dat voor moslims wel aanstootgevend en blablabla zal zijn..

Dat is eigenlijk nog erger..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven