Tjoerie Topic

20-08-2016 12:56 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tjoeries, wat zijn dat?

Waarom maak je er eentje?

En waarom weet bijna iedereen meteen wat ermee bedoeld wordt?

Het schijnt vooral de niet donkere vrouw zo nu en dan te fascineren hoe de donkere dames met een opgetrokken wenkbrauw en een zuigend geluidje met hun lippen kinderen in het gareel krijgen, ruzies beslechten en versierpogingen de lucht uitschieten. De kracht van een tjoerie is soms verbazingwekkend.

Op verzoek open ik dan dus het officiele tjoerie topic als plek van vermaak en kennis.

Laten we het lekker luchtig houden.
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 13:45:

[...]

Waarom heb jij recht om je er mee te bemoeien als je ongepast gedrag ziet?

Ik zal het wel nooit snappenNou, de andere kant op kijken bij onaangepast/aso gedrag is misschien nog wel erger. En ik vind deze uitspraak ook een beetje grappig op een forum waar iedereen zich bemoeit met andermans gedrag.
Slik die kikker!
Ik doe het ook als ik alleen ben, tegen de hond, tegen apparaten die niet doen wat ik wil enzo.
Ik weet het
quote:zjeentje schreef op 20 augustus 2016 @ 13:53:

Vraag voor Khemam, Tas en Sherry,

Wanneer met andere cultuur bent, en je bent alleen.

Maak je dan ok tjoerie (gaat natuurlijk vanzelf?)

En wij pakken dat dan niet op uiteraard, is er dan communicatie stoornis, die kan uitmonden in echte ruzie of gevecht.

Of bedenk je op tijd, dat we het niet snappen?

(ben ik zelf eigenlijk wel duidelijk?)Ja, zou ik ook willen weten, want niet Suri( om jullie uitdrukking te gebruiken) weten wat een tjoerie is. Ik zou mij ten eerste rot schrikken als ik zoiets hoor, al zal ik niks doen, want weet niet wat dat is.
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:47:

[...]

In dit geval is het ook meer ondat niemand het van haar verwacht. Als mams een tjoerie maakt heeft ze zich zeker al een uur zitten verbijten of heb je wel zoiets stoms gezegd dat er geen normaal antwoord op mogelijk is. Heeft dan dus ook veel meer impact als van iemand die de hele dag om alles haar tanden zuigt.Ah, duidelijk! Dankjewel voor het uitleggen.
quote:zjeentje schreef op 20 augustus 2016 @ 13:53:

Vraag voor Khemam, Tas en Sherry,

Wanneer met andere cultuur bent, en je bent alleen.

Maak je dan ok tjoerie (gaat natuurlijk vanzelf?)

En wij pakken dat dan niet op uiteraard, is er dan communicatie stoornis, die kan uitmonden in echte ruzie of gevecht.

Of bedenk je op tijd, dat we het niet snappen?

(ben ik zelf eigenlijk wel duidelijk?)

Lieverd zelf een blinde uit groenland pikt een welgeplaatste tjoerie op. Het is ook niet altijd een voorbode van problemen. Soms is het een; ik ben niet gek hoor. Als iemand je in de maling neemt of plaagt.

De ruzie tjoerie is meestal heel kort en krachtig gevolgd door een scheldkanonade waar de honden geen brood van lusten. Daar is dan genoeg aan vooraf gegaan normaal dat alle partijenndondersgoed weten dat het hommeles is.

Gelukkig ben ik dat wel ontgroeit en is het alleen mijn man die daar soms het slachtoffer van is.
quote:sherry-holmes schreef op 20 augustus 2016 @ 13:58:

Ik doe het ook als ik alleen ben, tegen de hond, tegen apparaten die niet doen wat ik wil enzo.

(ben erg visueel in gesteld, zie het al voor me)
quote:ZombieQueen schreef op 20 augustus 2016 @ 13:07:

Ik vind het eigenlijk heel aso overkomen. Wat een onsmakelijk geluidje erbij ook. Maar goed, zal wel aan mij liggen.

Wat is er dan precies aso aan?

Ik zie geen verschil met tssssssssk of pffffffff bijvoorbeeld.
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 13:58:

[...]

Ja, zou ik ook willen weten, want niet Suri( om jullie uitdrukking te gebruiken) weten wat een tjoerie is. Ik zou mij ten eerste rot schrikken als ik zoiets hoor, al zal ik niks doen, want weet niet wat dat is.

Ja, zou jij ervan schrikken? Waarom?

Ik herken 'm enigszins van de 'Tozzzz' variant (met de tong klakken en tosszzzzz-geluid). Dan ging ik als jonkie al in de BIO-houding staan (Bring It On).
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:59:

[...]

Lieverd zelf een blinde uit groenland pikt een welgeplaatste tjoerie op. Het is ook niet altijd een voorbode van problemen. Soms is het een; ik ben niet gek hoor. Als iemand je in de maling neemt of plaagt.

De ruzie tjoerie is meestal heel kort en krachtig gevolgd door een scheldkanonade waar de honden geen brood van lusten. Daar is dan genoeg aan vooraf gegaan normaal dat alle partijenndondersgoed weten dat het hommeles is.

Gelukkig ben ik dat wel ontgroeit en is het alleen mijn man die daar soms het slachtoffer van is.Dat herken ik wel van mijn jeugd in Zuid Afrika, daar deden de( zal nu wel een rascist worden genoemd) zwarte vrouwen ook aan. Een hels kabaal is dat wanneer ze ruzie hebben. Een hoop gekrijs, en elkaar in de haren vliegen.

[...]

Gelukkig ben ik dat wel ontgroeit en is het alleen mijn man die daar soms het slachtoffer van is.Klopt en lichaamstaal daar zie he het aan.
quote:lemoos2 schreef op 20 augustus 2016 @ 14:03:

[...]

Ja, zou jij ervan schrikken? Waarom?

Ik herken 'm enigszins van de 'Tozzzz' variant (met de tong klakken en tosszzzzz-geluid). Dan ging ik als jonkie al in de BIO-houding staan (Bring It On).Ja omdat ik dat niet ken

[...]

Gelukkig ben ik dat wel ontgroeit en is het alleen mijn man die daar soms het slachtoffer van is.Hihi, achteraf denk ik dat ik dat ook wel wist (na zien van youtube)
Tozzzz is de marokkaanse tjoerie inderdaad. Ook op zoveel manieren te intrepeteren en ligt maar net aan toon, houding en situatie.

Klinkt heel ingewikkeld maar vaak in de praktijk heel duidelijk.
Ik, als blanke, doe ook tjoeri. Kan het niet helpen soms... Moet wel zeggen dat ik dit vooral doe als iemand een lading dommigheid spuit, waarvan ik denk: hier ga ik niet eens de moeite voor doen om woorden te vinden.

Ben opgegroeid in een 'multiculturele' straat waar alle Surinaamse ouders zich hiervan bedienden en het was verbazingwekkend effectief, moet ik zeggen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 14:05:

[...]

Ja omdat ik dat niet ken

Het lijkt toch op heel veel varianten die mensen maken als ze iets niet kunnen zeggen maar de afkeuring ook niet kunnen wegslikken. Je hoeft er helemaal niets mee, met hun afkeuring.

Misschien zie jij het als voorbode van gekrijs/elkaar letterlijk aanvliegen? (Wat ik zo lees van jouw ervaringen).
Tazzzz en zehma (zogenaamd/nep)
quote:KaitlynTodd schreef op 20 augustus 2016 @ 13:45:

[...]

Waarom heb jij recht om je er mee te bemoeien als je ongepast gedrag ziet?

Ik zal het wel nooit snappenOogkleppen op en doorlopen dan maar?
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 14:08:

Tazzzz en zehma (zogenaamd/nep)Zemmel= klootzak, mietje
Je ziet tegenwoordig veel nederlandse kinderen Surinaamse Marokkaanse woordjes overnemen hier in Amsterdam ik liep over straat zie ik hollandse kindjes die een tjoeri doen.
Echt he Hasse!

Mijn amerikaanse witte vriendin tjoeriet tegenwoodig nog meer dan ik. Ze noemt het de ultieme manier om domme mensen de mond te snoeren. Culturele uitwisseling in de puurste vorm.
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 14:12:

Echt he Hasse!

Mijn amerikaanse witte vriendin tjoeriet tegenwoodig nog meer dan ik. Ze noemt het de ultieme manier om domme mensen de mond te snoeren. Culturele uitwisseling in de puurste vorm.Mooi is dat
quote:Tas29 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:42:

[afbeelding]

Dit is ook al genoeg als iemand onzin uitkraamt.

Jaaaa deze is ook heerlijk arrogant en neerbuigend .

Weer even iets waar sommigen dan weer lekker op kunnen reageren : het valt me echt op hoeveel minachting donkere damess met een blik of hun houding kunnen uitstralen. Dat zou ik ook wel willen als de situatie er om vraagt, want je heb de ander dan helemaal in je zak zonder iets te hoeven zeggen.
Snap ook niet waarom sommige mensen denken dat na een tjoerie er automatisch klappen zouden vallen.

99% van de tijd is het idd niet meer dan een pffff of een diepe zucht in een ander jasje.
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:51:

[...]

Hier gaan we een andere zijstraat in. Als ik zie dat iemand word gepest, uitgescholden oid op straat ben ik niet het type om stilletjes voorbij te lopen. Als iemand onbeschoft zit te schelden in de buurt van kinderen zal ik ook duidelijk mijn ongenoegen daarmee tonen en schroom mij totaal niet om zo'n iemand op zijn plek te zetten. Schijnt enorm zeldzaam te zijn tegenwoordig maar ja ik neem dat recht. Zouden meer mensen moeten doen eigenlijk, zou het straatbeeld ten goede komen.Volledig mee eens, dat stukje sociale controle zijn we helaas helemaal kwijt geraakt in Nederland en daar wordt de samenleving niet leuker van .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven