Snel scannen
vrijdag 26 augustus 2016 om 15:04
vrijdag 26 augustus 2016 om 15:11
quote:Inexplicable schreef op 26 augustus 2016 @ 15:08:
Zelf altijd gedaan als bijbaan, vroegah. Ik wilde zelf altijd zo snel mogelijk die piep horen. Maakte een wedstrijd met mezelf.
Denk niet dat ze het bij kunnen houden, eigenlijk.
Ha ha ha, ik ook!
Ik denk dat de huidige kassa's alles analyseren en dat dat idd wel gebeurt
Zelf altijd gedaan als bijbaan, vroegah. Ik wilde zelf altijd zo snel mogelijk die piep horen. Maakte een wedstrijd met mezelf.
Denk niet dat ze het bij kunnen houden, eigenlijk.
Ha ha ha, ik ook!
Ik denk dat de huidige kassa's alles analyseren en dat dat idd wel gebeurt
vrijdag 26 augustus 2016 om 15:13
vrijdag 26 augustus 2016 om 16:09
quote:Fruity-Pebbles schreef op 26 augustus 2016 @ 16:02:
14 jaar geleden werd dat al bijgehouden bij mijn zaterdagbaantje.
En tijdens functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken werd dit voorgelegd.
Of je lag onder het gemiddelde en moest harder werken.
Je was gemiddeld of boven gemiddeld.
Dat kan niet.
Anders heette het niet 'gemiddeld'.
14 jaar geleden werd dat al bijgehouden bij mijn zaterdagbaantje.
En tijdens functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken werd dit voorgelegd.
Of je lag onder het gemiddelde en moest harder werken.
Je was gemiddeld of boven gemiddeld.
Dat kan niet.
Anders heette het niet 'gemiddeld'.
Ik moet helemaal niks!
vrijdag 26 augustus 2016 om 16:19
quote:Fruity-Pebbles schreef op 26 augustus 2016 @ 16:13:
[...]
Tuurlijk wel.
Als 10 per minuut gemiddeld is en jij scant er 13 per minuut, presteer je dus bovengemiddeld.
Als ik 13 per minuut scan, moet iemand anders 7 per minuut scannen om tot een gemiddelde te komen van 10.
Als iedereen 10 scant, en ik scan er 13, trek ik het gemiddelde omhoog tot boven de 10.
Okee, beetje flauw van mij. Waarschijnlijk werd er een norm bedoeld waar je op of boven moest zitten.
[...]
Tuurlijk wel.
Als 10 per minuut gemiddeld is en jij scant er 13 per minuut, presteer je dus bovengemiddeld.
Als ik 13 per minuut scan, moet iemand anders 7 per minuut scannen om tot een gemiddelde te komen van 10.
Als iedereen 10 scant, en ik scan er 13, trek ik het gemiddelde omhoog tot boven de 10.
Okee, beetje flauw van mij. Waarschijnlijk werd er een norm bedoeld waar je op of boven moest zitten.
Ik moet helemaal niks!
vrijdag 26 augustus 2016 om 16:26
Vind het wel een goede zaak eigenlijk. Creëert ook een stukje bewustwording zo.
Heb nooit echt haast in een supermarkt maar vind het desondanks ergerlijk wanneer er tergend traag gescand wordt.
Gelukkig zie ik dat niet vaak maar als het wel gebeurt zijn het (met alle respect) de onervaren jonge meiskes.
Heb nooit echt haast in een supermarkt maar vind het desondanks ergerlijk wanneer er tergend traag gescand wordt.
Gelukkig zie ik dat niet vaak maar als het wel gebeurt zijn het (met alle respect) de onervaren jonge meiskes.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
vrijdag 26 augustus 2016 om 17:06
quote:viva1966 schreef op 26 augustus 2016 @ 16:54:
Bij "mijn" Albert Heijn zit een dame van middelbare leeftijd achter de kassa die tergend langzaam is. Het zou goed zijn als ze daar eens gaan meten en haar laten zien hoe ze het sneller kan doen. En als ze nou vriendelijk was...Die is wel weer "goed" voor het gemiddelde van het filiaal, fijn voor de collega's
Bij "mijn" Albert Heijn zit een dame van middelbare leeftijd achter de kassa die tergend langzaam is. Het zou goed zijn als ze daar eens gaan meten en haar laten zien hoe ze het sneller kan doen. En als ze nou vriendelijk was...Die is wel weer "goed" voor het gemiddelde van het filiaal, fijn voor de collega's
vrijdag 26 augustus 2016 om 17:09
quote:boterhammie schreef op 26 augustus 2016 @ 15:11:
tja ze mogen gewoon dingen meten op het werk.
Mijn moeder werkt in de huishouding in een bejaardenhuis en moet na elke handeling klokken.
Denk dat tegenwoordig veel meer word gekeken naar hoe dingen sneller kunnen enz
Dus stofzuigen dan klokken, dweilen dan klokken enz enz met alles altijd? Dat vind ik dan weer totaal idioot eigenlijk. Dat kost toch in totaal een hoop tijd en gedoe, dan schiet het het doel voorbij.
Bij de kassa snap ik het wel, daarmee kun je zien hoe snel iemand werkt en dat is belangrijk want mensen willen net te lang wachten. Door het te meten heb je nooit discussie en verder heeft ze er geen last van.
tja ze mogen gewoon dingen meten op het werk.
Mijn moeder werkt in de huishouding in een bejaardenhuis en moet na elke handeling klokken.
Denk dat tegenwoordig veel meer word gekeken naar hoe dingen sneller kunnen enz
Dus stofzuigen dan klokken, dweilen dan klokken enz enz met alles altijd? Dat vind ik dan weer totaal idioot eigenlijk. Dat kost toch in totaal een hoop tijd en gedoe, dan schiet het het doel voorbij.
Bij de kassa snap ik het wel, daarmee kun je zien hoe snel iemand werkt en dat is belangrijk want mensen willen net te lang wachten. Door het te meten heb je nooit discussie en verder heeft ze er geen last van.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
vrijdag 26 augustus 2016 om 17:24
vrijdag 26 augustus 2016 om 17:38
Bij mij op de wasserij wordt ook wel bijgehouden hoe snel je een bak ondergoed weg vouwt en hoe veel overhemden je weg strijkt in een uur. Dat heeft twee voordelen: ten eerste kan de LG haar personeelsplanning dan aanpassen op het aantal te verwachten kilo's (je weet immers hoe lang men doet over een kilo was) en ten tweede kan ze mensen aanspreken als hun werktempo ineens schrikbarend daalt. Ik kan me zo indenken dat dergelijke overwegingen ook gelden voor Appie.
En ik lig er helemaal niet wakker van, ik zorg gewoon dat ik ruim aan de veilige kant blijf .
En ik lig er helemaal niet wakker van, ik zorg gewoon dat ik ruim aan de veilige kant blijf .
vrijdag 26 augustus 2016 om 18:03
Snelheid per klant, aantal fouten, aantal keren hulp nodig (bij terugdraaien transactie), hoeveelheid breuk, kasverschil, supermarkten houden alles bij. En als je niet presteert, voor jou tien anderen.
Vroeger stond de grote baas gewoon zo nu en dan een kwartiertje over je schouder mee te kijken. Sommigen werden daar zo zenuwachtig van dat ze er spontaan slechter van gingen presteren. Anderen deden alleen hun best als de baas keek.
Nu houdt de computer alles bij. Hard en ongenaakbaar. Het zal er vast niet gezelliger op geworden zijn, maar als het niet je droombaan is maar gewoon een manier om wat bij te verdienen, zou ik me er vooral niet druk om maken.
Vroeger stond de grote baas gewoon zo nu en dan een kwartiertje over je schouder mee te kijken. Sommigen werden daar zo zenuwachtig van dat ze er spontaan slechter van gingen presteren. Anderen deden alleen hun best als de baas keek.
Nu houdt de computer alles bij. Hard en ongenaakbaar. Het zal er vast niet gezelliger op geworden zijn, maar als het niet je droombaan is maar gewoon een manier om wat bij te verdienen, zou ik me er vooral niet druk om maken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
vrijdag 26 augustus 2016 om 18:20
Hoezo zou dat nou weer niet mogen? Lijkt me toch wel heel sneu als een bedrijf de prestaties van zijn werknemers niet eens meer mag analyseren.
Maar hé, als je dochter het onprettig vindt dat staat het haar natuurlijk vrij om ontslag te nemen. Voor haar zo tig anderen scholieren die het werk wel willen doen.
Maar hé, als je dochter het onprettig vindt dat staat het haar natuurlijk vrij om ontslag te nemen. Voor haar zo tig anderen scholieren die het werk wel willen doen.
vrijdag 26 augustus 2016 om 19:30
Vroeger meer als 10 jaar geleden werken ik in de supermarkt. Toen werd dit al bijgehouden.
Sterker nog er hing elke week een velletje papier met hoe snel iedereen was ( scansnelheid enz) en de kasverschillen. Was je score niet goed, dan werd je hierop aangesproken.
Er zijn overigens ook trucjes om je snelheid hoog te houden.
Sterker nog er hing elke week een velletje papier met hoe snel iedereen was ( scansnelheid enz) en de kasverschillen. Was je score niet goed, dan werd je hierop aangesproken.
Er zijn overigens ook trucjes om je snelheid hoog te houden.