vriendin en haar relatie, wat zou jij doen?
donderdag 11 december 2008 om 22:37
Ik heb een hele lieve vriendin waar ik ontzettend van houd. Nu gaat ze alweer een tijd met een man waarmee zij ook al een aantal jaren geleden een relatie mee heeft gehad. Ze heeft echt het idee dat hij de liefde van haar leven is...Maaaaar hij heeft haar in de korte tijd dat ze nu een relatie hebben al een aantal dingen geflikt. Afgelopen weekend is hij erg ver gegaan en heeft haar tijdens een ruzie hardhandig aangepakt (niet geslagen...maar goed waar ligt de grens?)
Ze was helemaal klaar met hem en was zover dat ze bij hem weg wilde. Ik steun haar onvoorwaardelijk..of ze nu bij hem blijft of niet, of ik het er mee eens ben of niet. Ze hebben gepraat en ze heeft besloten hem nog een kans te geven. Andere vriendinnen van haar reageerden hierop teleurgesteld en vinden dat ze bij hem weg moet. Ik heb gezegd dat het haar leven is en dat zij dat moet bepalen. Toch zie ik haar liever niet met hem...En dat zit mij dwars..Had ik ook moeten zeggen dat ze bij hem weg moet? Wat zou jij doen?
Ze was helemaal klaar met hem en was zover dat ze bij hem weg wilde. Ik steun haar onvoorwaardelijk..of ze nu bij hem blijft of niet, of ik het er mee eens ben of niet. Ze hebben gepraat en ze heeft besloten hem nog een kans te geven. Andere vriendinnen van haar reageerden hierop teleurgesteld en vinden dat ze bij hem weg moet. Ik heb gezegd dat het haar leven is en dat zij dat moet bepalen. Toch zie ik haar liever niet met hem...En dat zit mij dwars..Had ik ook moeten zeggen dat ze bij hem weg moet? Wat zou jij doen?
Perfectionisme is niet perfect...
donderdag 11 december 2008 om 22:44
donderdag 11 december 2008 om 22:45
donderdag 11 december 2008 om 23:19
Eerlijk gezegd vind ik wel dat je eerlijk had moeten zijn. Ik zou ook willen dat mijn vriendinnen eerlijk tegen me zijn. En kom op, zeg: als het fysiek wordt, moet je sowieso wegwezen! Wat is de volgende stap? Dat ze bont en blauw bij je voor de deur staat? Haar onvoorwaardelijk steunen, lijkt me logisch: ze is je vriendin, maar je mag haar echt wel je mening geven. Als ze die naast zich neerlegt: even goede vriendinnen.

donderdag 11 december 2008 om 23:28
Thnks voor jullie reacties!
Rosanna, dat is het ook. Ik denk wel dat dat moment komt...Maar zij moet het doen, die knoop doorhakken, wanneer zij het kan.
En Poezewoes,
Dat is ook zeker waar!!
Lilaemme,
Zij weet precies hoe ik erover denk, geef mijn mening vaak genoeg en ik weet dat ze die waardeert. Maar zal haar nooit vertellen 'en nu pak je je spullen en ga je weg'. Ze moet die beslissing zelf nemen vind ik. Als ze naar mij zou luisteren, maar niet geheel achter haar besluit zou staan zou ze mij dit toch op een gegeven moment kwalijk gaan nemen? Ik ben zelf ook te lang in een relatie blijven hangen, maar heb het altijd gewaardeerd dat zij nooit tegen mij heeft gezegd 'en je moet bij hem weg'. Ze steunde mij altijd en heeft mij er zelf achter laten komen..
En nog iets...Ik vind dat altijd makkelijker gezegd dan gedaan 'sowieso wegwezen'. Je bent vaak ook emotioneel gebonden aan zo'n persoon waardoor je er vaak wat langer over doet die daadwerkelijk stap te zetten.
Rosanna, dat is het ook. Ik denk wel dat dat moment komt...Maar zij moet het doen, die knoop doorhakken, wanneer zij het kan.
En Poezewoes,
Dat is ook zeker waar!!
Lilaemme,
Zij weet precies hoe ik erover denk, geef mijn mening vaak genoeg en ik weet dat ze die waardeert. Maar zal haar nooit vertellen 'en nu pak je je spullen en ga je weg'. Ze moet die beslissing zelf nemen vind ik. Als ze naar mij zou luisteren, maar niet geheel achter haar besluit zou staan zou ze mij dit toch op een gegeven moment kwalijk gaan nemen? Ik ben zelf ook te lang in een relatie blijven hangen, maar heb het altijd gewaardeerd dat zij nooit tegen mij heeft gezegd 'en je moet bij hem weg'. Ze steunde mij altijd en heeft mij er zelf achter laten komen..
En nog iets...Ik vind dat altijd makkelijker gezegd dan gedaan 'sowieso wegwezen'. Je bent vaak ook emotioneel gebonden aan zo'n persoon waardoor je er vaak wat langer over doet die daadwerkelijk stap te zetten.
donderdag 11 december 2008 om 23:29
quote:danivo schreef op 11 december 2008 @ 23:24:
des te meer iedereen zegt dat ze bij hem weg moet, des te meer zal ze zich aan hem vastklampen.
wat jij doet houdt voor haar de deur open om toch zelf een keuze te maken en te weten dat je er bent voor haar mocht dat nodig zijnJa dat denk ik ook idd.
des te meer iedereen zegt dat ze bij hem weg moet, des te meer zal ze zich aan hem vastklampen.
wat jij doet houdt voor haar de deur open om toch zelf een keuze te maken en te weten dat je er bent voor haar mocht dat nodig zijnJa dat denk ik ook idd.
donderdag 11 december 2008 om 23:50
Ik heb een vriendin wiens partner notoire vreemdganger was. Nooit heb ik haar laten weten dat ik vond dat ze bij hem weg moest, of dat ik dacht dat hij nooit zou veranderen. Wél stelde ik sturende vragen om haar tot haar eigen conclusies te laten komen. (ze is bij hem weg trouwens ) Dingen als; Maar hoe ziet een goede relatie er volgens jou uit? Hoe is de situatie veranderd dat dit niet meer voor gaat komen? Dat soort dingen.
vrijdag 12 december 2008 om 10:05
Uit ervaring weet ik dat je altijd erg voorzichtig moet zijn, wanneer je een vriendin vertelt dat haar vriend/ man niet deugt. Ik ben ook altijd van het eerlijk zijn. Maar heb al verschillende keren gezien dat goede vriendinnen je goede adviezen niet zomaar aannemen. Ik ben nu dan ook overgestapt op de taktiek die Mevrouwdekees ook beschrijft. niet te direct, wel eerlijk, en vroeg of laat komt vriendin er toch wel achter. Jaren geleden heb ik trouwens ook in de situatie gezeten, waarin iedereen me vertelde dat ik mijn relatie beter kon beindigen, maar als iedereen dat zegt, wil jij soms juist laten zien dat het hartstikke goed gaat, en blijf je in die relatie hangen.
Subtiel zijn dus.
Subtiel zijn dus.
Count your blessings...