Een allesbrander aanschaffen?

06-09-2016 23:43 20 berichten
Hoi allemaal,

Misschien hebben jullie tips of advies. Is het verstandig om een allesbrander aan te schaffen? Ik heb me er even in verdiept maar zowel een allesbrander als hout zijn niet goedkoop. Scheelt zoiets behoorlijk in de stookkosten? In ons huis is nu een openhaard aanwezig, maar die geeft amper warmte. Het is natuurlijk wel gezellig

Mijn idee is om op die schoorsteen een allesbrander aan te sluiten zodat we deze winter op hout kunnen stoken, puur voor de warmte op de begane grond. Ik schrok namelijke behoorlijk van onze laatste energierekening. Op de bovenverdieping hebben wij de radiatoren eigenlijk nooit aan. Wat ik nu weet is dat er ook allesbranders zijn die op de cv aangesloten kunnen worden. Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt!
Wij wilden ook een kachel die je op de cv aan kunt sluiten, maar volgens de verkoper verkochten ze die niet meer omdat ze niet veilig zijn (ontploffingsgevaar ). Wij hebben een houtkachel en wij stoken 'm voornamelijk 's avonds in de herfst/winter omdat het een heerlijke warmte geeft die je met de cv niet hebt. Ik heb eigenlijk geen idee of het qua kosten scheelt met cv.
Ontploffingsgevaar? wow dat wist ik ook niet. Verkopen ze die totaal niet meer of alleen van een bepaald merk? Ik heb namelijk net een bod uitgebracht op Marktplaats..
quote:Frugally schreef op 07 september 2016 @ 00:21:

Ontploffingsgevaar? wow dat wist ik ook niet. Verkopen ze die totaal niet meer of alleen van een bepaald merk? Ik heb namelijk net een bod uitgebracht op Marktplaats..Geen idee welk merk, volgens mij alle merken, maar ik heb het ook alleen van hem gehoord. Misschien moet je je er eerst meer in verdiepen. Het had er mee te maken dat de druk in de cv niet goed geregeld kan worden. Wel balen, want wij hadden dat ook liever gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hout stoken klinkt zo erg dat daar bomen voor gekapt worden
quote:oemiee1234 schreef op 07 september 2016 @ 01:26:

Hout stoken klinkt zo erg dat daar bomen voor gekapt wordenIk denk niet dat daarvoor extra bomen gekapt worden, het is toch resthout wat je koopt?
Hout stoken is wel heek erg vervuilend.
Wat is er vervuilend aan hout stoken?
Mijn ouders hebben een palletkachel gekocht. Die kan je instellen op een bepaalde temperatuur en dan zorgt hij er zelf voor dat het die temperatuur is in de kamer. Je gooit er zakken houtsnippers in en dat pakt hij dan zelf. Is zoiets niks?

Of investeren in zonnepanelen? Ik heb een energierekening van niks daardoor
Wij hebben twee jaar terug een hoogrendement houtkachel gekocht. Wij stoken hout vanaf dat er iemand thuis komt in de middag. Wij kopen zorgvuldig in, zoeken naar koopjes, maar wel van bepaalde soorten hout.

Via de site mindergas hou ik precies ons gasverbruik bij. Wat wij besparen aan gas komt ongeveer overeen aan kosten voor de koop van hout plus regelmatig schoorsteenvegen. Dan hebben we de kosten voor zagen, bijlen en de aanleg/aankoop niet meegeteld.

Het is dus alleen rendabel als je gratis aan goed hout kan komen. Ga je rommel stoken (afvalhout dat geverfd of geïmpregneerd is) dan ben je erg ongezond bezig, voor jezelf en je hele buurt. Plus je kanaal wordt vuil: vaker vegen en kans op brand.

Als je verbruik zo hoog is kan je beter gaan isoleren, dat verdient zich wel terug. Onze gevel isolatie bespaart ons 700 euro per jaar! Mindergas is een goede site om je verbruik te analyseren.
quote:jules schreef op 07 september 2016 @ 06:46:

Wat is er vervuilend aan hout stoken?Komt veel fijnstof door in de lucht. Als je ook maar een beetje gevoelige longen hebt, merk je dat heel goed.

https://www.milieucentraa ... chel-of-open-haard-kopen/
klik
quote:anky schreef op 07 september 2016 @ 06:02:

Hout stoken is wel heek erg vervuilend.Dan deugt er iets niet aan de installatie. Ja, in een open haard is het vervuilend omdat het hout niet goed genoeg verbrand. Maar in een goede allesbrander met goede afvoer is het niet vervuilender dan aardgas.
klik
quote:viva1966 schreef op 07 september 2016 @ 08:39:

[...]

Dan deugt er iets niet aan de installatie. Ja, in een open haard is het vervuilend omdat het hout niet goed genoeg verbrand. Maar in een goede allesbrander met goede afvoer is het niet vervuilender dan aardgas.Goed stoken zorgt voor minder vervuiling en fijnstof (ook in huis), maar dan moet je daar ook veel aandacht aan besteden (alleen geschikt hout, schoorsteen regelmatig vegen en vogelnestvrij houden, voldoende luchtaanvoer o.a.) en dat doet lang niet iedereen (en bij een onvolledige verbranding is het gewoon geen gezonde manier van verwarmen, die ook voor overlast zorgt).
Ik denk dat ik het geld voor die kachel en de brandstof liever zou besteden aan uitzoeken waarom je verbruik zo hoog is, en dat probleem aanpakken. Als je huis niet goed geïsoleerd is, stook je je met allesbrander nog steeds scheel.
Quote:

. Op de bovenverdieping hebben wij de radiatoren eigenlijk nooit aan.

Dat is natuurlijk niet slim om een bv 30Kw ketel te laten stoken voor een paar radiatoren dat is erg zonde.

Hier meer tips:

https://www.vandomburg.ne ... l-instellen-en-afregelen/

Vergeet niet houtstoken brengt ook ongemakken en onderhoud met zich mee.
Echt nooit geweten dat het zo slecht is. Geld dit ook voor een openhaard met deur?
quote:jules schreef op 08 september 2016 @ 00:07:

Echt nooit geweten dat het zo slecht is. Geld dit ook voor een openhaard met deur?Open haard is nog slechter, want vaak minder goede verbranding.
Bedankt voor alle reacties. We hebben vandaag de knoop doorgehakt en mogen hout gaan hakken . Het is een normale allesbrander geworden maar wel een mooie (een Faber).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven