nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
quote:Vlinder1963 schreef op 13 september 2016 @ 21:27:

[...]

Omdat het lichaam van de overledene aan de machines ligt en de organen dus mede daardoor snel zullen afsterven is het van belang dat ze zo snel mogelijk uit het lichaam gehaald worden.

Als een lichaam van een overledene niet aan de machines gekoppeld is sterven ze gelijk af.

Zelfs bij mensen die in coma liggen en aan de machines gaan de organen behoorlijk achteruit.en sterven die vaak ook aan het falen van een orgaan.O, de redenen waarom het zo moet, zijn me volkomen duidelijk. Maar ik vind het erg onkies. Iemand al leeghalen voor iemand goed en wel is overleden. Alles in mij roept "Dat doe je toch niet!"
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:26:

Ik zou niet lekker kunnen slapen straks als ik zou weten dat mijn organen na mijn dood worden weggehaald, vreselijk idee. En ja, ik durf wel tegelijkertijd eerlijk te zeggen dat ik zo een orgaan van iemand anders zou aannemen als ik er eentje nodig had. Egoïstisch? Ja heel erg. Maar ja, kan gewoon he?

Het is maar de vraag of het dan nog gewoon kan. Volgens mij gaat dat wel een volgende stap zijn in het verlagen van wachtlijsten.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 21:32:

[...]

Het is maar de vraag of het dan nog gewoon kan. Volgens mij gaat dat wel een volgende stap zijn in het verlagen van wachtlijsten.Zal waarschijnlijk niet zo zijn, daar ben ik erg zeker van
l'état c'est moi
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 21:30:

[...]

Dit systeem werkt helemaal niet goed. Waar baseer je dat op? Het enige resultaat is dat er meer organen beschikbaar komen, doordat mensen hun organen afgenomen worden zonder dat ze daar toestemming voor gegeven hebben.

Ik weet ook niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik heb mezelf wel beschikbaar gesteld als donor (bepaalde organen niet) maar dat is omdat het mij niet boeit. Als ik iemand anders daarmee kan redden vind ik het prima. Ik heb er niks meer aan.

Maar ik begrijp dat veel mensen dit belachelijk vinden omdat er vast genoeg mensen zijn die geen 'nee' aanvinken en dus uiteindelijk donor zijn.

Maar goed aan de ene kant vind ik, als dit doorgaat ben je op de hoogte. Als je het niet wil is het een kleine moeite om aan te geven dat je het niet wilt.
.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 21:23:

[...]

nee hoor, ik ken genoeg gewoon normaal denkende, goedopgeleide mensen die er gewoon niet over willen denken of die paar minuten er niet aan willen besteden om te registreren

Precies. En het is mij persoonlijk al bij 2 mensen gelukt om het toch voor elkaar te krijgen. Namelijk binnen één minuut op hun mobieltje geregeld terwijl ze bij mij op de koffie waren. Echt, hele normale, hoogopgeleide mensen. Alleen een beetje lui en ver van mijn bed types.

Bij mij is het niet ver van mijn bed. Een van mijn naasten heeft een donor orgaan mogen ontvangen en dat heeft het leven van ons hele gezin zo ontzettend in de positieve zin veranderd. Eeuwige dank en hopelijk een mooi plekje daarboven voor de donor die dat mogelijk heeft gemaakt.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 21:23:

[...]

nee hoor, ik ken genoeg gewoon normaal denkende, goedopgeleide mensen die er gewoon niet over willen denken of die paar minuten er niet aan willen besteden om te registreren Die paar minuten die het kost om een willekeurig formuliertje in te vullen kun je met een goede reden wel van mensen vragen. Van ze verlangen dat ze nadenken over een vraag van leven en dood en een beslissing te nemen die impact kan hebben op hun eigen sterven en het rouwproces van hun nabestaanden gaat dan weer heel veel stapjes verder. Te veel stapjes verder, als je het mij vraagt. En hoger opgeleid wil niet zeggen dat je dan opeens zo goed kunt overzien waar je voor kiest. Hoe meer je je in de materie verdiept, hoe ingewikkelder de keuze wordt. En de confrontatie met de dood gaan we als samenleving als geheel maar al te graag uit de weg.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:26:

Ik zou niet lekker kunnen slapen straks als ik zou weten dat mijn organen na mijn dood worden weggehaald, vreselijk idee. En ja, ik durf wel tegelijkertijd eerlijk te zeggen dat ik zo een orgaan van iemand anders zou aannemen als ik er eentje nodig had. Egoïstisch? Ja heel erg. Maar ja, kan gewoon he?

Ik ben voor de mogelijk om vrijwillig je organen te kunnen doneren. Als gift, onbaatzuchtig, omdat je dat zelf wilt dus. Dat heeft niets met de mening of bereidwilligheid van de ontvanger te maken.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:33:

[...]

Zal waarschijnlijk niet zo zijn, daar ben ik erg zeker vanNou, orgaandonatie toewijzing wordt gedaan door mensen he, niet door een geautomatiseerd systeem. Als zij in het systeem zien dat de vrager nooit een orgaan af hebben willen staan vs iemand die net zo hard een orgaan nodig hebben en wel in een vroeger stadium ja heeft gezegd, is die keus snel gemaakt he wie de voorkeurspositie krijgt.
quote:pruttel schreef op 13 september 2016 @ 21:34:

[...]

Precies. En het is mij persoonlijk al bij 2 mensen gelukt om het toch voor elkaar te krijgen. Namelijk binnen één minuut op hun mobieltje geregeld terwijl ze bij mij op de koffie waren. Echt, hele normale, hoogopgeleide mensen. Alleen een beetje lui en ver van mijn bed types.

Bij mij is het niet ver van mijn bed. Een van mijn naasten heeft een donor orgaan mogen ontvangen en dat heeft het leven van ons hele gezin zo ontzettend in de positieve zin veranderd. Eeuwige dank en hopelijk een mooi plekje daarboven voor de donor die dat mogelijk heeft gemaakt.Na de dood ben je gewoon dood hoor, alsof er een hemel bestaat. koekoek
l'état c'est moi
quote:tonkje schreef op 13 september 2016 @ 21:32:

[...]

O, de redenen waarom het zo moet, zijn me volkomen duidelijk. Maar ik vind het erg onkies. Iemand al leeghalen voor iemand goed en wel is overleden. Alles in mij roept "Dat doe je toch niet!"Mijn vader was echt wel heel erg dood toen ze bij hem keken wat ze nog van hem konden gebruiken en geloof maar dat ik het echt zeker weet omdat ik weet wat er tijdens de obductie een ontdekking in zijn hoofd is gedaan die ik hier niet wil neerzetten vanwege eventuele herkenning van verwanten.
Waarom zijn mensen eigeniljk bang voor de dood? Waarom is iedereen zo bang voor het ENIGE zekere van het leven?
l'état c'est moi
quote:Foechoer schreef op 13 september 2016 @ 21:27:

[...]

Goed dat deze opties er zijn, als ze er ook echt komen. Maar ook hieruit volgt weer een lastig punt, namelijk dat de overheid je nu gaat verplichten om hier iets van te vinden en er een besluit in te nemen, ongeacht of je kennis die daar voor nodig is (of de wens of het vermogen om die kennis te vergaren) wel bezit. En dat is principieel onjuist, vind ik.

Ehhhhh???? Die zijn er nu al hoor! En die mag je ook zonder kennis en met onredelijke overtuigingen gewoon nemen. Het enige verschil wordt dat je straks bij geen bewuste keuze uitkomt op "ja tenzij" in plaats van op "nee tenzij", waarbij je familie in zo'n geval, meestal ook op basis van geen kennis over jouw beweegredenen en overtuigingen, mag beslissen. In het nieuwe systeem weten ze dan in ieder geval dat je blijkbaar geen heel zwaarwegende redenen had om er tegen te zijn, anders had je wel "nee" ingevuld.

Overigens heeft ook elke volwassene stemrecht, ongeacht of de kennis die daarvoor nodig is (of de wens of het vermogen om die kennis te vergaren) wel bezit. En daarmee worden dan de mensen gekozen die de wetten maken.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:35:

[...]

Na de dood ben je gewoon dood hoor, alsof er een hemel bestaat. koekoek Voor jou misschien niet voor anderen wel.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:37:

Waarom zijn mensen eigeniljk bang voor de dood? Waarom is iedereen zo bang voor het ENIGE zekere van het leven?Dat heeft niets met het topic te maken. De vraag is waarom je het idee dat je organen opgegeten worden door maden een aantrekkelijker idee vindt dan het leven van vele mensen positief te veranderen wel.

Waarom zijn mensen eigeniljk bang voor de dood? Waarom is iedereen zo bang voor het ENIGE zekere van het leven?

Nee hoor.

Andere zekerheid is belasting betalen.

Waarom zijn mensen eigeniljk bang voor de dood? Waarom is iedereen zo bang voor het ENIGE zekere van het leven?Waarom open je niet een topic met deze vraag.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 21:30:

[...]

Dit systeem werkt helemaal niet goed. Waar baseer je dat op? Het enige resultaat is dat er meer organen beschikbaar komen, doordat mensen hun organen afgenomen worden zonder dat ze daar toestemming voor gegeven hebben.Hard gesteld, maar wel een plausibele theorie.
quote:granny71 schreef op 13 september 2016 @ 21:38:

[...]

Nee hoor.

Andere zekerheid is belasting betalen.Nee hoor, ik betaal al jaren geen belasting
l'état c'est moi
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 21:38:

[...]

Dat heeft niets met het topic te maken. De vraag is waarom je het idee dat je organen opgegeten worden door maden een aantrekkelijker idee vindt dan het leven van vele mensen positief te veranderen wel.Maden hebben ook voedsel nodig, misschien is degene aan wie je je organen geeft wel een kindermisbruiker, weet jij veel. Dan heb jij het op je geweten dat die persoon nog leeft, onee, je bent dan toch al dood
l'état c'est moi
quote:Beeldig schreef op 13 september 2016 @ 21:38:

[...]

Overigens heeft ook elke volwassene stemrecht, ongeacht of de kennis die daarvoor nodig is (of de wens of het vermogen om die kennis te vergaren) wel bezit. En daarmee worden dan de mensen gekozen die de wetten maken. What could possibly go wrong?
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 21:38:

[...]

Dat heeft niets met het topic te maken. De vraag is waarom je het idee dat je organen opgegeten worden door maden een aantrekkelijker idee vindt dan het leven van vele mensen positief te veranderen wel.Omdat jij een vraag stelt wil dat nog niet zeggen dat die van belang is, laat staan dat die vraag verplicht door iedereen beantwoordt zou moeten worden en dan nog wel in de vorm van een opt-out van automatisch donorschap.
quote:Foechoer schreef op 13 september 2016 @ 21:40:

[...]

What could possibly go wrong? De domme zouden niet mogen regeren
l'état c'est moi
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:39:

[...]

Maden hebben ook voedsel nodig, misschien is degene aan wie je je organen geeft wel een kindermisbruiker, weet jij veel. Dan heb jij het op je geweten dat die persoon nog leeft, onee, je bent dan toch al doodWat maakt het dat je maden leuke beesten vindt?
quote:Foechoer schreef op 13 september 2016 @ 21:40:

[...]

What could possibly go wrong?

Omdat alles wat we kennen voor ons dan ophoud te bestaan,omdat alles dat we liefhebben voor altijd buiten ons bereik zal zijn.

Omdat we het leven liefhebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven