nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
quote:siriusblack schreef op 13 september 2016 @ 17:40:

En als de nabestaanden het echt niet willen?

Als de overledene in kwestie wel donor had willen zijn bedoel ik.

Ik mag toch hopen dat nabestaanden de wens van de overledene respecteren.

Mijn ouders en ik zitten in elk geval op een lijn. Allemaal donor.

Wat ik van dit plan vind... ik vind het lastig. Aan de ene kant een goed idee, omdat de twijfelaars of de mensen die uit laksheid nooit een beslissing namen, dat nu wel moeten. Aan de andere kant vind ik dit ethisch gezien eigenlijk niet kunnen. Daarnaast zullen er genoeg mensen zijn waarbij dit nieuws niet binnenkomt of die de juist weg niet weten, wanneer ze voor 'nee' kiezen. Dat maakt het in mijn ogen een verkeerd plan. Terwijl mijn gevoel heel hard zegt dat dit een goed idee is. Ik vind het dus heel dubbel.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:04:

[...]

omdat ik dat leuk vind en het mooi bij mijn ogen kleurt
.
quote:hollebollegijs schreef op 13 september 2016 @ 22:04:

[...]

Hier in Arnhem liggen begraafplaats / crematorium op steenworp afstand van het ziekenhuis

In het ziekenhuis liggen mensen op een donor te wachten die 1500 meter verderop de oven ingaat.

Vaak niet eens omdat de overleden persoon geen donor wil zijn maar omdat hij / zij nooit de moeite heeft genomen het codicil in te vullen.

Er is in Nederland zo'n chronisch te kort aan organen dat zelfbeschikkingsrecht in dit bijzondere geval omgedraaid mag worden, het vergt een paar minuten tijd om van JA een definitieve NEE te maken.Er zijn zo veel andere mogelijkheden. Bij voorbeeld bij het in vullen van je belasting aangifte, eerst een donor registratie door lopen. Dat kan de overheid doen. Maar om nu vrijheid weg te geven voor idealisme, wat het in feite is, daar pas ik zelf voor. En als het heel veel mensen niet interesseert: so be it. Ook dat is vrijheid, het recht om je niet te interesseren voor een ander. Wat wij er ook van moge vinden.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 21:58:

[...]

Het is mij duidelijk wat het vraagstuk is hoor, mocht je dat nog niet begrepen hebben. Dit is waar ik mijn mening over geef.

Neem jij eens stelling. Bijvoorbeeld 'ik vind dat de overheid mag bepalen dat iedereen orgaandonor is totdat je je daar aktief tegen verzet'.Ja ik vind daar niets mis mee simpelweg omdat je een keus hebt die gerespecteerd wordt, en geen knokploeg komt om je te overtuigen van het tegendeel oid.
quote:isa__88 schreef op 13 september 2016 @ 22:06:

[...]

Iemand die geen donor is mag best mijn organen.

Maar stel er liggen twee mensen op de intensive care, de een is wel donor en de ander niet. heb ik liever dat m'n organen naar degene gaat die ook donor is.

Misschien is dat ook egoïstisch gedacht maar dat Zie ik dan liever

Ja ok. Tot je weet dat persoon A zonder codicil een net iemand is die heel veel doet voor z'n omgeving, en persoon B met codicil een verkrachter.

Zo gaan die dingen.
Top plan. Het redt levens.

Als je het niet wil dan neem ik aan dat je de moeite neemt om dit goed aan te geven.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:09:

[...]

Ja ok. Tot je weet dat persoon A zonder codicil een net iemand is die heel veel doet voor z'n omgeving, en persoon B met codicil een verkrachter.

Zo gaan die dingen. daarom is het ook goed dat je over het algemeen geen idee hebt wie je donor was
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:hollebollegijs schreef op 13 september 2016 @ 22:04:

[...]

Er is in Nederland zo'n chronisch te kort aan organen dat zelfbeschikkingsrecht in dit bijzondere geval omgedraaid mag worden, het vergt een paar minuten tijd om van JA een definitieve NEE te maken.

Er is geen tekort aan organen. Hoe kom je daar nou bij?

Er bestaat de mogelijkheid om iemand van de dood of een naar leven te redden door die persoon van een donororgaan te voorzien. Dat is iets heel anders en wat mij betreft geen enkele reden om een opt-out systeem in te voeren.

Het valt me telkens weer op dat er niet één voorstander van het opt-out systeem te vinden is die het beestje bij de naam noemt. Het gáát niet om die paar minuten. Het gaat om fundamentele vrijheden.

En van jou had ik het al helemaal niet verwacht.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 22:08:

[...]

Ja ik vind daar niets mis mee simpelweg omdat je een keus hebt die gerespecteerd wordt, en geen knokploeg komt om je te overtuigen van het tegendeel oid.Hoe kan het zijn dat je niet begrijpt waar deze discussie om gaat?
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:05:

[...]

Nou, om precies te zijn is die man van 30 overleden omdat zijn lijf kapot was. Dat is niet per definitie iemand's schuld.Klopt, maar de kans was groot dat hij nu nog in leven was als er wel een donor was geweest. Er zijn te weinig donoren en het huidige systeem schiet tekort
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Nee herstel; je weigert er op in te gaan.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:13:

[...]

Hoe kan het zijn dat je niet begrijpt waar deze discussie om gaat?Ik begrijp heel goed waar deze discussie over gaat, ik begrijp alleen de gedachtengang niet waarom het een probleem is om een duidelijk standpunt in te moeten nemen in een land dat je wens gewoon opvolgt. Dat is moeilijk doen omdat het kan, mijn inziens.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 22:09:

[...]

Zo gaan die dingen.

Dat is ook weer zo.

Hoe dan ook. Iedereen moet het zelf weten.

Mij maakt het niet uit en het maakt mijn familie ook niet uit dat ik bepaalde organen zou afstaan.

Als ik er niks meer aan heb maar daardoor iemand z'n dochtertje / zoon/ broer / zus/ vader / moeder / vriend weet ik veel wat kan redden, vind ik dat helemaal prima.
.
quote:malibu82 schreef op 13 september 2016 @ 22:13:

[...]

Klopt, maar de kans was groot dat hij nu nog in leven was als er wel een donor was geweest. Er zijn te weinig donoren en het huidige systeem schiet tekort

Het gaat niet om het aantal beschikbare organen; dat vind ik nu juist het verwerpelijke van het wetsvoorstel.

Wat hier te grabbel gegooid wordt is het zelfbeschikkingsrecht van mensen.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 22:14:

[...]

Ik begrijp heel goed waar deze discussie over gaat, ik begrijp alleen de gedachtengang niet waarom het een probleem is om een duidelijk standpunt in te moeten nemen in een land dat je wens gewoon opvolgt. Dat is moeilijk doen omdat het kan, mijn inziens.Ik heb het niet zo op overheidsdwang. Wanneer ik mij niet met deze problematiek bezig wens te houden dat zou ik hiervan ook verschoond moeten kunnen blijven.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:15:

[...]

Het gaat niet om het aantal beschikbare organen; dat vind ik nu juist het verwerpelijke van het wetsvoorstel.

Wat hier te grabbel gegooid wordt is het zelfbeschikkingsrecht van mensen.Wat een gelul zeg. De zelfbeschikkingsrecht blijft gerespecteerd, alleen het domme ik wil niet kiezen wordt hier ontnomen. Er is niets mis mee om mensen na te laten denken over wat ze willen.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 22:16:

[...]

Ik heb het niet zo op overheidsdwang.En wat brengt het moeilijk doen je precies?
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 22:17:

[...]

Wat een gelul zeg. De zelfbeschikkingsrecht blijft gerespecteerd, alleen het domme ik wil niet kiezen wordt hier ontnomen. Er is niets mis mee om mensen na te laten denken over wat ze willen.Eens
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Zullen we dan ook een wet invoeren dat na je dood al je vermogen en bezit direct naar het Leger des Heils/de Hartstichting/het WNF gaat, tenzij je daar bij leven bezwaar tegen maakt? Daarmee worden ook heel veel mensen/dieren in nood geholpen. En blijkbaar vinden veel mensen hier het geen enkel probleem als de overheid je bezit confisqueert, zolang je je schriftelijk af kunt melden.

Het is nu trouwens ook heel 'makkelijk' om aan te geven dat je wél donor wil zijn, maar blijkbaar registreren 13,5 miljoen mensen (incl. jonger dan 18) zich toch nog niet. Is dat allemaal laksheid? Of is er twijfel? Of willen deze mensen er gewoon (nu) niet over nadenken? Wat hun goed recht is!

Ik vind het schandalig dat er nu grondrechten geschonden gaan worden (zelfbeschikkingsrecht over je eigen lichaam), terwijl er nog zoveel andere manieren zijn om meer donoren te werven (bij belastingaangifte, bij stembiljet, actievere campagnes dan alleen af en toe een tv show etc.).

[...]

Wat een gelul zeg. De zelfbeschikkingsrecht blijft gerespecteerd, alleen het domme ik wil niet kiezen wordt hier ontnomen. Er is niets mis mee om mensen na te laten dwingen denken over wat ze willen.Dát is het probleem.
Geldt dit systeem trouwens ook voor kinderen vraag ik me af?
Natuurlijk, eigen beschikking over je eigen lijf, tenzij je het zelf aanbiedt enz.

Maar als je elk mens beschouwt als een sociaal onderdeeltje van de maatschappij is de nieuwe wet (met ook nog een onttrekkingsmogelijkheid) wel weer acceptabel.

[...]

Wat een gelul zeg. De zelfbeschikkingsrecht blijft gerespecteerd, alleen het domme ik wil niet kiezen wordt hier ontnomen. Er is niets mis mee om mensen na te laten denken over wat ze willen.Zelfbeschikkingsrecht houdt in dat jouw lichaam ten alle tijden van jou is, niet dat het in de eerste plaats van de staat is, tenzij je het terugclaimt. Dit recht wordt dus wel degelijk geschonden.

[...]

En wat brengt het moeilijk doen je precies?Jezelf verzetten tegen dwang mag jij 'moeilijk doen' noemen van mij. Ondertussen draag ik mijn steentje bij aan het verdedigen van onze (ja, ook jouw) fundamentele vrijheden.
quote:GateKeeper schreef op 13 september 2016 @ 22:19:

Geldt dit systeem trouwens ook voor kinderen vraag ik me af?Lijkt mij niet? Je kunt nu ook pas donor worden als je 18 bent, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven