Onze taal verandert ...
woensdag 14 september 2016 om 20:32
Onze kinderen gaan tegenwoordig naar schol.
Ze krijgen hil vil huiswerk en dat is haske stom.
De Koonklukke familie gaat naar Lech.
Faijenoord wordt (ooit) gehuldigd op de Kolsingol.
Vogels vliegen van Oost naar West Berlain
Omdat ze soms in het Oosten, soms ook in het Westen willen zain.
Onze taal is aan het veranderen. Met name de uitspraak.
Herkenbaar ?
Jammer ?
Ze krijgen hil vil huiswerk en dat is haske stom.
De Koonklukke familie gaat naar Lech.
Faijenoord wordt (ooit) gehuldigd op de Kolsingol.
Vogels vliegen van Oost naar West Berlain
Omdat ze soms in het Oosten, soms ook in het Westen willen zain.
Onze taal is aan het veranderen. Met name de uitspraak.
Herkenbaar ?
Jammer ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 14 september 2016 om 20:47
Ik heb de Ot & Sien boekjes uit mijn jeugd bewaard. `Moeder schreide...´ . Wie weet tegenwoordig nog wat dat betekent?
En kijk voor de lol eens naar (een oude aflevering van) Paulus de Boskabouter, De Berenboot of De Fabeltjeskrant. Daar komen woorden in voor waar ons tegenwoordig de oren van klapperen, maar ik keek dat met veel plezier toen ik drie was.
Taal verandert.
En de veertigplussers zullen niet al te gek hard meeveranderen maar de jeugd heeft zo haar eigen regels. Zolang ze verstaanbaar blijven doen we het er maar mee.
En kijk voor de lol eens naar (een oude aflevering van) Paulus de Boskabouter, De Berenboot of De Fabeltjeskrant. Daar komen woorden in voor waar ons tegenwoordig de oren van klapperen, maar ik keek dat met veel plezier toen ik drie was.
Taal verandert.
En de veertigplussers zullen niet al te gek hard meeveranderen maar de jeugd heeft zo haar eigen regels. Zolang ze verstaanbaar blijven doen we het er maar mee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 14 september 2016 om 21:23
Taal en spelling veranderen. Niemand heeft het meer over 'mieters' of 'jottem'. Ouders worden niet met 'moeder' of 'vader' aangesproken maar met 'papa' of 'mama' of bij de voornamen. Mijn opa spelt oktober nog als 'october' en schrijft vakantie ook met een c. Krijg je er ook niet meer uit, de man is 90.
Is dat erg? Welnee, dat hoort erbij. Wees blij dat we geen Middelnederlands meer spreken. Is het soms jammer? Ja, vind ik wel. Ik vind 'schreien' soms de lading beter dekken dan 'huilen'. Een nuanceverschil in betekenis.
Waar ik me wel ontzettend aan stoor is wat eerder ook al genoemd werd: me kids, u kind, ik irriteer me, hun hebben, groter als. Gewoon krom en fout Nederlands. Of Engelse woorden gebruiken waar er een prima Nederlandse vertaling voor is: kids in plaats van kinderen, feedback in plaats van terugkoppeling / kritiek, meeting in plaats van vergadering enzovoort. En het kinderlijke taalgebruik dat vaak wordt gebruikt naar kinderen toe: centjes in plaats van munten / geld en alle woorden maar verkleinen, woef zeggen in plaats van hond, dat soort dingen.
Is dat erg? Welnee, dat hoort erbij. Wees blij dat we geen Middelnederlands meer spreken. Is het soms jammer? Ja, vind ik wel. Ik vind 'schreien' soms de lading beter dekken dan 'huilen'. Een nuanceverschil in betekenis.
Waar ik me wel ontzettend aan stoor is wat eerder ook al genoemd werd: me kids, u kind, ik irriteer me, hun hebben, groter als. Gewoon krom en fout Nederlands. Of Engelse woorden gebruiken waar er een prima Nederlandse vertaling voor is: kids in plaats van kinderen, feedback in plaats van terugkoppeling / kritiek, meeting in plaats van vergadering enzovoort. En het kinderlijke taalgebruik dat vaak wordt gebruikt naar kinderen toe: centjes in plaats van munten / geld en alle woorden maar verkleinen, woef zeggen in plaats van hond, dat soort dingen.
Noem me lief nu ik nog leef!