wisselen

25-11-2008 19:51 24 berichten
Wanneer ging je kind wisselen? En wat is de gemiddelde leeftijd dat een kind het eerste tandje verliest ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. 5 of 6 jaar, wordt er gezegd maar bij Kittykind gebeurt er nog niks (6 jaar in maart) en ik zie dat er ook in haar klas nog niet veel gewisseld wordt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mijn oudste was 4 toen hij zijn eerste tand wisselde en dat schijnt vroeg te zijn. Hij is nu 8 en heeft 8 tanden gewisseld en heeft er 4 nieuwe kiezen bij gekregen. Maar de laatste 2 jaar is het heel stil op het wisselfront. Zoon 2 wisselde op zijn 5e zijn eerste tand. Hij is nu 6 en heeft 4 tanden gewisseld.
Ik vraag het omdat de kindjes in de buurt allemaal flink aan het wisselen zijn en Puck zijn nichtje ook, (zij is 3 maanden ouder) maar bij hem zelf gebeurt er nog niets. Hij wordt 6 in december.

Je hoort weleens van kindjes die geen ' grote' tanden onder hun melkgebit hebben, en je begrijpt dat ik gelijk allerhande doemscenario's van mijn mooie jochie met een kunstgebitje heb
Volgens mij gaan kinderen alleen die tanden wisselen waar een grotere tand onder zit. Mijn vriend (37) heeft nog steeds zijn melkgebit (een gedeelte dan) dus het is niet zo dat er als je zoontje wel gaat wisselen geen grote tanden onder zitten. Nog nooit van gehoord in ieder geval.
Mijn dochter van 11 heeft eergisteren nog een hoektand gewisseld. Ze heeft in totaal nog maar een stuk of 8 tanden gewisseld. Volgens onze tandarts is het hoe later hoe beter..

De tandarts kan zelf wel zien of er tanden onder zitten. Dat zal ook vast wel hahaha.
Hoi Whopper,

Mijn dochtertje wisselde de eerste twee tanden bij 4 jaar en 8 maanden is inderdaad erg vroeg. Ze wordt eind december 6 en inmiddels 6 tanden eruit. Maar zoals gezegd is ze er erg vroeg bij.

Het schijnt er ook mee te maken te hebben hoe vroeg je kind tandjes kreeg, ook daar was mijn dochter erg vroeg mee, dus mss. was jouw zoontje ook laat met het krijgen van tanden???
Hai.

nee, hij had met 3 maanden zijn eerste tand....
Ik heb begrepen dat ze eerst hun "achterste kiesjes" moeten krijgen voordat er gewisseld gaat worden. Eéntje is er al een tijdje door (linksboven), en twee komen nu net door, dat zijn alleen nog maar puntjes.

Moppekind is eind oktober 6 jaar geworden.
Mijn mini-maroetje is 6,5 en heeft binnen een maand 4 ondertanden gewisseld. Nu zit er een boventand los... dat gaat dus behoorlijk rap.

Maar ik herinner me dat hij ook altijd redelijk vlot zijn eerste tanden kreeg. Misschien heeft dit toch een verband?
Zoon is nu 7 (bijna 8) en wisselde voor het eerst toen hij 5 was. Hij was al bijna een jaar toen hij zijn eerste tanden kreeg. Inmiddels is er een waar slagveld ontstaan in zijn mond ; zo mooi als in deze smiley staat de boel bepaald niet meer .

Hij heeft inmiddels volgens mij 8 tanden gewisseld.

Dochter is nu net 5 en kan niet wachten tot ze haar eerste wiebeltand krijgt. Maar helaas voor haar: de boel zit nog muurvast.
Mijn dochter was bijna 6 toen ze ging wisselen en 10 maanden dat haar eerste tandje doorkwam. Pas naar de tandarts geweest en de een van de achterste kiezen komt nu ook door. Is dus niet zo dat deze eerst moeten doorkomen.

Ikzelf was ruim 7 dat ik begon met wisselen. En laatste kies met 15 en één verstandskies met 21. Mijn moeder vond mijn dochter dan ook erg vroeg. Hahahaha. En niks mis met mijn gebid. Ik ben 31 en heb 2 vullingen en een keer tandsteen gehad. Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.
quote:moppetoet schreef op 25 november 2008 @ 20:50:

Ik heb begrepen dat ze eerst hun "achterste kiesjes" moeten krijgen voordat er gewisseld gaat worden. Eéntje is er al een tijdje door (linksboven), en twee komen nu net door, dat zijn alleen nog maar puntjes.

Moppekind is eind oktober 6 jaar geworden.Dat heb ik ook wel een gelezen, dat eerst die kiezen moeten doorkomen, maar bij mijn zoontje (5 jaar) ging er toch eerst een tand uit voordat een van die kiezen een beetje doorkwam.
Mijn oudste had met 4 maanden haar eerste tandjes...

En nu is ze 7,5 jaar, en sinds een paar weken gaat opeens alles wiebelen, en zijn er in een paar dagen tijd 4 tanden uit. Een mooi gat nu dus!! Ze is wel 1 van de latere uit de klas, maar er zijn ook nog kinderen die alleen nog maar 2 onder tanden hebben gewisseld.

Maak je maar geen zorgen!! Bij mijn oudste gingen eerst alle melktanden wat uit elkaar groeien de laatste jaren, kwamen er hele kleine spleetjes tussen, en nu heeft ze dus genoeg ruimte voor de nieuwe tanden.

Wel gek hoor, opeens een kind zonder tanden ;)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ik heb inmiddels op internet gevonden dat de eerste tanden (onder middelste twee) tussen de 5 en 6 jaar gewisseld worden, en dat daar 12 maanden uitloop in mag zetten. Hij wordt bijna 6 dus heeft hij nog een heel jaar, end an nog een jaar uitloop, zeg maar. Dat maakt me iets geruster. Dacht alweer dat ik een uitzonderingsgevalletje in huis had. Jouw verhaal stemt mij ook gerust, Gsis

Zijn er nog meer moeders/vaders van laatwisselende kinderen en is bij jullie kroost alles goed doorgekomen uiteindelijk?

Bij mij in de familie komt het nl voor dat er geen grote tanden zitten onder de melktanden, niet bij het hele gebit maar mijn broer heeft bijvoorbeeld nog een aantal melktanden en die is toch al over de 40, dus ik denk niet dat hij nog gaat wisselen

Ben heel benieuwd wat ze daar tegenwoordig aan zouden doen, 35 jaar geleden dus nog gewoon niets....
quote:tiaraatje schreef op 25 november 2008 @ 20:37:

Mijn dochter van 11 heeft eergisteren nog een hoektand gewisseld. Ze heeft in totaal nog maar een stuk of 8 tanden gewisseld. Volgens onze tandarts is het hoe later hoe beter..

De tandarts kan zelf wel zien of er tanden onder zitten. Dat zal ook vast wel hahaha.

haha mijn zoon (net 10) trok zijn hoektand er die dag ook. Hij heeft nu ook 8 tanden, 1 hoektand gewisseld verder niets.

Moet zeggen dat ik dat gat waar die tand uit kwam enorm groot vond. Net als die tand zelf.

De jongste is 7 en heeft nu een heel raar gebit vol gaten. Onder zijn er 4 uit waarvan er 1 nog moet komen. En boven zijn de voortanden groot. aan de ene kant zit een gat. Die is er maandag uit gegaan en aan de andere kant zit die tand los.
.
Mijn dochter is afgelopen zondag 5 jaar geworden, en vanmorgen is haar eerste tand eruit gegaan.

Ze was vrij laat met haar eerste tandjes (rond de 10 maand), dus die fabel gaat niet op.

In haar klas word er ook nog niet zoveel gewisseld, terwijl zij toch de jongste is.

Zelf was ik juist erg laat met wisselen, pas rond mijn 8ste en ook ik heb nog een aantal ongewisselde kiezen (melkkiezen dus)
De tanden van mijn zoon zitten ook nog bijna allemaal muurvast. Hij was ruim 6 toen zijn twee ondertanden eruit waren. Hij is nu 7 en zijn linker boventand zit een beetje los.

Hij is vrij laat met wisselen, als ik naar klasgenootjes kijk dan lopen de meesten met allemaal mooie fietsenrekken in hun mond!
Mijn oudste (10 inmiddels) was bijna 7 toen hij zijn eerste (onder)tand wisselde, mijn jongste (nu net 8 geworden) was ruim 7. De twee ondertanden gingen kort na elkaar en vervolgens gebeurde er bij beiden bijna een jaar niets. Dus bijna 8 toen ze hun derde tand wisselden. Mijn jongste staat nu dus nog op 3 gewisselde tanden.

Bij mijn jongste is onlangs een foto gemaakt om te kijken of zijn grote tanden en kiezen er allemaal zijn en dat is helemaal compleet. 't Wil alleen nog niet zo doorkomen.

Overigens is de orthodontist het niet eens met het idee 'hoe later hoe beter', want ze wachten met een beugel liefst tot een kind is uitgewisseld en als dat erg laat is, is dat voor een beugel weer wat minder gunstig. Ofzo. Bij mijn oudste staat het allemaal niet zo heel goed, maar hij krijgt nog lang geen beugel, terwijl ik in zijn klas zie dat er een ware beugelepidemie heerst.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Hij liet me gisteravond heel trots zien dat er een achterste kies door komt. Er groeit dus weer iets daar
Redigeer je eerdere post even Whopper. Tenminste, denk dat je dat wel wil
Was even aan het googlen naar 'vroeg tanden wisselen' et voila, mijn favoriete website;)

Kwam er dus net achter dat bij zoon van 4 jaar en 9 maanden zijn 2 onderste voortanden loszitten. Vind het wel erg vroeg, maar niet heeeeel ongebruikelijk als ik het lees. Zag een eerdere post van een dochter met 4 jr 8 mnd dus.

Ach ja, elk kind heeft weer zijn eigen ritme. Dochter (nu 2,5) kreeg pas bij 14 mnd haar eerste tandje:)
Zoon wisselde gelukkig vroeg. Die had ontzettend slechte melktanden dus ik was blij dat ze weg waren

Maar met tandjes krijgen was hij dan weer relatief laat.

Moet je al snel weer op controle? Anders laat je het een keertje bekijken door de tandarts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven