Werk & Studie alle pijlers

Het promovendi topic 2.0

28-03-2014 12:51 910 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

N.a.v. een topic over scripties en proefschriften leek het ons leuk om (weer) een topic over promoveren te starten.

Uiteraard zijn andere academici (in spe) ook welkom om leed en ervaringen te delen en tips op te doen!

Dus vertel wat over jezelf (als je wilt) en voel je verder vrij om van je af te schrijven.
Volgens mij is dat geen probleem, de eis is dat je beschikbaar bent voor de hoeveelheid uren waarvoor je ww krijgt. Als je dus 40u ww krijgt moet je ook (per direct) beschikbaar zijn voor 40 uur werk. Dat is waarom je je proefschrift niet in de ww mag afschrijven, dan ben je gewoon te druk om daarnaast 40u te werken.
Ik heb drie hoofdstukken in de WW geschreven en de boel afgerond tijdens mijn nieuwe baan. Daar werd in de stad waarin ik woon niet op gecontroleerd, zoals bijvoorbeeld in Groningen. Ze wisten hier niet eens wat een proefschrift was
Je mag best aan je proefschrift schrijven in de WW hoor. Je mag ook gedichten schrijven, of schilderen, dus waarom niet? Je moet alleen wel solliciteren en beschikbaar zijn voor werk, dus je kunt niet zeggen dat je niet kunt op een bepaalde dag omdat je met je proefschrift bezig bent. En als je een baan kunt krijgen, gaat dat natuurlijk voor.
Wat fijn om te horen dat het niet zo zwart/wit ligt met de ww. Hoe zit het met aanvragen voor subsidies? Valt dat onder sollicitaties? Ik denk dat ik mijn ww mee wil nemen naar het buitenland, iemand daar ervaring mee?
Je mag in de WW verder schrijven, maar ik geloof dat ze dit tegenwoordig als vrijwilligerswerk zien en dus moet je doorgeven hoeveel uur je eraan hebt gewerkt. En er zit een max aan (geen idee hoe streng ze zijn).

WW naar buitenland... Geen idee. Zolang je maar beschikbaar bent voor sollicitaties verwacht ik (je moet in ieder geval doorgeven wanneer je in het buitenland verblijft).

Ik ben nu al overgestapt naar ander werk. Nog maar 2 dagen voor onderzoek. Bevalt enorm goed! Inleveren datum proefschrift is over 6 maanden. Dan loopt mijn contract af.

Was een beetje klaar met al het schrijfwerk....tijd voor iets nieuws.
Even een heel praktische vraag. Op een van de eerste pagina's van het proefschrift staat vaak een gezegde, spreuk of naam van de persoon waar het proefschrift aan opgedragen wordt.

Wat hebben jullie daar neergezet? Of zijn er leuke dingen die je voorbij hebt zien komen en je bij zijn gebleven?
Voor lief en dochter, geloof ik. Die hebben er ook het zwaarst onder geleden
Ik had een citaat daar dat ik halverwege mijn traject gelezen had en dat me bijgebleven was. Heb het ding verder aan niemand opgedragen.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Pantax schreef op 15 september 2016 @ 14:55:

Dat is al heel fijn en handig, dat je van hun faciliteiten gebruik mag maken. En wie weet vind je onderweg nog parallellen tussen je werk en je onderzoek Ik vond het ook heel spannend om aan mijn proefschrift te beginnen. Ik had ook last van faalangst, maar ergens gaandeweg heb ik geleerd dat dat voor mij vooral het schrijven van een proefschrift is: mijn angst overwinnen en gewoon doen. Want een proefschrift schrijven is helemaal niet zo moeilijk. Je hoofd meenemen in dat proces, jezelf overwinnen, dat vond ik veel moeilijker. Maar ik ken promovendi die dat veel minder hebben en wie weet is het voor jou gewoon een feestje. Ik zou er zo enthousiast mogelijk instappen en alle twijfels gewoon parkeren. Promoveren is veel leuker als je niet steeds aan jezelf twijfelt. Ik wens je een mooie tijd toe!Ik houd erg van schrijven (proefschrift zal in het Engels geschreven worden), ik heb trouwens ook faalangst met presentaties (maar ik doe aan toneel en ik dans ook, en daar heb ik totaal geen problemen met optreden). Ik studeer heel goed, heb altijd super cijfers, dat weet de faculteit, dus ik denk dat ze mij daarom willen hebben en niet zozeer vanwege mijn presentatie skills... Maar ik ga er tijdens de toneellessen aan werken
quote:Nomad schreef op 16 september 2016 @ 03:42:

Het lijkt mij wel zwaar om een dag per week te hebbben voor promoveren naast vier dgn werken. Zolang je vakken volgt is dat geen probleem, maar als je echt aan de gang gaat met data verzamelen en schrijven dan schiet een volle dag per week niet echt op.

Hier alles goed, ik nader het einde van mijn contract. Nog een maand of 10. Hopelijk is mijn proefschrift klaar om naar de commissie te sturen als mijn contract afloopt, maar ik zal sowieso een aantal mnd een gat hebben voor ik begin aan een postdoc. Daar maak ik me soms wel zorgen over, financieel gezien.daar ben ik inderdaad een beetje bang over, maar de meeste van mijn collega's op het werk doen het zo, en ik denk dat veel promovendi bij ons ook werken, omdat wij niet echt dat AIO systeem hebben. Het wordt wel druk, die ene volle dag die ik heb, plus hele weekenden schrijven en soms ook avonden na het werk
Heel erg leuk om al jullie reacties en ervaringen te lezen! Ik houd jullie snel op de hoogte zodra het semester start!
quote:amaury schreef op 18 september 2016 @ 19:58:

[...]

daar ben ik inderdaad een beetje bang over, maar de meeste van mijn collega's op het werk doen het zo, en ik denk dat veel promovendi bij ons ook werken, omdat wij niet echt dat AIO systeem hebben. Het wordt wel druk, die ene volle dag die ik heb, plus hele weekenden schrijven en soms ook avonden na het werkIk heb nu 2 dagen voor onderzoek. Dit gaat me de eerste maand redelijk goed af maar ik werk wel structureel in het weekend door. Best pittig, vooral omdat het begrip uit de omgeving er niet altijd is ('werken in eigen tijd zonder geld te krijgen').
quote:Klavertje88 schreef op 18 september 2016 @ 20:08:

[...]

Ik heb nu 2 dagen voor onderzoek. Dit gaat me de eerste maand redelijk goed af maar ik werk wel structureel in het weekend door. Best pittig, vooral omdat het begrip uit de omgeving er niet altijd is ('werken in eigen tijd zonder geld te krijgen').En heb je ook genoeg tijd voor sociale contacten, familie en hobbies? Ik wil eigenlijk hetzelfde blijven doen als ik nu doe..
Jawel hoor. Leef nu alleen iets planmatiger dan voorheen. Bv op zaterdag van 08:00-12:00 schrijven als ik in de middag en avond weg ben. En hier ook echt aan vasthouden.

Doordeweeks in de avonduren lukt me niet. Ik wil dan sporten en ontspannen. Zou graag van 19:00-22:00 ervoor gaan zitten maar na een volle dag op werk trek ik dat niet.
In de tijd waarin ik mijn proefschrift afmaakte en al een nieuwe baan had, zette ik 's ochtends de wekker om 5u om nog even te werken. Ik had geen tijd voor een sociaal leven, maar dat kwam ook doordat ik een gezin had dat ook aandacht wilde. Als je dat niet hebt, heb je nog best tijd voor andere dingen, denk ik.
In mijn land is ons weekend vrijdag en zaterdag. Ik zal op vrijdagochtend moeten studeren/schrijven, als ik in de middag weg wil, of andersom.. vrijdagavond dineren wij meestal met vrienden en familie, maar ik weet van mijn vorige degrees dat als het moet, ik nog doorwerk s'nachts na het eten.. veel liever ga ik op tijd naar bed, om dan zaterdagmorgen en of middag te werken en heb ik de avond vrij. Zondag is gewoon een werkdag en s'avonds heb ik een hobby (sport), maandag is mijn studiedag en heb ik s'avonds nog een hobbie (theaterles), en dan hoop ik nog een doordeweekse avond vrij te houden voor de eenvoudige (voor mij) klussen, zoals lezen. Als ik schrijf, wil ik dat zonder een time limiet en niet vermoeid zijn. Ik hoop dat dat allemaal lukt..

Vandaag kreeg ik minder leuk nieuws van mijn werk, ze gaan mijn PhD niet financeren (vanwege 2 redenen: a. het heeft niet veel met het onderzoek van het instituut te maken en b. ze hebben 50% van mijn master gefinanceerd... andere research assistants worden veel gefinanceerd omdat hun topic aansluit op het werk van ons instituut.) tweede teleurstelling" ik krijg geen studiedag, maar 4 uur, dus moet nog 4 uur inhalen door de weeks (en kan dat alleen op dinsdag, woensdag en donderdag). Dus een beetje balen, maar ik moet ook het positieve inzien, als ik die 4 uur inhaal op twee dagen en heb ik de vroege avond uren mijn werktaken af, mag ik van hun aan mijn proefschrift werken, lezen of ander voorbereidings werk doen. Ik kan dus zeggen dat ik op bijv. woensdag tot 8 uur s'avonds op kantoor ben, en die 4 uur in een keer inhaal en dan van 4 tot 8 aan mijn studie werken. Dat mag dus gewoon (mag trouwens ook in onze bieb gedaan worden, buiten kantoor uren hoef ik niet achter mijn desk te zijn, ik heb mijn email gekoppeld aan mijn Iphone. Wij kunnen ook onze proefschriften laten editen door native speakers, die publicaties vertalen en proofreading doen en tijdens werktijd met ze afsopreken (voor de editors is het gewoon werk, voor ons scheelt dat toch een paar honderd euro), dus dat zijn wel de positieve kanten van mijn werk op een onderzoeksinstituut.
quote:amaury schreef op 18 september 2016 @ 19:58:

[...]

daar ben ik inderdaad een beetje bang over, maar de meeste van mijn collega's op het werk doen het zo, en ik denk dat veel promovendi bij ons ook werken, omdat wij niet echt dat AIO systeem hebben. Het wordt wel druk, die ene volle dag die ik heb, plus hele weekenden schrijven en soms ook avonden na het werk

Je bent ieder geval erg enthousiast!

Maar waarom ga je niet fulltime promoveren als je én goede startkwalificaties hebt én het je zo leuk lijkt? Is toch veel fijner dan je tijd te moeten verdelen tussen je baan, hobby's, vrienden en proefschrift?

Weet niet wat je met AIO systeem bedoelt trouwens, maar wel heel handig dat je collega's hebt die ook werken aan promotie want dan kunnen jullie ervaringen uitwisselen.
quote:Nomad schreef op 20 september 2016 @ 07:23:

[...]

Je bent ieder geval erg enthousiast!

Maar waarom ga je niet fulltime promoveren als je én goede startkwalificaties hebt én het je zo leuk lijkt? Is toch veel fijner dan je tijd te moeten verdelen tussen je baan, hobby's, vrienden en proefschrift?

Weet niet wat je met AIO systeem bedoelt trouwens, maar wel heel handig dat je collega's hebt die ook werken aan promotie want dan kunnen jullie ervaringen uitwisselen.

Ik ben ook erg enthousiast, maar heb ook faalangst

In het land waar ik woon, kun je niet full time promoveren, je bent eigenlijk een student. Ik kan wel scholarships aanvragen, maar dat gebeurd meestal na het overgaan van PhD student naar PhD candidate (na het inleveren van de eerste research proposal, bij ons is het in het tweede of derde jaar).

Alle PhD studenten die ik ken werken full time of bijna full time, sommige werken in studentenbaantjes zoals call centra, museum guides en onderzoeks assistenten.

Het is wel zo dat iemand die een heel mooi scholarship heeft, er niet naast hoeft te werken, maar bij ons is dat meteen een gat op je CV. het beste is om financering en een studie dag krijgen van je werk (dna werk je 4 dagen, maar wordt je betaald voor 5 dagen) en daarnaast misschien nog een kleine beurs. Bij hele grote beurzen, mag je denk ik ook niet meer dan 15 betaald werk doen.

Maar ik ga kijken hoe ik het allemaal ga doen, werken moet ik wel, de cost of living is hier heel hoog, maar desnoods zet ik mijn hobbies even stil..
Dan volg je denk ik ook vakken het eerste jaar of niet? Dan is je structuur v werken heel anders dan wanneer je direct begint met schrijven. Is handig voor je, want zo heb je denk ik deadlines voor kleinere projecten ipv dat je zelf je hele vier jaar indeelt.

Ik vraag me wel af in welk land je het gaat doen. Vind het vreemd dat je in 1 of 2 dag(en) per week een proefschrift kan schrijven, heeft dat geen negatieve invloed op de kwaliteit of duurt het traject gewoon veel langer?
quote:Nomad schreef op 20 september 2016 @ 10:29:

Dan volg je denk ik ook vakken het eerste jaar of niet? Dan is je structuur v werken heel anders dan wanneer je direct begint met schrijven. Is handig voor je, want zo heb je denk ik deadlines voor kleinere projecten ipv dat je zelf je hele vier jaar indeelt.

Ik vraag me wel af in welk land je het gaat doen. Vind het vreemd dat je in 1 of 2 dag(en) per week een proefschrift kan schrijven, heeft dat geen negatieve invloed op de kwaliteit of duurt het traject gewoon veel langer?

Ik woon in Israel en het systeem aan de Hebrew University waar ik aan studeer, lijkt een beetje op de Amerikaanse systeem, iniedergeval in mijn vak gebied. Ik zeg er nog maar even bij dat ik in antropologie ga promoveren. In het eerste jaar moeten wij cursussen volgen: er is een compulsory course en de rest mag ik zelf uit kiezen, indien mijn adviseurs akkoord gaan. Wij moeten 12 punten halen in een of twee jaar (=6 cursussen), maar sommige cursussen vallen op dezelfde uren. Ik ga dit jaar 10 punten doen, en volgend jaar nog 2: dat is dan een cursus.

Aan het einde van de eerste jaar of begin tweede, moet ik de research proposal inleveren en die wordt daarna besproken met mijn commissie, daarna wordt het verbeterd en na de officiele toestemming ga ik van stage A (student), naar stage B (candidate). Dan heb ik in principe zo lang als ik wil om aan mijn proefschrift te werken. Mijn fieldwork is in het buitenland voor mijn universiteit, dus ik moet een paar keer naar NL om data te verzamelen. het schrijven gaat dan ook beginnen. Ik wil wel binnen 5 jaar klaar zijn. Elk jaar kost studiegeld. Ik heb begrepen dat het in NL een echte baan met contract is. Dat is bij ons dus niet. De eerste twee jaar van stage A kosten ongeveer 1500 euro, en vanaf de derde jaar 250 euro per jaar.
Respect hoor amaury. Knap als het je binnen 5 jaar kunt afronden. Ik zit nu in mijn 4e jaar en merk vooral dat de motivatie echt een dipje heeft... Ben benieuwd of ik het aan het eind van dit jaar af heb.
quote:Klavertje88 schreef op 20 september 2016 @ 20:46:

Respect hoor amaury. Knap als het je binnen 5 jaar kunt afronden. Ik zit nu in mijn 4e jaar en merk vooral dat de motivatie echt een dipje heeft... Ben benieuwd of ik het aan het eind van dit jaar af heb.

Dat kan ik mij voorstellen, en ik heb gehoord dat het nogal "normaal" is om af een toe een dipje te hebben, vooral aan het einde.. Maar even doorgaan en je bent er!

Collega van mij had een maand of 2 niks aan haar proefschrift gedaan, om later helemaal gemotiveerd de draad weer op te pakken.
Ik zit in de trein na een promotie feestje van een collega. Super mooie defence en promotie. Dat motiveert wel moet ik zeggen, weer even zien waar je naartoe werkt.

Het lijkt mij nog steeds een pittig traject amaury maar wel leuk. Lijkt mij vooral lastig om alles te combineren en binnen een redelijke tijd klaar te zijn.

Hier in de medische wereld zie je soms ook mensen die een opleidingsplek krijgen en dan 8 jaar later nog niet de promotie hebben afgerond. Dat zou wel jammer zijn, al die energie erin stoppen en dan h er t laatste stukje verwaarlozen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:Klavertje88 schreef op 20 september 2016 @ 20:46:

Je bent niet de enige met een motivatie-dipje!

Ik ben weer terug van weggeweest. Ik heb een tijdje geleden hier meegeschreven en heb daarna een tijdje meegeschreven met het jong en burnout topic en nu ben ik weer hier. Het gaat zoveel beter dan dat het een jaar geleden ging! Maar de planning van mijn PhD.... Ik moet volgend jaar april klaar zijn, want dan loopt mijn contract af. Ik heb binnenkort artikel 2 af, hoop ik, en artikel 1 is al gepubliceerd. Voor artikel 3 en 4 (de eis bij ons is 4 artikelen, waarvan 1 gepubliceerd) moet ik nog werkelijk alles doen. Ik heb sinds vorige week alle data bij elkaar, dus dat is fijn. Nog even een algemene introductie en discussie.... tja..... Ik ben best druk, maar mijn motivatie is een beetje weg. Merk dat ik er nu wel aan toe ben om dit proefschrift af te maken en dan vooral af te hebben. Ik wil hierna niet verder in de wetenschap, maar wat ik wel wil weet ik nog niet.

@ de dames die veel uren per week werken of in het weekend of naast hun baan promoveren: diep respect! Ik zou het niet kunnen (ik geloof dat ik mijn eigen full-time phd net ga overleven)!!!
Zet 'm op Fast_89! Knap dat je de burn-out weer te boven bent. Kijk uit met zinnen als 'ik moet in april klaar zijn...' Want je moet niets. ;) zorg vooral dat je goed naar je lichaam luistert.

Ik haal het mogelijk ook niet tijdens mijn contractperiode (maart 2017) en daar houd ik nu maar vast rekening mee. Ik merk wel dat mijn promotoren wat gemakkelijker zijn geworden sinds ik een andere baan heb. Ze willen echt dat ik 't zo snel mogelijk afmaak (collega is al 6 jaar fulltime bezig... Dus ze zijn als de dood dat ik zijn voorbeeld volg).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven